Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Bra första EDF flyg??

  1. #1

    Standard Bra första EDF flyg??

    Vad tycker ni är bäst som första edf flyg? Sugen på något litet men snabbt!!

    Mvh Oskar
    SRFK.com

  2. #2
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    skippa fläkt o köp en Funjet ultra! 2000W o 6s så går det undan ��

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fläkt blir aldrig snabbt. Per instoppad krona är det extremt ineffektivt. Samma Acke ger lägre fart och halva flygtiden mot propeller. Sök efter Rarebear och scorpion som jag jämfört på samma Acke.
    Superhero

  4. #4

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Men för all del många fina edf flyg finns det. Roc hobby scorpion är kanon men bara 4minuter i luften mot rare bear som går 10minuter i typ samma fart(160km) eller 5minuter i 225km/h
    Superhero

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är det ju ett annat ljud i EDF-kärrorna och i de senaste så är ljudet riktigt trevligt. Men som henke säger så är dom ineffektivare och inte heller snabbare än en propeller-kärra som konfigurerats för fart. Och EDF-kärrorna är ju rätt hungriga på ackar och p g a ineffektiviteten så lägger dom en hög, genomsnittlig belastning på acken.
    Roger

  7. #7

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Är man sugen på EDF så kanske det inte är 200 km/t man är ute efter, det kanske är så att man gillar jetkärror rent allmänt.
    Jag o min kompis Mogge har byggt J 35 Draken från Parkflyers i Depron och vi har haft skitkul i flera år nu med dessa enkla modeller. Vi sätter en 64mm fläkt i dom istället för propeller. Jag har precis färdigställt den fjärde Draken..En länk att titta på ...
    Vi har Viggen också i samma koncept men med 50mm fläkt.. Billigt enkelt o kul
    https://www.youtube.com/watch?v=zNvISAO8PEA#t=22
    Flyg fort och lågt

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Henke2 nämner Scorpion, som jag dock inte provflugit. Men GreatPlanes Phazer och Evader är två kärror också, använder en 56mm fläkt och 4s setup, samt bara två servon Gör enligt pappren 140-160+ km/h , däremot är dessa två kanske inte direkt någon bra edf att börja med. Rekommenderar i så fall Tomahawk Viperjet för 70mm fläkt, inte toksnabb utan lagom och med rekommenderad setup flyger den riktigt bra. Även om den börjar få några år på nacken vid det här laget.

    Syncro från GreatPlanes, kan hittas för några hundringar utan rova. Men är en utmärkt lättflugen första EDF kärra.
    Kommer med en lång och en kort vinge. Fast då bortfaller iof hastigheten som du var ute efter kanske )

  9. #9

    Standard

    Jag har flugit Scorpion i originalutförande (efter att ha sett Henkes klipp på Tuben) som min första och hittills enda fläktmodell. Flyger rent och snabbt med 4 minuters flygtid med 4S 2,2 Ah. Väntar just nu på reparation efter att ha "snubblat" i en medvindslandning
    /Leif

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Som första EDF är nog något litet och lätt, något som lätt kan handkastas och flyter ner långsamt och inte behöver lång asfaltsstrip kan var en god idé.

    Så nån 50mm EDF som kör på ~1300 mAh 3s. Små snabba saker blir väldigt små för orienteringen snabbt.

    Skulle föreslå en Sky Angel f35 50mm till exempel, lyftande kropp så den är snäll att landa långsamt. Kul litet plan det där.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11

    puggens avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    477
    Jobb
    Statsanställd :)
    Klubb
    Växjö Rc -Klubb

    Standard

    Ursäkta Oskar , missade att du vill ha en snabb kärra , då är inte Draken något alternativ kanske men skitrolig är den..Men du kan ju kolla filmen ändå.
    Flyg fort och lågt

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Ursäkta Oskar , missade att du vill ha en snabb kärra , då är inte Draken något alternativ kanske men skitrolig är den..Men du kan ju kolla filmen ändå.
    Ingen fara!! Kollade filmen, såg väldigt kul ut ändå! Tack!
    SRFK.com

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av puggen Visa inlägg
    Är man sugen på EDF så kanske det inte är 200 km/t man är ute efter, det kanske är så att man gillar jetkärror rent allmänt.
    Jag o min kompis Mogge har byggt J 35 Draken från Parkflyers i Depron och vi har haft skitkul i flera år nu med dessa enkla modeller. Vi sätter en 64mm fläkt i dom istället för propeller. Jag har precis färdigställt den fjärde Draken..En länk att titta på ...
    Vi har Viggen också i samma koncept men med 50mm fläkt.. Billigt enkelt o kul
    https://www.youtube.com/watch?v=zNvISAO8PEA#t=22
    Viggen 70mm EDF 6S

    https://youtu.be/72MsWvTdQoE?list=PL..._fPJ6zC3UsuMTz
    No gutt´s no glory!!

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Fläkt blir aldrig snabbt. Per instoppad krona är det extremt ineffektivt. Samma Acke ger lägre fart och halva flygtiden mot propeller. Sök efter Rarebear och scorpion som jag jämfört på samma Acke.
    sant, men så dyrt är det inte å flyga fort med EDF

    https://youtu.be/72MsWvTdQoE?list=PL..._fPJ6zC3UsuMTz
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Viggen-196kmt.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	59228  
    No gutt´s no glory!!

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Denna 6S setup kosta inte så farligt mycket.
    2x 300:- motorer
    2x 150:- Changsun fläktar
    2x 275:- ZTW 70A ESC
    Ackar hade jag sedan tidigare för andra EDF flygplan. men den som flyg med nu kostar nu 650:- ex frakt från HK.com

    finns ju betydligt dyrare varianter där varje motor å EDF + motor kostar närmare 2000:-

    https://youtu.be/g2H3TXmUN8o
    No gutt´s no glory!!

  16. #16

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Hej.
    J35 Draken från edo models kostar runt tusenlappen som PNP om jag inte missminner mig och flyger fint på 3celler... Ingen rymdraket kanske men upplevs hyfsat rapp i den storleken och busenkel att flyga...
    Bara ett lite billigare tips som flyger fint....

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wdac Visa inlägg
    sant, men så dyrt är det inte å flyga fort med EDF

    https://youtu.be/72MsWvTdQoE?list=PL..._fPJ6zC3UsuMTz
    Vad som upplevs som fort är väldigt personligt. Dock går det betänkligt fortare med samma batteri om du driver flygmaskinen med en propeller. Att jämföra två olika flygplan kan visa vilken som går fortast, men den långsamma kan ändå upplevas som snabb.

    Här är också en 6S setup. Nästan samma spec så när som på propellern då.

    Superhero

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    so men så är det, samma setup med prop, annars hade nog F3D killarna körd EDF om det hade varit bättre än prop.
    vad jag vill säga är att de går å flyga 200+ med EDF utan att de kostar skjortan... än dock jävligt kort flygtid.

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vad som upplevs som fort är väldigt personligt. Dock går det betänkligt fortare med samma batteri om du driver flygmaskinen med en propeller. Att jämföra två olika flygplan kan visa vilken som går fortast, men den långsamma kan ändå upplevas som snabb.

    Här är också en 6S setup. Nästan samma spec så när som på propellern då.


    No gutt´s no glory!!

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wdac Visa inlägg
    vad jag vill säga är att de går å flyga 200+ med EDF utan att de kostar skjortan... än dock jävligt kort flygtid.
    Jag kan delvis hålla med dig. Det behöver inte vara jättedyrt, men jag tror det krävs mer än man tror.

    Jag startar en liten utmaning. Bygg en EDF som i planflygt går över 200km/h. Är inte det en kul grej att prova? (Viggen ovan i filmen tror jag gör 130-140km/h ungefär).

    PS. såg bilden från GPS:en och en sådan kan man inte använda som fartmätare. Jag brukar jämföra det med att hoppa på vågen när du skall väga dig.
    Superhero

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    35
    Jobb
    IT / System konsult
    Klubb
    FaluRFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jag kan delvis hålla med dig. Det behöver inte vara jättedyrt, men jag tror det krävs mer än man tror.

    Jag startar en liten utmaning. Bygg en EDF som i planflygt går över 200km/h. Är inte det en kul grej att prova? (Viggen ovan i filmen tror jag gör 130-140km/h ungefär).
    GPS på filmen är 188kmt, efter det försökte jag få bort allt drag pån å sen fick jag till 196,7 med den.
    Jag har även 218kmt med Viggen, men jag vet inte om jag kan lita på de resultatet eftersom jag skrotade den flygningen så jag räknar inte med 218.,





    EDIT: jag har inte tagit GPS fart på min MiG-29 ännu, gör det tillsammans med film nästa gång jag är på FaluRFK´s fält kommande dagarna


    EDIT: jora de GPS:erna är helt ok, så länge de inte ligger vid motorn.....
    No gutt´s no glory!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •