Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bogsering !

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Bogsering !

    Hej allesammans!


    Som framtida projekt så skulle jag tycka det vore kul att bygga om min easytrainer eller let13 till en ren seglare mao ta bort motorn helt.

    Fms Let13 är en bättre seglare dock sitter motorn i nosen och behöver vägas ned med bly för att få korrekt TP efter motorn tas bort dock så har easytrainern (bix1kopia)motorn på ryggen och troligen inte behöver någon TP - korrigering annat än m batteriet och om man skär bort motordelen så blir den halare i luften och blir kanske en bättre kandidat för detta projekt?

    Ett bogserplan behövs även och det var där tanken föddes, är redo för min första ickeseglare till i vår och jag vill ha ett sjöflyg som kan bogsera upp ca 5-600g segelplan från marken, vad är bra exempel på sjöflyg med vanliga ställ också? Alt avtagbara pontoner, nån Beaver, cessna el likn?

    Vad har man för riktlinjer kring kraft - vikt förhållandet mellan bogserplanet och segelplanet?
    Är servorelease absolut nödvändigt på båda kärrorna? Räcker det ej med release på bogserplanet samt nån vinklad lösning eller kardborrelösning på segelplanet?

    Tackar för tips
    Mvh Gustaf

  2. #2

    Standard

    Kan den schweiziska armekniven Multiplex FunCub vara en lösning även här?
    Den är bl.a. designad som bogserare för mindre segelplan, men då som drag (tow) -setup.
    Finns även pontoner till.

    Verkar även finnas försök med piggy back-setup:
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1809738

    Brukar dyka upp begagnad lite nu och då.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    S.T Models Air Beaver eller nåt av syskonen från bl a Dynam, Robbe m fl (samma modell/tillverkare av alla) är en utmärkt flygmaskin och i alla fall Dynam-varianten brukar levereras med flottörer. Finns bl a här - http://www.hobbyfly.de/dynam-dhc-2-b...m_store=german
    Ingen aning om hur den fungerar som bogsermaskin men det är rätt OK kraft i maskinen som vanlig kärra så för mindre seglare på släp borde det inte vara några problem. Har flugit en sån Beaver flera säsonger och det är en av mina favoritmodeller.
    Roger
    PS: Ser tipset i inlägget ovan men personligen föredrar jag Beavern "alla dagar i veckan"...

  4. #4

    Standard

    Hej,

    Release bör ju sitta på segelplanet i första hand, men det är en mycket bra ide att ha en release på bogserplanet också. Jag vågar inte tänka på hur svårt det skulle vara att lyckas landa ett bogserplan och ett segelflygplan samtidigt med en lina mellan dem ifall något gått fel!

    Multiplex Funcub är förberedd för bogsering och trivs bra med övermotorisering. Jag flyger fortfarande min Funcub ganska ofta även om de FPV äventyr den varit med om gjort den ganska sliten. Den har bland annat använts för att konstatera att Orange mottagare bara nästan är Spektrum kompatibla Där får du också möjlighet att se vad Crow gör med stora flaps i 90 grader och skevroder! Att flyga runt långsamt med en tyst motor på ett par meters höjd en vindstilla kväll är också mycket avslappnande. Sedan ger inverterat, knivegg, rollar och lite sånt bättre träning på en högvingad modell än på ett helt neutralt 3D flygplan.

    När man lärt sig flyga den så går det att flyga och landa på mycket små ytor.

    Om man väljer att övermotorisera väldigt mycket så kan det vara en bra ide att montera servona för höjd och sidoroder längre bak än de sitter i originalutförande. Det blir lite svårt att få tyngdpunkten rätt annars.

    Jörgen

  5. #5
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Tack allesamman verkar som verkligen bra rips , hur är det med Icon A5 ? Jag älskar utseendet och om man sätter lite större esc och motor lär den dra en lätt seglare men frågan är ju var man sätter bogseringkabeln på den kärran, den har ju push-propp och man vill väl helst inte sätta linan på bakdelen av flygkroppen?

    OK servorelease på seglaren .. och om möjligt på bogserplanet också vill helst ha båtskrov som icon A5 (eller en finns grumman goose som modell? Alltid älskat det planet, gärna med fällbara ställ som riktiga kärran ? Kan tänka mig de är dyra isåfall).

    Älskar Beavern för skala-utseeendet och den bör göra jobbet bra, med lite större motor setup är det möjligt att också träna flyga denna aerobatiskt och snudd på 3d?

    Om canadaairen vore i god kvalitet och hade ställ hade jag köpt den direkt men en polare har den och hela stabilisatorn är sned från fabrik - flera cm !! Taskig kvalité i foamet också och den verkar kräva en hel del kräm för att flyga ! Kul med differential thrust också!
    Iofs startade han från kortklipptgräs och då skulle ej ställ behövas...

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Visst kan du väl träna aerobatic med Beavern (även utan att byta drivlina) men 3D är nog inte Beaverns rätta element. Men f ö tycker jag nog att man kan välja kärror anpassade för aerobatic resp 3D om man vill flyga den typen av flygning. Beaver, Cub m fl är ju inte i grunden 3D-kärror men viss aerobatic går ju bra - om man inte har nån annan kärra för de övningarna.
    Tycker personligen inte att "one size fits all" förekommer bland RC-flygplan.
    Roger

  7. #7
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Visst kan du väl träna aerobatic med Beavern (även utan att byta drivlina) men 3D är nog inte Beaverns rätta element. Men f ö tycker jag nog att man kan välja kärror anpassade för aerobatic resp 3D om man vill flyga den typen av flygning. Beaver, Cub m fl är ju inte i grunden 3D-kärror men viss aerobatic går ju bra - om man inte har nån annan kärra för de övningarna.
    Tycker personligen inte att "one size fits all" förekommer bland RC-flygplan.
    Roger
    Hej! Nej jag förstår att bävern inte är en 3dkärra speciellt inte med pontonerna undrade mest om det bara var skalaflygning som gällde eller om man kan ha lite skoj med det? och om flyget har stabila egenskaper i luften då jag ej är van att flyga 'ickeseglare' och måste nästan vänja om marginaler, trottelgivning, stallhastighet, landningar då det skiljer rätt mycket från motorseglare.

    Har varit intresserad av Skippern men i videor så uppfattar jag att den behöver flyga för fort för mitt tycke alltså för hög cruisefart men det kanske är de videor jsg setts perspektiv?
    En skipper borde väl m 4s kunna dra upp en(5-600g) segelkärra från gräs och snö ? Klaras det m 3s också?

    Vad tycker ni verkar bäst för mig? Tacksam för mer tips!

    Ingen erfarenhet av Icon A5?
    Mvh Gustaf

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag tycker att Beavern är en "buskärra" som definitivt inte behöver flygas skalaenligt. Däremot skall den flygas med alla roder för att svänga rent men det gäller ju de flesta kärror. Vill du bara ha en kul högvingad kärra med utomordentliga flygegenskaper så kan jag också rekommendera Parkzones Sport Cub S1(1300 mm spv). Något klen drivlina men mycket trevlig kärra f ö. Kan nog lösas med kraftigare fartreglage och annan propeller om man har det behovet. Finns originalflottörer att köpa till.
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Titta på SpeedsterDen på youtube, där finns en hel del tokiga bogserfilmer....

    https://m.youtube.com/watch?v=4gBruK5nO2g

    Den stackars FunCuben verkar leva ett hårt liv.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •