Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Dragkraft contra totalvikt

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Dragkraft contra totalvikt

    Hej

    Vore intressant att höra andras erfarenheter av rubr.på olika typer av plan.
    Ser att det är många Jetkärror på nätet där dragkraften är samma som totalvikten dvs faktorn dragkraft dividerat med totalvikten multiplicerat med 100 (för att få %-taler) blir 100%.
    Har egen erfarenhet av förbränningsdrift där runt 60% är ganska måttligt men planen ändå flyger bra men inte är särskilt aerobatiska.
    Har ingen stor erfarenhet av skalakärror men skulle vilja antaga att de bör ligga runt 70% .

    Runt 80% får anses vara stor kraft som ger snabbt plan och full aerobatik men inte någon 3D flygning.

    Och sen alltså Jetkärror med runt 100% som då flyger mycket snabbt.

    Har ingen egen erfarenhet av 3D men föreställer mig att draget bör vara ca 200% ??

    Frågeställningen är föranledd av min kommande motorisering av min SAAB J 21 (inlägg under "Skala") som beräknas komma upp i totalvikten 12 - 13 kg.

    Tacksam för synpunkter.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i mfk Viking
    och
    Eslövs mfk

  2. #2

    Standard

    Hej Peder!

    Vad jag har hört brukar man räkna i termer som watt/Kg..
    Kör man med metanol/bensin får man räkna om det i hästkrafter. (1Kw ~ 1.36 hk)

    250 watt/Kg = Skala/warbird
    300 watt/Kg = Sportflyg
    400 watt/Kg = 3D
    500 watt/Kg = EDF / extrem sport

    Smaken är som baken men mer effekt är förenat med roligare flygning i mitt tycke.
    Här är min warbird-trainer som orginal hade 600watt på 2.2kg (ca 2Kg i dragkraft så inte riktigt 1:1) som jag hottat upp till 1500watt på 2.6Kg (ca 5Kg i dragkraft så 1:1.92 nu).



    I din kärra kan väl 1:1 inte va helt fel eller? Vad tänkte du köra med, el eller förbränning?

    Mvh
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2010-12-15 klockan 17:46.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #3
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Lite erfarenheter och tankar från min J21 R i skala 1/6 som är något mindre än din 21a vill jag minnas.
    Den väger 10.3kg tom och ca 13 kg fulltankad, den har en motor med 8 kg statisk dragkraft och det räcker till och blir över,
    flyger sällan över halvgas, skulle ha klarat sig väl med 5-6 kg dragkraft.
    Det ser ut som att 21an går väldigt lätt i luften. och flyger väl på vingen, så mitt tipps är att satsa på så lätt motor som möjligt för att slippa kompensera motorvikt med nosvickt.
    Nu är det i och för sig väldigt svårt att jämföra propeller med jetmotor men det ger kanske en fingervisning.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej Pekkala

    Tack för Dina synpunkter
    Detta var intressant Min 21a kommer väga sannolikt 12 - 13 kg - dvs samma flygvikt som Din beroende på motorvalet
    Din 21a har således 62% (8kp)i dragkraft, med Du menar att det kunde räckt med 46% (6 pk) Visserligen då Jet - och kanske Jet ger mer drag med högre fart medan propeller väl ger mindre drag med högre fart om detta nu spelar så stor roll i de farter det handlar om

    Jag har fått råden att ligga på 100% men jag tycker Din synpunkt om vikt stämmer med min nämligen att motorvikten (och batterivikten ju ökar ca 1/2 - 1 kg om jag skall gå upp från 75% (9kp och 12 kg totalvikt) till 100% (13 kp och 13 kg totalvikt)

    Jag lutar mot Plettenberg EVO 30/10 som ger ca 9 kp på 10S men kan skrämmas upp till ca 11 kp på 12S, men skall jag ha 100% så måste det bli Plettenberg Terminator som väger mer och som skall ha 12S vilket också väger lite mer Dessutom kostar Terminatorn nästan det dubbla mot EVOn som redan är en av de dyraste på marknaden men alltså nog den lättaste ( 550g) som man kan hitta i denna klassen
    Med EVOn blir slutvikten dessutom ca 12 kg men med Terminatorn ca 13 kg

    Slutsatsen är således att jag lutar mot att 75% dvs 9 kp drag och 12 kg totalvikt men att andra tycker jag skall gå på starkare motor som också då ger högre totalvikt Härav min frågeställning om andras erfarenheter av dragkraft contra totalvikt

    EVOn är på 3500W medan Terminatorn är på 5000W och enligt Ditt första inlägg så skulle också EVOn räcka bra eftersom 12 kg X 250W/kg blir 3000W Så jag lutar mot EVOn men vill inte riskera undermotorisera Det är också en stor investering och ett omfattande bygge så det gäller att göra rätt från början

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    mfk Viking
    och Eslövs mfk

  5. #5

    Standard

    Hej igen!

    Förstår att du vill hålla vikten nere så mycket som möjligt men skillnaden på vikten mellan 10S och 12S är inte så stor. Dessutom om fler personer tycker att du bör ligga omkring 1:1 i dragkraft är det kanske ingen dum idé.
    Terminatorn är nog det bättre valet av dom två och du får en roligare flygmaskin när du väl är uppe i luften..

    Lycka till iaf och glöm inte byggtråden för den vill jag inte missa!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  6. #6
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Att ha en skalamaskin med 1:1 i drakgraft när orginalet kanske hade 0,3-0,4:1, ja man får ju välja själv.
    Jag väljer i alla fall att ha låg vingbelastning och en välflygande maskin i stället för stark motor och svårlandad,
    man kan aldrig kompensera hög vingbelastning med mera motor, motorn har man för att få fart, vingen flyger man med.
    tror personligen att 75% är alldeles tillräckligt,
    så här ser det ut med 62%, den är ju inte undermotoriserad direkt
    http://www.youtube.com/watch?v=r7qTYy9_JJ4
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Att ha en skalamaskin med 1:1 i drakgraft när orginalet kanske hade 0,3-0,4:1, ja man får ju välja själv.
    Jag väljer i alla fall att ha låg vingbelastning och en välflygande maskin i stället för stark motor och svårlandad,
    man kan aldrig kompensera hög vingbelastning med mera motor, motorn har man för att få fart, vingen flyger man med.
    tror personligen att 75% är alldeles tillräckligt,
    så här ser det ut med 62%, den är ju inte undermotoriserad direkt
    http://www.youtube.com/watch?v=r7qTYy9_JJ4
    Såg ju jättefint ut de där Christer!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  8. #8
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Såg ju jättefint ut de där Christer!
    Tack för det Kenny!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Svårt att tro att dragkraften bara är 62% av vikten när man ser Din flygning Christer, Kan det vara så att dragkraften i en Jetmotor ökar väsentligt med ökad fart ??
    Jag har en Enforcer med 85% drag/vikt förhållande och inte ens den flyger så snabbt som Din J 21a - eller är det det där med propellrars pitchspeed som gör att en propellerkärra liksom har en maxhastighet men en Jetkärra kommer upp i så mycket större fart eftersom luften bara går fortare o fortare genom motorn ??
    Hur blev det med vingbelastningen till slut på Din J21R Jag beräknar komma på 130-140g/dm2
    Jag tycker också 75% verkar rimligt och att 100% nog är "overkill"

    Hälsningar o tack för allas synpunkter

    Peder Fyhr
    flyger i
    mfk Viking
    och
    Eslövs mfk

  10. #10

    Standard

    Dragkraften avgörs av skillnaden av flygplanets hastighet och vindhastigheten en motor genererar.

    En turbinmotor kan man enkelt säga att det är en liten propeller som har ett extremt varvtal. En liten propeller genererar inte så mycket statisk dragkraft men en väldigt hög vindhastighet ca 500km/h säger vi t.ex. Så även när flygplanet färdas i 250km/h så skjuter motorn på planet med 4Kg dragkraft i det här fallet och det i sin tur gör att Christer flyger på halv gas med sin turbinkärra.

    Med en elmotor är fallet helt annat, en Plettenberg EVO 30 varvar ca 6500, inte så mycket men kan ha en stor propeller. En stor propeller är nödvändigt för att få ett så tungt flygplan från marken men du kan inte ha för hög stigning för att undvika att bränna elektroniken. Det skulle iaf innebära att propellern genererar en vindhastighet på kanske 180km/h med en pitch på 12", och att toppfarten då blir ca 90% av detta (ca 167km/h). Det finns jättefina kalkulatorer för att räkna ut vindhastigheter för propellrer men jag har inget av dessa.
    Kanske någon kan kompletera? Christer?

    En sak är iaf säker: mer effekt = högre stigning = högre vindhastighet och topfart!
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2010-12-16 klockan 13:12.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  11. #11
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej igen

    Svårt att tro att dragkraften bara är 62% av vikten när man ser Din flygning Christer, Kan det vara så att dragkraften i en Jetmotor ökar väsentligt med ökad fart ??
    Jag har en Enforcer med 85% drag/vikt förhållande och inte ens den flyger så snabbt som Din J 21a - eller är det det där med propellrars pitchspeed som gör att en propellerkärra liksom har en maxhastighet men en Jetkärra kommer upp i så mycket större fart eftersom luften bara går fortare o fortare genom motorn ??
    Hur blev det med vingbelastningen till slut på Din J21R Jag beräknar komma på 130-140g/dm2
    Jag tycker också 75% verkar rimligt och att 100% nog är "overkill"

    Hälsningar o tack för allas synpunkter

    Peder Fyhr
    flyger i
    mfk Viking
    och
    Eslövs mfk
    Vingbelastningen på min 21a är 163g/dm2

    Har också haft en Enforcer med saito 91, 14/8 propeller och mycket nit, den var inte snabb den heller, kan bero på att propellern blir störd genom att den går i ett spår genom vingen.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  12. #12
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Den statiska dragkraften avgörs av skillnaden av flygplanets hastighet och vindhastigheten en motor genererar.

    En turbinmotor kan man enkelt säga att det är en liten propeller som har ett extremt varvtal. En liten propeller genererar inte så mycket statisk dragkraft men en väldigt hög vindhastighet ca 500km/h säger vi t.ex. Så även när flygplanet färdas i 250km/h så skjuter motorn på planet med 4Kg dragkraft i det här fallet och det i sin tur gör att Christer flyger på halv gas med sin turbinkärra.

    Med en elmotor är fallet helt annat, en Plettenberg EVO 30 varvar ca 6500, inte så mycket men kan ha en stor propeller. En stor propeller är nödvändigt för att få ett så tungt flygplan från marken men du kan inte ha för hög stigning för att undvika att bränna elektroniken. Det skulle iaf innebära att propellern genererar en vindhastighet på kanske 180km/h med en pitch på 12", och att toppfarten då blir ca 90% av detta (ca 167km/h). Det finns jättefina kalkulatorer för att räkna ut vindhastigheter för propellrer men jag har inget av dessa.
    Kanske någon kan kompletera? Christer?

    En sak är iaf säker: mer effekt = högre stigning = högre vindhastighet och topfart!
    Jag är absolut ingen expert med den teorin låter rimlig tycker jag i alla fall
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Jag är absolut ingen expert med den teorin låter rimlig tycker jag i alla fall
    Det är en mycket teknisk hobby vi håller på med, kanske därför det nästan uteslutande är män som utövar den??
    Tekniken kan man nörda in sig på hur mycket som helst och man blir aldrig fullärd. Det finns ju en del hjälpmedel man kan köpa om man vill göra det riktigt avancerat.
    Själv utgå jag från tillverkarnas rekommendationer och prövar mig fram till bästa resultat i varje enskillt fall.

    Hade vart enklare att hjälpa till om man hade lite mer kött på benen men Plettenberg EVO 30 är helt hopplös att söka på, hittar inte en ända vettig datablad på motorn.

    Har du mer data Peder?
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2010-12-16 klockan 13:17.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  14. #14

    Standard

    Lite testdata verkar de ju ha på sin hemsida i varje fall
    http://www.plettenberg-motoren.com/U...tschrauben.htm
    Powered by Joy and a LiPo pack

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Lite testdata verkar de ju ha på sin hemsida i varje fall
    http://www.plettenberg-motoren.com/U...tschrauben.htm
    Så med en 10S setup med 22x12 propeller får man värderna 35V 74,2A (2597watt) @ 5625 vpm och 10,2Kg (100,1Nm) i statisk dragkraft. Låter som man kan öka stigningen lite då men utan ett propellerprogram blir det fortfarande svårt att fastställa vindhastigheten och där med toppfarten.
    Man vet då iaf att planet på 12 Kg kommer lyfta lättare än Christers turbinkärra och ha skapliga fartresurser iaf..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej, tack alla för Ert intresse

    Då känns ju även Dina slutsatser betryggande, Kennerdahl

    Jag avser använda propp trebladig 20x12 och har fått uppgifter från Airel (säljer P-berg i Sverige) på att detta skulle kunna ge med 10S varvtal 5830, 35,2V ,69A, 2540W och 9 kp i drag. Men ett annat proppkalkprogram ger mig 10,1 kp för denna set-up.

    Detta torde då vara i stort sett samma som med den 22x12 (2 bladig) som anges på Plettenbergs H-sida i tabellen ovan.

    Jag känner mig således styrkt i min bedömning om att det är "overkill" med Terminatorn på 5000 W och att det bör vara tillräckligt med EVO 30-10. Dessutom finns ju då möjligheten att ta till "resevkapaciteten" med 12 S

    Hälsningar

    Peder Fyhr
    flyger i
    mfk Viking
    och
    Eslövs mfk

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Jag känner mig således styrkt i min bedömning om att det är "overkill" med Terminatorn på 5000 W och att det bör vara tillräckligt med EVO 30-10. Dessutom finns ju då möjligheten att ta till "resevkapaciteten" med 12 S
    Du är inne på helt rätt spår tror jag även om "overkill" inte är något ful ord.. haha.. lycka till!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

Liknande ämnen

  1. Mäta dragkraft på en EDF
    Av xet i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 15:20
  2. Mätning av dragkraft
    Av gamlingen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 09:48
  3. Lindningar, Omh, dragkraft Watt osv...
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 14:13
  4. Dragkraft
    Av unreal speed i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 21:12
  5. Hur man testar motorns dragkraft....
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •