Reklam

 
Sidan 4 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 116

Ämne: Har en del frågor, ang bl.a. FPV

  1. #61

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    Använd mindre gaspådrag när du kastar iväg modellen, det är som du själv säger
    pga motorns nedåtvinkel.

    Matsa...
    Ja, jag testade det och då gick det lite bättre, men det känns fortfarande lite läskigt i början.

  2. #62

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Vindfrisk Visa inlägg
    Om man läser ditt första inlägg så tycker jag en Skywalker skulle passa dig utmärkt. Stabil och kan lyfta alla de saker du vill använda dig av. Glider grymt bra och har lång flygtid (last mycket batterier). Att börja med en Bixler är en mycket bra ideé även om jag anser det vara lättare att flyga skywalker i fpv.
    Ja skywalkern verkar ju också vara ett utmärkt plan, kanske något för framtiden

  3. #63

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kjelle köttspak Visa inlägg
    Du har ner graderarat din hitec sändare om du bytte från 35 mhz till 2,4ghz
    längre räckvidd med 35 mhz
    Ja men det är väl inte bara räckvidden som räknas? Jag har råkat ut för en hel del störningar innan med 35 mhz, inte kul, och inget jag skulle vilja flyga FPV med. Jag tycker att räckvidden verkar räcka fullt tillräckligt, även när man kommit lite längre inom FPV.

  4. #64

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Någon som kan ge lite tips på hur man bäst monterar kamera och sändare i en bixler?

  5. #65

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kjelle köttspak Visa inlägg
    Du har ner graderarat din hitec sändare om du bytte från 35 mhz till 2,4ghz
    längre räckvidd med 35 mhz
    Nja, det är nog en sanning med modifikation. Hur långt räckvidd tror du att de olika systemen har?

    Rent teoretiskt kan man tycka att 35MHz borde ha längst räckvidd men så är sällan fallen. Bla på bättre känslighet och bättre tålighet mot störningar i 2.4GHz gentemot 35MHz.

  6. #66

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Jag fick mitt Fatshark predator v2 idag, och jag tycker det verkar vara bra, känns som det är bra bild osv. Jag hade hoppats på att man skulle få med ett litet kamerafäste, så man kan skruva fast kameran, men nej. verkar inte finnas några hål på kameran så man kan skruva fast den heller. Hur gör ni för att fästa era kameror?

    Jag har kollat runt lite angående en så kallad cockpit, och det verkar som att man kan bygga en själv ganska enkelt. Denna är avsedd för gopro.

    http://www.ilovefpv.com/2011/11/sky-...unt-for-gopro/

    Men eftersom jag inte tänker använda gopro nu, så kanske det är onödigt, finns kanske något lättare sätt att fästa denna kamera och sändare i och med att de är ganska små?

    Har kollat runt en massa, men hittar inga vettiga beskrivningar/bilder/filmer...

  7. #67

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Jag byggde själv ett litet motorfäste samt cockpiten från ilovefpv, det blev riktigt bra tycker jag. Nu har jag testat att flyga för första gången, brorsan och jag turades om att flyga samtidigt som en av oss använde glasögonen.

    Tyvärr så blev det mesta svart, det var soligt när vi flög, och allt såg väldigt mörkt ut, antagligen pga av solen? finns inte en chans att jag hade kunnat orientera mig vid detta tillfälle.

    Är detta ett vanligt fenomen när solen skiner? Eller är det något fel på min utrustning? Går det att göra något åt?

  8. #68
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Vilken kamera använder du?

    //Matte

  9. #69

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Den som följer med i kitet, "Camera 5V CMOS "Killer CCD " V.2 480 lines"

  10. #70
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Ja den kameran ska då funka bra i solljus. Har du testat justera på dina fatshark?

    //Matte

  11. #71

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    okej, jag ska kolla det mer ingående, återkommer

  12. #72
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Testa vrida kameran snabbt från ljust till mörk för att se att den ändrar kontrasten. Kan ju vara nått fel på den.

    //Matte

  13. #73

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Testa vrida kameran snabbt från ljust till mörk för att se att den ändrar kontrasten. Kan ju vara nått fel på den.

    //Matte
    Så, nu har jag testat, det fungerar mycket bättre i dag av någon anledning, har testat den i starkt solljus och den har inga problem med ljuset, har ställt lite på glasögonen så det blir optimalt.

    Tycker det är märkligt, men jag ska testa på flygplanet och se igen, så fort det slutar blåsa.

  14. #74

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Nu fungerar allt som det ska, tycker faktiskt bilden är riktigt bra.

    Har lärt mig att starta, flyga runt och landa med glasögonen på, och enligt mig är det lättare att flyga med glasögonen än utan, känns på något sätt stabilare och säkrare.

    Jag är väldigt nöjd med min skysurfer (bixler) och mitt Fatshark predator v2 kit, det fungerar perfekt och jag rekommenderar det till andra som är sugna på att börja med FPV. Det enda problem jag stött på är att det efter ett tag blir lite imma på glasögonlinsen, någon som har tips på hur man kan bli av med detta?

    Jag har än så länge bara kört med ett 1500 mah batteri, men kommer att köpa 2200 mah snart. Skulle vara kul att veta hur mycket kameran och sändaren drar, någon som vet?

    Jag flyger inte så långt bort, aldrig längre att man har kunnat se det klart visuellt, men man blir så sugen på att bara sticka iväg en bit. Kör med en 250mw sändare, frsky modul med fullrange mottagare, hur långt bort kan man flyga för att vara helt på den säkra sidan?

  15. #75
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    sändare och kamera brukar dra kring 300-400mAh.

    Går aldrig veta hur långt bort man kan flyga då det är massa faktorer som påverkar. Gör en ordentlig räckviddstest med videolänk igång. Failsafe:ar det inget på 2km så kan man ju räkna med att länken klarar mer på höjd.

    //Matte

  16. #76


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Att det "känns" stabilare att flyga FPV kontra vanligt kanske helt enkelt beror på att du inte ser hur "illa" du ev flyger när du s a s sitter i kärran - för utan glasögon så ser du ju direkt hur kärran rör sig i luften vilket inte framgår lika bra (på lite höjd i alla fall) när du flyger FPV...
    Och ju närmare marken man flyger - desto mera dramatiskt kan ju en flygning bli om man inte har riktig ordning på spakarna. Säger inte att det är så för just dig men det skulle kunna vara en förklaring till din upplevelse att det "är enklare" att flyga FPV än vanligt...
    Roger

  17. #77

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    sändare och kamera brukar dra kring 300-400mAh.

    Går aldrig veta hur långt bort man kan flyga då det är massa faktorer som påverkar. Gör en ordentlig räckviddstest med videolänk igång. Failsafe:ar det inget på 2km så kan man ju räkna med att länken klarar mer på höjd.

    //Matte
    Okej, jag ska göra ett riktigt test, något man bör tänka på när man gör testet?

  18. #78

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Att det "känns" stabilare att flyga FPV kontra vanligt kanske helt enkelt beror på att du inte ser hur "illa" du ev flyger när du s a s sitter i kärran - för utan glasögon så ser du ju direkt hur kärran rör sig i luften vilket inte framgår lika bra (på lite höjd i alla fall) när du flyger FPV...
    Och ju närmare marken man flyger - desto mera dramatiskt kan ju en flygning bli om man inte har riktig ordning på spakarna. Säger inte att det är så för just dig men det skulle kunna vara en förklaring till din upplevelse att det "är enklare" att flyga FPV än vanligt...
    Roger
    Det skulle kunna vara en förklaring, men vi är två bröder som alltid flyger tillsammans och vi tycker inte att vi flyger illa med glasögonen på, visuellt ser man ingen skillnad mot en som flyger utan glasögon.

    Har flugit en del nära marken och tycker att även det fungerar bra.

    Jag tror nog att det hela beror på att när man flyger vanligt och börjar komma lite långt bort kan det ibland vara svårt att se vilket håll flygplanet ligger på (vi flyger oftast i skymningen när det börjar bli mörkt, och när solen skiner är det lätt att bli bländad) detta slipper vi med FPV.

    När man flyger lite längre över t.ex. skog, blir det svårare och svårare att bedöma höjden till trätopparna, jag tycker i alla fall det känns som att man flyger lägre än vad man egentligen gör, med FPV har man bättre koll på detta tycker jag.

  19. #79

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Föresten, hur ställer ni in failsafe på t.ex. en Bixler? Jag har bara ställt så att motorn stängs av och så att det seglar rakt fram. Jag har hört att vissa ställer in lite sidroder så att den cirkulerar och inte hamnar så långt bort, men jag är rädd att det blir en krasch då. Hur gör ni?

  20. #80

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    lite sida har jag haft på mina så dom går i en cirkel ner, men rätt stor.
    dock har jag aldrig fått nån failsafe på dom så jag vet inte hur det skulle funkat.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Easystar frågor
    Av jesse78 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-08, 19:05
  2. Frågor om min FPV-setup
    Av pontus i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 09:11
  3. Har köpt EZ OSD. frågor!
    Av Jocke71 i forum FPV OSD
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-05-18, 15:00
  4. Fpv frågor
    Av DavidFlygare i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 20:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •