Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: Första grejerna

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard Första grejerna

    Tjo! Jag har nyligen blivit intresserad av RC-flyg, och tänkte nu göra slag i saken. Skaffa plan och sändare, hitta en klubb osv. Har tidigare erfarenhet av flygsimulator och intresse för vanligt flygande (dock är ju flygcert lite kostsammare), men ingen rc-simulator. Hittade en klubb som håller till en knapp kilometer ifrån där jag bor, och jag väntar svar från dem. Flygfält finns nästan runt hörnet från mig, även om det är lite oklippt och ovårdat nu på hösten. Jag har kikat runt lite på forumet angående plan, och EasyStar 2 verkar ju vara populär för nybörjare. Hur är Multiplexsändaren man kan få i ett kit? Har ni några andra förslag? Har letat fram denna kombon, men jag har ingen aning om hurvida den är bra. http://www.hobbyequipment.se/minicar...400mm-pnp.html och http://www.hobbyequipment.se/rc-till...gare-dsmx.html

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Kanon att du har en klubb i närheten Det är nog bästa stället att börja, komma ut, prata med dem, provflyga med klubbens skolflyg och dubbelkommande (om de har. vilket de flesta klubbar har).

    Som första flyg skulle jag absolut rekommendera en snäll motorseglare med tryckande probeller i stil med EasyStar eller motsvarande kopior (Bixler, AXN Floater med flera). Ett ekonomiskt exempel
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    + lite tillbehör.

    Ang radio, en hyffsad 6kanals med några modelminnen och bra tillgång på billiga mottagare är en bra början. Då kan du ha den lite längre och till flera modeller. Tex en Turnigy 9x (med v2 mjukvara) med någon trevlig sändarmodul (finns att få tag på lite all möjliga ställen).

    Men som sagt, prata med gubbarna som du mest troligt kommer flyga med innan du ger dig på inköp.
    Vänta gärna med skala-liknande modeller tills du har lite flygvana då de oftast är bökigare att flyga, svårare att landa och inte i närheten lika stryktåliga.

    Kraschar gör alla, det är en del av hobbyn. I början kraschar man mer, därför är det lämpligt att börja med något som tål ett 20tal krascher med hjälp av lite superlim eller tape att köra första säsongen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Spektrum DX6i är en mycket bra radio att börja med. Hoppa över de enklare modellerna. En stor fördel är att det finns billiga och bra mottagare att köpa från många tillverkare som passar Spektrum.

    Om du får hjälp med de första flygningarna är Cuben säkert ett bra plan att börja med. Om du tänker försöka dig på att lära dig flyga helt själv (det går, men brukar resultera i mycket lagande) så är en Easystar, Bixler eller AXN Skysurfer ett bättre val. De kan flygas otroligt långsamt och rätar upp sig i luften väldigt snällt.

  4. #4

    Standard

    Moderna sändare är programmerbara i större eller mindre omfattning och då kan det vara bra att välja något som "klubbgubbarna" har. Fördel också för dom som det finns billiga mottagare till.
    Lycka till
    /Leif

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Snacka om snabb och bra respons, man tackar! Bra idé att se vad klubbgubbarna har och rekommenderar innan jag spenderar mina surt förvärvade slantar. Klubben verkar dock inte fullt så aktiv som man kunde önska. Mailade dem i söndags, men ännu ingen svar. Får nog slå en signal. Om de lagt ner blir det en Easystar och radion jag länkade då, eller är multiplexradion något att växa i?

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Efter att ha kollat en karta över klubbens flygfält insåg jag att det inte var den jag tänkte på, utan ett annat fält cirka en mil i andra änden av Gråbo. Jaha, vilka är det då som stått och flugit nere på ängarna här då?

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Earl Grey Visa inlägg
    multiplexradion något att växa i?
    Om det är "XBox-kontrollen" du pratar om så är den faktiskt rätt kompetent i sig har jag hört men knappast något att växa med.

    EasyStar II är ett trevligt plan, se till att få den med borstlös motor (finns med klen borstad med, den vill du undvika) och gärna med Skevroder, det är dockinte omöjligt att modifiera till skevroder i efterhand om du inte börjar med det.

    Det finns mängder med byggtrådar, guider och trådar på nätet om det planet. Mycket populärt till FPV om du skulle bli biten av det någon gång framöver med.

    PS. Jag bor bara några mil från dig (Kortedala) så kan nog hjälpa till med de första vacklande vingslagen om du inte hittar någon där ute. Mölndals flygklubb är sköna snubbar med
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Efter att ha kollat en karta över klubbens flygfält insåg jag att det inte var den jag tänkte på, utan ett annat fält cirka en mil i andra änden av Gråbo. Jaha, vilka är det då som stått och flugit nere på ängarna här då?

  9. #9

    Standard

    Earl. är det i era trakter man spelar in programmet "Det okända"
    vh/m

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Första grejerna

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Om det är "XBox-kontrollen" du pratar om så är den faktiskt rätt kompetent i sig har jag hört men knappast något att växa med.
    Kolla med Medeashusse härinne, han började med en sån radio och en ES2.
    Läs hans nybörjartråd, "Krach-kit"
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...6858-Krach-kit

    Där hittar du rolig och matnyttig läsning för en nybörjare..

    Och välkommen till en rolig hobby!!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Finns några som flyger i Olofstorp har jag läst på nåt ställe, tror några flyger helikopter där.
    Gråbo MFK, fält Backlanda, de var förr mycket aktiva och är så troligen även idag.

    Även om det finns ett stort utbud av (nybörjar)modeller och det är frestande att köpa en skalaliknande modell så försök se praktiskt och ekonomiskt på det hela att lära sig flyga RC. En "cellplast" (frigolit) modell är nog bäst att börja med bl a för att de är enkla att laga om olyckan är framme. En elmotordriven modell som t ex Multiplex EasyStar II eller nån av de många kopiorna som liknar den funkar bra.
    Tänk igenom om du vill satsa på en lite bättre och mer avancerad radio från början eller om du vill starta lite mjukt med en enklare radio. Det finns allt från Hobby Kings billiga radio till fina märkesradio som Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner osv. Minst 4 kanaler men gärna 6-7 kanaler från början. Spektrum DX6i (6 kanaler) som föreslagits funkar i och för sig, OK kvalitet men plastig (har en sån radio själv för lite inomhusflyg, annars kör jag Futaba). Vilket av de större kända fabrikaten du väljer spelar mindre roll men det underlätar i början om man har en radio som några andra flygare på fältet har, lite enklare om man behöver hjälp med t ex nån inställning el programering av radion.
    Ta hälp av nån erfaren flygare, det går så mycket lättare då och blir billigare också (mindre med markkänningar förhoppningsvis).

    /Bo

  12. #12

    Standard

    Jag hörde mitt namn nämnas....

    Jajjamen, jag började med Multiplex (MPX) Easy Star II (ES) och deras eget Ready To Fly kit. Klockrent för att komma igång med minimal teknisk kunskap, som var fallet för mig.

    Sändaren MPX Smart SX funkar att börja med typ, men den har en del nackdelar.
    En sak som jag blev mycket irriterad på var att den inte har ett trainer/simulatoruttag. Det gör att du inte kan använda den när du tränar hemma såvida du inte köper till en trådlös manick som heter Smart Stick.
    Den har inte Expo-funktion så du kan ställa ner känsligheten på spakarna och det är mycket bra att ha den möjligheten när man börjar.
    Designen är lite udda med spelkontrollutseendet och det gör iofs inget, men jag upplevde att när jag väl bytte till en "normal" design tog det ett tag att vänja sig. Den uppmuntrar dessutom till tumstyrning och beroende på hur man senare vill spaka planen så är det svårare att lära sig penngreppsstyrning.

    Mitt förslag är att du hoppar Smart SX och går på tex en Spektrum DX6:a på en gång.

    Vad gäller Easy Star II så har jag bara lovord!
    Den är mycket snäll mot en nybörjare och i vissa fall kan man helt enkelt "släppa taget" för att fundera på vad man håller på med, allt medans planet tålmodigt väntar på nästa order. Lite överdrivet men nästan så är det.

    Elapor som ES:n är gjord av är busenkelt att reparera, jag vet för jag har ägnat mycket tid åt det de sista månaderna.
    Dessutom så tål materialet ordentligt med stryk innan man behöver reparera. Men det tål inte landningar in i järnstolpar eller att störtdyka med full gas från 30 meters höjd, då får man åka hem o limma.... Jag vet, för jag har testat!
    Det intressanta blir att efter att limmat ihop det kan man ge sig ut o flyga igen, som inget hänt!

    Nu när jag börjat gå över till andra plan återkommer jag hela tiden till ES:n och övar in nya och gamla manövrar eller när jag vill tänja på gränserna, för det gör inte lika ont att smälla i backen med den och jag vet att den går att reparera snabbt.

    Om du skulle köpa ett ES II så rekommenderar jag att du köper med ett skevroderkit på en gång och flyger med dom från dag ett. Rodren är färdigstansade på vingarna och det behövs bara ett par snitt så är de klara.

    Well tror jag pitchat ES II så det räcker nu.

    Välkommen till rcflyg.se och RCFF!

    /Markus

    Ps. Gör som Jocke skrev, läs Krasch-kit tråden! Inte för att läsa om mig, utan för att få del av alla tips och råd alla tålmodigt gett mig här i forumet! Ds.
    Senast redigerat av Medeashusse den 2013-09-17 klockan 21:13.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Om det är "XBox-kontrollen" du pratar om så är den faktiskt rätt kompetent i sig har jag hört men knappast något att växa med.

    EasyStar II är ett trevligt plan, se till att få den med borstlös motor (finns med klen borstad med, den vill du undvika) och gärna med Skevroder, det är dockinte omöjligt att modifiera till skevroder i efterhand om du inte börjar med det.

    Det finns mängder med byggtrådar, guider och trådar på nätet om det planet. Mycket populärt till FPV om du skulle bli biten av det någon gång framöver med.

    PS. Jag bor bara några mil från dig (Kortedala) så kan nog hjälpa till med de första vacklande vingslagen om du inte hittar någon där ute. Mölndals flygklubb är sköna snubbar med
    Det är just denna xbox-kontroll jag pratar om. Lusläste Krasch-kit-tråden härom dagen, och upptäckte både den och EasyStar:en.
    Ska se om det finns något smidigt kit med motor och skevroder. Vill helst inte att det blir allt för dyrt, då jag inte är säker på huruvida jag kommer fortsätta. Tack för erbjudandet! Ska se om jag får tag på någon i området först, då det skulle underlätta logistiken.
    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Earl. är det i era trakter man spelar in programmet "Det okända"
    vh/m
    Ibland undrar man nästan.

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Kolla med Medeashusse härinne, han började med en sån radio och en ES2.
    Läs hans nybörjartråd, "Krach-kit"
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...6858-Krach-kit

    Där hittar du rolig och matnyttig läsning för en nybörjare..

    Och välkommen till en rolig hobby!!
    Lusläst de senaste dagarna, väldigt underhållande.

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Finns några som flyger i Olofstorp har jag läst på nåt ställe, tror några flyger helikopter där.
    Gråbo MFK, fält Backlanda, de var förr mycket aktiva och är så troligen även idag.

    Även om det finns ett stort utbud av (nybörjar)modeller och det är frestande att köpa en skalaliknande modell så försök se praktiskt och ekonomiskt på det hela att lära sig flyga RC. En "cellplast" (frigolit) modell är nog bäst att börja med bl a för att de är enkla att laga om olyckan är framme. En elmotordriven modell som t ex Multiplex EasyStar II eller nån av de många kopiorna som liknar den funkar bra.
    Tänk igenom om du vill satsa på en lite bättre och mer avancerad radio från början eller om du vill starta lite mjukt med en enklare radio. Det finns allt från Hobby Kings billiga radio till fina märkesradio som Futaba, Spektrum, Multiplex, Graupner osv. Minst 4 kanaler men gärna 6-7 kanaler från början. Spektrum DX6i (6 kanaler) som föreslagits funkar i och för sig, OK kvalitet men plastig (har en sån radio själv för lite inomhusflyg, annars kör jag Futaba). Vilket av de större kända fabrikaten du väljer spelar mindre roll men det underlätar i början om man har en radio som några andra flygare på fältet har, lite enklare om man behöver hjälp med t ex nån inställning el programering av radion.
    Ta hälp av nån erfaren flygare, det går så mycket lättare då och blir billigare också (mindre med markkänningar förhoppningsvis).

    /Bo
    Berätta gärna mer om flygarna i Olofstorp, då det troligen dem jag sett. Skulle vara väldigt gött att komma i kontakt med en klubb fem minuter bort. Transport skulle dessutom underlättas, då jag inte har bil. Jag är rätt sugen på att satsa på en lite mer avancerad radio från början, så att om jag fastnar för hobbyn har jag något jag kan fortsätta använda, och tröttnar jag kan jag sälja det. Bör jag kika begagnat? (i så fall, var annat än här på forumet?) Erfaren flygare är jag på jakt efter, blir det ingen härifrån så har ju Fluf erbjudit sig.

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Jag hörde mitt namn nämnas....

    Jajjamen, jag började med Multiplex (MPX) Easy Star II (ES) och deras eget Ready To Fly kit. Klockrent för att komma igång med minimal teknisk kunskap, som var fallet för mig.

    Sändaren MPX Smart SX funkar att börja med typ, men den har en del nackdelar.
    En sak som jag blev mycket irriterad på var att den inte har ett trainer/simulatoruttag. Det gör att du inte kan använda den när du tränar hemma såvida du inte köper till en trådlös manick som heter Smart Stick.
    Den har inte Expo-funktion så du kan ställa ner känsligheten på spakarna och det är mycket bra att ha den möjligheten när man börjar.
    Designen är lite udda med spelkontrollutseendet och det gör iofs inget, men jag upplevde att när jag väl bytte till en "normal" design tog det ett tag att vänja sig. Den uppmuntrar dessutom till tumstyrning och beroende på hur man senare vill spaka planen så är det svårare att lära sig penngreppsstyrning.

    Mitt förslag är att du hoppar Smart SX och går på tex en Spektrum DX6:a på en gång.

    Vad gäller Easy Star II så har jag bara lovord!
    Den är mycket snäll mot en nybörjare och i vissa fall kan man helt enkelt "släppa taget" för att fundera på vad man håller på med, allt medans planet tålmodigt väntar på nästa order. Lite överdrivet men nästan så är det.

    Elapor som ES:n är gjord av är busenkelt att reparera, jag vet för jag har ägnat mycket tid åt det de sista månaderna.
    Dessutom så tål materialet ordentligt med stryk innan man behöver reparera. Men det tål inte landningar in i järnstolpar eller att störtdyka med full gas från 30 meters höjd, då får man åka hem o limma.... Jag vet, för jag har testat!
    Det intressanta blir att efter att limmat ihop det kan man ge sig ut o flyga igen, som inget hänt!

    Nu när jag börjat gå över till andra plan återkommer jag hela tiden till ES:n och övar in nya och gamla manövrar eller när jag vill tänja på gränserna, för det gör inte lika ont att smälla i backen med den och jag vet att den går att reparera snabbt.

    Om du skulle köpa ett ES II så rekommenderar jag att du köper med ett skevroderkit på en gång och flyger med dom från dag ett. Rodren är färdigstansade på vingarna och det behövs bara ett par snitt så är de klara.

    Well tror jag pitchat ES II så det räcker nu.

    Välkommen till rcflyg.se och RCFF!

    /Markus

    Ps. Gör som Jocke skrev, läs Krasch-kit tråden! Inte för att läsa om mig, utan för att få del av alla tips och råd alla tålmodigt gett mig här i forumet! Ds.
    Okej, då låter jag bli det färdiga kittet som de har, för det känns som både sim-uttag och möjlighet till dubbelkommando är bra att ha. En EasyStar är det nästan bestämt då, om inget annat dyker upp. Som någon skrev, det är ju lockande med den stiliga Cuben direkt. (den är ju också i cellplast av något slag). Men jag tror på ert omdöme. Ska bara se vad "klubbgubbarna" säger, när jag får tag på dem. Tack så mycket till alla för snabba, utförliga svar och det trevliga välkomnandet.

  14. #14

    Standard

    Ja just det! En kanske lite övertydligt förklaring.
    Det här med trainerfunktion på sändaren är beroende av vad läraren/klubben använder för märke. Elevsändaren måste vara av samma märke! Det är därför många skriver att du ska kolla med klubbgubbarna först.
    Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Mölndals flygklubb är sköna snubbar med
    Kunde inte sagt det bättre själv

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Medeashusse Visa inlägg
    Ja just det! En kanske lite övertydligt förklaring.
    Det här med trainerfunktion på sändaren är beroende av vad läraren/klubben använder för märke. Elevsändaren måste vara av samma märke! Det är därför många skriver att du ska kolla med klubbgubbarna först.
    Aha, där ser man! Har än så länge hittat två märken som har sändare till attraktiva priser. Spektrum, som jag nämnt tidigare, och en sexkanals Futaba. Någon av tillverkarna används förhoppningsvis av någon "klubbgubbe". När det gäller plan, vad tror ni om en EasyStar-kopia vid namn BETA 1400?
    Citat Ursprungligen postat av fpvlabbet Visa inlägg
    Kunde inte sagt det bättre själv
    När kan jag komma förbi?
    Senast redigerat av Earl Grey den 2013-09-17 klockan 23:38.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Earl Grey,

    Kontakta Martin på helisweden, han brukar tydligen flyga på Olofstorps modellflygfält. Han kan säkert lotsa dig vidare.

    http://www.helisweden.se/showthread.php?t=6580

    Eller de i Gråbo MFK kan säkert ge dig mer info om fältet i Olofstorp.

    /Bo

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    16
    Klubb
    Ingen än, men jobbar på det.

    Standard

    Åh, tack så mycket!

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Både Spektrums 6:a och Futabas 6:a är rätt gamla konstruktioner så personligen skulle jag gå upp ett steg i funktionalitet för risken är att du rätt snart ändå kommer att göra det. Måste jag välja bland just dessa 2 så blev det nog ändå Spektrums 6:a.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Gråbo MFK håller till på åkrarna ner mot Hjällsnäsviken/båtbrygga, är det hyffsat väder så kan det vara flygare där, vardag såsom helg, det är sagt att Torsdag är "flygdag" för att man skall ha chans att träffas några stycken, det är inte så många aktiva flygare kvar.
    De flesta i klubben flyger numera med el, många i klubben flyger tex helikopter, själv håller jag nästan uteslutande på med EDF.
    Är det hyffsat väder så kom förbi, chans finns att någon är där.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •