Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur mäta fart?

  1. #1

    Standard Hur mäta fart?

    Man borde väl bara kunna lägga in GPSén i kärran eller, min GPS väger 190gr.

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jodå, GPS fungerar bra. Kom bara ihåg att dykningar och/eller medvind "förbättrar" resultatet. Här hade jag GPS på min 178 cm Sukhoi. http://johansundqvist4.googlepages.c...isu311.60-size

    Annars går det bra att spela in ljudet av en förbiflygning (funkar bäst med elkärror och tvåtaktare) och analysera dopplereffekten i ett dataprogram. Mer om detta här:
    http://johansundqvist4.googlepages.c...edmobiltelefon
    ljudlänkarna på den sidan är borttagna. Får lägga ut dem på annan sajt på nytt när jag hinner.

  3. #3

    Standard

    Jag laddade ner ett program som heter "Doppler speed" till min Iphone, men den verkar inte vara speciellt exact, den visade att en lastbil på 50-sträcka åkte 300km/h.

  4. #4

    Standard

    En Eagle Tree Airspeed Microsensor funkar ju också och väger lite
    Powered by Joy and a LiPo pack

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Eneby1 Visa inlägg
    Jag laddade ner ett program som heter "Doppler speed" till min Iphone, men den verkar inte vara speciellt exact, den visade att en lastbil på 50-sträcka åkte 300km/h.
    Kan det inte vara så att man måste dela hastigheten med antalet cylindrar i motorn för att få korrekt hastighet?
    Man skulle ju kunna tänka sig att den var 6-cylindrig vilket skulle innnebära en hastighet på 50km/h.

    Gissar bara så någon som kan det här med dopplermätningar bättre får gärna korrigera.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    En Eagle Tree Airspeed Microsensor funkar ju också och väger lite
    Ja, jag har kollat på såna också, vi får väl se vad det blir.

  7. #7

    Standard

    Jag laddade in ett gps-speed program och la in Iphonen i planet och drog iväg, svårgissat vad som hände sen va? Efter ett varv så började kärran studsa upp och ner, jag vet inte om det hände nåt med höjdgyrot eller vad det var. Hur som var det bara och slå av gasen och försöka få kontroll över den, men den slog i backen och gick i bitar. Telefonen hittade jag ett par meter bort, hel, men gps programmet hade slagits av och den nollas när man stänger ner...surt.

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Kan det inte vara så att man måste dela hastigheten med antalet cylindrar i motorn för att få korrekt hastighet?
    Man skulle ju kunna tänka sig att den var 6-cylindrig vilket skulle innnebära en hastighet på 50km/h.

    Gissar bara så någon som kan det här med dopplermätningar bättre får gärna korrigera.
    Nejdå, det är förändringen i tonhöjd (dopplereffekten) när ljudkällan passerar mikrofonen som gör att man kan räkna ut hastigheten. Spelar ingen roll om motorn har låga eller höga varv, 1 eller flera cylindrar, MEN varvtalet på motorn får inte ändra under passagen. Drar man av på gasen precis när ljudkällan passerar micken får men förstås en större förändring i tonhöjd än den som dopplereffekten genererar och uträkningen ger en alldeles för hög tonhöjd.

    Att höra (och analysera grafiskt i en tabell) tonhöjden på en lastbilsmotor är mycket svårt. Det är ju mest ett "muller", en högvarvig tvåtaktare eller en högvarvig elmotor ger en väldigt distinkt tonhöjd och det är lätt att läsa av kurvan. Fyrtaktare ger många deltoner (partialtoner), så där är det svårt att få en tydlig graf.

    Om lastbilen hade använt signalhornet under passagen hade du fått en pålitlig siffra på hastigheten.

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Eagle Tree Systems har en "Stand Alone" fartmätare som mäter hastigheten med ett pitotrör. Det blir efter kalibrering "True Airspeed". dvs, den verklig fart genom lufthavet - inte i förhållande till marken (med- eller motvind).


    Eagle Tree Systems Airspeed-V3 Sensor

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Hur mäta C ??
    Av jocke1963 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 18:33
  2. Hög fart sparar liv!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 16:47
  3. För oss som gillar fart och motorljud
    Av Plange13 i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 01:02
  4. Hur mäta?
    Av Delta i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •