Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Zippy 4S 8000mAh LiPo problem

  1. #1
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard Zippy 4S 8000mAh LiPo problem

    Hej!

    Problemet:
    Försöker få batteriet att räcka för min hexa (byggt på en F550 med Aimdroix armar).
    Jag har
    - MT2814-11 710kV
    - DJI 30A Opto Esc
    - 11" 4.5 proppar
    - DJI Naza
    - Immersion EzOsd.
    - Zippy 4S 8000 mAh 30C
    - lipo varnare satt på 3.8 V
    - vikt 3.8 Kg (med Sony Nex5, gimball o FPV system)
    Allt annat (FPV, Alexmos kort) går på separata batterier.

    Efter man drar igång systemet o väntar på satteliter (1 min!? ibland), drar man upp på 5-6m höjd o hovrar.
    Efter 1 min börjar lipo varnaren låta o hexan vill ner. Jag spelade in FPV info (där man ser hur batteriet mår)
    o man ser att den konsumerar mellan 30 o 40A. Efter 1200-1500 A konsumerade så kommer man till 14.6V
    där den vill landa. Jag har satt default inställningarna för batteriet i Naza.

    Är min batteri slut? Varför går det så fort? När man läser att andra får 10-20 min o själv kan inte vara mer än 1-2 in i luften så känns det jobbigt. Jag har tittad runt på olika batterier men det kanske är nåt fel hos min hexa.
    Är det motorkablarna för långa? Jag har inte kortad de efter uppgraderingen.
    Är det nåt el fel nånstans att den drar så fort batteriet? Eller det är en dålig batteri?
    Jag laddar alltid med balancerings kontakten "i".
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  2. #2

    Standard

    Skumt du borde få mer tid än så, kör dessa batterier i en Baja rcbil bil med burst up mot 200A och dom pallar trycket där även om dom blir varma så borde dom klara en multicopter utan att tappa i spänning. Har du fler batterier att testa med kanske ditt är defekt.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Låter som batteriet är färdiganvänt.
    hur balanserade är cellerna efter en flygning ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Är det 14,6v under belastning eller på backen? Under belastning så låter det helt normalt.

  5. #5
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    har endast hunnit komma upp i luften 4-5 gånger med de (har 2 st som beter sig på samma sätt).
    5 min var nog min längsta tid i somras, sen dess har de stått tills för ett par veckor sen när jag byggde klar denna hexa.
    när jag laddar om cellerna de verkar visa runt 4.0V, efter ha stått ett par timmar efter användning.
    när de laddat klart så visar de mellan 4.19V o 4.20V, dvs alla är inte 4.20V.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  6. #6
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Är det 14,6v under belastning eller på backen? Under belastning så låter det helt normalt.
    14,6V under belastning. när man landar så brukar de gå upp igen lite.
    Mitt problem är att de töms rätt fort....
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  7. #7

    Standard

    Din hexa har 30A ESC...
    Det blir 6*30A = 180A konstant förbrukning som din LIPO måste klara av.

    Vad har du för C ratings på LIPO typ 35-75?

    8000mAh * 35C /1000 = 280A för konstant uttag ur LIPO
    (Detta måste vara högre än beräknad förbrukning från motorerna)

    Ta samma formel ovan med "Burst C" och beräkna vad du kan ta ut under ca 10 sekunder innan din LIPO går åt skogen.
    tex
    8000mAh * 75C /1000 = 600A för burst uttag ur LIPO

    Då vet du att orsaken är (eller inte är) att du tar ut för mycket så accen överlever.
    Kolla spec på motorerna ocskå - de kanske drar mer än 30C styck även om dina ESC kan hantera det under en viss tid så finns risken att de ger upp.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    Nazans spänningslarm måste kalibreras för just ditt batteri för att fungera riktigt men är ganska ökänt och dom flesta rekommenderar att man inte använder det. Jag har det avaktiverat och håller koll på spänning och förbrukning istället.

    14,6v under belastning betyder inte att batteriet är tomt. Håll koll på cellspänningen efter landning och att batteriet inte är varmt. 3,7v är en bra vilospänning att sikta på per cell

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har du varnaren på 3.8 får du nog problem, jag hade satt dem på 3.6.

    Som ni säkert vet flyger jag Oktokopter, vikt över 5kg, den drar 36A vid hovring.

    När jag landar och har förbrukat 5500mAh, resten är reserv, jag får då ut cirka 10 min i luften tills jag landat, vänder tillbaka efter 7 minuter resten är reserv uti fall att.....från mina batterier har jag oftast 3.76V per cell kvar i dem utan last. Alltså ligger de lägre under belastning, har dock inte kollat.

    Dessa batterier är inga höjdarbatterier utan ett bra pris/prestanda batteri.
    Har du ställt in din Naza rätt, har du kollat när Nazan slutat flyga MK:n? Dessa blir dina parametrar som du går efter när du flyger. Själv flyger jag endast efter timer, visst jag maxar inte batterierna i heller men det funkar, dock har jag varit upp 12 minuter som längst, då gick det åt 7xxxmAh.
    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._4S1P_30C.html

    8000mAh * 30C / 1000 = 240A blir det i mitt fall.
    8000mAh * 40C / 1000 = 320A blir det vid burst

    Motorerna_ Tiger MT2814-11 710 kV
    ldle current(10)@10v(A) = 0.4A
    No.of Cells(Lipo) = 3-4S
    Max Continuous current(A)180S = 27A (är förbrukningen 6 * 27A = 162A??)





    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Din hexa har 30A ESC...
    Det blir 6*30A = 180A konstant förbrukning som din LIPO måste klara av.

    Vad har du för C ratings på LIPO typ 35-75?

    8000mAh * 35C /1000 = 280A för konstant uttag ur LIPO
    (Detta måste vara högre än beräknad förbrukning från motorerna)

    Ta samma formel ovan med "Burst C" och beräkna vad du kan ta ut under ca 10 sekunder innan din LIPO går åt skogen.
    tex
    8000mAh * 75C /1000 = 600A för burst uttag ur LIPO

    Då vet du att orsaken är (eller inte är) att du tar ut för mycket så accen överlever.
    Kolla spec på motorerna ocskå - de kanske drar mer än 30C styck även om dina ESC kan hantera det under en viss tid så finns risken att de ger upp.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  11. #11
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    tackar!! ska kolla upp det.

    Citat Ursprungligen postat av Visa inlägg
    Nazans spänningslarm måste kalibreras för just ditt batteri för att fungera riktigt men är ganska ökänt och dom flesta rekommenderar att man inte använder det. Jag har det avaktiverat och håller koll på spänning och förbrukning istället.

    14,6v under belastning betyder inte att batteriet är tomt. Håll koll på cellspänningen efter landning och att batteriet inte är varmt. 3,7v är en bra vilospänning att sikta på per cell
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  12. #12
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Min Naza var inställd med default värde för batterierna.
    Men jag ska kalibrera nu mha Naza o ställa in lipo-varnaren på 3.6V.

    Tack alla för hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Har du varnaren på 3.8 får du nog problem, jag hade satt dem på 3.6.

    Som ni säkert vet flyger jag Oktokopter, vikt över 5kg, den drar 36A vid hovring.

    När jag landar och har förbrukat 5500mAh, resten är reserv, jag får då ut cirka 10 min i luften tills jag landat, vänder tillbaka efter 7 minuter resten är reserv uti fall att.....från mina batterier har jag oftast 3.76V per cell kvar i dem utan last. Alltså ligger de lägre under belastning, har dock inte kollat.

    Dessa batterier är inga höjdarbatterier utan ett bra pris/prestanda batteri.
    Har du ställt in din Naza rätt, har du kollat när Nazan slutat flyga MK:n? Dessa blir dina parametrar som du går efter när du flyger. Själv flyger jag endast efter timer, visst jag maxar inte batterierna i heller men det funkar, dock har jag varit upp 12 minuter som längst, då gick det åt 7xxxmAh.
    Ken
    Senast redigerat av remsan den 2013-11-26 klockan 22:31.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ni kan räkna er trötta med formler på 30 och 40C, helt oväsentliga siffror, ger bara en indikation på vad som kan förväntas av batteriet.

    35C ligger under belastning på cirka 3.6volt per cell vid 10C, det är detta värdet som är intressant. Och därför påpekar jag igen att test gränserna genom att köra tills nazan inte går att styra.

    Ken
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Nu satte jag i Naza den första nivån på 15,2V och den andra på 14,6V.
    Lipvarnaren på 3,6V.

    Återstår att testa.

    /Remus

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ni kan räkna er trötta med formler på 30 och 40C, helt oväsentliga siffror, ger bara en indikation på vad som kan förväntas av batteriet.

    35C ligger under belastning på cirka 3.6volt per cell vid 10C, det är detta värdet som är intressant. Och därför påpekar jag igen att test gränserna genom att köra tills nazan inte går att styra.

    Ken
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  15. #15
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Hej

    Körde de liposen 4 st under sommaren och fick 6-7 min på samma motorer du har och ca samma vikt , nu i höst blev de dåliga och jag kasserade dem när jag fick tider på 2-3 min , jag har 1 a varningen obelastad på 14,6 och belastad på 13,8 och sista varningen på 14.0 obelastad och 13.20 belastad , tycker också man får korta flygtider skulle vilja upp i 10 min iaf men vet inte om de motorerna som i övrigt går väldigt fint drar mycket ström , även provat med olika proppar , hela sommaren körde jag med xoar 12X 5
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  16. #16
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Ajdå... det låter ungefär som mina batterier.... får hovra mera de närmaste dagarna o kolla konsumptionen.
    Synd att kasera så "nya" batterier.. de är inte alls inkörda. Hmm...


    Citat Ursprungligen postat av Stiffe Visa inlägg
    Hej

    Körde de liposen 4 st under sommaren och fick 6-7 min på samma motorer du har och ca samma vikt , nu i höst blev de dåliga och jag kasserade dem när jag fick tider på 2-3 min , jag har 1 a varningen obelastad på 14,6 och belastad på 13,8 och sista varningen på 14.0 obelastad och 13.20 belastad , tycker också man får korta flygtider skulle vilja upp i 10 min iaf men vet inte om de motorerna som i övrigt går väldigt fint drar mycket ström , även provat med olika proppar , hela sommaren körde jag med xoar 12X 5
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ni kan räkna er trötta med formler på 30 och 40C, helt oväsentliga siffror, ger bara en indikation på vad som kan förväntas av batteriet.

    35C ligger under belastning på cirka 3.6volt per cell vid 10C, det är detta värdet som är intressant. Och därför påpekar jag igen att test gränserna genom att köra tills nazan inte går att styra.

    Ken

    Det är inte alls oväsentligt. Tvärtom är det mycket viktigt att hålla reda på att du inte försöker dra ut för mycket på en gång - pallar inte LIPOT så kan du lika gärna slänga multirotorn i backen direkt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Med 8000mah behöver man inte bry sig om det.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Med 8000mah behöver man inte bry sig om det.

    skillnaden på det och "oväsentligt" är stor....8000mAh ger rejäl kapacitet helt klart men att överdosera mAh ger inte automatiskt längre flygtid
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #20
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    skillnaden på det och "oväsentligt" är stor....8000mAh ger rejäl kapacitet helt klart men att överdosera mAh ger inte automatiskt längre flygtid
    Men en mildare nedtrappning när det väl börjar ta slut. Har kört 8000mAh ackar till min elcykel under sommaren och dem beter sig kanske inte helt linjärt, men man har gott om tid att upptäcka att de börjar ta slut. En 2200mAh ger mig samma toppfart, men tar slut momentant när det väl är slut.


    (Sen tycker jag det varit smidigare om ni räknat i watt snarare än Ampere och mAh när ni snackar flygtider. Alla kör ju inte 4S ackar...)
    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •