Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: bra brushless motor 50g RCtimer

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Hej

    Det är lite lustigt att axeln är så lång på 2822-motorn. Jag har pressat bak den ca 5mm på mina 3 motorer och satt en distansblicka där och sedan låsringen utanpå. Det fungerar bra men jag förstår inte varför axeln är så lång från början. Någon som vet??

    En annan sak är att det är lite svårt att hitta lämpliga propeller adapters, en 7X6 prop är ganska tjock och kräver ca 11mm av axeln som brukar vara 15mm. Det blir inte mycket kvar att skruva på. Därför köper jag den här varianten med extra lång axel från Söders RC:
    http://www.sodersrchobby.se/product....00&pid=16-113B

    Tyvärr är den slut för tillfället. Hoppas dom får in fler.

  2. #22
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Det här var verkligen intressant. Hur ser din testbänk ut?
    Angående maximal specificerad effekt, frågan är dom det verkligen är 200w eller om den klarar mer. Antar att kylningen borde vara helt avgörande.

    Har du testat 2836-7 ?
    Nej jag har inte testat den, men den är intressant och jag har funderat på att köpa en och testa. Jag skulle tänka mig att den ligger på 1.5 kg dragkraft eller något i den stilen och en herrans massa ampere..

    1200kv ligger på 200w, men 750kv ligger runt 185w, men klarar säkert korta rusningar till 200w och däröver. Min 1200kv klarade galant 245w under provet och säkert också om man skulle behöva lite extra under några sekunder. Dock kan man inte köra full på den nivån, ja egentligen knappt maxa någon motor under längre tid.

    Min testbänk är ganska enkel, men gör jobbet... Jag har funderat på att göra en med motorn horisontell, dvs med proppen riktad frammåt, men har inte hft tid att mecka med det.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	test_bench.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	23705

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-16 klockan 21:11.

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Det var en smart och enkel testbänk! Gillar att du har permanent använding för mekanot också
    Vid vilket varvtal tror du verkningsgraden är som högst? Menar att du med din testbänk borde kunna välja vilken dimension på propeller som är det mest optimala för en viss motormodell?

    Om man tar lyftlkraften/watt så får man ett förhållande som borde indikera hur verkningsgraden förhåller sig. Det verkar dock som att verknignsgraden blir sämre ju mer effekt som tas ut. Troligtvis på grund av resistiva försluster i lidningarna eller vad tror du?

    Har du råkat bränna sönder lidningen i en motor någon gång?



    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Nej jag har inte testat den, men den är intressant och jag har funderat på att köpa en och testa. Jag skulle tänka mig att den ligger på 1.5 kg dragkraft eller något i den stilen och en herrans massa ampere..

    1200kv ligger på 200w, men 750kv ligger runt 185w, men klarar säkert korta rusningar till 200w och däröver. Min 1200kv klarade galant 245w under provet och säkert också om man skulle behöva lite extra under några sekunder. Dock kan man inte köra full på den nivån, ja egentligen knappt maxa någon motor under längre tid.

    Min testbänk är ganska enkel, men gör jobbet... Jag har funderat på att göra en med motorn horisontell, dvs med proppen riktad frammåt, men har inte hft tid att mecka med det.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	test_bench.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	23705

    Lasse
    Senast redigerat av kamelkungen den 2011-10-17 klockan 19:55.

  4. #24
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Det var en smart och enkel testbänk! Gillar att du har permanent använding för mekanot också
    Vid vilket varvtal tror du verkningsgraden är som högst? Menar att du med din testbänk borde kunna välja vilken dimension på propeller som är det mest optimala för en viss motormodell?

    Om man tar lyftlkraften/watt så får man ett förhållande som borde indikera hur verkningsgraden förhåller sig. Det verkar dock som att verknignsgraden blir sämre ju mer effekt som tas ut. Troligtvis på grund av resistiva försluster i lidningarna eller vad tror du?

    Har du råkat bränna sönder lidningen i en motor någon gång?
    Tackar, ja den är enkel, men fungerar bra. Varför använda annat när man har mekano. Det är ju bland det bästa som finns Om du är mekanobyggare själv, så måste (förlåt offtopic) visa något jag knåpade ihop en kväll....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	meccano_mount_active.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	70,5 KB 
Id:	23751
    En tracker som följer stjärnhimlens rörelse... jaja jag vet att det inte har med rc att göra...

    Back to topic... Jag har tyvärr bara testat full rulle, dvs max effekt för att ha koll på vilka värden som gäller med olika proppar så att man inte kokar motorn eller ESC. Ja, det ska gå att se vilken propeller som ger bästa draget/watt. Men jag har planer på att testa hela effekt/watt-omfånget, och göra en graf, men det är det där med tid...

    Nä lyckligtvis har jag inte brännt någon motor ännu, men jag har ett par som är av lite sämre kvalitet så vi får se om jag inte lyckas...

    Lasse

  5. #25

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Offtopic://Har 2 lådor med tekniklego som jag brukar använda men mekano är lite bättre då bitarna inte faller isär så lätt
    Gör du bildanalys i datorn från kameran för att styra motorns rörelse? Kan du köra kameran i en förbestämd parabelbana för att ha stjärnorna i centrum så att säga?//offtopic

    Hur gör tillverkaren när dom bestämmer motorns verkningsgrad? Vilka parametrar mäter dom?





    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Tackar, ja den är enkel, men fungerar bra. Varför använda annat när man har mekano. Det är ju bland det bästa som finns Om du är mekanobyggare själv, så måste (förlåt offtopic) visa något jag knåpade ihop en kväll....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	meccano_mount_active.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	70,5 KB 
Id:	23751
    En tracker som följer stjärnhimlens rörelse... jaja jag vet att det inte har med rc att göra...

    Back to topic... Jag har tyvärr bara testat full rulle, dvs max effekt för att ha koll på vilka värden som gäller med olika proppar så att man inte kokar motorn eller ESC. Ja, det ska gå att se vilken propeller som ger bästa draget/watt. Men jag har planer på att testa hela effekt/watt-omfånget, och göra en graf, men det är det där med tid...

    Nä lyckligtvis har jag inte brännt någon motor ännu, men jag har ett par som är av lite sämre kvalitet så vi får se om jag inte lyckas...

    Lasse

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Låter finfint.. Bara att länka till dessa vetty.. ;D
    Ja säljer dessa, fast undrer ett annat namn, och de kommer inte sluta tillverkas.
    Här hittar ni hela sortimentet, Jag kallar dom dys: http://www.eliasmodellflyg.se/borstlosa-motorer/dys/

    MVH Elia.

  7. #27

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Du har ganska bra priser för dessa motorer för att vara i sverige. Har du fraktfritt?
    1.5g servo tar du bra betalt för jämfört med rctimer.

    Citat Ursprungligen postat av Elia Visa inlägg
    Ja säljer dessa, fast undrer ett annat namn, och de kommer inte sluta tillverkas.
    Här hittar ni hela sortimentet, Jag kallar dom dys: http://www.eliasmodellflyg.se/borstlosa-motorer/dys/

    MVH Elia.

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Du har ganska bra priser för dessa motorer för att vara i sverige. Har du fraktfritt?
    1.5g servo tar du bra betalt för jämfört med rctimer.
    Hej!
    Nej jag tar 50kr i frakt oavsett vad man köper, men allt är förhandlingsbart =P

    Kan inte vara billig på allt =)

  9. #29
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Offtopic://Har 2 lådor med tekniklego som jag brukar använda men mekano är lite bättre då bitarna inte faller isär så lätt
    Gör du bildanalys i datorn från kameran för att styra motorns rörelse? Kan du köra kameran i en förbestämd parabelbana för att ha stjärnorna i centrum så att säga?//offtopic

    Hur gör tillverkaren när dom bestämmer motorns verkningsgrad? Vilka parametrar mäter dom?
    Axeln är inställd mot polstjärnan (NCP) och drivningen är så exakt att den följer stjärnorna. Inga andra fancy tricks. Motorns verkningsgrad??? Ingen som helst susning..

    Lasse

  10. #30

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Menar alltså hur man skulle kunna bestämma en borstlös motors verkningsgrad menar inte verkningsgraden på motorn i din stjärnsökare

    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Axeln är inställd mot polstjärnan (NCP) och drivningen är så exakt att den följer stjärnorna. Inga andra fancy tricks. Motorns verkningsgrad??? Ingen som helst susning..

    Lasse

  11. #31
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Menar alltså hur man skulle kunna bestämma en borstlös motors verkningsgrad menar inte verkningsgraden på motorn i din stjärnsökare
    Nä jag menar inte motorn i min mackapär utan borstlös... ingen susning. Men jag tror nog att det finns diskuterat på ex RCGroups.com mfl.. Jag tror att de flesta ligger runt 75-80 %. Man måste nog veta resistansen i motorn för att kunna räkna ut det. Men jag är ingen expert i ämnet.

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-21 klockan 10:06.

  12. #32

    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Lidingö modellklubb

    Standard

    Resistiva förluster i lindningarna orsakar värme internt och det sänker verkningsgraden. Men det finns även andra parametrar så som friktion i kullager, temperaturberoende i magneterna(eller kanske inte...) mm. Hade man haft en motor som var "ideal" så skulle man kunna jämföra alla motorer i test mot den motorn och på så sett bestämma verkningsgraden.

    Men kanske skulle kunna börja med att jämföra på motorer av typ axi-gold. Dom kanske är lite bättre än RCTimer men det är inte säkert. Har du någon sådan "fin" motor som väger kring 50g som du kan köra i din bänk?


    Citat Ursprungligen postat av radioactive Visa inlägg
    Nä jag menar inte motorn i min mackapär utan borstlös... ingen susning. Men jag tror nog att det finns diskuterat på ex RCGroups.com mfl.. Jag tror att de flesta ligger runt 75-80 %. Man måste nog veta resistansen i motorn för att kunna räkna ut det. Men jag är ingen expert i ämnet.

    Lasse

  13. #33
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kamelkungen Visa inlägg
    Men kanske skulle kunna börja med att jämföra på motorer av typ axi-gold. Dom kanske är lite bättre än RCTimer men det är inte säkert. Har du någon sådan "fin" motor som väger kring 50g som du kan köra i din bänk?
    Nej tyvärr, jag har bara "skräpmotorer" typ RC Timer och andra lågbudget. Men RC-T 750kv har en max verksningsgrad på 80% medan ex. Axi Gold 840kv (2208-20) har max 83%. Inte mkt mer för en motor som är 10 ggr dyrare. Verkninggraden beror väl också på val av propp... se längst ner på sidan här:

    http://www.modelmotors.cz/index.php?...e=20&line=GOLD

    Hittade en 710kv, som har v-grad 78%:

    http://www.modelmotors.cz/index.php?...e=34&line=GOLD

    Förmodligen får man ta dessa värden med en nypa salt.....

    Lasse
    Senast redigerat av radioactive den 2011-10-21 klockan 12:23.

  14. #34
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Verkningsgraden är inget hokuspokus, ett visst varvtal på en viss propeller ger en viss dragkraft och en viss pitchspeed, dessa kan omvandlas till uteffekt. Denna effekt jämförs med ineffekt i form av ström * spänning. kvoten är verkningsgrad.

    http://web.mit.edu/16.unified/www/SPRING/propulsion/UnifiedPropulsion7/UnifiedPropulsion7.htm
    F
    örenklad formel på
    http://www.stefanv.com/rcstuff/qf200203.html

    power = k rpm3 diameter4
    pitch
    k
    =
    5.3x10-15

    om diameter och pitch är i tum, och power är i watt.
    Exempel
    enligt min logg nådde jag 7639 rpm på min setup vid en viss tid. Då drog motorn 55A och spänningen var 11,1V
    Propellern var en 13x7, så effekten enligt formeln blev 472W. Inmatad effekt var 610W, verkningsgraden blir 472/610=77,3%

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Flightlog2_2011-09-25.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	67,0 KB 
Id:	24013
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-10-28 klockan 14:10.
    fredrik

  15. #35
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Så fort jag får min nya våg till min nybyggda testbänk, så kör jag igång lite tester. Testbänken är klar och kan mäta upp till några kg dragkraft (vågen mäter till 10 kg) och 15-tums propp. I nödfall ännu större.

    Lasse

  16. #36
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Ursäkta jag bryter in här då rctimer förs på tal!

    Kan man se på rctimers sida om grejorna finns i lager? Isof har jag missat det!

    Mvh. Roger.

  17. #37
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Carl Visa inlägg
    Hej!

    Ursäkta jag bryter in här då rctimer förs på tal!

    Kan man se på rctimers sida om grejorna finns i lager? Isof har jag missat det!

    Mvh. Roger.
    Ingen susning... jag tror nog att de har allt hemma, inte som Hobbyking som har slut på det mesta som är värt att ha... Jag har aldrig fått något restat från RCT.

    Lasse

Liknande ämnen

  1. Rctimer.com nere... tips på annat?
    Av DennanHMFK i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 21:33
  2. Motorer (RCTimer m.m)
    Av Malx i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •