Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Otrevlig mottagare alá lågpris...

  1. #41

    Standard

    Det jag skriver om är hur radiotekniken fungerar generellt - det gäller inte enbart våra styranordningar utan all radiokommunikation.

    Vi är ju tex väldigt noga med att separera antenner på en mottagare och placera dessa 90 grader mot varandra för att säkerställa mottagningen.

    En våglängd på 2.4Ghz bandet är bara 12,5cm så skillnaden mellan bra och dålig placering kan vara avgörande.

    Återigen - inget specifikt till Bokis incident utan ett generellt säkerhetstänk.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #42
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Kan det vara så enkelt att antennerna i bokis kärra inte låg i 90gr, vinkel, jag menar under flygningen alltså.
    ? Ska inte failsafen gå in vid såna här tillfällen ??? Bara undrar.

  3. #43
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Tydligen svåra frågor ? Eller rent av ovanligt dumma ?


    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Kan det vara så enkelt att antennerna i bokis kärra inte låg i 90gr, vinkel, jag menar under flygningen alltså.
    ? Ska inte failsafen gå in vid såna här tillfällen ??? Bara undrar.

  4. #44

    Standard

    Har inte lusläst, men hur kraschade flyget? Tappade helt kontakten? Var failsafe inställd och den gjorde rätt? Eller vart flygningen "oredig" som om failsafe inte aktiverats?

    90-graders... där ska väl antennen med högsta styrkan vara aktiv. Var va antennerna placerade?

    Brownout?

    Värmeslag?

    Jag har svårt tro att flygarn inte vet vad han håller på med... så hårdvaran ligger pyrt till i detta fall.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Enkelt sett,skulle göra en touch and go på ca 3:e ? varvet,lade kärran flackt nedåt och skulle dra lite höjd samt dra av gasen men icke (frusen s.a.s ) så touch and go´n blev rekorderlig ,kärran gick uppåt med god fart,återfick kontrollen på den och planade ut för ett kort ögonblick,blev utelåst igen,drog i spakarna o hade dessa i ett läge som var mindre bra när radion lirade igen,sen for jag runt någon sekund med tappad kontroll (tror det var resultatet att jag dragit lite för vilt i spakarna) följt av en nåååågot för hård sättning (underdrift)
    Antennerna´s placering var att ena låg i kroppen,andra låg så den stack ut mellan vinge /kropp..
    Så kan det gå,ingen stod turligt nog i vägen och min slutsats blev att såna här saker ska jag nog inte använda mera i flyg.
    Rätt för mig,kanske fel för andra..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #46

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Usch! Jag har råkat ut för allt möjligt men sluppit det du beskriver. Beteendet påminner lite om kompisens Bix3 RTF som regelbundet gjorde små låsningar, dock varade de bara nån halvsekund som längst och med en nybörjarmodell som flög åttor på 50m var det ganska okritiskt. Jag teoretiserade kring ”brownout”, att BEC är för klen för alla servona eller att mottagaren inte är tolerant mot små svackor i spänning. En annan möjlighet var glapp i batterihållaren i sändaren. Problemet försvann med ny RC-anläggning. Men hela kitet han köpt kostade ju ungefär som två Futaba SBUS mottagare.

    Mina krasher/nödlandningar/icke starter orsakade av teknikfel:
    Astro Challenger - rätt ned i marken - dålig Hitec Off/On knapp
    Astro Challenger - två loopar och pang - glappande Hitec batterihållare
    Nano Floh - trädlandning - höjdroderservot lossnat
    Graupner Terry - krash i marken - Hitec Feather (verifierat i kylskåpet)
    Easy Star - nödlandning - skevservo drogs ur vingen vid kvickroll
    HK EPP 3D - nödlandning - stötstång till skev släppt
    HK BFG - nödlanding - FRSky RSSI warning (RSSI loggen visade att kontakten bröts helt)
    Diverse plan - ingen start - FRSky fallerade räckviddstest (25-30 m i test mode, loggat. Produktfel)
    Multiplex Funglider - ingen start - mottagaren tappade bindning vid kyla, produktfel

    Utöver dessa (finns några jag glömt förstås) där några faller i gråzonen har jag förstås massor med nödlandningar och några krasher där den samlande faktorn är skit bakom spakarna dvs piloten... Kunde man eliminera denne skulle det bli andra bullar 😄😄😄

    Jag fick provat min CoolRC Futabaklon igår förresten. Den får åka bil eller båt till att börja med. Det är en S-FHSS och låg i kostnad på ca hälften av en T-FHSS så utpräglat lågpris är den ju inte. Såg välgjord ut, vettig förpackning och bra engelsk manual dvs inte ”elektronikpryl i zipbag”
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  7. #47
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag tror att man många gånger underskattar SÄNDAR-antennens riktning. Pekar man rakt mot modellen med sändarantennen förlorar man säkert 90% av räckvidden. Tack vare byggnader och annat i terrängen kan detta reflektera sändarsignalen lite grand. Tänk på hur känslig en TV-antenn är. 10 - 20 grader fel och man har ingen signal. TV-antenner är förvisso oftast riktantenner, men principen är gemensam för de flesta antenner.
    Ove (AM) Nielsen

  8. #48

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej!
    Vi hade frågan om störning mellan 2,4GHz radiostyrningar uppe i vår klubb. Jag är medveten om att Bokis problem med den billiga mottagaren handlade delvis om störning från en 35MHz sändare men tråden har utvecklats till en diskussion om vad som kan hända i och mellan 2,4GHz radiostyrningar. Det är som så mycket annat nu för tiden komplicerat(moderna bilar) men fungerar fantastiskt bra om allt står rätt till. WiFi har färre kanaler än radiostyrninger.

    Frågan i vår klubb handlade om att STYRNINGEN av någon multikopter använder högre effekt för att nå långt och varför den inte stör ut andra 2,4-mottagare som lyssnar på svagare sändare. Det handlar om (minst) fyra saker:
    1- avstånd från önskad sändare och störande sändare till mottagaren
    2- polarisation på mottagarens antenner relativt sändarens antenn
    3- Spread Spectrum systemets inbyggda förmåga att bortse från oönskade signaler
    4- adress-info i varje sänt pulståg(chip) som gör att man inte skall kunna styra en annans mottagare

    1. När avståndet till störande sändare är väldigt kort, en eller annan meter, så blir signalstyrkan i mottagaren så stark att den kan bli helt blockerad. Det kan vara helt olika frekvenser som i Bokis fall. Jag har varit med om att billiga 2,4 mottagare måste vara mer än 2 meter ifrån sändaren när man skall "binda" den.

    2. Modellplanet rör sig på alla tänkbara sätt i luften men radiovågorna är polariserade som sändarantennen är riktad. Det blir därför korta avbrott i signalmottagningen genom en enda antenn. Den andra antennen skall då vända bredsidan mot sändaren och ta emot signalen. I mottagaren finns då alltid en signal med acceptabel styrka. Detta kallas polarisationsdiversitet. Eftersom våglängden för 2,4 GHz är så kort kan förbindelsen mellan sändare och mottagare skymmas kortvarigt av t.ex. stora metalldelar i flygplanet. Vissa mottagare med halvvågsdipol har därför en extra radiodel med egen halvvågsdipol. Den radiodelen skall placeras långt från huvudmottagaren så att de två antennerna inte hamnar i radioskugga samtidigt. Detta kallas rymddiversitet.

    3. Spread Spectrum systemet tål att enstaka sändningschip går förlorade. När flera men inte alla chip under t.ex. en halv sekund förloras så blir det inte katastrof. Det går bara segt att styra. Vid längre avbrott skall faisafe gå in och då blir det nära katastrof... För att förstå detta så ritade jag en bild på hur de korta chipen sänds med frekvenshopp på de kanaler som vi får använda inom 2,4 GHz-bandet enligt ETSI EN 300 328 (85 sidor). FHSS är en generisk förkortning för Frequency Hopping Spread Spectrum vilket vi har i de flesta radiostyrningar. FASST, DSMX med flera är fabrikat-unika system som inte kan samarbeta och som inte heller skall kunna störa varandra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FHSS chart.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	69,4 KB 
Id:	63714
    Bilden visar ett system med c:a 20 kanaler att hoppa mellan. Gröna chip är önskade signaler. Röda chip är störande signaler. Vid ett tillfälle på bilden råkar ett rött chip träffa ett grönt chip och den svarta rutan markerar att chipet går förlorat. Nästa gröna chip kommer efter mindre än 10 ms. No problem!

    4. Varje chip i utsändningen innehåller några byte med adress till önskad mottagare och åtskilliga byte med noggranna styrdata till alla roderfunktioner. Om adressen är fel kommer chipet inte att vara till nytta eller till skada. Det störande chipet kan blockera mottagning av önskat chip om det störande är tillräckligt starkt.

    Jag är inte orolig för störningar mellan 2,4 GHz radiostyrningar. Frekvensklämmor var ju något vi ville slippa när dessa system började komma för 10 år sen. Nu flygs det så mycket att vi har ett kösystem för att använda flygbanan och luften däröver men det är en annan historia.

    Lars

  9. #49

    Standard

    Touch n go låter som du var nära banan och avståndet mellan sändare och mottagare hade räckt mer än väl eftersom du redan flugit längre bort. Tror inte på dålig mottagning. Jag har haft problem med RC-mottagningen på Futaba FASST 2.4GHz, men då har det alltid varit en videosändare på flyget/multicoptern och RC-räckvidden har knappt varit 200 m fast antennerna varit rätt riktade. Felriktade antenner har jag flugit mycket med, det blir ju så i något läge, därför försöker jag alltid placera dem så att nån har rätt vinkel mot sändarantennen när flyget lutar emot mig i en kurva (då är man längst bort).

    Så jag är inne på att det hela låter som en brownout och reset av mottagaren.
    Dvs fanns det någon glappkontakt nånstans eller kontakt som inte orkade leverera strömmen allt behövdes så spänningen sjönk?
    Långa matningskablar?
    UBEC som inte pallade trycket?
    Nåt servo som fick jobba lite mer och drog för mycket ström?
    Mottagaren kanske inte klarade av att leverera all ström som behövdes till alla servon samtidigt.

    Om den gick i failsafe, gjorde den exakt det den skulle göra vid failsafe?
    Som tex tomgång och hålla alla roder eller vad du hade för settings.

    Men tumregeln är ändå: Använd Futaba-mottagare till Futaba-sändare. =) Då får man iaf känna sig trygg i att det inte kunde vara fel på sändare-mottagare. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #50
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Sedan ska man inte underskatta risken med att exempelvis en mobiltelefon i bröstfickan kan störa SÄNDARENS elektronik. Och det är nödvändigtvis inte sändarsteget i radion som går bananas, utan elektroniken för styrningen. (Kretskortet som generar styrsignalerna till sändarsteget).
    Ove (AM) Nielsen

  11. #51

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Sedan ska man inte underskatta risken med att exempelvis en mobiltelefon i bröstfickan kan störa SÄNDARENS elektronik. Och det är nödvändigtvis inte sändarsteget i radion som går bananas, utan elektroniken för styrningen. (Kretskortet som generar styrsignalerna till sändarsteget).
    Helt sant! Jag har som vana att stänga av Wifi på mobiltelefonen och placera den i bilen eller i alla fall på bordet där man monterade ihop flyget. Interferens = oredig signal.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #52

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Helt sant! Jag har som vana att stänga av Wifi på mobiltelefonen och placera den i bilen eller i alla fall på bordet där man monterade ihop flyget. Interferens = oredig signal.
    Mobilen kan ju även vara en oönskad och störande signal till piloten! 😄
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #53

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Helt sant! Jag har som vana att stänga av Wifi på mobiltelefonen och placera den i bilen eller i alla fall på bordet där man monterade ihop flyget. Interferens = oredig signal.
    Med uppenbar risk för att ta av i tangentens riktning i förhållande till Bokis ursprungliga inlägg:

    Jag har regelmässigt med mig mobiltelefonen då jag flyger. Den kommunicerar via Blåtand med sändaren för att logga telemetri och ibland använder jag den ihop med en accelerometer för vibrationsmätningar i mina helikoptrar. Mobilen kommunicerar med accelerometern via Blåtand och kör en FFT-analys som visar vibrationsspektrum (frekvens och amplitud). Jag har på olika sätt med flera olika mobiler försökt provocera fram en felfunktion på min sändare genom användning av Wiifi, Blåtand och samtal. Av resultaten har jag dragit slutsatsen att åtminstone för mina sändare är mobiltelfoner inget problem. Inte heller hemma med dator, surfplatta och ett antal mobiler igång tycks radiolänken mellan sändare mottagare påverkas märkbart.

    Jag är ganska övertygad om att mobiltelefontillverkare är noga med att se till att deras modeller uppfyller myndigheternas prestandakrav, inte minst beroende på att de ibland används i "störningskänsliga" miljöer och om det är så att en radiostyrningn på något sätt störs av mobiltelefoner skulle jag reklamera eller slänga den radiostyrningen.

  14. #54

    Standard

    blåtand är också 2,4
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #55
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Jag träffade för ett antal år sedan en tysk man som flög typ 3-meterskärror på Mallorca. Han hade kvaddat en kärra när hans mobiltelefon i bröstfickan ringde. Så problemet är inte mobiltelefonen utan RC-sändarens elektronik.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Intressant läsning alltihopa..Ivves radio är utesluten i min värld,det är mottagaren som är den felande länken för mig,ingen mottagare ska bli utstörd på 2.4 på det här viset,då har man fuskat rejält när man konstruerat och tillverkat dem..Jag är en användare,inte ingenjör,jag behöver inte veta HUR min eltandborste funkar,dock hur man använder den..
    I det här fallet garanterar jag att tillverkaren inte skulle intressera sig ett vitten för mina inputs oavsett om jag skickar tillbaka den eller trampar på den.
    Och allt detta är till stor del mitt fel också,jag vet vad det kostade och då kommer den där oskrivna lagen:
    -Man får vad man betalar för, in..

    Jag flyger en hel del och har (för) många fpl,därav min inte helt friska idé att skaffa dessa (dumsnålhet)
    till såna fpl jag kan skiljas ifrån utan tår i ögat.
    Men nu har jag kommit till insikt själv o dragit slutsatsen att har jag Futaba så skaffar jag Futabagrejor,har jag nåt annat så får jag handla det som är tillverkat till det.

    Andra resonerar på annat vis,det här är mitt tänk som också baseras på hur attans problemfritt
    Futaba har varit för mig efter inkörningstiden de hade,tvivlar inte alls på att andra tillverkare gör bra grejor också,det vet jag för lite om personligen..
    Vad jag också vet är att radio är ett tabu ämne för många,det blir väldans personligt alltihopa för ägarna,man ska ALDRIG ifrågasätta andras radioval och det gör jag inte heller,det är inte det det handlar om.
    För mig så är det mera hur korkad jag är som inte lärt mig läxan sedan tidigare,det här var bara ett kvitto på att man är mänsklig,dvs försöker slippa undan blilligt.
    Fråga: hade möjligen Ivve sin Futaba modul satt i sin Taranis och råkat få igång den?


    Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag träffade för ett antal år sedan en tysk man som flög typ 3-meterskärror på Mallorca. Han hade kvaddat en kärra när hans mobiltelefon i bröstfickan ringde. Så problemet är inte mobiltelefonen utan RC-sändarens elektronik.
    Du skulle ha förklarat för honom om att man bara behöver svara om man har tid ^^

  18. #58
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Han svarade inte - men kärran gick bananas vid varje ringsignal. Han flög med dåtidens flaggskepp - Futaba 35 Mhz F9 sändare.
    Ove (AM) Nielsen

  19. #59

    Standard

    Ja jo, jag skojade lite bara

  20. #60


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Med uppenbar risk för att ta av i tangentens riktning i förhållande till Bokis ursprungliga inlägg:

    Jag har regelmässigt med mig mobiltelefonen då jag flyger. Den kommunicerar via Blåtand med sändaren för att logga telemetri och ibland använder jag den ihop med en accelerometer för vibrationsmätningar i mina helikoptrar. Mobilen kommunicerar med accelerometern via Blåtand och kör en FFT-analys som visar vibrationsspektrum (frekvens och amplitud). Jag har på olika sätt med flera olika mobiler försökt provocera fram en felfunktion på min sändare genom användning av Wiifi, Blåtand och samtal. Av resultaten har jag dragit slutsatsen att åtminstone för mina sändare är mobiltelfoner inget problem. Inte heller hemma med dator, surfplatta och ett antal mobiler igång tycks radiolänken mellan sändare mottagare påverkas märkbart.

    Jag är ganska övertygad om att mobiltelefontillverkare är noga med att se till att deras modeller uppfyller myndigheternas prestandakrav, inte minst beroende på att de ibland används i "störningskänsliga" miljöer och om det är så att en radiostyrningn på något sätt störs av mobiltelefoner skulle jag reklamera eller slänga den radiostyrningen.

    Jag har lyckats få störningar i sändaren från en mobitelefon. Sändaren var en Hitec Optic 6 och med telefonen inom 2 meters avstånd stördes LF-signalen (den med pulståget som ska modulera sändarsteget). Som tur var hände detta i trädgården när jag höll på och ställde in servoutslagen. Precis när telefonen ringde började servona att fladdra okontrollerat. Jag kunde sedan återskapa störningen och när jag kopplade upp sändarens LF-signal till ett oscilloskop. Då såg man direkt att det fina pulståget blev kraftigt distorderat när man ringde till telefonen och den började kommunicera med mobilnätet. Jag har försökt återskapa detta dels på en Taranis X9D liksom på en Multiplex Cockpit SX men inte lyckats. Inte ens med mobilen tätt intill sändaren. Kanske har plasthöljena olika skärmningsegenskaper?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •