Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tips för sjöflyg mottages

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Tips för sjöflyg mottages

    Jag har monterat pontoner på min Funman för att testa lite sjöflyg. Igår var det fint väder och med lite vind. Jag åkte till en sjö med nästan obefintliga vågor. Jag hade inte läst på anvisningarna i beskrivningen till pontonerna, där var ju del bra tips såg jag sedan. Jag provade först att taxa runt lugnt och försiktigt. Kunde då se att rodret bara stack ner nån cm. Sen drog jag på gas, och det gjorde att planet grävde ner sig som jag uppfattade det och rodret lättade. Detta gjorde att planet snurrade runt. Väl hemma lästa jag anvisningarna och förstod att man skall ha lite höjdroder för att hålla nere rodret. Dessutom har jag byggt om rodret så det sticker några cm till. Så kan det finnas chans att det skall lyckas nästa gång? Man kan väl inte ha allt för mycket höjdroder, det kan väl bli stall? Nästa gång skall jag hitta en mindre pöl, eller ta med en gummibåt om nåt går snett .

  2. #2

    Standard

    Har en MPX Funcub, där kör jag utan vattenroder, litar helt till rodret. Den har pontoner av samma typ som Funman, helt plana under så du måste stötta med roder under start. Min erfarenhet är att MPX pontoner är väl bäriga så gräver den ner sig bör du kolla CG - tyngdpunkten kan ha påverkas av pontonerna. Ge lite höjd när du drar på och styr med rodret så bör det gå bra. Har också en MPX Pilatus Porter där pontonerna har en tydlig v-botten där krävs det vattenrodret för att kunna taxa snyggt.

    https://www.youtube.com/watch?v=yMTueFIDl4k

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tack för tipsen! Det var en fin film!

  4. #4

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Klassiska gamla Polaris finns ju, och en uppsjö nya kloner av den från allehanda tillverkare av skumvåfflor. El eller nitro efter behag. Alltid trevligt att flyga deltavingar.




    Mer inspiration kan du bläddra i denna tråden
    http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=30435
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    45
    Jobb
    ....
    Klubb
    ingen

    Standard

    Jag rekommenderar denna. Lite trixig att landa snyggt med, men flyger stadigt och fint. Svågern filmade. Rostar bra i saltvatten. Gäller att smörja efter varje flygning så att inte länkarna till rodrern rostar fast. (hänt flera gånger)
    Dynam Seawind

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns som att start/landningsegenskaperna i vattnet är mera centrala när det gäller denna typ av kärror än excellenta flygegenskaper för att dränka kärran är ingen direkt "hit". Det finns andra trådar i detta forum om sjöflygkärror där det bl a konstateras att Air Beaver fungerar utmärkt - både på sjön och i luften. Samma modell finns från olika "tillverkare" - bl a S.T Models, Robbe och Dynam vill jag minnas. Den kärra som avses har en spännvidd på 152 cm och är byggd i EPO och går att köpa från vissa tillverkare med flottörer som standard.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Ett grundtips på enklare sjöflygmodeller brukar vara att fixa tvärstag mellan pontonerna, markerat med rött på bilden. Kan vara pianotråd eller en kolfiberpinne.
    Då går modellen rakare och stabilare på vattnet.
    Undvik sjöflyg med högvingad modell när det blåser om du inte är väldigt van!
    KristianB
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mqdefault.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	21,6 KB 
Id:	53331  

  9. #9

    Standard

    Flyzone beaver dhc-2 har jag själv. Köpte den som första kärra. Flyger fantastiskt stabilt och bra.
    http://www.flyzoneplanes.com/airplanes/flza4020/

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kryllet Visa inlägg
    Flyzone beaver dhc-2 har jag själv. Köpte den som första kärra. Flyger fantastiskt stabilt och bra.
    http://www.flyzoneplanes.com/airplanes/flza4020/
    ...samma som bl a Robbe AirBeaver och det är nog S.T Models som tillverkar den - alltså samma kärra som jag nämnde i inlägg #7. Och jag håller med om att den flyger bra och är allmänt okritisk. Dock aldrig flugit den med flottörer utan bara med hjul och skidor.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...samma som bl a Robbe AirBeaver och det är nog S.T Models som tillverkar den - alltså samma kärra som jag nämnde i inlägg #7. Och jag håller med om att den flyger bra och är allmänt okritisk. Dock aldrig flugit den med flottörer utan bara med hjul och skidor.
    Roger
    ST Beavern är sommarens favorit i viken. Har oftast full klaff vid start och då är den uppe på några meter. Landar med halv klaff för fina sättningar utan några grodhopp. Har lyckats komma upp och landa med en halv meter sjögräs hängande efter kärran - flög fortfarande stabilt och landade fint!?

  12. #12

    Standard

    Japp det är samma. Jag har nästan bara flugit med flottörer. Satte på hjul på den och körde på vårt modellflygfält. Otroligt lätt att landa och lyfta. Med klaffarnas hjälp blir den otroligt stadig. Jag tycker nästan den flyger stadigare med flottörerna. Precis som att den planar ut av sig själv.

  13. #13

    Standard

    Japp det är samma. Jag har nästan bara flugit med flottörer. Satte på hjul på den och körde på vårt modellflygfält. Otroligt lätt att landa och lyfta. Med klaffarnas hjälp blir den otroligt stadig. Jag tycker nästan den flyger stadigare med flottörerna. Precis som att den planar ut av sig själv.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    @Pelleflygare: Du säger att du flyger utan fenroder. Då måste du kompensera kraftigt med sidroder? Enligt instruktionerna som följde med flottörerna så stod det att man inte skall flyga utan fenroder, för då snurrar det på det sätt det gjorde för mig.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pelleflygare Visa inlägg
    ST Beavern är sommarens favorit i viken. Har oftast full klaff vid start och då är den uppe på några meter. Landar med halv klaff för fina sättningar utan några grodhopp. Har lyckats komma upp och landa med en halv meter sjögräs hängande efter kärran - flög fortfarande stabilt och landade fint!?
    Finns dom bara med anylink ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    Standard

    På Beavern mfl. som har V-bottnade pontoner kör jag med "fen" roder annars blir det svårt. MPX FunCub har pontoner som är platta under då räcker det med "luft" rodret! Enklast är det med tvåmotoriga kärror då det går att styra med motorerna vilket gör det mycket enkelt att taxa på sjön. https://www.youtube.com/watch?v=aG0Rjj5KrZc

    Citat Ursprungligen postat av mikaelbe Visa inlägg
    @Pelleflygare: Du säger att du flyger utan fenroder. Då måste du kompensera kraftigt med sidroder? Enligt instruktionerna som följde med flottörerna så stod det att man inte skall flyga utan fenroder, för då snurrar det på det sätt det gjorde för mig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •