Reklam

 
Sidan 4 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 125

Ämne: En växande recension av Quanum Nova / Cheerson CX-20

  1. #61

    Standard

    Sedär ja! Själv tänker jag inte flyga förrän jag fått mina sista delar för fpv, så maskinen ligger på bänken än så att säga
    Fick i alla fall OSD idag som är confat och klart nu :P

  2. #62

    Standard

    Nu fick man äntligen lite roliga småsaker för att köra "FPV" men saknar det viktiga än för att bygga in snyggt


    Delarna som krävs för att sända video + en OSD som inte testats!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1827.jpg 
Visningar:	761 
Storlek:	65,8 KB 
Id:	50210

    Och givetvis snabbkopplat för att testa funktionen
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1830.jpg 
Visningar:	772 
Storlek:	55,1 KB 
Id:	50211

  3. #63

    Standard

    Då jag givetvis vill minimera antalet onödiga sladda, fula monteringar av detaljer etc så kunde jag givetvis inte hejdas mig när jag hade en så söt gimbal att montera snyggt!

    Som synes så har jag gömt kabeln snyggt i gimbalen tillsammans med övrigt kablage, enda som krävs är en förlängning sen in i flygkroppen där jag ska montera sändaren

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1834.jpg 
Visningar:	783 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	50231

  4. #64

    Standard

    Och en bild som visar att allt fungerar helt utan extern strömkälla, så bara detaljer för att montera allt snyggt inuti saknas nu så enda av sändaren som kommer synas är ett antennanslutning och vald antenn

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1835.jpg 
Visningar:	763 
Storlek:	107,2 KB 
Id:	50241

  5. #65

    Standard

    Och lite test med minimosd jag inte konfade riktigt rätt, lite fel position på några saker, men det funkar!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1838.jpg 
Visningar:	759 
Storlek:	50,8 KB 
Id:	50245

  6. #66

    Standard

    Ser bra ut allting, jag tränar lite till innan jag monterar på mina grejor.:-D
    Du får gärna visa var du monterar sändaren under skalet,:-)

  7. #67

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Då jag givetvis vill minimera antalet onödiga sladda, fula monteringar av detaljer etc så kunde jag givetvis inte hejdas mig när jag hade en så söt gimbal att montera snyggt!

    Som synes så har jag gömt kabeln snyggt i gimbalen tillsammans med övrigt kablage, enda som krävs är en förlängning sen in i flygkroppen där jag ska montera sändaren

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1834.jpg 
Visningar:	783 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	50231
    Har problem med min gimbal och ser hur du dragit kablarna, snyggt!:-) Har din kamera också micro usb som du själv har lödat sladdarna på?

    Nu har du en annan radio men är din lika känslig som min när man skruvar på rattarna? På hela utslaget kan jag bara flytta ratten en milimeter för att gimbaln är i max läget!? Går rattarnas känslighet att ställa i missionplanner?
    Senast redigerat av Peterv8 den 2015-02-02 klockan 22:06.

  8. #68

    Standard

    Nån som behöver reservdelar?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150203_103745-nopm-.jpg 
Visningar:	244 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	50298

    Radion tappade kontakten med Novan pga glapp i on/off knappen, den gick i RTL mode men tyvärr stod ett träd för nära!:-(
    Men den funkade som den skulle iallafall!:-D

  9. #69

    Standard

    Glapp i knappen på radion (Taranis)?
    Inget jag märkt av på min radio men det låter oroväckande om det kan hända.
    /Jonas

  10. #70

    Standard

    Jag misstänker han kör med nova-radion. Har själv upptäckt det ibland när jag lekt med radion att den dog, insåg att det var glapp i brytare, som var väldigt känslig med läget! Galen nackdel när man kör med originalradion, då den vägrar binda om när den tappat kontakten, och kräver att man startar om maskinen.
    Därav jag bytade till Taranisen.

    Lite om gimbalen; den var ganska känslig, men mekade med lite inställningar i radion för att justera det som jag ville, så nu är den mindre känslig och ger mindre utslag på hela rattens "slaglängd" perfekt för mig Färdig liten kabel med usb som jag köpte då gopron också petar ut komposit-video via usb, funkar finfint


    Liten update:

    Äntligen börjat meka in allt i flygkroppen nu, tror nog detta kommer bli finfint då jag hittade ett perfekt ställe för video-sändaren och sedan förlängde antennanslutningen till detta stället. Väntar bara på några cloverleaf-antenner så blire bra sen samt ska jag komma på något snyggt sätt att montera så jag kan köra in videon till sändaren med, blir någon kontakt-historia skulle jag tro, lite smått och gått på väg i kopplingsväg som kanske funkar


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1846.jpg 
Visningar:	704 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	50313
    Senast redigerat av oddname den 2015-02-04 klockan 16:37.

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Jag misstänker han kör med nova-radion. Har själv upptäckt det ibland när jag lekt med radion att den dog, insåg att det var glapp i brytare, som var väldigt känslig med läget! Galen nackdel när man kör med originalradion, då den vägrar binda om när den tappat kontakten, och kräver att man startar om maskinen.
    Ok, minst sagt farligt resultat av en radio glitch....
    Och att sälja en radio som har glapp i strömbrytaren i kombination med att radion inte kan återta kontakten med mottagaren efter en glitch skulle vara straffbart!
    Jag förstår att du bytte....

    /Jonas

  12. #72

    Standard

    Vill minnas folk sa att det var så i alla fall, jag ville inte ta reda på det själv

  13. #73

    Standard

    Vill minnas folk sa att det var så i alla fall, jag ville inte ta reda på det själv

    Eller ska gå enligt https://www.youtube.com/watch?v=INooSD1nZ7k

    Men känns som att det kan vara för sent ändå om det inte funkar automatiskt.

  14. #74

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Jag misstänker han kör med nova-radion. Har själv upptäckt det ibland när jag lekt med radion att den dog, insåg att det var glapp i brytare, som var väldigt känslig med läget! Galen nackdel när man kör med originalradion, då den vägrar binda om när den tappat kontakten, och kräver att man startar om maskinen.
    Därav jag bytade till Taranisen.
    Japp, Nova radion!
    Jag drog av den vita plasthatten som sitter på on/off knappen och slog på och av radion flera gånger och det är inget större fel på den utan det är den vita hatten har dålig passform och för inte knappen ända upp i "on" läge. Utan hatten känns knappen fast och precis så kör utan den nu.

    Om Novan överlever sommaren så kanske jag köper en bättre radio.:-)

  15. #75

    Standard

    Och nu har jag faktiskt fått ihop quadcoptern helt igen!! Och allt är exakt som jag ville ha det
    Ser ut som en helt vanligt cx-20/nova sånär som på antennen på baksidan (ska bytas ut mot cloverleaf när den anländer eller när jag tillverkar en om det tar långt tid )

    Men under skalet är det andra bullar, vi har utbytt mottagare till X8R med telemetri, vi har en teensy som tar flygdata alá mavlink och konverterar till s-porten så man får datan i taranisen. Vi har även sändare och osd för FPV via gopron så jag ser vad jag filmar. Allt "snyggt" instoppat i chassit!


    En söt helhetsbild med radion som visar telemetri både i radio och på lcd
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1872.jpg 
Visningar:	692 
Storlek:	59,9 KB 
Id:	50360

    En vanlig nova framtill med gopro..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1866.jpg 
Visningar:	730 
Storlek:	54,4 KB 
Id:	50363

    Och baktill har vi den stora skillnaden, antennen!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1868.jpg 
Visningar:	696 
Storlek:	53,2 KB 
Id:	50362

    Enda kabeln ut går via de färdiga antennhålen i kroppen och benen, där kommer sladd till video ut
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1870.jpg 
Visningar:	688 
Storlek:	41,5 KB 
Id:	50361

    Fungerar extradelarna? Det går att få en viss översikt direkt genom att kika om dioderna lyser
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1873.jpg 
Visningar:	690 
Storlek:	34,7 KB 
Id:	50364

  16. #76

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peterv8 Visa inlägg
    Japp, Nova radion!
    Jag drog av den vita plasthatten som sitter på on/off knappen och slog på och av radion flera gånger och det är inget större fel på den utan det är den vita hatten har dålig passform och för inte knappen ända upp i "on" läge. Utan hatten känns knappen fast och precis så kör utan den nu.

    Om Novan överlever sommaren så kanske jag köper en bättre radio.:-)
    Du behöver inte köpa någon ny radio med anledning av knappen. Jag skrev tidigare att jag vände på omkopplaren och flytade ena ledningen till den andra polen. Nu sitter omkopplare säkert i läge TILL. Jag har också en Tarranis, men ser ingen anledning att byta.

    Vad gäller att "bindningen" tappas om radion stängs av, så är det så att man sätter SWA i läge 1 och slår på radion igen så är bindningen gjord igen. Detta är klarlagt i andra trådar om Quanum Nova jag läst.

    Jag gillar inte Barreldistorsionen man får med GoProkamrorna. Med GoPro studio kan man få bort detta. Det stör mest när kameran vinklas nedåt. Då blir horisonten böjd som om det vore fotat från rymdstationen.
    Jag testade med en liten film :
    http://vimeo.com/
    araback/barreldistorsion

  17. #77

    Standard

    Skulle vart trevligt om man kunde byta mellan olika linser lätt.
    Det är väl fortfarande knöligt att byta lins på 4:an som dom föregående ? Bryta limmet och förverka garantin.
    5.4mm ser ganska najs ut för AP på 4:an i 4K men ser ut som man får vinjetering istället.

    Bara exempel jag råka se på tuben några dar sen.


  18. #78

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Det är väl fortfarande knöligt att byta lins på 4:an som dom föregående ?
    Det var den bästa informationen jag fått idag att det finns andra objektiv till GoPron. Hero3+ och 4 verkar ha samma fattning och det verkar inte omöjligt att byta enligt de videos jag sett på.

    Vi spelade in en video i Julas som jag inte tror att jag lagt ut här
    https://vimeo.com/115653097

  19. #79

    Standard

    Själv sneglat på dessa 5.4mm objektiv, men det känns lite som att man säkert kommer ångra sig
    Men rätt mysigt slippa böjda horisonter och dylikt... Därför är jag lite inne på ribcage http://www.back-bone.ca/ och specifikt M12-optiken där. Så kan man dessutom byta optik




    Dagen till ära lite senaste tilläggen till quadden:

    Köpta cloverleaf-antenner poserandes med mina egengjorda. Ska genomföra ett högst vetenskapligt test en dag sen där jag helt enkelt bara ska se om de medger samma bild på samma avstånd

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1881.jpg 
Visningar:	662 
Storlek:	46,3 KB 
Id:	50434

  20. #80

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Därför är jag lite inne på ribcage http://www.back-bone.ca/ och specifikt M12-optiken där.
    Det var en intressant länk! För min del vill jag nog inte öka omfånget på kameran, men jag såg ett intressant oblektiv:
    1x 3.6mm F3.0 1/2.5′ 3MP Low Distortion M12 Lens.
    Det verkar ha bra vidvinkel utan disto
    rsion. och inte så dyrt heller



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •