Reklam

 

Visa resultat för omröstning: Vad är det svåraste saken för en nybörjare? (Öppen omröstning)

Antal röster
22. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Att välja och köpa ett lämpligt plan.

    12 54,55%
  • Att att efter simulatorträning börja flyga

    0 0%
  • Att "komma igen efter de första krascherna

    8 36,36%
  • Att välja förbund och klubb att bli medlem i

    0 0%
  • Att få hjälp och tips hur man ska lära sig flyga

    4 18,18%
Flervalsomröstning.
Sidan 14 av 46 FörstaFörsta ... 491011121314151617181924 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 913

Ämne: Krach-kit

  1. #261

    Standard

    Ha, ha! Det är mycket möjligt att jag inte behövt göra det, men jag har inte en aning om vad jag håller på med, så det blev så!
    Dom gjorde ju så på Youtube.... :-/

    Menar du att det hade gått o göra en klämning i Elaporen?

    Ok, underkant, med dom bara lite försänkta så det blir en slät yta.

    Ni behöver inte vara oroliga, det här är ett lärobygge, så om resultatet inte blir hundra gör det inget. Men det är bra om det går att flyga efteråt...
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-04 klockan 17:29.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  2. #262

    Standard

    Värre än så här blir det inte på den här vingen, för nu är den klar.

    Tycker jag..
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370366447106.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	38,0 KB 
Id:	39080   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370366461017.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	51,0 KB 
Id:	39081   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370366484179.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	36,7 KB 
Id:	39082   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370366499133.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	35,6 KB 
Id:	39083   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370366513306.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	35,4 KB 
Id:	39084  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370366538677.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	33,7 KB 
Id:	39085   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370366550325.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	41,0 KB 
Id:	39086  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  3. #263
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ett tips som kan vara värt att beakta är någon typ av overheadfilm som jag fick av en kompis för över 10 år sedan.
    Den är 0,11 mm tjock o jag klipper remsor med sax o spetsar ändarna. Ett snitt med brytbladskniven o en droppe
    Uhu-Por som jag smetar på "gångjärnet". Klart. Har 10 år gamla elplan med skev o klaff. Finns inte tillstymmelse
    till brottanvisning, men det finns säkert folk på forumet som tycker annorlunda. Fördelen är att det blir osynlig
    montering samt att det är snabbmonterat.
    mogge

  4. #264

    Standard

    Ja det låter logiskt. Kommer ihåg att oh-filmen var seg och tålig. Verkar vara ett smidigt sätt! Bara klippa till spetsiga remsor och sedan klart!
    För min del som nybörjare, blir det nog en hel del "onödiga" köp i början. Det tar ett tag att lära sig alla genvägar o trix som står till buds, men det räknar jag med.



    När jag sen gör babords vinge ska man reversera servot på något vis tex genom omkoppling av kontakten, trollformel och/eller något annat sätt, som jag inte har en aning om?
    Eller ska jag bara helt enkelt spegelvända det?

    Finns det någon sida som går igenom "slaglängden" på servon, håller på att få gråa hår när jag micklar med roderhorn mm.?

    Appropå absolut ingenting...
    Jag tycker nog att ämnestråden hålls fortfarande! Bromsklaffar måste absolut passa in under rubriken Krasch-kit!
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-04 klockan 21:04.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  5. #265
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Du ska inte spegelvända servot på andra sidan, då får du skevroder verkan på klaffarna.
    Sitter servot på ena vingen med servo oket (plastarmen) orienterad åt t.ex vä ska det vara så även på andra vingen.
    Den monteringen gäller endast klaffar eftersom dom ska röra sig åt samma håll.
    Se till att få samma vinkel på servo armen på båda servona så du får samma utslag på bägge klaffarna.

    Ser helt klart godkänt ut hittils, man skulle kunna tro att du gjort de förut
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #266

    Standard

    Ok, bara för att vara helt säker innan jag tar fram huggjärnet och börjar massakrera vingen..

    Om jag har båda vingarna fastsatta på planet och vänder det uppochner, ska då båda servoarmarna vara åt samma håll när jag tittar?

    Vill inte göra en tankeblunder och kan inte köra servona tillsammans, därför ett var trasigt och fick åka tillbaka imorse.

    Ha, Ha! Tror aldrig jag varit i närheten av något sådant här i hela mitt liv! Möjligtvis plastplanen jag byggde när jag var typ 10..
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  7. #267

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Ett servo räcker väl?
    Du kan ju börja på ena sidan och se om det funkar.
    Så brukar de resonera på jobbet ...................
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #268

    Standard

    Ja joooo! Men jag kan inte göra det idiotsäkra sättet, att koppla in båda och sedan kolla när dom jobbar med klaffarna! Livrem och hängslen metoden.
    Fatta vad förbannad jag kommer bli när jag får ett nytt servo och sedan inser att klaffarna går åt varsitt håll!
    Har iofs köpt Elapor filler, men ändå..


    Vänta nu.... Du har rätt, jag är nog lite dummare i skallen än vad jag behöver vara. Det blir ju ganska lätt o kolla, kanal 6 är bara on/off.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  9. #269

    Standard

    En liten, liten, liten fråga till innan jag avslutar för idag.

    Hur många saker kan man koppla på ett kanaluttag på mottagaren? Tex. Så har jag två klaffservon kopplade på kanal 6 kan man koppla på mer eller är det bara att köpa ny radio?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  10. #270

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Hur många saker kan man koppla på ett kanaluttag på mottagaren?
    Hur många servon du kan ha via Y-kablar beror på hur mycket ström du matar med. Ta för exempel att ditt fartreglage kan ge 3 ampere (via bec till mottagaren) och att varje servo drar 0,5 A. Då är det max 6 servon om alla går med full kraft samtidigt. Hur vet du hur mycket dina servon förbrukar då? Det är betydligt svårare att veta för den datan är väldigt svår att hitta i specarna. Man får nog ta och mäta själv om man kan sätta en strömtång över en av de röda trådarna till ett servo och samtidigt bända på servoarmen "tills servot skriker". Det är lite otrevligt att prova sig fram i full fart i luften när man fäller ut flapsen i bra fart så att vinden lägger hela tyngden på de servon.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #271

    Standard

    Ok, mao. så får man testa sig fram. I varjefall hade en idé men den får vänta ett tag.

    Om någon hade tänkt köpa Julas modellknivsset 33 delar, ge f-n i det! HELT värdelöst det går knappt använda det. Bladen är slöa när man plockar upp dom ur lådan och skaften är av riktigt dålig kvalitet. Trodde inte det skulle vara toppkvalitet, men det här var riktigt dåligt.

    http://www.jula.se/modellknivset-33-delar-122010

    Var köper man riktiga prylar?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  12. #272

    Standard

    Om man har ett roder som man tycker ger mer utslag åt ena hållet än mot det andra, vad är fel då och hur ska man göra för att justera in det?
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #273
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Var köper man riktiga prylar?
    Dessa funkar bra:
    http://m.clasohlson.com/se/Pr203129000/Pr203129000
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #274
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Om man har ett roder som man tycker ger mer utslag åt ena hållet än mot det andra, vad är fel då och hur ska man göra för att justera in det?
    Troligast beroende på var gångjärnsleden, alt roderhornet är placerat, eller att servo-oket ej är centrerat. Lätt fixat i inställningarna på en mer avancerad radio.. :/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #275

    Standard

    Ja, den var ju billig o bra! Det roliga är att jag inne på Clas Ohlsson precis innan jag hamnade på Jula!

    Ok, på det viset. Får kolla lite närmre då.
    Det är stabilisatorn som har lite dålig uppåt vinkel efter Touch n Go kraschen där den hakade tag i underlaget. Börjar i ena änden och ser var jag hamnar.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  16. #276

    Standard

    Hur får man ihop dom här två på ett smidigt sätt. Balanseringskabeln på accen ska ihop med en batterivarnare.
    Finns det någon snabbkoppling eller är det lödning som gäller?

    Skulle iofs vilja lägga den en bit akterut i planet, så att sätta den på en kabel kanske inte vore fel.

    Help, i need somebody!
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  17. #277
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Den där acc varnaren är bara tänkt att tryckas in i balanseringskontakten.
    Vill du ha den längre bort så funkar de med en förlägningskabel för balanseringskontakten på 3cells lipo.
    Kolla bara så du får rätt kontakter innan du beställer nåt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #278

    Standard

    Ha, ha.. Jag verkar bara bli dummare o dummare destå mer jag lär mig...
    Allvarligt, jag fattade inte att den fjärde pinnen var för 4C.....
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370439045960.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	39103  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  19. #279

    Standard

    När jag ändå är i reparations, förstärknings, renoverings och modifieringstagen....

    Måste man använda Multiplex egna färger på Elaporen eller finns det andra typer man kan använda?

    Nä, tänkte inte göra ett snyggt lackjobb utan bara göra ordentliga visuella färgmarkeringar.
    Vingspetsarna i olika färger.
    Framkanter på vingarna och nos. (Den försvinner för mig under inflygning.)
    Egen färg på undersidan av klaffarna.
    Eventuellt olika färger på ovan och undersida av planet.
    Etc etc...

    Men vi får se, jag ska se till att flyga lite först. För nu har det varit lite för mycket verkstad.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-06-06 klockan 01:12.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  20. #280

    Standard

    Kanske så här, lär inte missa det i luften.
    Det är bara några kulörta lyktor som fattas så är den fullbordad!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1370483755214.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	39109  
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Liknande ämnen

  1. Hur många flygningar innan krach?
    Av Evert i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-07-12, 09:21
  2. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •