Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Cubfunderingar!

  1. #1
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard Cubfunderingar!

    Jag har bestämt mig.. Nästa modell ska bli en cub...jag bara vill...ha en..
    Tanken är att försöka flyga den skalalikt, alltså inget våldsamt busande.
    Hittade denna som jag tycker ser mkt fin ut?
    Saito 100 i nosen är tanken..

    Vad tror ni...som vet om Cubar?? Eller kanske ngn har erfarenhet av just denna modellen?

    Tackar på förhand.
    /Micke

  2. #2

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Vet inte riktigt kvaliten på denna maskin då,men cmpro maskinerna tycker jag verkar lite väl tunga.Har du gott om plats??
    Isåfall skulle jag satsa på en 1/4 cub= 2.60 ca i spännvidd.Jag har en Sig cub,dock ingen arf utan ett balsabygge! idenna har jag en saito 91 fyrtakt samt flyger med flottörer...
    Denna flyger skalalikt.Men den du hänvisar till här,flyger säkert lugnt ock bra,dock är en saito 100 övermotoriserad,Men den är lika lätt som en 91 av samma fabrikat,kanske lättare.
    Vore det jag som skulle ha denna,då föll nog valet på en saito 82 fyrttakt,om jag hade motorn på hyllan.
    Helt klart skall du ha en cub,tänk dej en stilla lugn sommarkväll......lågsniffar i lugn skalafart.
    Grädden på toppen blir när du börjar flyga sjö med flottörer,ojoj säger jag bara.
    Lycka till!!

    lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    samma modell finns här http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/659C5D9ABE5418D1C12572C500235003?OpenDocument&Cart ID=4524-- ngt billigare !

    cmpro håller bra kvalitet för pengen på sina grejer
    själv har jag ingen erfarenhet av cub i den storleken då min numera avlidna cub "bara" var 203 i spännvidd dom kräver ju aktivt flygande för att flyga bra dvs alla roder måste användas samt diffrentiering på skeven för att flyga rent ..

    många ondgör sig över de egenskaper en cub har om det är en skala maskin den har kort moment arm vilket gör det lätt för ground loop ...

    har man väl kommit in i "cub" flygandet så är det ett nöje att flyga dom även om det går långsamt för en del .. som föregående skrev en stilla kväll att puttra runt på strax över tomgång och bara njuta .... då är en cub som bäst ... suget efter en ny är stor hos mig ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    diffrentiering på skeven för att flyga rent ..
    Men Kenneth, då flyger den ju inte som en Cub längre. Det att det yttre skevrodret bromsar när man bankar, vilket gör att stjärten börjar hänga om man inte stöttar med sidroder, är ju något som hör till när man flyger en Cub.

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Men Kenneth, då flyger den ju inte som en Cub längre. Det att det yttre skevrodret bromsar när man bankar, vilket gör att stjärten börjar hänga om man inte stöttar med sidroder, är ju något som hör till när man flyger en Cub.
    ja nog vet jag det ... hehe synnerhet på min som bara hade ett servo till skeven ..
    men liiite kan man väl få förbättra mot orginalen ??
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Jag har själv en 1/4-skala J3-Cub från Toni-Clark med en 38cc Zenoah i, och jag tycker den är helt underbar att flyga. Många som aldrig har haft en Cub vet inte riktigt vad de går miste om, för den har mycket att lära många piloter till exempel att flyga rent genom att använa sidoroder etc etc...

    Just den Cuben du har länkat till är en riktig pärla i luften. En klubbkompis (qrt här på forumet) har just en sådan CMPro-Cub med en Zenoah 20cc bensinare i. Just den motorn är för övrigt den som anges i manualen och allt är förberett för antingen en sådan eller en Saito120.
    Den här Cuben bryter CMPro-s trend med tunga modeller, för den är mycket lätt, och flyger precis likadant. Den är oerhört lättflugen och flyger lika bra som den sen ut. Jag fick äran att provflyga qrt-s Cub, så jag vet =)
    Att hålla på med olika stora utslag på skevrodren för att få bort skevroderbromsen tycker jag personligen är lite synd, men det är ju jag det =)

    Du gör inte bort dig om du vill ha en Cub i den där storleken ifall du köper den. Motorn kan exempelvis köpas här

    Lycka till!
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tack ska ni ha, allihopa, för att ni tog er tid.
    Lite delade motormeningar, tydligen??
    Eftersom 100:an redan finns på hyllan så blir det nog att prova med den först?
    Lutar nog starkt att det blir denna i höst så man kan ha lite pyssel mörka höstkvällar
    Nog hade jag tänkt låta skevbromsen vara kvar.. Ingår i konceptet, tycker jag..
    Låter ju inte fel med flottörer och sjöflyg heller men det får bli ett senare kapitel.
    Att PerP dessutom har trevliga, praktiska erfarenheter, av just den nämnda cuben, gör ju inte saken sämre

    Varmt tack!!

  8. #8
    Harry Ss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    274
    Jobb
    Jobbar som metallare, utbildad konstruktör-säljare
    Klubb
    Medåker Flyers dvs. flyger hemma.

    Standard

    Hej.

    Kan även rekommendera H9 stora 1/4 Cub, håller på och sätter ihop en själv just nu och kan säga att kvaliteten är bra. Dock så kostar denna en slant då denna är en ARF men tycker personligen att den är värd varenda krona, det enda man behöver komplettera med är radio, servon och motor. Sen kan man i vissa lägen behöva gott tålamod (vilket undertecknad saknar) i vissa lägen. Kommer att motorisera denna med en Magnum 160 Twin med ombordglöd, kommer dock i ett senare skede att konvertera denna till bensin drift.
    "What goes up must come down"

    Harry S, A.K.A firebird 350.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Att hålla på med olika stora utslag på skevrodren för att få bort skevroderbromsen tycker jag personligen är lite synd, men det är ju jag det =)


    Lycka till!
    Attans oxo Per, du kunde inte hålla dig från att ge mig en känga för att jag insisterade på att du skulle lägga in lite diff på skeven, tack så mycket för hjälpen förresten, uppskattat....

    till Micke, modellen är jättefin och lätt samt har kanonfint landningsställ (en av anledningarna till mitt köp) samt utmärkta tillbehör. Det enda som jag bytt ut var sporrhjulet till ett med fjäderstyrning från sidrodret.
    Lycka till om du skaffar denna
    /Kurt

  10. #10
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Tack, Harry & qrt.

    qrt: Är nog så gott som spikat att det blir denna så småningom. Hur är den att flyga i lite vind? Inga konstigheter med sammansättning, CG o s v, förmodar jag? Har du några bilder på din nånstans? Kunde vara trevligt att se Spännande!!
    /Micke

  11. #11

    Standard

    Hej Micke,
    Jag har själv inte flugit den än utan du får lita på provryttare Per_P´s utsaga. Antar att den är relativt vindkänslig men med rätt man bakom spakarna så klarar den nog det mesta som andra högvingade maskiner klarar av, finns antagligen mer erfarenhet här på forumet. CG kom rätt omedelbart utan att behöva blya (Zenoah 20), monteringen helt problemfri, bytte ut oblatgångjärnen mot vanliga pinnade som stiftades in med 1.4 mm mässingspik.
    När jag kommer hem nästa vecka skall jag ta lite foton över installationen och lägga upp (om jag klarar av det!!).
    mhv
    /Kurt

  12. #12
    ewaldss avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Inlägg
    532
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av qrt Visa inlägg
    Hej Micke,
    Jag har själv inte flugit den än utan du får lita på provryttare Per_P´s utsaga. Antar att den är relativt vindkänslig men med rätt man bakom spakarna så klarar den nog det mesta som andra högvingade maskiner klarar av, finns antagligen mer erfarenhet här på forumet. CG kom rätt omedelbart utan att behöva blya (Zenoah 20), monteringen helt problemfri, bytte ut oblatgångjärnen mot vanliga pinnade som stiftades in med 1.4 mm mässingspik.
    När jag kommer hem nästa vecka skall jag ta lite foton över installationen och lägga upp (om jag klarar av det!!).
    mhv
    /Kurt
    Ok, trodde du hade flugit den själv med men det kommer väl? Torde väl vara en ganska behaglig upplevelse nu när du vet att den flyger fint?
    Att byta ut gångjärn av oblattyp verkar vara en alldeles utmärkt idé.. Ska hålla utkik efter bilderna. Tack!!
    //Micke

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ewalds Visa inlägg
    Ok, trodde du hade flugit den själv med men det kommer väl? Torde väl vara en ganska behaglig upplevelse nu när du vet att den flyger fint?
    Att byta ut gångjärn av oblattyp verkar vara en alldeles utmärkt idé.. Ska hålla utkik efter bilderna. Tack!!
    //Micke
    Micke, fick en påstötning av Klampe beträffande bilderna. Jag la upp de på min profil men de verkar inte vara allmän egendom så här kommer de i tråden, ledsen för förseningen...
    mhv/Kurt

    Sporrhjul_1


    Sporrhjul_2







    Luftningsrör från tanken





    Stiftningen av standard gångjärn, 1.4 mm mässingspik







    Pluggning av hålet i chokespjället



    Cykelslang virad för önskad hårdhet i dämpningen



    Tanklock, bara för att reta Per_P

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vad gäller byggsatser är nog SIG:s 1/5 Cub den bästa i dagens läge. Laserskuren och med delad vinge. Robart gör dessutom ett snyggt avfjädrat landningsställ till denna.
    Apropå några tidigare inlägg ang. roderutslag kanske följande kan vara av intresse (utslagen gäller fullskala J-3 Cub:

    Elevator 34° Up 29° Down
    Rudder 30° Left 30° Right
    Aileron 18° up 18° Down
    Stabilizer 2.5° Up 4° Down

  15. #15
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Hehe.... vem av oss har flest såna tankklock? Härmapa där

    Det snyggaste på hela modellen är helt klart vajerstyrningen till sidorodret. Jäkligt snyggt installerad vajer!!
    Våga vägra Powerbox!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •