Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Vattensäkra foamboard?

  1. #21

    Standard

    Tillbaka till själva ytbehandlingen? finns det motsvarande Miniwax att få tag på i sverige?
    Eller bara någon vattenbaserad polyuretanlack som det också snackas om på RCGroups

  2. #22

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Tillbaka till själva ytbehandlingen? finns det motsvarande Miniwax att få tag på i sverige?
    Eller bara någon vattenbaserad polyuretanlack som det också snackas om på RCGroups
    Jag fick tag på mitt livsbehov (?) av vad verkar funka väldigt bra. Ursprungligen från konstnärsbutiken men jag hittade det i en 2nd handbutik. En fernissa för akrylfärg, minns inte vad det står på flaskorna men man målar på det med pensel och det ger en relativt hård, högblank yta som verkar stå emot vatten. Iaf i de mängder som man normalt utsätter flygetygen för. Kan späs med vatten för lite lämpligare viskositet.

  3. #23
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flahultarn Visa inlägg
    Jag fick tag på mitt livsbehov (?) av vad verkar funka väldigt bra. Ursprungligen från konstnärsbutiken men jag hittade det i en 2nd handbutik. En fernissa för akrylfärg, minns inte vad det står på flaskorna men man målar på det med pensel och det ger en relativt hård, högblank yta som verkar stå emot vatten. Iaf i de mängder som man normalt utsätter flygetygen för. Kan späs med vatten för lite lämpligare viskositet.
    Kika gärna på flaskorna vad som står mer exakt, kan vara väldigt trevligt om man vill måla sina kärror.

    Åter till min ursprungsfråga innan vi började bygga. Det blev några vingar av cellpannå och jäklar vad stryk min vinge har fått OCH överlevt.
    Vingen blev 1m.
    - Vi gjorde som så att vi förtejpade hela foamboard skivan innan vi började skära ut med vass kniv. Kanske gick åt lite mer tejp än nödvändigt men underlättade att få jämna fina lager hela vägen.
    - Sedan limmade vi ihop vingarna med smältlim, totalt tre lager för att få en KFm profil, vingens framkant trimmades i vinglar med rakblad och fick sedan en strip med fibertape för en rundare framkant som står emot lite.
    - Utsatta ytor som bakkanten av foamborden lade vi lite smältlim för att fuktsäkra.

    Vingen har flugits i alla möjliga förhållanden, landat i snö, flugit i lätt duggregn, landat i morgondagg. Vingen har blivit riktigt blöt till och från samt har kraschats ett gäng gånger, nosen först och klippt vingar i stolpar etc men flyger fortfarande fantastiskt. Otroligt tåligt

    Packtape, fibertape och smältlim var allt som behövdes.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #24
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Cellpanå med packtejp är en vinnare. Billigt och hållbart utan att vara alltför tungt.
    Jag har två Bloody-Wonder modeller jag byggt med cellpanå, packtejp, fibertejp och lim. De har överlevt otaliga klantiga landningar och några incidenter när servon tvärdött i luften på grund av hög belastning (slutet på det kan man lätt lista ut).

  5. #25

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Kika gärna på flaskorna vad som står mer exakt, kan vara väldigt trevligt om man vill måla sina kärror.
    Det var visst för gouache, men det spelar mindre roll=) Resultatet blir iaf en högblank hård yta som står emot vatten. Jag har täckt både akrylsprejade ytor på metall och trä och även lackbaserad färg på trä med gott resultat. Slipade ner originallacken på en träprop, målade och täckte. Resultatet blev strålande=)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Water-varnish.jpg 
Visningar:	167 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	46187

Liknande ämnen

  1. vattensäkra produkter från AIRMEDIA :p
    Av 1984:an i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •