Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Användningsområde FPV/UAV?

  1. #21

    Standard

    Klart man kan tjäna pengar på detta.

    Och klart man kan hålla det på hobbynivå/nöje, vilket är där jag är just nu, att skaffa grejer, använda, förbättra.

    Jag undrade bara vad man kunde göra mer än fota och filma.
    Och vad man kan göra med bilderna / filmerna.

    Hur man kan tjäna pengar var inte syftet med tråden,
    det kan man göra med allt. Bara för att man får ett
    "uppdrag" behöver det inte betyda att man måste ta
    betalt, beror ju på vem "uppdragsgivaren" är och om
    man anser det skäligt att använda sin dyra hobby-utrustning
    till annans vinning eller om det är skoj att göra det.


    Man kan ju fota och då kan man fota för olika syften.
    - Tex åt mäklare (även uppdrag)
    - Åt tidningar och tidsskrifter (även uppdrag)
    - Skapa flygfoton, AP
    - Naturvård/kontroll
    - Headtracking och FPV för att leta efter nåt/nån

    Man kan även filma och då även filma för olika syften.
    - Göra egna coola filmer med musik och flygning vid sköna platser
    - Tex till den lokala TV-kanalen, filmbolag, musikvideo
    - Polisen söker av områden
    - Trafikövervakning
    - Bönderna kollar sina grödor
    - Headtracking och FPV för att leta efter nåt/nån

    Man kan FPV-flyga utan att spela in
    - Tex när man nöjesflyger bland träden med polarn som har liknande utrustning
    - Skapa en bättre och bättre virtuell cockpit
    - UAV-flygningar med start, ruttflygning och landning
    - Headtracking och FPV för att leta efter nåt/nån

    Finns det IR/värme-kamera?
    Nytta av mörkerkamera?
    Nåt annat änvändningsområde än fota och filma?
    www.pieneering.fi använder 3D-scanner (jobbet har anlitat dem).

    Älgjakten? Skjuta eller leta? =)

    McGregor, japp det är som du säger, de flesta gör det på detta forum för att tekniken är lockande och rolig.
    Jag känner flera som är intresserad av bilderna och filmerna än tekniken, multikoptern är bara ett verktyg de köpt, preis som ett stativ till kameran. Nytta är en sak, men undran är vad mer man kan göra, än det nämnt ovan.

    Hobbyn kommer och går hos folk. Vad hade ni för hobby före ni började med FPV, flyg, multikopter? Ok. Varför slutade ni?

    När jag tänkte börja med detta så var det helikopter + fotokamera som gällde. Men jag skyndade långsamt. Jag tänkte jag kunde fota åt mäklare och filma lite osv. Men det visade sig nog så att jag var mer intresserad av tekniken än att fota, fast jag fotat många år en hel del. Har haft kameror på helis, multis och flyg... men inte har det blivit mycket foto/film-material. =)
    För ett år sedan började en massa människor runt om mig köpa multikoptrar med GPS och filmar och fotar och kommit mycket längre än mig, för deras syfte har varit fota och filma. De har ju bara haft ett en multikopter och inte ett gäng som jag, för test osv.

    Jag kan nog filma från luften på skoj åt nån, om det är roligt. Är det inte roligt så är det ju ett jobb, då säger jag hellre nej och säger åt dem att anlita nåt företag istället, då blir det sällan nåt av det. Det är som att ha bil "har du bil? kan du skjutsa mig?"

    Jag och en flygarpolare har en Maja som är bökig. Den kan man inte flyga var som helst med. När man testat AP, UAV, FPV och filmat området runt vårt fält, vad ska vi göra sen med Majan?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    När man testat AP, UAV, FPV och filmat området runt vårt fält, vad ska vi göra sen med Majan?
    Ja - det var ju detta jag var inne på och jag tror att det är en befogad fråga för oss "amatörer". Men som du själv konstaterat så finns det massor av mera professionella användningsområden men då måste man nog också göra ett professionellt jobb vilket bl a innebär att följa de regler som finns och anpassa sig till de professionella kundernas krav. Vi som skriver här kommer oftast ifrån "teknik-sidan" medan t ex fotografer kommer från "applikations-sidan" - i just det fallet från den fotografiska. De sistnämnda ser vår teknik som något som underlättar deras arbete och kanske gör att dom kan utföra jobb som dom inte kunnat göra tidigare men i grunden är dom säkert i de flesta fall rätt ointresserade av tekniken - det skall "bara" fungera och helst utan att dom själva skall behöva ha några speciella kunskaper.
    Vi som kommer ifrån hobbysidan är då mer eller mindre tvärtom - vi ser tekniken och möjligheterna som det intressanta men när det väl "fungerar" så är det kanske inte så spännande längre. Då blir det till att hitta nya utmaningar. Så det kanske är svaret på den ursprungliga frågeställningen - alltså att när detta fungerar så överlämnar vi lösningarna till andra intressenter och hittar nåt nytt att leka med. Applikationerna där tekniken kan användas kommer säkert att hittas av de som jobbar professionellt med olika verksamheter. Sen kanske dom i bästa fall har en kompis som är modellflygare och som kan så lite intressanta idéer i huvudet på "proffset"...
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Trodde FPV användes främst vid fältet för att hitta plygplan som flugit iväg och krashat nånstans ute i vildmarken. Så är det häromkring i alla fall.
    Men ja visst är det en lyxig hobby att köra FPV för det är kul, eller användbart när man producerar film. Men det känns som att just FPV bara är en liten extrasak på professionella filmplatformar som har så mycket mer finesser.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  4. #24

    Standard

    FPV på jetflyg blir väl nästa grej.
    Bara att tänja gränsen lite.

    Huga mej när man släpper getterna loss.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    FPV på jetflyg blir väl nästa grej.
    Bara att tänja gränsen lite.

    Huga mej när man släpper getterna loss.
    Varför inte Jet på FPV(quad)?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2014-01-16 00.32.35.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	111,0 KB 
Id:	43167

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2013
    Inlägg
    47
    Jobb
    IT Nörd
    Klubb
    Mantorp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Finns det IR/värme-kamera?
    eftersläckningsarbete, värmekamera gör det väldigt lätt att leta efter människor och djur(älgjakt?)
    Hade jag haft en värmekamera när huset brann så hade det nog inte brunnit ner till grunden, det brann lite först, det släcktes, 18 timmar senare tog sig branden igen och det brann ner till grunden.

    Har bekanta som varit på safari i Afrika där guiderna under natten haft flygdon i luften med värmekamera och letat efter djur, så de lättare kan hitta dom på dagen när turisterna är med (garanterade att få se nåt speciellt djur).

    med värmekamera kan man flyga över hus/byggnader på vintern för att se om det är värmeläcka nånstans för att kunna åtgärda det senare.

    jag har letat värmekamera/flir men har inte hittat nåt i nån vettig prisklass, åtminstone inte för hobby (proof of concept också för den delen)
    Senast redigerat av hawken den 2014-01-16 klockan 06:42.

  7. #27

    Standard

    Vår FPV-utvecklade RVJET används förutom av FPV-flygare även bla inom SAR samt för filmplattform i sämre väder.

  8. #28

    Standard

    Flyga med andra fåglar eller skoja med en ornithopter utrustad med FPV. Lär väl dröja ett tag innan tekniken finns för att göra verklighetstrogna fåglar med lång batteritid men det vore nått . Är väl inte den mest energieffektiva flygsättet för RC direkt.
    Kanske man kan studera stora rovfåglar genom att segla med dem.
    Militären kan använda för att spionera osv.

    Tänk att flyga en sån och sen ha headtracking för att vrida på huvet etc.


    (inte min video)

    Senast redigerat av Copterdude den 2014-01-17 klockan 12:47.

  9. #29

    Standard

    Jag använder FPV när jag matar dottern...

  10. #30

    Standard

    Haha! Hade du goggles eller nån bildskärm när du matade dotra? :-D

    Det där med att flyga något som liknade en örn med headtracked huvud osv va ju rätt cool idé. Det vimlar av havsörnar vid vårt fält.

    http://www.youtube.com/watch?v=hLikCp5vXAM
    http://www.youtube.com/watch?v=5Kfb6VBR3LQ

    Hawken, usch med huset. Kan det finnas så små lätta IR-kameror så att ett RC-flyg/multikopter orkar med en sådan? Iofs, för 10+ år sedan så fanns det ju handhållna sådana som inte var så stora, de tog bilder som vi använde, men film, hm.

    Nån av dessa kanske?
    Raz-IR 265 gram: http://www.7b.org/razir.html
    Raz-IR Nano: http://www.raz-ir.com/index.php/raz-...ed-camera.html
    (verkar dyr, hyra för 500USD per vecka!?)
    Argus: http://www.airport-int.com/suppliers...l-imaging.html
    En massa: http://news.thomasnet.com/company_de...10013950&sa=10
    Kanske här: http://www.ir55.com/
    Industri/Inspektion: http://www.nachi.org/ir-cameras-inspection.htm

    Att sätta FPV-utrustning på ett Jet-flyg är ju inget nytt sätt direkt, bara annat flyg. =)
    Söker efter andra områden.

    Det med att använda FPV-utrustning för att hitta bortflugna flyg skulle vi på vårt fält haft nytt av några ggr jo... ;-)

    McRegor, du har så rätt. Jag skulle kunna tänka mig bygga, tweaka och sälja. För jag hör nog till dem som köper en massa grejer och bygger och testar och så blir dom liggande och till salu och folk vill köpa för en tiondel av det man gav. Så egentligen funkar det inte. =) Inte direkt säljarens marknad idag...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #31

    Standard

    FLIR säljer små kameror som inte är mycket större än de CCTV- kameror vi använder. Men de är otroligt dyra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •