Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Jag ska bygga en drönare

  1. #1

    Standard Jag ska bygga en drönare

    Jag har nu satt igång projektet där jag bygger en drönare. Det kommer bli en ca 40cm stor drönare med 4 propellrar, egen mjukvara och så låg kostnad som möjligt.

    Följ projektet på hemsidan här

    Del 1: intro och skiss
    Del 2: verktyg och material
    Del 3: bygget av ramen
    Del 4: montage av elektroniken
    Del 5: styrning med PID kontroller

    Senast redigerat av mkschreder den 2015-01-29 klockan 13:50.

  2. #2

    Standard

    Det är en quad ingen drönare. Så x quad och H quad inte H drönare för då kan det lika gärna va en bil som kör av sig själv.

    För övrigt så lycka till. Ett bra ställe att köpa billiga alu stavar är hornbach. Kostar 50kr för en meter har jag för mig och så har dom böjar av plast som man kan trycka in dom i och även X som är perfekta som center på en quad.

  3. #3

    Standard

    Drönare, quad eller vad nu trådskaparen väljer att kalla sin skapelse så ska det blir spännande för en nybörjare som mej att följa bygget.

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Spännande, kul bygge

    Vad planerar du att ha för autonomi och navigeringsfunktioner i den?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    Vad planerar du att ha för autonomi och navigeringsfunktioner i den?

    Jag har på senare tid jobbat på stöd för mavlink komm i min firmware så att lägga in GPS funktioner borde inte vara långt fram. Dock så om jag kör min firmware på en multiwii så finns det ej så mycket utrymme kvar så tror det här modellen kommer bli endast RC styrning och PC ground station länk. Jag tror även sonar sensor för precis höjdmätning nära marken samt FPV med 5.8ghz video.

    Sedan när jag har gjort det så kan jag växla upp till Crius kontroller och porta min firmware till den. Där kommer jag ha flera gånger mer utrymme och möjlighet för fler funktioner. Jag kör som sagt en egen firmware för allt det här, trots att jag kunde ha använt en färdig kontroller rakt av - men det är mer spännande att bygga även firmware själv. https://github.com/mkschreder/bettercopter

  6. #6

    Standard

    Har nu postat bilder och priser på verktyg och material som ska användas till bygget.

  7. #7

    Standard

    Det är en quad ingen drönare
    Man säger ju "rc drone" på engelska nuförtiden så även om det kanske inte är exakt rätt ord för en helikopter så vet folk vad man menar. Gör man en sökning på google images f.ö på "rc drone" så är det nästan bara quadcopters som kommer upp.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    108
    Jobb
    Chalmerist
    Klubb
    Lidingö Modellflygklubb

    Standard

    Att kalla denna för drönare är som att kalla en .22lr för assault rifle....

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mkschreder Visa inlägg
    Man säger ju "rc drone" på engelska nuförtiden så även om det kanske inte är exakt rätt ord för en helikopter så vet folk vad man menar. Gör man en sökning på google images f.ö på "rc drone" så är det nästan bara quadcopters som kommer upp.
    och när man snackar drönarattack i svenska nyheter så är det quadcoptrar man menar?

    jupp i media säger dom drönare men kika en på ett forum typ openpilot så är det knappast drönare(Drone) som är det mest frekventa ordet.

    Tycker dock att bygget kan vara intressant att följa ändå, men försök få in bilderna här , så trist att läsa om byggen och se massa länkar till andra sidor.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mkschreder Visa inlägg
    Man säger ju "rc drone" på engelska nuförtiden så även om det kanske inte är exakt rätt ord för en helikopter så vet folk vad man menar. Gör man en sökning på google images f.ö på "rc drone" så är det nästan bara quadcopters som kommer upp.
    På det här forumet vet vi vad du menar om du säger de rätta termerna på det du bygger, dvs multirotor, multicopter, quad, quadcopter, quadrocopter osv. Men drönare/drone är enligt de flesta ett dåligt namn på det vi håller på med. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    På det här forumet vet vi vad du menar om du säger de rätta termerna på det du bygger, dvs multirotor, multicopter, quad, quadcopter, quadrocopter osv. Men drönare/drone är enligt de flesta ett dåligt namn på det vi håller på med.
    På det här forumet ja.. men inte överallt annars. Men jag är ju ny här så hur skulle jag kunna veta allt ;-)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mkschreder Visa inlägg
    På det här forumet ja.. men inte överallt annars. Men jag är ju ny här så hur skulle jag kunna veta allt ;-)
    Jobba på med maskinen nu och sluta fundera på ordet drone som av många irriterar kraftigt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Standard

    Drone: any unmanned aircraft or ship that is guided remotely.

    A UAV is always an airborne vehicle (Unmanned Aerial Vehicle)

    A Quadcopter is a helicopter with 4 rotors. It might be unmanned, it might be manned.

    Nu går vi vidare med diskussionen. :-)

  14. #14

    Standard

    Egen mjukvara imponerande för en som mig . Ska bli kul att följa lycka till.

    Kommer bli jobbigt för alla som stör sig på att kalla multirotorer för drönare för det är så dom heter och kommer heta i allmänhetens ögon och då är det också så dom heter . Och visst ser jag mer likheter med våra små surrande quadcoptrar och en drönare än en stor UAV som är beväpnad.


  15. #15

    Standard

    Intressant läsning.

  16. #16

    Standard

    Nu har jag monterat ihop ramen och satt upp all elektronik på koptern:

    Del 3: bygget av ramen
    Del 4: montage av elektroniken

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	quaden.jpg 
Visningar:	408 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	49993

  17. #17
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Hej.
    intressant bygge. Du är inte rädd att sladdarna mellan esc och motor ska skavas där de går ut genom kroppen?
    Skalas isolering bort så kan det ju bli kortslutning.

    Mvh Henrik
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  18. #18

    Standard

    Faradays bur va ju intressant. =)
    Men... borstlösa motorer stör, ESCar/fartreglage stör, alla matningskablar från batteri till PDB/Power Distribution Board (och således PDB) stör.
    Du borde inte ha FCn/Flight Controllern nära någon av dessa, borde alltså vara så långt ifrån som möjligt.
    Tex: Acken under ramen, ESCarna på armarna eller i "buren", FC uppe på buren.
    Nu har du ringat in störningarna så de ska störa FCn så bra som möjligt, enligt min erfarenhet.

    Och ja, genomföringarna bör förbättras. Jag har aldrig haft problem med att kablar skavs i mina flyg och helikoptrar, men när jag började med multirotorer så verkar det vara ett faktum. Propellervinden fladdrar ihjäl allt som rör sig.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    De senaste veckorna har jag gjort massa experiment och plockat fram rätt värden på PID kontrollern.

    Del 5 - styrning med PID kontroller

    Men... borstlösa motorer stör, ESCar/fartreglage stör, alla matningskablar från batteri till PDB/Power Distribution Board (och således PDB) stör.
    Du borde inte ha FCn/Flight Controllern nära någon av dessa, borde alltså vara så långt ifrån som möjligt.
    Tex: Acken under ramen, ESCarna på armarna eller i "buren", FC uppe på buren.
    Nu har du ringat in störningarna så de ska störa FCn så bra som möjligt, enligt min erfarenhet.
    Hmm mina experiment visar att den enda sensorn som störs är magnetometern och det spelar dessutom ingen roll om escarna sitter i buren eller utanför. Magnetometern verkar störas mest av just motorerna. Batteriet har jag dock flyttat under ramen, men återigen inte för att den störde något, utan för att den gjorde att tyngdpunkten hamnade ovanför propellrarna och då var det svårt att balansera coptern. När jag flyttade batteriet ner så blev den automatiskt balanserad och det blev betydligt enklare att plocka fram PID värden.. Accelerometern och gyrot stördes i första hand av vibrationer och inte av magnetfält.. Gyrot var den som stördes minst av magnetfält.

  20. #20

    Standard

    Hur har du kollat hur ESCarna inte stör? Jag har inte själv testat nåt, bara följt den tumregeln att ESCs stör. =)
    Tyngdpunkten på en multirotor ska väl vara mitt i propellercentrum både horisontellt och vertikalt, rätta mig om jag har fel? Man vill slippa pendeleffekt, fast dagens FCs klarar av det bra.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •