Reklam

 
Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 102

Ämne: TopFlite P51D ARF 1:7

  1. #81

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Då kanske det blir lagom för en SAITO 100.









    Ibland får man inte fram ord bara

  2. #82
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av taygher Visa inlägg
    Då kanske det blir lagom för en SAITO 100.
    Sitter som en smäck med 14x8 på min SAITO 100
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  3. #83
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    I dag har jag tillslut lyckats väga in TP på Musse. Lite pyssel för den var fruktansvärt framtung med det angivna måttet i manualen. Kollat lite på RCU, men det var bara att börja flytta acken och mixtra med dom 12mm man hadde att spela på enligt Top Flite's rekomendationer.
    Det hela slutatade med en ny lucka för batteriet, i scoopets förlängning dvs i den delen som är bakom vingen i kroppen. Ett hål togs upp och jag limmade dit några lister till tak för acken så den inte skrammlar omkring hej vilt. Klämde in två skikt med skummgummi som jag sedan klämde in acken i mellan. Sitter som i ett skruvstäd.
    Förlängde ackens kablar och klämde sedan i hop allt. Ny vägning och jädrar anamma, nu kom kärran i våg.

    Bilder finns, i min telefon, så dom kommer senare.

    Med lite tur och beroende på väder så kan det ev bli provstart av motorn hemma på tomten i morgon. Lämpligt att köra dom första tankarna på backen här hemma där jag har tillgång till hobbyrummet om något skulle vara helt på tok.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #84
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då kommer det lite bilder från lördagens mixtrande med invägning av TP.

    I går söndag ionföll det sig så att det blev dags för en provstart av musse ute i trädgården. Chokade motorn ordentligt och kopplade på glödströmmen. På fjärde slaget så startade motorn, helt ny aldrig tidigare startad SAITO 100. Gick som en klocka.
    Gissa om jag har en fläck med död gräsmatta nu
    Det första som hände var att service luckan flög åt fanders. Tillbaka till hobbyrummet och byggde in en lucklåsning.

    Bilderna är även under denna fotosession tagna med min sunkiga Nokia mobbe. Läge för en SE C905??
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090509046.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	93,3 KB 
Id:	5139   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090509047.jpg 
Visningar:	140 
Storlek:	70,6 KB 
Id:	5140   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090509049.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	66,1 KB 
Id:	5141   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090509050.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	5142   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090509051.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	5143  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090509052.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	93,2 KB 
Id:	5144   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090510055.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	132,8 KB 
Id:	5145   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090510056.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	140,2 KB 
Id:	5146   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090510057.jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	132,9 KB 
Id:	5147  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #85
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Mer bilder på lucklåset.
    Fortfarande skitdåliga mobilkamera bilder...

    Kommer göra en ytterligare kontroll av TP innan första start. TP i dag är 2-3mm framför vad Top Flite rekomenderar. Dom säger 143mm -6mm framåt eller +6mm bakåt från dessa 143mm för att laborera med flygegenskaperna. Mitt mått är -8mm. DVS 8mm framför angivet TP läge. Ska väga av den exakt med klisterbly från gummiverkstan som får trängas med acken.

    Anser nu att bygget/monteringen är klart.
    Vidare rapport kommer efter att modellen är provflugen. Vilket jag hoppas blir inom kort. Kanske till helgen. Måste även fixa videokamera tills dess, och en fotograf
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090511061.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	5148   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090511062.jpg 
Visningar:	109 
Storlek:	55,9 KB 
Id:	5149   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090511063.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	64,4 KB 
Id:	5150   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20090511064.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	51,3 KB 
Id:	5151  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #86
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det var ju kul att höra att motorn snurrade igång så lätt lovar ju gott inför framtiden. Har själv varit lite sugen på denna ARF:en så de blir intressant och höra vad du tycker om dess flygegenskaper framöver !

    Hoppas du hittar någon som du kan tvinga att hålla i kameran vid premiärturen nu bara

    /Martin

  7. #87
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg

    Hoppas du hittar någon som du kan tvinga att hålla i kameran vid premiärturen nu bara
    Jag ställer upp! Frivilligt
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  8. #88

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Härligt Ompa, kul att få se bilder på lösningarna med acken och luckan.

    Det här blir garanterat en härlig maskin att spaka, jag hoppas verkligen att jag får vara med på premiären.

    Den kommer att se oerhört snygg ut i luften, framförallt för att sporrhjulet också fälls in. En viktigare detalj för uttrycket i luften än man kan tro..

    Vi hörs angående helgens eventuella planer.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  9. #89
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Bilderna är även under denna fotosession tagna med min sunkiga Nokia mobbe. Läge för en SE C905??
    En mobilkamera kan aldrig piska en riktig digitalkamera, oavsett upplösning....tyvärr...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #90

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Vidare rapport kommer efter att modellen är provflugen. Vilket jag hoppas blir inom kort. Kanske till helgen. Måste även fixa videokamera tills dess, och en fotograf
    Håller tummarna!

  11. #91
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up

    Hej Tomas
    Ser kanonfin ut, lycka till i helgen... Jag tar och skickar
    EXTRA 330L upp i luften på onsdag eller torsdag.....luftdop..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  12. #92
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Grabbar, tack för alla trevliga tillrop. Nu är det tyvärr så att premiären för min del troligen flyttas till nästa vecka som läget är nu.
    Är tyvärr tvungen att jobba denna kommande helg. Ett rivningsarbete som ska göras på en industri och det kan inte göras under ordinarie produktionstid, utan då får helgen nyttjas, tyvärr.

    Men jag hoppas att det blir premiär nästa vecka iaf. Lånar nog Robert S & brorsans video kamera då

    Hoppas också kunna närvara vid MFT i Påldalen 21/5, med Musse och helst premiärad först. Lovar ingen ännu förens jag vet hur frugan jobbar. Just nu slår hon väll klackarna i taket på nått danshak på Kreta när svärmor sitter barnvakt
    Det totala lugnet byts mot totalt kaos någon gång i morgon natt när hela bonkagänget förväntas komma hem.
    Hon kommer nog också "" i taket när hon får veta att jag ska jobba till helgen

    I'll be back....
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  13. #93
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    En mobilkamera kan aldrig piska en riktig digitalkamera, oavsett upplösning....tyvärr...
    Hej jocke.

    Det där med kamera vs mobilkamera vet jag. Men det jag har nu slår nog fasiken alla rekord i att vara junkkamera. Har nog tagit 50 bilder på Musse, och banne mig inte ett enda som blir riktigt klart och skarpt.
    Är nog läge att byta mobbe överlag tror jag, den jag har nu suger batteri som ett proffs. Den riktiga kameran är med resten av familjen på Kreta.
    Senast redigerat av Ompa den 2009-05-13 klockan 22:29.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #94
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Då var Musse provflugen.

    Denna händelse tilldrog sig på Motala modellflygplats söndagen den 17/5 2009.
    Efter att motorn kontrollerats, och med flit gick på fet blandning då den är ny, tankades den upp. Både på bränsle och luft till ställen. Här ska flygas.

    Taxade ut på banan och ställde mig i ena hönet av banan då jag inte viste hur lång startsträcka det behövdes. Vinden friskade i något. Och vi tippade på ca 4m/sek.
    Kärran rullade lätt och strresponsen från sporren var outstanding.
    Co pilot Lars "Tygher" Westin greppade fenan för ett sista motor test innan start. Clear to go!
    Accelererade iväg mot vinden, den rullar lätt trotts det höga gräset som styr den något åt vänster när sporren släpper från marken.
    Efter ca 15m lyfter den med minimalt höjdroder. Tar upp den på ca 30 m och jag får trimma rätt ordentligt med dykrodert för att få den flyga rakt. Ska nog ta bort dom viktrerna jag la i bakkroppen för att få rätt vikt på den vid sista balnceringen. Kändes inte direkt baktung men den svarade på minsta lilla beröring av höjdroder spaken.
    Drog några varv runt fälltet helt odramatiskt, flög även några åttor innan jag gjorde en halv låg tryckare över fältet. Den kändes och såg fin ut i luften. Stabila flygegenskaper gjorde att jag tog upp den på lite höjd och gjorde en looping, helt odramatiskt och den höll cirkeln klockrent.
    Märkte att jag på långavägar inte hadde full effekt på motorn, och den kraftiga röken var ett av bevisen på det.
    Tog upp kärran på höjd igen och gjorde en Splitt S. Helt utan dramatik.
    Det var nu dags att känna på inflyugningen så jag tog en tryckare över fältet på strax över halvgas och gick sedan in i landningsvarvet. Ställ och klaff ut, och gasen på strax unde halv. Fortfarande väldigt stabil.
    Kom in på finalen och drog ytterligare av på gasen, aningen mycket så den sjönk igenom lite för tidigt. Drog på något och nådde fältkanten, ner med gasen på tomgång. Och den flöt ut lite för bra. I kombination med något för hög tomgång gled den förbi den tänkta punkten för sättnking men fortfarande med marginalerna på min sida. Tänkte snabbt att det inte var någon ide att gå om varvet då risken för att motorn korkar pga att den är för rkt stäld var överhängande. Hjulen tog i marken och WRAP vänster ställ rycktes helt ur vingen. Trots att det inte var en för hård landning. Visst, mjukare landningar har man ju gjort, men även sådana som är betydligt hårdare än denna.
    Det var alltså ingen onormalt hård sättning.
    Taygher och jag gick fram till modellen och besiktade skadorna. Inget omfattande, utan dom två fyrkants listerna av hårdträ som ställen är skruvade i ryckdes loss från spryglarna helt enkelt. Trotts att jag limmat , med epoxy, dom medskickade förstärkningarna. Man såg tydligt att dom inte var tillräckliga då dom egentligen var för små.
    Det som var träligast av allt ihop var att klädseln gick sönder på vingens undersida. Men ny Aluminium Monocote beställdes i går kväll.
    Tror det hela är lagat på någon timme.
    För er som tänker bygga denna kärra. Gör om förstärkningarna till infästningarna för landstället. Jag kommer använda dubblering av 3mm björkplywood och kanske även förstärka med en glasfiberremsa och epoxy.

    Hoppas ha kärran flygklar igen någongång kommande helg.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01410.JPG 
Visningar:	154 
Storlek:	70,4 KB 
Id:	5354   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01411.JPG 
Visningar:	146 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	5355   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01412.JPG 
Visningar:	138 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	5356  
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  15. #95
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Tomas
    Tråkigt men det går att laga, ta nya tag..... vet hur det känns...
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  16. #96
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Kul att den flög bra, men alltid tråkigt när det går sönder!!!
    Våga vägra Powerbox!

  17. #97
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Tja, skadorna var egentligen minimala. Beställt klädsel och hoppas bara nu att det är rätt så det inte ska vara Monocote Silver, får väll byta annars.

    Surt att ett sådant stort och kännt företag som Top Flite gjort sådana tabbar. Har läst mycket på RCU om detta, men trodde i min enfald att dom medskickade förstärkningarna skulle hålla måttet.

    Detta är troligtvis min sista Warbird ARF på ett tag. När Wulfen är klar ska jag skrämma liv i ett Top Flite P47 skala 1/8 bygge som jag köpte båbörjat av en kille från Nora för ca 1år sedan. Förvisso även sugen på något större bygge typ Top Flite's P51 eller P47 skala1/5 sk Gigant scale...

    Sen så har har jag en ritning till en Mosquito på gång. Vi får se vad det blir men just nu är jag lite trött på ARF makeower. Bättre att bygga själv från grunden.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #98

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Tjenare Ompa!

    Du kan ju se saken från en någorlunda ljus sida i och med att P51:an flög kanonfint och såg mycket snygg ut i luften!

    Din landning var det inget fel på, jag blev oerhört förvånad när stället omedelbart slogs ur vingen med ett "splack" så fort hjulen tog mark.
    Eftersom Du är en mycket duktig byggare så blir den snart som ny igen. (Fast bättre gällande hållfasthet!)

    Med detta vill jag säga GRATTIS igen till premiären av P51:an!!
    Hoppas på att få se den i luften igen i Eskilstuna..
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  19. #99
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Grattis till premiären Ompa. Surt att de var så dålig kvalitet på förstärkningarna. Lika bra att du ger dig på andra sidan med kanske när du ändå ska reparera så att samma sak inte händer där med.

    /Martin

  20. #100

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Grattis till premiären Ompa.
    Alltid tråkigt när matrial inte håller trots att du gör en fin landning, men det gå ju att fixa.

    GRATTIS
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. FMS P51D Mustang
    Av No4 i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:18
  2. NA P51D Mustang panel
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 12:45
  3. Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly
    Av Ompa i forum Byggdagboken
    Svar: 184
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 14:53
  4. P51d ritning?
    Av Casimir_rc i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 14:09
  5. Hyperion P51D
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •