Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Nytt försök med DA-50

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Psykolog / Flyglärare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard Nytt försök med DA-50

    Nu ska jag göra ett nytt försök med min trilskande DA-50. Jag köpte motorn ny för två år sedan och monterade den direkt i ett flygplan. Jag följde förstås manualen till punkt och pricka men jag fick aldrig igång den trots massor av försök. Ganska irriterande. Så vitt jag förstår sig fick den gnista, luft och soppa men se gå det ville den inte. Inte en puff en gång.
    Nu hörde det ju till saken att den satt lite knepigt till i en Yak 55 och det var inte så lätt att vare sig se vad som hände eller justera något så jag gav upp och skruvade i en annan motor. Men nu har jag tagit fram den igen och byggt en onödigt komplicerad testbänk så får vi se.

    Jannica

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151106_144137.jpg 
Visningar:	330 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	55686Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151116_113704.jpg 
Visningar:	340 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	55689Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151116_113629.jpg 
Visningar:	333 
Storlek:	86,8 KB 
Id:	55688Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20151116_113617.jpg 
Visningar:	335 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	55687

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Med den testbänken kan du inte misslyckas.
    Min DA går som ett urverk och levererar kraft så det blir över.
    Lycka till.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    +poäng för gasspaken!

    Lycka till
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Va, ingen spak till choken?

    Har du tänkt på återfjädring på gasspaken, har en viss lust att vilja gasa själv av vibrationerna.

    Jag gör själv alltid ungefär som du gjort nu, det betalar sig i längden.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Se upp med skruvtvingar som håller bänken, de har en tendens att lossna av vibrationerna när motorn går. Bättre dra i några skruvar med en skruvdrafare. Inget roligt när motorn lossnar under gång.

    Hej
    PF

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Psykolog / Flyglärare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Tack för alla glada tillrop. Nu går den! Och den sjunger finfint dessutom. Jag vet inte vad det var för fel förut men man ska inte underskatta övertalningsförmågan hos en Sullivan Megatron starter på 24 volt.

    Den här filmsnutten är inte så mycket att se men det är mest för att visa att det löste sig.

    https://vimeo.com/146378601?utm_source=email&utm_medium=vimeo-cliptranscode-201504&utm_campaign=28749

    Hälsningar.

    Jannica


  7. #7

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Gött när det lyckas!
    Men....
    måste du använda starter?

    Så här gör jag (och många andra) för att handstarta/flippa igång:
    Sätt gasen på tomgång,
    Aktivera tändningen OCH choken,
    Flippa med rejäla tag på propellern tills motorn tänder till EN GÅNG!
    Avaktivera (skjut in) choken, låt gasen vara på tomgång,
    Fortsätt flippa på tomgång tills motorn går igång, den brukar behövas sådär 3-7 flipp innan motorn startar.
    Låt sen motorn gå nån halvminut på förhöjd tomgång innan man drar på gasen.

    Kanske andra har nåt annat sätt att handstarta på??
    Retroholic!

  8. #8

    Standard

    Ja, man vill ha in soppa i motorn och då chokar man och ställer förgasaren på fulltjärn, slå cirka två tre slag tills första tändningen hörs, sedan skall det räcka med nolla chocken och sätta motorn på tomgång och slå till propellern för start.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Jobb
    Psykolog / Flyglärare
    Klubb
    RFK Viggen

    Standard

    Den där startproceduren som ni beskriver står i manualen till motorn. Jag har prövat den gång på gång tills jag inte orkade mer. Den är kanske bra för andra motorer men den har inte fungerat för mig och på mitt exemplar. Varför vet jag inte. Men nu går den!

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Rätt förtändning??
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Hej
    Min bild är att en starter trots allt är ovärderlig. Har haft mycket startstrul med min DLE-55 men aldrig sedan den väl går. Sedan jag skaffat starter har jag aldrig fått träningsvärk i axeln. Ofta startar den på några flip, men när den inte gör det kan man bli alldeles galen och värsta fall ingen flygning. Jag har provat ändra inställningar, men om man ska riktig respons från tomgång tycker jag den inte är helt lättstartad. Jag vill uppnå flipstartnivån och ska fortsätta justera i vår men när man inte är framme, ja då ska man ha starter.
    /OlleG

  12. #12

    haskells avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    237
    Jobb
    'En fri man'
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag har en bensinare som kräver 6 v till tändningen. Med 4.8v så ville den ej gå.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jannica Visa inlägg
    Den där startproceduren som ni beskriver står i manualen till motorn. Jag har prövat den gång på gång tills jag inte orkade mer. Den är kanske bra för andra motorer men den har inte fungerat för mig och på mitt exemplar. Varför vet jag inte. Men nu går den!
    När den väl startat en gång, går den då lättare att handstarta? Walbroförgsare kan när dom stått ett tag ta ganska lång tid på sig att suga i sig bränsle från tanken. Det är därför många småmaskiner har primer för att pumpan in bränsle i förgasaren. Till exempel motorsågar som saknar primer kan man få rycka upp till tio gånger i snöret om dom stått en vecka eller mer och det är helt normalt. Då får man tänka på att ett ryck i ett start snöre i alla fall motsvarar 3-4 flipp på propellern.

    Nu ska man väl inte behöva flippa 30 ggr men ofta är det ganska kort slang mellan tank och motor på ett modellplan. En frisk förgasare som är tät och har rätt spänst i membranen drar naturligtvis bränsle snabbare. Har även varit med förgsarkopior som inte hållit riktigt Walbroklass. Ofta passar dock delar rakt av från Walbro. Nya membran kan göra susen.

    /Mats

  14. #14

    Standard

    Såg nu att det var en DA och då lär det nog inte sitta någon Walbrokopia i den

    /Mats

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    När bränslet inte kommit fram till förgasaren räcker det med att vippa propellern fram och tillbaka. Enklare än att flippa runt propellern flera varv. Huvudsaken är att det byggs lite tryck i vevhuset så membrampumpen i förgasaren pumpar fram bränsle. Var försiktig för motorn kan lätt bli sur.
    Har den blivit sur så är en bra metod att ta ur stiftet och värma det med en tändare och sedan borsta av det med en stålborste. Ett blött stift ger ingen gnista.
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    75
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Har några olika 50 ccm. Starter är guld innan man vet inställningar vid första starterna ! Kul att du börjat med bensin! Mvh Johan Hansson

  17. #17


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Min erfarenhet är att om man sänker tändpunkten något (flyttar pick-upen MED propellerrotationen) så handstartas motorerna mycket enklare. Det är inte många grader som går att justera men de få som faktiskt går att ändra kan göra underverk.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •