Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Ännu en Sopwith Camel på gång.

  1. #1

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard Ännu en Sopwith Camel på gång.

    Vintern är i antågande, det sliter i byggtarmen och i dag kom så den efterlängtade lådan. Nu blir det kanske lite enahanda för er att titta på då jag redan byggt tre stycken Reeves-modeller men jag kunde bara inte hålla mig. De är så rogivande att bygga samtidigt som jag ju måste ha en ny maskin att premiära på Ope till sommaren.

    Lådan anlände till Skåne och Svedala i absolut helt skick. Tack Post Nord! Naturligtvis låg den inte länge på byggbordet innan jag öppnade den. Man blir kanske lite fundersam när man ser allt ihopknådat tidningspapper, kan det vara allt. Men ju mer man packar upp, desto mer upptäcker man att det här är en kvalitetssats. Flera ritningar, fint rullade och inte vikna med skrynkliga hörn som man annars är van vid. Inuti rullen ligger allt ömtåligt långvirke skyddat från åverkan, verkligen föredömligt packat. Alla delar är laserskurna och med hög precision och alla lister är packade tillsammans och är raka och fina. Tillbehörspaketet är verkligen tilltalande, med alla skruvar, muttrar, linkar mm i egna små påsar och allt är metriskt, inga förb..e tum här inte. Till och med silverlod och flussmedel finns med i lådan. Ja listan kan bli lång men bilderna, även om de är lite i oordning och av dålig kvalitet, får tala för sig själv.
    Jag har inte tänkt starta en lång och uttömmande byggtråd då ni redan sett en Kameltråd men det kommer nog lite ändå, vart det lider.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0009.jpg 
Visningar:	268 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	67056   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0013.jpg 
Visningar:	271 
Storlek:	85,6 KB 
Id:	67057   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0002.jpg 
Visningar:	275 
Storlek:	83,4 KB 
Id:	67053   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0003.jpg 
Visningar:	264 
Storlek:	102,3 KB 
Id:	67054   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0004.jpg 
Visningar:	259 
Storlek:	94,0 KB 
Id:	67055  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0001.jpg 
Visningar:	237 
Storlek:	70,1 KB 
Id:	67052  

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jooo´rå Kay, bomba oss med bilder bara!
    Det är en ren fröjd för själen att se ett plockepinn växa fram till en skönhet!
    Retroholic!

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Men Thomas, jag ska ju ha tid över till att kolla på ditt bygge också! Okay då, jag ska försöka hitta kameran då o då.

    Kay krut

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Ser grymt mysigt ut!

    Vad är det för storlek och tillverkare på en sån?

  5. #5


    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Många bilder Kay. Så man har något att kolla på, i vinter
    Mvh SYR

  6. #6

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zeno Visa inlägg
    Ser grymt mysigt ut!

    Vad är det för storlek och tillverkare på en sån?
    Det är en 1:4 skala och tillverkaren av de här fina materialsatserna är Mick Reeves models i England.

    Kay krut

  7. #7

    Standard

    Camel'n är en favorit. =) Ska följas.

    De har ju så roligt ljud också... lyckas du efterfölja? ;-) Hur det nu funkar... On/off-tändning?!
    https://www.youtube.com/watch?v=Hq78ZocOAkY
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    10
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, Limhamns Modellflygklubb

    Standard

    Instämmer med de andra att det är bara att förse oss fortlöpande med bilder. Kan det vara något för oss dödliga? Kanske det kan bli en order innan Brexit träder i kraft. Du har verkligen snackat dig varm för Mick Reeves models. Är du sponsrad av honom?
    Skall bli mycket kul att följa denna tråd.

  9. #9

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Nej, jag är inte sponsrad men har man byggt tre av hans alster så har man nog lite fördelar. Dessutom så har vi en annan hobby gemensamt, bågskytte av den gamla fina sorten, långbåge. Det kan bli långa stunder med skyttesnack innan man kommer till kritan. Grabben Jim är helt underbar att prata med och det är han som sköter ruljansen numera.

    Som jag nämnt tidigare så är det inte en byggsats av gamla sorten med allt som behövs förutom radio och motor. Nej en smula vana och slutledningsförmåga behövs lite här o där under resans gång. Inget dock som bör avskräcka någon med lite byggvana. Det finns trevliga förebilder att hämta hem från nätet och då speciellt Sopwith Pup som verkar ha överlevt längst.
    Tyvärr så har Jim lite leveranstid på sina satser, beroende på att han gör dem efter beställning. Det blir alldeles för dyrt för honom att ligga på lager med alla modeller.

    Kay krut

  10. #10

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Kroppssidorna är nu färdiga och jag har roat mig lite med att tillverka linspänningsdetaljerna (se bild) Dessa underlättar betydligt monteringen av vingarna eftersom vajrarna är förjusterade och inte behöver ändras. Denna lösning kom jag på då jag blev så trött på att justera alla vajrar och stag ute på fältet. Nu tar monteringen fem minuter och allt är färdigt direkt.
    Nu tar jag ett par dagar ledigt men återkommer snart.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4353.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	43,7 KB 
Id:	67059   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4355.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	54,5 KB 
Id:	67060  

  11. #11

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja så blev det ett par timmar i bygglokalen. De flesta delarna är nu betsade och klara för limflaskan. Jag brukar ibland betsa detaljerna när de sitter kvar i flaket. Det går mycket fortare och minskar risken för skador på ömtåliga delar. Dessutom slipper jag limfläckarna som är i stort sätt omöjliga att betsa när limmet väl torkat. Kan tyckas lite petnoga men samtidigt är det lite roligt att se det färdiga resultatet, även om en stor del döljs av klädseln.
    Stabilisatorn är limmad och ligger på tork och jag har så smått börjat på resten av kroppen. Detta återkommer jag till senare.

    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4363.jpg 
Visningar:	187 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	67094   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4365.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	91,9 KB 
Id:	67095  

  12. #12

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag läste för ett par veckor sedan, ett inlägg om webbar och hur fiberriktningen skulle ligga. En nog så klurig fråga då det ofta beror på var och hur man vill ha styrkan på webben. Här har man dock löst det på ett bra sätt, med 0,8 mm plywood. Då kvittar det hur man sätter dem, det finns alltid någon fiberriktning som kommer rätt. Nu är ju inte detta svar på det inlägget men en nog så bra lösning på problemet.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4369.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	45,9 KB 
Id:	67101  

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tjusigt!
    Hade det funnits en "Gilla-knapp" hade den nog varit söndertryckt nu...
    Retroholic!

  14. #14

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Så har jag limmat dit 186 webbar. Det var ett tidsödande arbete så jag lär nog inte söka extrajobb som webbmaster!
    Några bakkantstrådar har också tillverkats av 1.8 mm mjuk pianotråd. Denna tråd är förtennad och mycket trevlig att jobba med, lätt att böja till rätt form och löda men tillräckligt styv för att inte slå sig. Alla bakkanter på vingar såväl som samtliga roder ska ha detta utförande, helt enligt förebilden. Lite knepigt att klä men slutprodukten blir bra. Hoppas bara att jag kommer mera överens med Oratex denna gång. Jag har ju fått muntliga instruktioner från tillverkaren så förhoppningsvis ska det gå vägen.
    Nu ligger vingpanelerna på hög och väntar på nästa fas men jag tror nog att jag nu ska ta en runda med kroppen som ligger lite halvfärdig och väntar på en annan bräda. Vajerspännarna ska mätas in och fästas men det blir senare.
    Nu ska vi hålla Jul, så God Jul på er!
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4373.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	67112   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4376.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	99,5 KB 
Id:	67111  

  15. #15

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Äntligen är alla helger slut och man kan ägna sig åt lite bygge igen. Ja, nu har det kanske inte byggts så värst ändå de senaste dagarna, jag gick nämligen i väggen förra veckan. Kanske inte så farligt som det låter men ändå. Ljuset i källargången var tänt när jag gick dit ner men slocknade när jag precis kommit dit. Dum som jag bevisligen är så gick jag vidare mot mitt hobbyrum utan att tända igen, så jädrans mörkt var det ju inte ändå. Pang och dunder, en betongvägg hoppade på mig och klippte till ordentligt, mitt i pannan så det blixtrade om det, näven i väggen och så var den byggaftonen förbi. Nåväl, en stukad handled och minnet i pannan kvar, har jag dock fått ihop lite småsnafs. Stället är klart, alla roder är monterade med saxsprintar som gångjärn, se bild. "Barnvagnshjulen" är tillpassade och stället ska ha ett lätt lager grundfärg innan jag klär in det med
    balsa. Jag är nu så pass långt i bygget att jag snart kan börja klä vissa delar. Det blir nog Oratex trots allt, även om jag inte trivdes med detta material i början. Efter ett givande samtal med fabriken för ett tag sedan så kanske jag får tänka om. Jag har alltid gillat Solartex men då detta försvann från marknaden så finns det inte mycket mer att välja på. Jo, om man vill kladda med dop och starka lösningsmedel så finns det andra sötsaker men jag vill inte jobba med det. Återstår att se om jag lyckas bättre denna gång med Oratex. Jag lär återkomma när det är dags. Tills dess, ha det bra och bygg som om elden vore lös.
    Kay krut
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4384.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	67288   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4387.jpg 
Visningar:	151 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	67289   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4385.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	71,5 KB 
Id:	67290  

  16. #16

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det blir såå grant Kay, så bara hälften kunder vara nog!
    Retroholic!

  17. #17

    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    457
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Snyggt Kay

  18. #18


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Kay, är det mässing du byggt rodren av?
    Vore kul med närbild på hur du löser gångjärnen.
    Blir det inte marigt att klä när det är så liten yta i bak-kanten?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  19. #19


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 783
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Jag är nu så pass långt i bygget att jag snart kan börja klä vissa delar. Det blir nog Oratex trots allt, även om jag inte trivdes med detta material i början. Efter ett givande samtal med fabriken för ett tag sedan så kanske jag får tänka om. Jag har alltid gillat Solartex men då detta försvann från marknaden så finns det inte mycket mer att välja på.
    Kay krut
    Hej Kay, har haft samma bekymmer som du - gillade Solartex och måste hitta en ersättare. Testat Oratex på Kajsan och är positivt överraskad. Fungerar med lägre temperaturer än Solatex och går fint att fästa med runt 100°C och krymper inte då utan först med 150-175°C. Övertygad om att kommer att gilla Oratex snart....

    MVH
    Kjell

  20. #20

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Mats, alla roder är uppbyggda med 2,5 mm förtennad pianotråd av ganska mjuk och lättarbetad kvalitet. Helt enligt förebilden. Framkanten består av 6 mm björkstav, där originalet hade rör. Detta blir förvånansvärt starkt men kräver att man är noga med klädseln, annars blir rodret skevt. Det är inte så svårt som man kanske tror att klä dessa tunna ytor, man klär ju undersidan först, som med alla andra byggen och överlappar sedan vid klädsel av ovansidan. Lite petigt men absolut inte omöjligt.
    Rodergångjärnen består av saxsprintar som jag löder fast runt framkanten i ett splitsat mässingsrör. Jag ska ta ett par bilder på det när jag kommer ner i hobbyrummet nästa gång.

    Kjell, det största problemet som jag hade första gången jag klädde med Oratex var att få duken att fastna på diverse olika ytor. Instruktioner för modellbyggare var i stort sett obefintliga. Det var bara att experimentera. Nu vet jag att man ska förbehandla ytorna med Oratex eget lim, inte Balsalock eller dylikt. Dessutom ska Oratex ha betydligt varmare järn när man eftersträcker. Så med detta i baknacken så ska det nog bli bra resultat. Det återkommer jag till senare.

    Tack för att Ni följer min blygsamma tråd,
    Kay krut

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •