Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Lurad av Toni Clark practical scale

  1. #1

    Standard Lurad av Toni Clark practical scale ?

    Jag beställde "Seat Kit for Piper L4 Grasshopper with functional Control Sticks" till hans firma på nätet och betalade 319,90 euro till hans bankkonto. Har inte hört ett enda ord via nåt mail att han har fått pengarna. Detta var för drygt en månad sedan. Har även mailat till honom 2 ggr att höra av sig på nåt sätt. Inte ett spår av nåt svar på detta.

    Nu börjar jag tro att den snubben har lurat mig på pengarna.

    Någon annan här på forumet som har haft någon kontakt med denna snubbe?

    Detta är hans websida:
    https://www.toni-clark.com/

    /Lars
    Senast redigerat av JR4ever den 2017-06-15 klockan 22:41.

  2. #2

    Standard

    Toni Clark är gick hädan 2016, så du lär knappast lyckas få kontakt med honom.
    Däremot är det väl företaget Toni Clark practical scale GmbH som du vill ha tag i. Svarar dom inte på sin mail och inte på telefon så får du väl ta ett snack med konsument europa och få lite hjälp.

  3. #3

    Standard

    Ok, jag har nog läst nånstans att han har gått hädan men jag utgick från att firman finns kvar och någon där bör väl ta hand om det hela. Ska försöka ringa på måndag och lyssna om någon svarar annars får jag väl kontakta konsument europa och be om hjälp.

    Tack Mjoelner för svaret.

  4. #4

    Standard

    Känns mycket konstigt då detta företag har ett mycket gott rykte och de jag känner om haft med dom att göra har fått mycket bra service och support. Tycker du borde kolla ordentligt först med telefon etc, innan man pratar om luras. Det döms så snabbt på nätet innan all fakta finns och det vinner ingen på. Hoppas det löser sig.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Senast redigerat av Lennart Olsson den 2017-06-11 klockan 13:04.

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Hur gick affären till? Bara drog du över pengar eller hade ni kontakt innan?

    Just lurad är man ju inte för än man fått bekräftat att man är lurad. Fram tills dess är det ju kanske snarare att dem är långsamma eller gjort misstag. Ringa är mycket kraftfullare än att maila om man vill veta säkert. Numret står ju på deras hemsida. Nej, man skall kanske inge behöva ringa, men å andra sidan så är det ju ett effektivt sätt att ta reda på om du verkligen är lurad eller ej.
    Superhero

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Hur gick affären till? Bara drog du över pengar eller hade ni kontakt innan?

    Just lurad är man ju inte för än man fått bekräftat att man är lurad. Fram tills dess är det ju kanske snarare att dem är långsamma eller gjort misstag. Ringa är mycket kraftfullare än att maila om man vill veta säkert. Numret står ju på deras hemsida. Nej, man skall kanske inge behöva ringa, men å andra sidan så är det ju ett effektivt sätt att ta reda på om du verkligen är lurad eller ej.
    Jag bara drog över pengar bara.

    Men jag ska ringa dom imorgon och lyssna vad som händer. Jag återkom,er med status efter samtalet, om nån svarar.

  7. #7
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Tycker det är mycket dålig still när man mer eller mindre går ut med att man har blivit lurad i fet stil utan att verkligen ha kollat upp detta innan att så verkligen är fallet.
    Detta är nog en av de mer seriösa firmorna som finns idag med snart 50 år i branschen. Detta är en handlare som verkligen tar ansvar för det som de säljer med tex komplett reservdelssortiment vilket verkligen inte är många som lever upp till idag.

    /Jonas

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast har dom inte svarat på mail på så lång tid så undrar man ändå hur seriösa dom är - och betalningen har dom fått och då borde man rimligen svara på kundens mail-förfrågan.
    Roger

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    och betalningen har dom fått och då borde man rimligen svara på kundens mail-förfrågan.
    Roger
    Listan med företag jag blir lurad av varje månad blir lång i så fall hehe. Nordea, e-on, nissan, netonnet, net at once, UPS... I detta fall är det ju uppenbart ringa som gäller. Funkar inte det heller så ja, då kan man börja prata om oseriöst.

    I min mening tycker jag lurad är om man för en dialog, kommer överens och sedan avviker den andra parten från överenskommelsen. Så som hände här på forumet när någon sålde ett dödsbo och paketen inte innehöll det som fanns kommunicerat i klartext.
    Superhero

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Henke - jag sa "hur seriösa dom är" och det vidhåller jag om man tar emot betalning men inte svarar på kundens e-mail ang aktuell beställning.
    Det är skillnad på att e-maila och ställa allmänna frågor kontra att e-maila ang en betald beställning där man vill ha svar på vad som hänt.
    Roger

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Henke - jag sa "hur seriösa dom är" och det vidhåller jag om man tar emot betalning men inte svarar på kundens e-mail ang aktuell beställning.
    Det är skillnad på att e-maila och ställa allmänna frågor kontra att e-maila ang en betald beställning där man vill ha svar på vad som hänt.
    Roger
    Jo, men du vet ju inte om mailet går fram. Har dem inte fått något så kan dem inte svara. Ringer man så vet man helt säkert om dem svarade eller ej.
    Superhero

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Jo, men du vet ju inte om mailet går fram. Har dem inte fått något så kan dem inte svara. Ringer man så vet man helt säkert om dem svarade eller ej.
    Jag ringde dom i morse och fick svar. Han bad om ursäkt för han inte hade svarat på mina 2 mail. Jag frågade Varför han inte hade svarat på mina mailt men det hade han inga svar på. I alla fall så sa han att han hade lagt en beställning till nån firma och det kunde ta nån vecka till.

    Men av svaren kan man tycka att det var nån lurendrejeri när han inte ens orkade svara på mina 2 påminnelsemail. Några andra affärer tänker inte jag göra med dem i framtiden.

  13. #13
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Man får nog skilja på långsam/dålig kundservice (det är nog många hobby shoppar är "enmans" företag) och rena lurendrejerier....

    Hoppas att det ordnar upp sig!
    Kör så det ryker!

  14. #14

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR4ever Visa inlägg
    Jag ringde dom i morse och fick svar. Han bad om ursäkt för han inte hade svarat på mina 2 mail. Jag frågade Varför han inte hade svarat på mina mailt men det hade han inga svar på. I alla fall så sa han att han hade lagt en beställning till nån firma och det kunde ta nån vecka till.

    Men av svaren kan man tycka att det var nån lurendrejeri när han inte ens orkade svara på mina 2 påminnelsemail. Några andra affärer tänker inte jag göra med dem i framtiden.
    Hej Lars,

    Det jag läser genom din kontakt med firman Toni Clark är att du nog inte blivit informerad att det du beställt (precis som de fantastiska modeller kitet är byggt för) görs på beställning för hand, av en mycket duktig italienare (handgjort av entusiaster, inte kina fabriker). Såvida du inte blivit lovad ett visst leveransdatum så är verkligheten med dessa prylar att det tar tid att bygga detta.

    Inte för att jag behöver gå i försvar för firma Toni Clarks brist på kommunikation som du upplever, men jag köper mycket själv av tyska företag och just Maj månad och speciellt runt pingst så är det grejer/meetings som händer varje helg, då blir det nog lätt så att man i första hand tar hand om motor-reparationer, leveranser av saker man har i lager, förberedelser inför nästa veckas flygshow, etc.. (för info så har Firma TC ca 4-5 anställda, inget stort postorder företag).

    Jag hoppas verkligen du får grejerna snabbt, men som sagt det är inte massproducerat, och det är inte byggsäsong nu, det är flygsäsong även för modellflygfabrikörer.

    Mvh - Niklas

  15. #15

    Standard

    Jag har inte läst i "terms and conditions" men på produkten står det:
    "Ready for shipment in 7 days after ordering.
    Shipping time: 8 - 10 workdays"

    Vilket dom ju borde ändra om det inte stämmer.

  16. #16

    Standard

    Precis detta om TC's hade jag läst när jag skickade in pengarna men nu har det ju passerat 30 working days.

    Men, igår fick jag även detta mail från dem:

    Hello Lars,

    the seat kit has arrived today. Paolo actually has sent the kit last week. Only the mail with the tracking link was sent today.

    The Deutsche Post DHL will collect your parcel later this afternoon. You will receive our automatic mail with the tracking link soon.

    Best regards,

    Gerhard Reinsch


    Toni Clark practical scale GmbH


    Så nåt verkar ha varit på gång utan att jag har fått nån info om detta som verkar vara på gång i alla fall till slut.
    Jag tycker att denna firma ska öka sin information till sina kunder vid ett köp så man inte behöver lyfta luren och verifiera att köpet är på gång osv.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, information är A och O för att undvika missuppfattningar och det gäller inte minst information ifrån en leverantör till en kund.
    Roger

  18. #18

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Låter bra att det är på gång... nu vill vi se bilder på hur jäkla häftigt detta blir när du installerat det

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JR4ever Visa inlägg
    Jag tycker att denna firma ska öka sin information till sina kunder vid ett köp så man inte behöver lyfta luren och verifiera att köpet är på gång osv.
    Gött! Jag har blivit immun mot detta, jag flyger ju med Kolibri haha.... Det funkar ju så att hobbyshoppar som inte sköter sig sorterar ut sig själva. Problemet för oss nördar är när bara det bästa av det bästa duger och man inte har något val.

    En tråd likt denna gör oss klokare, tummen upp!
    Superhero

  20. #20

    Standard

    Bilder kommer på kit'tet när jag har hämtat ut det samt senare bilder på 1/3 Cub projektet med stolarna m.m. monterade.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •