Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Nybörjare behöver hjälp att välja grejor

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    1
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    Klubblös

    Standard Nybörjare behöver hjälp att välja grejor

    Tjena!

    Jag har aldrig flygit ett rc flyg och tror inte ens att jag har sett nån annan göra det heller.
    Nu har jag fått en fixide att jag skulle köpe en lite "kärra" å testa.

    Jag tror att min "läggning" är att skaffa ett fraktflygplan eller nått liknande 2-4motorigt plan. Gärna får det gå så långsamt som möjligt och gärna vara lite mindre storlek. Om nu detta ens finns?

    Jag hade tänkt mig att öva lite starter och landningar hemma på gården. Har bara 2 grannar och ganska stort och öppet runt huset. Har även en egen tennisbana i anslutning till uppfarten så jag har nog en 30-40 meter privat landningsbana

    Vill gärna ha nån radio å övriga grejor som inte är värsta sortens skräp. Men inte heller allt för dyrt å avancerat eftersom jag inte vet hur intresserad jag är.

    Tips på nån bra hemsida med stort utbud?
    Vad ska man satsa på som amatör?
    Var får man mest bang/buck?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Sök i forumet på nybörjar eller liknande så hittar du mängder av trådar eftersom vi svarar på sådana frågor flera gånger i veckan emellanåt. Sen du läst på dig lite så vet du nog lite bättre vad som behöver "utredas" lite mera. Men rent allmänt - glöm 2-4-motoriga skalaliknande fraktkärror som nybörjarplan. Det är en tillräckligt stor utmaning även men enklare kärror när man är helt "grön". Och 30--40 m kommer att känna rätt trångt i början även det...
    Hälsningar
    Roger

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Som andra eller tredjeplan fungerar flermotorigt. Jag föreslår att du spanar på eldrivet, då motorbortfall på flermotorigt är lömskt, och elmotorn har bättre driftsäkerhet än metanolmotorn. Dessutom kan du bygga mindre om du bygger med el. 30-40 meter är litet, själv har jag en trädgård på 25x40 meter men jag flyger aldrig i den, då det är för svårt, den är för liten.

    Mest bang for the bux får man i Kina, t.ex. hobbyking, rctimer, lowpricerc och himodel, men som nybörjare rekommenderar jag en svensk handlare i stället då du inte kan avgöra bra saker från skräp, och inte heller avgöra om du satt ihop grejorna fel eller rätt med kinastuket. Grejorna från Kina är byggda av folk som aldrig provat att flyga, och konstruerade av folk som inte följer upp hur produktionen går till.

    Jag vet inte var du bor men det finns en drös svenska handlare som har mer eller mindre komplett utbud av nybörjarsaker. Jag handlar i Sverige på autopartner, skånehobby, aircpro, rcflight, airmedia och mft.

    Jag vet att autopartner och skånehobby har bra nybörjarpaket. Ring och prata med Jan (Skånehobby) eller Pelle (Autoparner).
    mvh //Fredrik
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Klarar du dej med eldrivet och utan skalalook så är MPX TwinStar närmast nybörjarkärra man kommer med tvåmotorigt. Viss flygvana behövs nog med skevroder och så, men den flyger snällt som en buss om man håller sej till enkla saker. Går markstarta om man väljer lite högre varv på motorerna = mindre proppar (7" tror jag klarar sej) men den går även lätt handkasta (hmm, det där om flygvana då...)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Börjar med att säga att det är synd att det inte finns en vettig "nybörjar guide" till et tlyckat rc-flyg.

    Vad som jag skulle rekommendera är att söka upp närmsta modellflyg klubb där du kommer få mycket hjälp.
    Sen som första plan rekommenderar jag ett högvingat utan skevroder(kan byggas om senare), gärna med pusher prop men framförallt ett som är så "oförstörbart" som bara möjligt.
    Ens första plan ska tåla att kraschas för det kommer man alltid göra i början(och även fortsättningsvis).

    Själv började jag med en Art-Tech Wingdragon och den tog mig in i rc-flygkariären på ett mycket bra sätt, och den kan kraschas 30-40ggr och fortfarande kunna flygas med(tro mig).
    Nu är inte denna modell aktuell nå längre då den har borstad motor och NiMh batteri vilket bara är å glömma(även fast det fungerar).

    Jag brukar alltid vara snabb på att rekommendera Multiplex Easystar som nybörjarplan då den är riktigt bra på många sätt(högvingad=stabil, pusher prop=sällan propellerbyte, kraschtålig=många missöden innan den ej gå att laga).

    Nu har du ju inte så mycket utrymme att flyga på om du tänkt använda en tennisbana, jag klarar att landa på 40m men som nybörjare blir det nästan omöjligt.

    Ska dra en kik runt några webbutiker och se vad de finns för utbud av nybörjar kärror.

    Återkommer.

    ps. Man ska aldrig vara rädd för att fråga
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Börjar med att säga att det är synd att det inte finns en vettig "nybörjar guide" till et tlyckat rc-flyg.

    ---

    ps. Man ska aldrig vara rädd för att fråga

    http://www.svensktmodellflyg.se/beginner.asp

    Lite grunder, även om delvis gammal (tex det om radio och inget om elflyg...)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Lite mer grunder med inriktning på elflyg från forummedlemmen Roger
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det här kan nog uppfylla de flesta av dina önskningar: Firebird Stratos
    - nybörjarmodell
    - tvåmotorigt
    - mindre storlek
    - inte allför dyrt (och troligen inte skräpgrejor)

    Om du tycker det är kul så kan du senare köpa en mer avancerad modell och en 6-7-8 kanalsradio nåt sånt.

    http://www.mft.nu/?ProdID=352005
    (verkar dock inte finnas i lager där)

    http://www.horizonhobby.com/products...os-rtf-HBZ7700

    http://www.youtube.com/watch?v=P-megJGK4cE

    Del 1:
    http://www.youtube.com/watch?v=w4lkqYtQ5cw

    Del 2:
    http://www.youtube.com/watch?v=wetUfIES--8

    Del 3:
    http://www.youtube.com/watch?v=5DtIPLoaGiQ

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-06-30 klockan 13:24.

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Själv började jag med en Art-Tech Wingdragon och den tog mig in i rc-flygkariären på ett mycket bra sätt, och den kan kraschas 30-40ggr och fortfarande kunna flygas med(tro mig).
    Fick chansen att prova den i rätt blåsiga förhållanden (en kompis skaffade den nyligen) och var mycket imponerad av hur lättflugen den var, samt att det till och med gick att loopa om man tog i lite. Snäll och förlåtande, köp till ett krash-kitt så är du mentalt säkrad för första flygningarna.

    Själv gick jag på HobbyKing Bixler och flög i 30 sekunder innan jag fick klättra i träd

    Större flygplan flyger generellt bättre om det är lite bris eller mer, mindre flygplan tår ofta mer stryk. HobbyKing Bixler eller SkySurfer som den heter i andra butiker är väldigt krashtåligt. Jag har kört ner den hårt ett par gånger och löst det med lite tape.

    Vidare som jag tycker är helkul med Bixlern är att den är bra i grundutförande men finns massor med utrymme för modifikationer och expriment vilket gör att man lär sig mer om flygplan och dess egenskaper på vägen.

    Än så länge har jag 8 flygdagar i luften med bixler, och ca 20-40 minuter per dag och flyger redan inverterat kontrollerat och gör en del skumma saker. Skitkul!


Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp att välja kamera för filmning.
    Av Wighman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 06:41
  2. Nybörjare på Quad som behöver lite hjälp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:07
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 19:34
  4. Nybörjare behöver lite hjälp.
    Av chulie i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 21:51
  5. Nybörjare behöver hjälp med el-setup
    Av JohanV i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 15:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •