Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Laddare och nät aggregat

  1. #1
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard Laddare och nät aggregat

    Hej! Någon som kan hjälpa mig att räkna lite..
    Jag har ett aggregat som heter s-350-24 och 2 Icharge 208 ..
    aggregatet kan ge 26 volt och 14.6 Amp. laddarna kan ge 20 Amp styck..
    hur mycket kan jag krama ut på varje laddare då utan att dem storknar.. ..

    Med vänlig hälsning Micke


  2. #2

    Standard

    Du kan väll inte ta ur mer än 14.6A eftersom det är vad nättagget klarar av att leverera. Jag kan ha fel men tror det är så.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det beror på vad du laddar. Och vad menar du att laddarna kan ge 20Amp på 12V eller vilken spänning? I så fall kan du ju ladda 3cell accar med 14A på båda laddarna samtidigt om aggregatet matar 26 volt. Men klarar laddarna att ta in 26 volt?
    ________________________________________
    Mina maskiner

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Andy, vid samma laddspänning som inspänning stämmer det.
    Tänk på att det är switchad nätdel i iCharger, dvs det är effekt in och ut som styr mer än ström in och ut som på en linjär nätdel som bränner bort allt överskott.

    350W lämnar ditt nätaggregat, 350W kan du plocka ur dina laddare tillsammans, minus lite värmeförluster.

    För att beräkna strömmen själv så kan du göra så här.
    Förutsätter likadana lipo laddas på var sin laddare.
    350W / LiPo volt /2 x 0.9

    /2 betyder per laddare
    x0.85 räknar med värmeförluster i laddarna

    Lipovolt beräknar du på fulladdade lipon, ex 3S är ju 12.6V fulladdat.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är ju effekten som är det intressanta. Ditt PS kan ge 26 V/14,6 A vilket ger en effekt av ca: 380 W. Detta är vad du har till ditt förfogande som ineffekt till dina båda laddare och kan sen fördelas efter eget behag. Sen vill jag minnas att man ofta talar om en verkningsgrad runt 80 % på en hyfsat bra laddare och skulle det vara så bör ju det innebära att du har en laddeffekt på totalt ca: 300 W (80 % av 380 W) att fördela mellan de 2 laddarna och kör du då likadana ack-paket på både så talar vi om 150 W laddeffekt/laddare. Detta är grovt räknat men ger i alla fall en uppfattning om storleksordningen. För 3S-paket innebär det ca: 12 A max laddström per laddare vid lika ack-paket, för 4S ca: 9 A, för 5S ca: 7 A och för 6S ca: 6 A. Som sagt - grova siffror men det kan i alla fall ge en viss vägledning.
    Roger
    PS: Såg just att Markus var liiiite snabbare...

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har ett sånt aggregat till min "rese"laddare (iCharger 208B) och ett kraftigare aggregat till min stationära iCharger 208B. Jag skulle säga att du behöver komplettera med mera nätdel eftersom din nätdel mer eller mindre bara kan förse en iCharger med behövd effekt.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  7. #7
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack alla för svaren.. Då vet jag.. tummen upp för alla er...

  8. #8
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Så om vi utgår från detta ( helt grovt räknat) så borde jag ha minst 700 watt på PS om jag tex vill kunna ladda med 20 Amp på 3 cellspaket per laddare och över 1800 - 2000 watt om jag vill kunna köra
    6 celler per laddare med full kapacitet?.. grovt räknat?..
    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    . För 3S-paket innebär det ca: 12 A max laddström per laddare vid lika ack-paket, för 4S ca: 9 A, för 5S ca: 7 A och för 6S ca: 6 A. Som sagt - grova siffror men det kan i alla fall ge en viss vägledning.
    Roger

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nja det beror ju på laddaren. Du skrev att du hade iCharger 208B och läser man på specifikationen så kan den ladda med max 20A och max 8S och max 350W, alla begränsar.
    Den kan ladda med 20A för 3S och 4S, för 6S är det effekten som stoppar till max (350/(3.7*6))=15,7A. Om vi antar att iChargern är välkonstruerar och effektiv så bränner den 20% när den laddar.
    Varje laddare behöver då 350W/0,8=437W från nätaggregatet.
    fredrik

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som Fredrik redan påpekat så är det effekten (W) som är den kritiska "komponenten" - inte bara spänningen (V) eller strömmen (A) för sig. Sen skulle jag personligen vara lite försiktig att nyttja laddarna till sin yttersta begränsning - även om det är en iCharger. F ö torde de flesta elflygare sällan vara ens i gränsmarkerna för vad laddare med dessa specar klarar så dessa torde klara sig med avsevärt "klenare" PS. Laddar man hemma så är det kanske inte heller samma behov av snabbladdning som på fältet om det nu är i hemmet man använder aktuellt PS. Fast visst - flyger man t ex en 700-heli så behöver man mycket kräm från laddarna men de flesta gör ju trots allt inte det.
    Roger

  11. #11
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Tack ännu en gång..

  12. #12
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Nu är jag på det igen...
    Jag flyger mycket helikopter så det finns ett behov att ladda mycket och hårt.. tyvärr eldade jag upp min PS meanwell s-350 -24.. Den drog sin sista pust i går... R.I.P.
    Nåväl. bakgrund: 2 laddare Icharge 208B vill kunna ladda full kapacitet när det behövs:.. om det behövs..... utan att för den delen elda upp PS:en igen,
    Har ni några förslag på bra nätaggregat som kan köpas I Sverige och inte över 1200-1300 kr , gärna med smart kylfläkt, som går när det behövs..
    Mvh Micke

  13. #13
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kort svar nej. Du ska ha ett aggregat med ordentlig kräm. De kostar. Mitt dyra aggregat är 1200W
    http://www.autopartner.se/elektronik...a-12-24v-1200w
    Men det skulle räcka med 1000W åt dig, eller två små nätta
    http://www.autopartner.se/laddare-na...2-18v-30a-540w
    fredrik

  14. #14
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Jag var kanske lite för otimistisk på priset.. men att det behövs bra med fart på nätaggregatet .. det för stod jag.. finns det några andra förslag på tex europeiska säljare?.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Kort svar nej. Du ska ha ett aggregat med ordentlig kräm. De kostar. Mitt dyra aggregat är 1200W
    http://www.autopartner.se/elektronik...a-12-24v-1200w
    Men det skulle räcka med 1000W åt dig, eller två små nätta
    http://www.autopartner.se/laddare-na...2-18v-30a-540w

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ett billigt alternativ är att du hittar begagnat PC-nätaggregat där +12V kan leverera 30A. Då går dock inte iChargern på full effekt utan är begränsad effekt. Du behöver cirka 800W+ Gold 80 PC-nätaggregat, t.ex. Corsair RM850, 850W PSU.

    Laddarens hemsida
    www.jun-si.com/EnProductShow.asp?ID=94
    Laddarens tråd
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=839657
    fredrik

  16. #16
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Hej!.
    Vill bara skriva och berätta, då jag blivit positivt bemött här på forumet med mina funderingar och problem ,
    Jag köpte en efuel 1200watt Power supply helt ny.
    Ebay hongkong, betalde den 3/7, skickades från Hongkong den 4/7, budbilden stod utanför min dörr I går den 8/7. .. helt fantastiskt.. och inte farligt dyr heller, frakt ingick I priset.
    Nu borde jag kunna säkra lite power till mina batterier..

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Grattis till bra köp, hoppas du inte får strul. Jag hade lite problem med säkringen i proppskåpet till mitt aggregat, automatsäkringar i villan går när det startar/kopplar in, jag fick dra om ledningen till mitt hobbyrum så jag i stället hade en gammeldax trög 16A-säkring.
    fredrik

  18. #18
    fortunas avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    127
    Jobb
    Bygger pressverktyg på Volvo
    Klubb
    Karlshamns ModellFlygSällskap KMFS

    Standard

    Bifogad fil 46581Bifogad fil 46582
    Tack, håller på att förbereda för den första stora laddningen... men först ska den få en plats I min laddlåda - Här är 2 bilder...
    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Grattis till bra köp, hoppas du inte får strul. Jag hade lite problem med säkringen i proppskåpet till mitt aggregat, automatsäkringar i villan går när det startar/kopplar in, jag fick dra om ledningen till mitt hobbyrum så jag i stället hade en gammeldax trög 16A-säkring.
    Senast redigerat av fortuna den 2014-07-10 klockan 20:09.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •