Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 3D-printerprogram?

  1. #1

    Standard 3D-printerprogram?

    Hej,

    Är det någon standard gällande filtyperna och skrivare samt program?
    Jag har använt TinkerCAD som är väldigt enkelt och räcker till småsaker och det blev STL- samt OBJ-filer som sedan skrivits ut med nån MakerBot (en firma).

    1. Vilka program finns det? Gratis? Rekommenderas? Vanligast?
    2. STL och OBJ som gäller?
    3. Vilka skrivare klarar vad?

    Om jag köper en skrivare så vill jag inte hamna på att köpa AutoDesk 3Dtjosan...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Fusion 360 för CAD - Gratis och jättebra
    Simplify3D för beredning - Kostar men är väldigt bra, annars finns det väll gratis alternativ som de olika skrivartillverkarna har

    STL funkar och är i princip standard

  3. #3

    Standard

    Sketchup funkar rätt OK till det med för design av objekt
    RepetierHost för att styra skrivaren


    För att underlätta modellerandet köpte jag en Connexion 3dMouse.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Jag använder Sketchup för design och har jobbat med Cura, Mattercontrol och Repetier-Host för utskrift.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  5. #5

    Standard

    Jag kör även med OctoPrint som kör på en Raspberry PI

    Det gör att jag kan starta skrivaren från jobbet eller var jag nu är och behöver starta en utskrift.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Om jag köper en skrivare så vill jag inte hamna på att köpa AutoDesk 3Dtjosan...
    Fusion 360 är visserligen AutoDesk 3Dtjosan, men det kostar gratis

    Om du köper skrivare så finns det massor med olika gratis program och färdiga STL-filer så du behöver inte oroa dig för att det kommer kosta massor

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    ...OctoPrint som kör på en Raspberry PI...
    Det ska jag också sätta upp, i kombination med en kamera. Då kan man även övervaka och eventuellt avbryta utskrifter som inte blir bra, var man än är.


    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  8. #8

    Standard

    Ok, så man behöver inte oroa sig för att köpa "fel sorts 3D-printer" och sen höra här: "Jaså du köpte en sån??? Då kan du bara använda följande specialprogram: blablabla och du måste ha specialfilament och det tar ca 400 h lära sig osv". Ja det skena iväg där... :-D Jag vill inte ha en till hobby, jag vill ha nåt enkelt eftersom det mesta jag gör inte är så krävande, än. TinkerCAD räcker väl rätt långt då antar jag. Men provar gärna mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flunk Visa inlägg
    Det ska jag också sätta upp, i kombination med en kamera. Då kan man även övervaka och eventuellt avbryta utskrifter som inte blir bra, var man än är.


    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    Ivilketlägevillnifjärrstartaprintern?isammavevaund rarjagvarförspaceintefunkarannatän om man skriver in ett tecken bakom promten?X
    Superhero

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ok, så man behöver inte oroa sig för att köpa "fel sorts 3D-printer" och sen höra här: "Jaså du köpte en sån??? Då kan du bara använda följande specialprogram: blablabla och du måste ha specialfilament och det tar ca 400 h lära sig osv". Ja det skena iväg där... :-D Jag vill inte ha en till hobby, jag vill ha nåt enkelt eftersom det mesta jag gör inte är så krävande, än.
    Då är mitt tips, köp ingen 3D-printer

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Då är mitt tips, köp ingen 3D-printer
    Hahaha... Sant.

    Jag råder ändå att skaffa en, det är kul!

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Ivilketlägevillnifjärrstartaprintern?
    Kanske inte starta för min del, men övervakning och stoppmöjlighet är rätt så nice.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  13. #13

    Standard

    Fjärrstyrning av skrivaren är otroligt smidigt om man vet att ett jobb kommer ta flera timmar. Jag tycker inte om att köra skrivaren på natten så då startar jag den via OctoPi för att spara in några timmars väntetid. Kameran gör ju att man kan kolla till den då och då och avbryta om det går snett.

    3d-skrivare är tyvärr inget som bara funkar out of the box - det krävs en hel del pyssel för att få det bra.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Fjärrstyrning av skrivaren är otroligt smidigt om man vet att ett jobb kommer ta flera timmar. Jag tycker inte om att köra skrivaren på natten så då startar jag den via OctoPi för att spara in några timmars väntetid. Kameran gör ju att man kan kolla till den då och då och avbryta om det går snett.

    3d-skrivare är tyvärr inget som bara funkar out of the box - det krävs en hel del pyssel för att få det bra.
    Jag fattar fortfarande inte men målade upp ett eget scanario. Man sitter på lunchen och ritar en bit och kan då slå på printern 4h tidigare än om man väntat till man kom hem.
    Superhero

  15. #15

    Standard

    Exakt så ja - du startar skrivaren och laddar upp en fil via din webbläsare så kör du igång.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Har ni nåt exempel på hur länge en del kan ta att printa? Skiljer förstås på hur stor delen är samt upplösning och fyllnad samt skrivarmodell... men nåt exempel har ni säkert?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Från 15 minuter till 18 timmar... 😂

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Tycker att det oftast tar "lagom" lång tid. Tiden är av mindre betydelse så länge utskriften inte går fel. Det är så tillfredsställande att kunna rita upp något som sen växer fram i printern.

    Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
    Senast redigerat av flunk den 2017-01-26 klockan 19:14.

  19. #19
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Skulle jag köpa printer idag skulle det nog bli en Prusa i3. Har överlägset flest användare och fiffiga lösningar.
    Jag har två st . En Vertex K840å och en kinaklon av Prusan som är helt under isen men är ett tweak-projekt för ombyggnad och skall sedan säljas när den blir användbar.
    I övrigt, Fusion 360 och Simplify 3D som nämns ovan. Bergsäker kombination.

    Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  20. #20

    Standard

    Hej, igen...
    Har vant mig med TinkerCAD och spottat ut ett drös utskrifter i olika storlekar på min FlashForge Inventor 2017. Riktigt nöjd med skrivaren! Men funderade på skaffa nåt hävare program. Fortfarande Fusion 360, Simplify3D, Sketchup som gäller nu 2018?
    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •