Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Exjobbet klart. Nästa steg leta efter människor.

  1. #21

    Standard

    Här är en kille som hovrar i 51 minuter.

    http://vimeo.com/34753564

  2. #22

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Räkna också med att för varje gång du utökar sökområdet så får du lägga till flytid för att nå fram till det nya sökområdet. Ju längre bort desto mindre tid för själva sökningen.

    Lasse
    Hur lång flygtid går det att få med en flygplanslösning med 800g kamera som går att transportera i en bil? Vad är det som styr flygtiden för ett flygplan? Vad kan man förvänta sig för "lift-to-drag ratio"?

  3. #23
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Norritt Visa inlägg
    Hur lång flygtid går det att få med en flygplanslösning med 800g kamera som går att transportera i en bil? Vad är det som styr flygtiden för ett flygplan? Vad kan man förvänta sig för "lift-to-drag ratio"?
    Det beror helt på kontruktionen, vilken spännvidd du kan ha, ihopfällbara vinga etc. Du kan säkert vara i luften i flera timmar beoende på vilken vingbelastning du har. Kör med ett seglarkoncept och räkna på vilken som är din operativa flyghastighet, dvs behöver ju inte vara full gas utan tillräckligt för att hålla kärran i luften, så kan du säkert flyga länge. Problemet är konstruktionen. Stor spännvidd, lätt och ihopfällbar. Men det finns säkert flera stora seglare som man kan kolla närmare på.

    Lift to drag behöver inte vara mer än 30-35% av totala vikten. Dvs motorn dragkraft kan vara runt 1 kg om flygplanet väger 3 kg. Du ska varken hovra eller flyga akrobatik.

    En kärra som har 4 m spännvidd, väger 3 kg, så har du en wingload på <20 gram/dm2, vilket är typ segelflygplan. Stallfarten ligger på ca 20 km/tim.

    Edit: Så då kan du kanske flyga i 25-30 km/tim (7-8m/sek). Kör du flaps så kan du säkert komma ner på dina 5 m/sek i sökhastighet....

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2012-01-27 klockan 18:00.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  4. #24

    Standard

    I ett tidigare inlägg nämnde Norrit att de som skulle flyga förmodligen inte skulle vara särskilt vana. Att utan särskild vana flyga ett modellplan med dyr kamerautrustning över ett skogsområde ser jag som ett väldigt vådligt projekt. Det är möjligt att en multirotor går att få så självstabil att det är enklare. En flygmodell måste ju även ha en någorlunda jämn yta att landa på även om det är en segelmodell. Det kanske inte alltid är så lätt att hitta i sökområdet. Eller också får man utlösa en fallskärm som tar ner modellen på ett säkert sätt. Den lösningen tror jag att jag sett i någon militär applikation.

    Men som någon antytt tidigare finns väl egentligen tekniken inom militären och grejen är väl att anpassa den tlll ändamålet. Men det kanske inte stoppar med 100 000 då. En skillnad när det gäller militär användning är väl att där är piloterna speciellt utvalda och tränade för uppgiften. Det tror jag är helt avgörande om inte modellen skalla styra sig själv. Men då torde nog budgeten få plussas på med ngn nolla.

    /Mats

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    32
    Jobb
    Testingenjör
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    I ett tidigare inlägg nämnde Norrit att de som skulle flyga förmodligen inte skulle vara särskilt vana. Att utan särskild vana flyga ett modellplan med dyr kamerautrustning över ett skogsområde ser jag som ett väldigt vådligt projekt. Det är möjligt att en multirotor går att få så självstabil att det är enklare. En flygmodell måste ju även ha en någorlunda jämn yta att landa på även om det är en segelmodell. Det kanske inte alltid är så lätt att hitta i sökområdet. Eller också får man utlösa en fallskärm som tar ner modellen på ett säkert sätt. Den lösningen tror jag att jag sett i någon militär applikation.

    Men som någon antytt tidigare finns väl egentligen tekniken inom militären och grejen är väl att anpassa den tlll ändamålet. Men det kanske inte stoppar med 100 000 då. En skillnad när det gäller militär användning är väl att där är piloterna speciellt utvalda och tränade för uppgiften. Det tror jag är helt avgörande om inte modellen skalla styra sig själv. Men då torde nog budgeten få plussas på med ngn nolla.

    /Mats
    Tanken är ett helt autonomt system där operatören kan fokusera på att analysera video datan under flygningen i realtid. Att starta och landa en quadrocopter tycker jag är enkelt och jag har haft kompisar som har flugit min quad efter 30 sekunders instruktioner under utveklingsarbetet och det gick bra. Finns det några billiga(ca 10000kr) lösningar för flygplan vad det gäller autonom landning och start?

  6. #26

  7. #27
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Jag tror att man får angripa problemet med att ta reda på vilka söksystem man ska använda, typ kameror. Vad väger värmekameran (Flir), den visuella och IR kameran. GPS, stabiliseringsssystem, antal videosändare, batteri för alltihop (förutom motor), räckvidd för systemen och sedan med detta som utgångspunkt designa plattformen. Du kan nog inte börja tänka på vilken plattform du ska använda förrän du vet vikt och storlek på söksystemen och allt runt omkring. Sedan får du fundera på vilka krav som ställs, ex. räckvidd både i tid och avstånd. När det gäller söksystem för att användas t. ex inom räddningstjänsten, så ställs det krav. Inga leksaker eller häftiga prylar, utan robust, enkelt och pålitligt. Systemet ska ju inte designas för nybörjare utan för folk som kan flyga och hantera det operativt. Om det ska användas inom räddningstjänsten så anställer dom inte en nybörjare som operatör, utan en med erfarenhet.

    Sedan bör du försöka gräva lite i den information som finns runt att använda flygburen värmekamera och ir för att hitta människor. Vilka är problemen med systemen.

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2012-01-28 klockan 14:27.
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  8. #28

    Standard

    Jag instämmer med @radioactive ..

    Ta reda på vad som ska skickas med och vad det väger.
    Sedan fundera på vad som behövs för att lyfta det!

    Sedan tror jag inte att T.ex Räddningstjänsten har den kunskap som krävs för att underhålla ett UAS.


  9. #29
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg

    Sedan tror jag inte att T.ex Räddningstjänsten har den kunskap som krävs för att underhålla ett UAS.
    Då tror jag nog att dom anställer någon som har den kunskapen. Svårare än så är det nog inte...

    Lasse
    ----------------------------------------------------------------------------------------------
    Team Radioactives
    http://www.radioactives.se/rc

  10. #30

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    29
    Klubb
    Dalslandstokarna

    Standard

    Intressant projekt, är du seriös kan jag ev sponsra med ett devkit för ARM processorer.

    Här finns en tråd om en skywalker med FLIR kamera för att spåra vildsvin i risfält.
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...highlight=flir

    /DeVille

Liknande ämnen

  1. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 14:32
  2. Nästa steg
    Av bosv i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 20:36
  3. Nästa steg i heli flyg?
    Av Hartin i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-08, 12:11
  4. Nästa steg (quadro)
    Av bosv i forum Quad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •