Reklam

 
Sidan 6 av 14 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 280

Ämne: Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

  1. #101

    Standard

    Nu har jag lyckats med min allra första uppdatering av firmware nämligen från v2.1.0 till 2.1.6 i min X9E och de funktioner jag provat verkar fungera.
    Jag försökte uppdatera min X9D plus till samma version så att mina sändare ska vara så lika som möjligt och kunna använda samma Companionversion till båda. Jag skapade en ny profil i Companion 2.16, laddade ner en fil (opentx-taranisplus-timer3-noheli-eu-faichoice-en-2.1.6) men efter "Write Firmware to Radio" fick jag beskedet "Firmware not compatible with Hardware"och sen var det stopp. Visst ska det vara möjligt att uppdatera Taranis Plus till 2.1.6?
    /Leif

  2. #102

    Standard

    Jag har i alla fall uppgraderat min till 2.1.5 men det var non EU.

    /Mats

  3. #103

    Standard

    Postade i fel tråd.
    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-11-15 klockan 21:23.

  4. #104
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #105

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Nu har jag rättat ljudfelen mellan timma(r), minut(er) och sekund(er) i min X9E.

    Exempel:
    Elin säger klockslaget (Time) 09:06:45 som "9 minuter 6 sekunder"
    och tiden 02:23 för timer som "2 sekunder 23"
    Sa Elin så innan du rättat i filerna?

    /Mats

  6. #106

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Sa Elin så innan du rättat i filerna?

    /Mats
    Ja, precis så.
    Kanske ska tilläggas att jag utgick från den engelska ljudlistan, gjorde en ny lista, kallade mappen "se" och lade in under SOUNDS. Listan fick såklart behålla de engelska filnamnen men med ljudet på svenska. Sedan valde jag Swedish i Radio Setup.
    Man kan också tänka sig att bara byta ljuden i filerna i mappen "en" till svenska och låta språket vara English men det har jag inte provat.
    /Leif

  7. #107

    Standard

    Har du någon idé om hur man får radion att säga timme/timmar utan att vänta tills timern har varit på i en timme? Det är det enda ljud jag inte har kunnat kolla om det är rätt. Kan man få den att säga klocklslaget t. ex?

    /Mats

  8. #108

    Standard

    Jag utgick också från den engelska men behöll den svenska och ändra bara numren i den och då stämde det mesta utom just tiden. Den fick jag flytta efter egen förmåga så att om radion sa sekunder där det skulle vara minuter. så flyttade jag min. till den platsen o.s.v.

    /Mats

  9. #109

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Har du någon idé om hur man får radion att säga timme/timmar utan att vänta tills timern har varit på i en timme? Det är det enda ljud jag inte har kunnat kolla om det är rätt. Kan man få den att säga klocklslaget t. ex?

    /Mats
    Special Funktions: Play value "Time" så läser den aktuellt klockslag.
    /Leif

  10. #110

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Ja, precis så.
    Kanske ska tilläggas att jag utgick från den engelska ljudlistan, gjorde en ny lista, kallade mappen "se" och lade in under SOUNDS. Listan fick såklart behålla de engelska filnamnen men med ljudet på svenska. Sedan valde jag Swedish i Radio Setup.
    Man kan också tänka sig att bara byta ljuden i filerna i mappen "en" till svenska och låta språket vara English men det har jag inte provat.
    Jag behöll den engelska mappen och bytte filerna till svenska i det engelska filnamnet och lät språket vara kvar på English. Funkar utmärkt!
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  11. #111

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Special Funktions: Play value "Time" så läser den aktuellt klockslag.
    I min X9D med svenska menyer kan jag inte hitta "Time/tid" i listan.

    /Mats

  12. #112

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Utmanaren2002 Visa inlägg
    Jag behöll den engelska mappen och bytte filerna till svenska i det engelska filnamnet och lät språket vara kvar på English. Funkar utmärkt!
    Göran
    Jag måste tyvärr erkänna att det inte funkar att "rätta" filerna för tider som jag beskrev i inlägg #96. Kopplar jag in en Smartport LiPo Voltage Sensor och begär Play Value Cels så säger Elin "11 sekunder volt" när hon borde säga "11 komma 4 volt".
    Nu kör jag de svenska ljudfilerna som du Göran, i mappen SOUNDS/en efter att ha "rättat tillbaka" tidsfilerna.
    /Leif

  13. #113

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hej,
    äntligen har jag fått min deltavinges roder att gå åt rätt håll. Nu kan jag fortsätta denna resa i det outforskade.
    Blir det skapligt väder i helgen skall jag provflyga. Tack för all hjälp.

  14. #114

    Standard

    Det vore kul om vi kunde hjälpas åt att komma igång med skript!
    Jag har gjort en liten demo/lathund som visar förenklat hur man skapar MIXER-skript. Skriptet har ekvationen för att generera en deltavingefunktion. Skriptet har dessutom en extra konstant in i ekvationen för att även visa hur detta fungerar.

    Här är stegen:
    1. Koppla upp sändaren mot datorn
    2. Spara skript-texten nedan i sändaren: "<SDCARD>\SCRIPTS\MIXER\delta.lua". (OBS! Filnamnet får inte vara för långt, då dyker det inte upp i listan när man väljer skript - max 8 tecken???)
    3. Koppla ifrån sändaren från datorn (ty kommande punkter tycks inte stödjas av COMPANION).
    4. Gå in i flik "12/13 Custom scripts" och editera rad "LUA1"
    5. Klicka på parameter "Script" och scrolla så den får värde = "delta"
    6. Nu ska det ha dykt upp en lista på input- och outputvariabler (de har samma namn som angivits i scriptet nedan)
    7. Koppla varje variabel i listan till en funktion, tex "Hojdroder" = "Ele"
    8. Variabeln "Offset" är exempel på en konstant till ekvationen och kan sättas till godtyckligt värde.
    9. Rör spakarna för att se resultatet av ekvationen (ekvationen har två parametrar ut, dessa kopplas till funktion via mixermenyn)
    10. Gå in i meny "6/13 MIXER"
    11. Skapa en ny mix (skapa gärna mixen på servokanal som saknar mix, så syns resultatet enklast). Sätt mixens Source = "ving1"
    12. Skapa en ny mix. Sätt mixens Source = "ving2"
    13. Rör på spakarna och se att det funkar (syns enklast via fönstret som visar servopositioner)

    DISCLAIMER!!!!
    Kraschar script eller går för långsamt så blir det disablat till dess radion startas om, man ska därför ALDRIG ha script på kritiska funktioner (använd alltså scriptet nedan i utbildningssyfte)

    MVH!
    /Johan

    ************Scriptet börjar här************************
    -- What to be shown when setting up the Sources menu
    -- Hojdroder = kanal in
    -- Skevroder = kanal in
    -- Offset = fast parameter in [-100...100, default=0]
    local invariabler ={{"Hojdroder", SOURCE},{"Skevroder", SOURCE},{"Offset", VALUE,-100,100,0}}

    -- What to be shown in Target menu (ie Mixer Menu)
    -- ving1 = parameter ut
    -- ving2 = parameter ut
    local utvariabler ={"ving1","ving2"}

    -- Calculation
    localfunction huvudfunktion(value1, value2, value3)
    summa1=value1+value2+value3
    summa2=value1-value2+value3
    return summa1,summa2
    end

    -- Define names of the 3 functions
    return{ run=huvudfunktion, input=invariabler, output=utvariabler }

    ************Scriptet slutar här************************


    Senast redigerat av johanvm den 2015-11-20 klockan 07:04.

  15. #115

    Standard

    TELEMETRI-skript
    (dessa inställningar kan även göras i COMPANION)

    1. Koppla upp sändaren mot datorn
    2. Spara skript-texten nedan i sändaren: "<SDCARD>\SCRIPTS\TELEMETRY\trottel.lua".
    3. Gå in i flik "13/13 TELEMETRY" och redigera rad "SCREEN 1"
    4. Sätt Custom Screen Type = "Script" och välj "trottel" i listan
    5. Testa: Avsluta programmering, dvs återgå till normala driftsfönstret, och därefter långt tryck på PAGE

    MVH!
    /Johan


    ******************Script börjar här********************************
    local function huvudfunktion(event)
    local
    trottel=getValue(77) -- Parameter(77)=Throttle
    lcd.clear() -- Clear screen
    lcd.drawNumber(140, 10, trottel, XXLSIZE) -- Write throttle value on screen
    lcd.drawRectangle(20, 5, 130, 50) -- Draw rectangle
    end

    -- Define name of the function, so the system knows what to run
    return { run=huvudfunktion }
    ****************************Script slutar här**********************
    https://docs.google.com/document/d/1...h.ombrtw5rp7nm

  16. #116

    Standard

    Upprop! Snälla, kan nån visa med ett enkelt, komplett, exempel på hur man ändrar model-settings via script, den nöten har jag inte knäckt än.
    Tack!
    /J

  17. #117

    Standard

    Trevligt initiativ Johan!
    Har varken erfarenhet av LUA eller annan programmering (förutom lite BASIC för några decennier sedan) men klart intresserad. Ska försöka vara med men det är lite mycket just nu bara. Håller på med ljudfiler tillsammans med "Håkan" och ska få lite ordning i min nya X9E samt lovat hjälpa klubbkompisar med det ena och det andra.
    /Leif

  18. #118

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Hur funkar det med telemetrin på dessa modeller?
    Går det ha tex 6 st tempgivare, 2 rpm, 4 voltmeter och hastighetsmätare samtidigt?

  19. #119


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av flygrc Visa inlägg
    Hur funkar det med telemetrin på dessa modeller?
    Går det ha tex 6 st tempgivare, 2 rpm, 4 voltmeter och hastighetsmätare samtidigt?
    Kolla här;
    http://www.frsky-rc.com/BBS/viewtopic.php?f=5&t=7199
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  20. #120

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    329
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Lite trix med andra ord men det går.

Sidan 6 av 14 FörstaFörsta 1234567891011 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •