Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: HK Global vs Europe

  1. #1

    Standard HK Global vs Europe

    Ska beställa lite smågodis från HK - senaste leveransen från Global Warehouse tog knappt fem veckor. Som jag läser foruminläggen så kvittar vilket jag väljer av Global/Europe när det gäller leveranstid - så länge det inte finns Lipo med i leveransen. Eller har någon andra erfarenheter?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En stor skillnad kan ju vara att du aldrig behöver "riskera" att få betala moms + adminavgift när du handlar ifrån EU-varuhuset.
    Jag beställde lite smågrejor från Holland inkl några mindre LiPo-ackar förra helgen och nu skall dom tydligen finnas i Malmö - så förhoppningsvis borde dom dyka upp om ett par dagar. Ifrån Hongkong hade det säkert tagit klart längre tid - om grejorna dyker upp inom ett par dagar vill säga. Men sen är ju sortimentet större i Hongkong.
    Roger

  3. #3

    Standard

    För mig har det aldrig tagit mer än en vecka att få hem prylar från Europavaruhuset, med eller utan LiPo. Det har också funkar bra med reklamationer.
    Problemet är att de inte har så mycket av grejorna jag vill ha...

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    83
    Jobb
    Maskinreparatör/konstruktör

    Standard

    Har aldrig beställt från HK, hur fasen vet man vilken typ av frakt man skall välja? Är ju 19 olika alternativ!!!!!!!

    Vilken är vanligast?

    Med vänlig hälsning en förvirrad köpare
    Peter

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med dig Peter - numera är det väldigt osäkert med alla fraktalternativ. Tidigare var det inte alls lika många alternativ. Det hade ju varit bra att få veta skillnaden (frånsett detta med LiPo) när priset kan skilja en hel del.
    Roger

  6. #6
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    När man beställer småsaker så skall man i alla fall aldrig välja "unregistered mail", utan istället "registered mail". Det är oftast någon $ dyrare, men värt det. Man kan nämligen inte begära pengarna tillbaka för ett paket som inte kommer fram med "unregistered mail". Råkade ut för det i somras och fick till slut förklarat av HK att man var helt rökt om man valt det fraktalternativet.

    /Johan

  7. #7

    Standard

    Jag beställde lite lipo från global warehouse den 26/11. Och idag hämtade jag ut paket med lipo därifrån. Det är inte dåligt tycker jag. Jag hade räknat med minst det dubbla men jag kanske har haft tur.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Beställde bl a LiPo ifrån Holland härom veckan. Igår - efter 10 dagar - så dök paketet upp.
    Har också en liten beställning på G ifrån Hongkong (inga LiPo) så det skall bli intressant att se hur lång tid det tar. Beställdes 30/11 - påstås ha lämnat HK 3/12 men är inte "trackbart" ännu.
    Roger

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Beställde bl a LiPo ifrån Holland härom veckan. Igår - efter 10 dagar - så dök paketet upp.
    Roger
    Ungefär samma sak här, köpte batterier som hade rätt format till min dammsugare. Slumpen som gjorde att det blev hos Delayking och Holland just denna gången. 10dagar till Sverige, men den riktiga utmaningen börjar när paketet kommer till Sverige haha, jeeez. Ännu inga ackar i min hand.

    Nu ska man komma ihåg vilken speditör som GLS använder, sen filura ut om det var dem man skulle maila för att få numret översatt till svenskt kolli-id, eller kopiera numret utan de första siffrorna för att spåra i Sverige etc. Sen klura ut huruvida utkörning ingår och om speditören tar emot fullmakt, samt om min nya adress täcks av originalspeditörens nätverk eller om paketet lämnas över till ytterligare en speditör. Enligt trackingen har de kört sträckan Ljungby centrum - Värnamo på 10minuter igår, det är 276km/h i snitt. (jag bor inte åt det hållet) Livet är ett äventyr!
    Superhero

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - det kom till Västerås i förrgår och det är Schenker som via sina bud lämnar ut paketet på uppdrag ifrån GLS. Jag fick ett brev igår att det fanns att avhämta efter kl 16 - vilket jag gjorde. Inga konstigheter alls.
    Roger

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Samtal från Schenker i Jönköping... dem hade aldrig hört talas om engångslossningsavtal som jag fick på mailen igår från Schenker i Göteborg. "Beställer man grejor hem måste man vara hemma" Efter en kort men intensiv informationskampanj så tror jag han förstod allvaret i att jag verkligen ville ha mina prylar. Han sa iaf att han förstod och lovade att mitt påskrivna avtal som hänger på dörren var bra nog och utkörning skulle ske i morgon.
    Superhero

  12. #12

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Min Lipo-fria beställning som packades och skickades den 15 nov har fortfarande inte landat innanför rikets gränser... det är nog rekord i väntan, iaf för min del.

  13. #13
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag kan inte riktigt förstå alla leveransproblem som finns i denna tråd??
    Beställer jag EMS-frakt från Int. warehouse så får jag ett trackingnr som fungerar ända fram till ICA Dalen som är mitt postombud. Och beställer jag från EU-warehouse så går det med Schenker och hamnar hos Hamoon Livs runt hörnan, samma där, trackingnr fungerar hela vägen och jag hämtar när jag har tid.

    Samma som McRegor - inga problem alls.

    // Fredrik W
    "Ägandets glädje är icke att förringa."

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Jag kan inte riktigt förstå alla leveransproblem som finns i denna tråd??
    Beställer jag EMS-frakt från Int. warehouse så får jag ett trackingnr som fungerar ända fram till ICA Dalen som är mitt postombud. Och beställer jag från EU-warehouse så går det med Schenker och hamnar hos Hamoon Livs runt hörnan, samma där, trackingnr fungerar hela vägen och jag hämtar när jag har tid.

    Samma som McRegor - inga problem alls.

    // Fredrik W

    Generella problemet jag har är att jag inte riktigt vet hur paketen kommer att levereras. Jag beställer aldrig hemkörning eftersom jag jobbar, men ändå får många paket det automatiskt och då är det alltid ett himla jagande innan man lyckas hitta paketen som oftast får hämtas i Värnamo 7 mil bort (gäller både posten och Schenker). Ju större försändelse desto krångligare. Ofta ligger paketet någon dag innan det körs ut och är man inte hemma skvalpar det på lastbil hela dagen och kan hämtas först dagen därpå efter kl 18. Tyvärr är man ofta i behov av sina prylar vilket kanske gör väntandet extra jobbigt.
    Superhero

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - just det problemet kan jag hålla med om men för mig är det inte lika störande eftersom jag har ca: 2 km till Posten och även Schenkers m fl ombud. Det som kan inträffa är en försening på 1--2 dagar men ofta är ju inte detta kritiskt. Poståkeriet, som levererar när man bl a beställer ifrån Lindinger, har ju inte heller nån föravisering och ringer inte heller utan räknar uppenbart med att man skall vara hemma under vardagar vilket inte är fallet så dessa leveranser blir alltid 1-2 dagar "försenade", tyvärr.
    Detta med att det ligger och "skvalpar" i lastbilen och inte är möjligt att hämta under dagen kan som du säger vara lite störande om det är nån grej som är lite brådis. Jag har som sagt försökt att jaga Poståkeriet men serviceviljan tycks inte vara så jättestor.
    Roger

  16. #16
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag har över åren beställt från HobbyKing International många gånger och om man bortser från tidvis långa väntetider så har jag aldrig haft några större problem. Men nu känns det som om de har snurrat till det rejält i och med att de på kort tid infört ett stort antal nya fraktalternativ som man inte riktigt vet vad de innebär. Mitt senaste paket gick som vanligt postpaket (med tracking). Trots trakingnummer gick det inte att hitta någonstans. Ivrigt Googlande på olika slags trackingnummer gjorde att jag till slut hittade fram till Fiji Post. Där kunde man läsa om paketet eftersom HobbyKing tydligen skickar postpaket via Fiji numera...

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och mitt senaste paket utan LiPo går av nån underlig anledning med "POS Malaysia"... Och när man söker via deras tracking så hittas inte nåt...
    Nåja - frakten kan ju fungera trots att inte själva trackingen fungerar.
    Roger

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sådär min låda framme till slut.

    Som sagt tidigare så värderar jag blodtrycket högre än ett par $$ så ofta undviker jag oseriösa leverantörer. (Ja, jag tycker inte det är seriöst att skicka sina paket via vare sig Schweiz eller Fiji för att gå runt regler.)
    Superhero

  19. #19

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    (Ja, jag tycker inte det är seriöst att skicka sina paket via vare sig Schweiz eller Fiji för att gå runt regler.)
    Menar du lipo-reglerna? Då är det väl inte så schysst att beställa lipo via flygfrakt som kund heller?

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlägg
    Menar du lipo-reglerna? Då är det väl inte så schysst att beställa lipo via flygfrakt som kund heller?
    Någon anledning måste de ju ha till att skicka sina paket via Fiji(närmsta granne för att placera det på kartan är Nya Zeeland). Det är ju inte närmsta vägen iaf. För min del så beställer jag inte via flygfrakt specifikt, jag beställer ett batteri eller vad det nu är med det fraktalternativ som passar mig bäst, ofta express. I detta fallet blev det "Registered (Tracking) Parcel - Netherlands to Sweden US$13.29". Jag har ingen aning om hur det kommer hit från Holland mer än att det kommer hem med lastbil. Gissa kan jag med göra, men jag har faktiskt ingen aning om hur det går till.

    Ironiskt nog fick just samtal från en kompis som fått mail med begäran att betala in €xx för att eliminera alla tullkostnader innan paketet var i Sverige. Så kluriga vägar är det.

    "We are glad to inform you that your parcel order from Hobby King had arrived at our Europe hub
    station. Your parcel had been cleared from EU region by bulk declaration under one consolidated
    shipment in order to minimize the clearance costs. Now the Parcel is ready for dispatch to you and
    waiting for your payment settle by Paypal"
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •