Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Lätt mottagarack?

  1. #1

    Standard Lätt mottagarack?

    Hej
    Jag har precis beställt mig en Graupner Graubele 2. I den hade jag tänkt använda 2st 10g servon och en Corona mottagare som väger 6g, men vad ska jag ha för batteri? Kan tänka mig att 100-200mAh skulle räcka lagom, utrymmet för RC-utrustningen är ganska smalt, gissningsvis 10-12mm, vet inte exakt då jag inte fått byggsatsen ännu.

    Tanken med den här modellen, som ritades i original 1936, är att den ska se ut och flygas som en friflygmodell. Det enda som ändrats från originalet är att den blivit någon mm bredare i nosen och att den fått höjdroder. Roderytorna är verkligen små (originalet hade bara kurvroder), ska bli kul att se hur den flyger, riktig retrokänsla. För övrigt innehåller den ingen balsa alls, bara plywood/furulister, och ska kläs med japanpapper som medföljer.

    Så om någon kan föreslå lämpligt batteri på 4,8V och ca 100-200mAh vore jag tacksam!

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Nej, men jag hittade den här på samma webbsida:
    http://www.hyperflight.co.uk/product...mh-elf-battery

    Billig, lätt och rätt mått. Tack för tipset!

  4. #4

    Standard

    Har även sett de som löder egna. Om man slaktar uppladdningsbart 9V batteri så kan man plocka lösa celler.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag får bra mycket mer stuns av en 180mAh 1S LiPo + konverter, än slaktad 9V NiMH. Inga brownouts från LiPo.
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag får bra mycket mer stuns av en 180mAh 1S LiPo + konverter, än slaktad 9V NiMH. Inga brownouts från LiPo.
    OK, har du något tips på vad man kan köpa? Hur är det med laddning av LiPo`, har för mig att det kan vara lite krångligt? Hur är priset?

    Fick precis ett SMS att paketet har kommit nu, intressant att se hur smalt utrymmet är för RC-utr.
    http://www.hobbydirekt.de/images/pro...es/G9405_2.jpg

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag kör en liten seglare med 1S LiPo (utan "step up"-converter). Använder Assans lilla 4-kanalersmottagare (2,4 GHz) och som servon Power HD DSP33. Men det är som sagt inte säkert att 1S utan "converter" fungerar med all utrustning.
    Håller helt med Fredrik när det gäller små LiPo kontra slaktade 9V NiMh-batterier.
    Du måste ha en LiPo-laddare om du skall ladda sådana batterier - f ö är det inga problem.
    Både laddare, converter och LiPo kan handlas ifrån t ex http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.asp
    Roger

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag kör Futaba 6004FF och blue bird servo i en alula. Stepup såväl som servo och batteri köpte jag på hk, precis som Roger (McRegor) föreslår. Jag sätter laddaren på LiPo-program på 200mA och en cell, så går det lite snabbare (borde nog vara 180mA).
    fredrik

  9. #9

    Standard

    Tack för all input ang lätt mottagarack, lutar just nu åt att först prova ett slaktat 8,4V NIMH.

    Acken ska som sagt användas i en Graubele 2 som jag inte har påbörjat bygget på ännu. Utrymmet för radioutr är endast 11mm brett. Hittills har jag bara "torrbyggt" den i huvudet och gluttat lite på dessa bilder:
    http://www.fly-international.fr/Imag...-Graubele2.pdf

    Ser fram emot att bygga och flyga den. Kanske lite skeptisk till de snålt tilltagna roderytorna, de är avsedda för mindre kurskorrigeringar snarare än manöverduglighet. Med den v-formen på vingen och det minimala sidrodret kan det nog bli värre att flyga hang, eller vad tror ni?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Åter - tänk på att slaktade "9 V-batterier" ofta har celler med hög inre resistans = svårt att lämna ström till servona. Jag gjorde försöket en gång med det blev för mig ingen succé...
    Köp endera den lilla "Elf-acken" eller kör en liten LiPo - endera en 1-cellers med step-up eller en 2-cellers med BEC i nån form. I en liten seglare jag har så har jag använt ett litet fartreglage för en borstad motor (ty 2A för nån liten GWS-motor) men alltså bara BEC-delen och den lösningen fungerade mycket bättre än den slaktade 9 V-acken.
    Roger

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vad är det för Corona? De mår inte alltid bra av brownout, så din idé kan vara rätt dålig. Jag skulle säga kör om det är 35MHz men skaffa bättre batteri om det är 2,4GHz.
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vad är det för Corona? De mår inte alltid bra av brownout, så din idé kan vara rätt dålig. Jag skulle säga kör om det är 35MHz men skaffa bättre batteri om det är 2,4GHz.
    Det är en 35MHz Corona 4 kanaler. Vad menas med "brownout"?

    Edit: ok, efter lite googlande kom jag nog fram till att det avser mottagare som knäar vid för låg spänning?
    Senast redigerat av V-Bat den 2013-09-13 klockan 19:18.

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av V-Bat Visa inlägg
    Det är en 35MHz Corona 4 kanaler. Vad menas med "brownout"?

    Edit: ok, efter lite googlande kom jag nog fram till att det avser mottagare som knäar vid för låg spänning?
    Japp. Och mottagarna för 2,4GHz tar flera sekunder på sig att vakna till liv. Dessa sekunder är hemska. En 35MHz har ingen dator i sig så den vaknar så fort spänningen stiger igen.
    fredrik

  14. #14
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    -- Edit;Tog bort mitt inlägg eftersom det visade sig vara helt off topic när jag läste hela tråden - -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •