Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: [sökes]Videokameror för flygfilmning i god kvalitet

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard [sökes]Videokameror för flygfilmning i god kvalitet

    Det finns ett par andra trådar om FPV kameror, men ingen som pekar på en kamera som ger genuint bra filmer. Jag söker en kamera som ger video i god kvalitet, i bra upplösning och som är liten och smidig.

    Jag har idag en Flycamone² som funkar bra, men på inget vis kan beskyllas för att leverera toppkvalitet, bla så är 640x480 lite klent idag.

    GoPro tycker jag är rena skämtet, ger hyffsad video i vissa applikationer men katastrof vid flygning. Kolla här vid 3:55-> för exempel http://www.youtube.com/watch?v=Vf1uzgXA9XU finns inte att man betalar flera tusen för en sådan.

    Nyckelringskameran #11 tycker jag inte heller håller måttet, likaså Flycamone HD övertygar mig inte.(rätt uppenbart med så liten optik kan tyckas)

    Finns det inget annat som ger bra bild för pengarna?

    Mobiltelefonen filmar förvisso i 1080p, men skulle bli en rackans luftbroms utanpå flygplanet.

  2. #2

    Standard

    Du skall nog kolla på fler filmer innan du dömer ut GoPro´n helt. Tänk på att i den filmen var det mulet (GoPron´s svaghet dålig belysning) och en jetkärra som flyger i 200 knyck. Skall du flyga fpv med jet så skall du nog ha en kamera med 3ccd sensor.

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Har faktiskt tittat på en hel del videos med GoPro och den jag länkade till visade "fiskögat" extra tydligt. Gillar helt enkelt inte den sortens optik. Sen kan det vara svårt att hitta vettiga exempelvideos då många av någon outgrundlig anledning envisas med att filma genom propellern hehe.

    FPV och jetflyg är det inte tal om utan mestadels filma uppefrån i sin enkelhet.
    Senast redigerat av henke2 den 2011-06-27 klockan 14:09.

  4. #4
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Ja jag undrar åxå vad det finns för fler alternativ än gopro?

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Såvitt jag vet kan man relativt enkelt byta lins på gopro'n till optik med bättre och/eller mindre vidvinkel...

    //google is your friend...

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag måste säga att jag är helnöjd med min vholdr Contour HD 1080. Den har inte så vidvinkligt objektiv, så det blir lite mindre distortion i bilden.


    http://youtu.be/kM6jLWKI82s
    fredrik

  7. #7
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag måste säga att jag är helnöjd med min vholdr Contour HD 1080. Den har inte så vidvinkligt objektiv, så det blir lite mindre distortion i bilden.
    har du video ut på den så det går att flyga FPV?

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    har du video ut på den så det går att flyga FPV?
    Jag köpte den snikiga varianten utan möjlighet till video ut. Det finns två dyrare som kan streama bild via bluetooth, så då borde det gå att få video ut, men jag vet ännu ingen som gjort det.
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Har faktiskt tittat på en hel del videos med GoPro och den jag länkade till visade "fiskögat" extra tydligt. Gillar helt enkelt inte den sortens optik. Sen kan det vara svårt att hitta vettiga exempelvideos då många av någon outgrundlig anledning envisas med att filma genom propellern hehe.

    FPV och jetflyg är det inte tal om utan mestadels filma uppefrån i sin enkelhet.
    Hmm konstigt. Jag har aldrig sett dig som en fegis Henke SKämt och sido så tror jag att så länge störningar eller bortfall på FVP videolänken inte sker så är din lilla jet nog enklare att flyga FPV än från backen. Den blir liten grymt snabb

    Hoppas att du hittar en kamera du gillar. Replay finsn det väl någon som heter Ingen aning om hur den presterar dock.

    MVH / Kajaken

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Hmm konstigt. Jag har aldrig sett dig som en fegis Henke SKämt och sido så tror jag att så länge störningar eller bortfall på FVP videolänken inte sker så är din lilla jet nog enklare att flyga FPV än från backen. Den blir liten grymt snabb

    Hoppas att du hittar en kamera du gillar. Replay finsn det väl någon som heter Ingen aning om hur den presterar dock.

    MVH / Kajaken
    Nee, inget fegt, just nu söker jag bara en vettig videokamera. FPV verkar spännande och jag skall absolut testa det framöver. Även där är det svårt att lirka fram en röd tråd kring vad som verkligen funkar. Många som köper prylar för dyra pengar har en tendens att liksom råka glömma de mindre bra bitarna när det skrivs på nätet.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    För ytterligare 1000kr kan man köpa ny optik till Gopro. Nu har man tidernas fulaste kamera, men som iaf tar "raka bilder". Läser jag vidare så är Gopro tydligen litek änslig vad gäller ljus och vibbrationer, men är den bättre eller sämmre än en flycamone?! bättre eller sämmre än nyckelringskameran #11?

    bildkvaliteten handlar ju om flera faktorer, nu har vi HD samt rak bild fixat iaf :-)


    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=17235369&postcount=69


    Senast redigerat av henke2 den 2011-06-28 klockan 07:27.

  12. #12

    Standard

    Personligen tycker jag GoPron är den bästa kameran i den här storleksklassen. Att den har SD ut är ett stort plus i min bok men även kvaliten är svår att slå.


    Filmar du i 1080p får du 127° vidvinkel istället för 170° vid 720p inspelning. Att den dessutom klarar 60FPS i 720p är riktigt nice för att få den där magiska känslan i vissa klipp.

    Med lite efterarbete i videoredigeraren kan du även minska fisköge effekten om du så önskar.
    www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

  13. #13

    Standard

    kolla min test att göra böjd horisont rak...
    http://www.youtube.com/mrkalaspuff#p/u/6/Ope3ZU7i9P4

    Deshaker test
    http://www.youtube.com/mrkalaspuff#p/u/8/6ma96EZhdt8

    Jag tycker att GoPro är bra till film men för mörk till FPV så jag har en SonyCCD ombord för det ändamålet - och om man inte gillar linsen går den ju att byta ut mot en Sunex...
    Senast redigerat av UndCon den 2011-06-28 klockan 12:40.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jag har en ATC9K som jag är nöjd med. Priset ligger något under GoPro men så finns det ingen video ut som man kan använda vid flygning. Filmar i HD och vattentät till 20 m. Denna kan du även montera GPS i och på så vis registrera var filmen spelats in.
    /Christian

  15. #15

    Standard Apotek

    Hittade en film med någon som verkar nöjd att "fpvá" med sin Aiptek


    (Sunex linserna till GoPro går att hitta mkt billigare än 1000kr)
    Och så fult behöver det inte bli. Även om jag helst tittar från kameran och inte på den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9076.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	24,6 KB 
Id:	21717Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9085.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	23,9 KB 
Id:	21718
    Senast redigerat av TommyzT den 2011-06-28 klockan 13:11. Anledning: Ja

Liknande ämnen

  1. Fpv-kit och quad sökes
    Av erik1983 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 11:00
  2. Flygfilmning i Joeström/Tärnaby
    Av StarvinMarvin i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 22:19
  3. HSP bilar. Kvalitet?
    Av Ompa i forum Bilar
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 01:41
  4. pitts sökes?
    Av pär i forum Bensinmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 08:52
  5. Piloter sökes!
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-21, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •