Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: "50cc" elmotor.

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard "50cc" elmotor.

    Hej!

    Någon som har erfarenhet av dessa motorer?

    Hi-Model A7035/9. Hittar inte mycket om den på nätet.
    Rimfire 50cc. Lutar just nu åt det hållet.
    Turnigy Rotomax 50cc. Jag ska köra på 12s. Läste att den är gjord för max 44v men sätt/läst att många
    flyger på 12s.

    Förslag på andra "billiga" men bra alternativ. Någon som har något begagnat och vill bli av med?

    Tack på förhand o Glad påsk!

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mattias S Visa inlägg
    Hej!

    Någon som har erfarenhet av dessa motorer?

    Hi-Model A7035/9. Hittar inte mycket om den på nätet.
    Rimfire 50cc. Lutar just nu åt det hållet.
    Turnigy Rotomax 50cc. Jag ska köra på 12s. Läste att den är gjord för max 44v men sätt/läst att många
    flyger på 12s.

    Förslag på andra "billiga" men bra alternativ. Någon som har något begagnat och vill bli av med?

    Tack på förhand o Glad påsk!
    Hej,
    Rimfire 50cc motorn har för högt kv-tal för 12s tycker jag och är mera en 8-10s motor. Med 12s lär den tokvarva, låta mycket, och bli mindre effektiv.
    Om det är till en modell på runt 2,2-2,3 spännvidd skulle jag starkt rekommendera kv-tal mellan 149-170 och ca 900gram vikt. Då blir det bra prestanda, lång flygtid, och tyst operation med Xoar 24x10e för 149kv och 23x10e för 168kv. 3700-4000mah räcker bra för 7-8min blandflyg.
    Hacker a60L är bra val. Förut fanns Hyperion 5045-B18 som också är bra och kan finnas som begagnad eller i lager på ngn butik.
    Rotomax 50cc motorn borde bli ok även om den verkar lite tung men Hi-model A7035/9 motorn är för tungt tycker jag om du skall flyga långsam 3D.
    Emax har också 50cc elmotorer, kolla på rcflight, har deras lillbrorsa som heter 5325-09 och är nöjd med den.

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Lite” tycka till” ur min samling av motoralternativ till min J 21 som har spv 2.25 m och kommer väga ca 12,5 – 13 kg. Har uteslutit de dyrare alternativen och plockat lite bland de billigare som kan gå på 12S

    Jag tycker man läser ofta ( i köpares recentioner ) att Turnigy motorer drabbas av lossnande magneter. Har erfarenhet av klubbkamrat som köpt en Turnigy där det stora lagret är defekt så motorn rasslar obehagligt men dock går att använda, så jag är skeptisk mot Turnigy – å andra sidan kör ju Mick Reeves sin stora Spitfire med en kraftig Turnigy.
    Köper man Turnigy skall man kanske vara hemma på området och plocka ner motorn och kolla genom den innan man börjar testa den.

    Arrowind 5345-08 (aboveall.se) ,

    Scorpion S-5535-190kv

    Axi 5345 HD/18

    Boost 160 (www.hoelleinshop.com)

    E-Max GT 5345/09 170 kv (hobbyequipment.se)

    Hälsningar
    Peder Fyhr (som också letar elmotor i denna klassen till J 21:an - inlägg under ”skala”- men
    jag vågar inte satsa på billig motor utan har nästan bestämt mig för en Tysk
    kvalitetsmotor)

    flyger i
    Eslövs mfk

  4. #4
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hej.
    Jag har en Emax 5345/9 köpt på Rc flight. Jag har bara provkört den i bänk och det verkar lovande. Den har låg vikt iförhållande till effekt. Jag får köpa något plan att stoppa den i och återkomma med recensioner. Turnigy rotomax 50cc var jag intreserad av men det står att man bara kan köra den på 10s.Det stod på hemsidan att den gick på 12s men efter en del inlägg att den inte fungerade på 12s ändrade de sig till 10s så något fel är det. Det kan man se på sidan då det säger max ström 120A och max effekt 5300watt. Den effekten blir det vid 12s nu är det 4440watt.


    /Ulf
    Senast redigerat av Zazzu den 2012-04-10 klockan 17:24.

  5. #5

    Standard

    Bruker gode gamle Hacker A60-18L på 12S lipo i min 2,2m GB Yak, det fungerer utmerket med god flytid. Xoar 25x12 prop

    Mvh
    Alf
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av affas Visa inlägg
    Bruker gode gamle Hacker A60-18L på 12S lipo i min 2,2m GB Yak, det fungerer utmerket med god flytid. Xoar 25x12 prop

    Mvh
    Alf
    Hej Alf,

    Vet du hur mycket ström A60-18L drar med Xoar 25x12e?

    Mvh
    Amir

  7. #7

    Standard

    Har kjøpt eagletree logger og den har vært oppunder 100A på helt nylaget pakke. Flytid på 8-13 min avhengig av flystil

    Mvh
    Alf
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av affas Visa inlägg
    Har kjøpt eagletree logger og den har vært oppunder 100A på helt nylaget pakke. Flytid på 8-13 min avhengig av flystil

    Mvh
    Alf
    Aha, tack, det var ju inte så mycket ström som jag trodde Jag har A60-18L:s motsvarighet men min heter Hyperion Z5045-B18 med 149kv och Xoar 24x10e i min Pilot RC Sbach 87". Den drar ca 85A på nyladdade 12s 4000mah och ger ca 8min blandflygning.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Hej!

    Tackar för era inlägg o tips!
    Motorn ska sitta i en Krill Katana 28%. När jag kalkylerar vikten på modell och elektronik så sticker det i väg.
    Över 9 kg lär det bli och då jag flyger lite 3D så börjar luta mer åt en dyrare motor.
    Hacker A80-10. Modellen är ju inte den billigaste så bra motor framför priset är viktigare.
    Sen är nästa steg vilken propp? Med orginalstället så är det låg markfrigång och 24" är lite på gränsen.
    Har dock inget lanställ ännu så man kanske kan hitta något högre.

  10. #10

    Standard

    Har også hatt Hacker A80 og det blir mye vekt...
    1, 5 kg motor og 1,5kg batterier.



    Mvh
    Alf
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Ja. Tyvärr blir det mycket. En motor runt 1 kg hade varit bättre.
    2 x DesirePower 5200 mAh väger som du skrev ca 1,5 kg.

    Vet inte exakt vad vikten kommer att bli men enligt spec. så hamnar modellen på ca 7,7 kg utan motor.
    Dags att fixa en våg kanske och se vad den verkliga vikten hamnar på. :-)

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av affas Visa inlägg
    Har også hatt Hacker A80 og det blir mye vekt...
    1, 5 kg motor og 1,5kg batterier.



    Mvh
    Alf
    Okej! Vad var det för modell och flygvikt?

    MVH Mattias

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mattias S Visa inlägg
    Hej!

    Tackar för era inlägg o tips!
    Motorn ska sitta i en Krill Katana 28%. När jag kalkylerar vikten på modell och elektronik så sticker det i väg.
    Över 9 kg lär det bli och då jag flyger lite 3D så börjar luta mer åt en dyrare motor.
    Hacker A80-10. Modellen är ju inte den billigaste så bra motor framför priset är viktigare.
    Sen är nästa steg vilken propp? Med orginalstället så är det låg markfrigång och 24" är lite på gränsen.
    Har dock inget lanställ ännu så man kanske kan hitta något högre.
    Hej,
    9kg låter mycket men det kanske blir tyngre med glasfiberkärror? Vad väger planet tomt?
    Min Pilot RC Extra 300 88" som är bland de största "50cc" modellerna väger 7,8kg flygfärdigt med 4000mah ackar och Hacker A60-16L.
    Om du gillar lugn 3D flygning så skulle jag rekommendera Hacker A60-18L och ca 4000mah 12s för att hålla modellen så lätt som möjligt och sen göra allt man kan för att få till tyngdpunkten utan att blya i nosen. Om det är aluminiumställ kan man köpa det på något metallager och bocka till det själv.
    A80-10 och 12s 5200mah ackar är kanske ett bättre val om man vill flyga riktigt hård 3D men istället förlorar man de fina lågfartsegenskaperna.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Varför inte dra in Hackers växlade inrunners i bilden. De är väl speciellt lämpade för 3D flygning och är lättare än deras outrunners......

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hej,
    9kg låter mycket men det kanske blir tyngre med glasfiberkärror? Vad väger planet tomt?
    Min Pilot RC Extra 300 88" som är bland de största "50cc" modellerna väger 7,8kg flygfärdigt med 4000mah ackar och Hacker A60-16L.
    Om du gillar lugn 3D flygning så skulle jag rekommendera Hacker A60-18L och ca 4000mah 12s för att hålla modellen så lätt som möjligt och sen göra allt man kan för att få till tyngdpunkten utan att blya i nosen. Om det är aluminiumställ kan man köpa det på något metallager och bocka till det själv.
    A80-10 och 12s 5200mah ackar är kanske ett bättre val om man vill flyga riktigt hård 3D men istället förlorar man de fina lågfartsegenskaperna.
    Hej!

    Jag har själv inte vägt modellen men läste att vikten ligger på ca 5,4 kg tom.
    Såg ett klipp på Youtube där en kille flyger med en Extreme Flight Yak med en Hacker A80-10 på 10s och en flygvikt på
    9 kg och det är ungefär vad katanan kommer att väga med den motorn och min 12s setup.

    Jag har en GB Yak 1.8m som jag flyger med 6s 5200 mAh. Har just nu två accar som även är gött att kunna nyttja till Katanan.
    Har funderat på mindre accar. 4200 mAh. Sen är ju frågan om vilket som ger mest flygtid. 1000 mAh mindre kapacitet men ca 320 g lättare?

    Jag flyger aldrig konstant 3D utan väldigt blandat men att hänga i proppen och dra på och flippa runt ett varv nån gång ibland vill jag kunna göra annars föredrar jag att försöka flyga 3D långsamt.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mattias S Visa inlägg
    Hej!

    Jag har själv inte vägt modellen men läste att vikten ligger på ca 5,4 kg tom.
    Såg ett klipp på Youtube där en kille flyger med en Extreme Flight Yak med en Hacker A80-10 på 10s och en flygvikt på
    9 kg och det är ungefär vad katanan kommer att väga med den motorn och min 12s setup.

    Jag har en GB Yak 1.8m som jag flyger med 6s 5200 mAh. Har just nu två accar som även är gött att kunna nyttja till Katanan.
    Har funderat på mindre accar. 4200 mAh. Sen är ju frågan om vilket som ger mest flygtid. 1000 mAh mindre kapacitet men ca 320 g lättare?

    Jag flyger aldrig konstant 3D utan väldigt blandat men att hänga i proppen och dra på och flippa runt ett varv nån gång ibland vill jag kunna göra annars föredrar jag att försöka flyga 3D långsamt.
    Hej igen

    Jag tror det är såhär att de som redan kan flyga 3D duktigt och har fått alla rörelser i ryggmärgen kan flyga 3D med en tyngre modell också och kan utnyttja den extrema prestandan som en A80 ger för en 50cc modell. Däremot om man är på g att lära sig 3D flyg så tycker jag att en tung modell försvårar det hela och flygningen kan inte ske lika avslappnad för alla manövrer måste ske snabbare med en tyngre modell plus att det ställer högre krav på servon, linkage och att kärran är i bra skick.
    Förstår dig helt och hållet som vill utnyattja dina 6s 5200mah ackar även till "50cc" modellen. Har själv kört med ca 5000mah 12s i "50cc" kärror under flera år med gott resultat men ganska nyligen provat 3700-4000mah 12 ackar (sparat ca 300gr) och blev glad överraskad över att den kändes så mycket lättare och trevligare att flyga och ville meddela det. Du får självklart mera flygtid med 5200mah jämfört med 4000mah sålänge det är samma motor och propeller.
    Om modellen väger 5,4kg tom så verkar det som du kan klara dig under 8,5kg flygfärdigt med en elmotor på ca 1kg

    Har nyligen konverterat 2st modeller en Yak54 på 1,9m och en extra på 2m att köra på 6s istället för 12s och sparade över 500gr vilket gjorde enorm skillnad. Nu blev jag nyfiken på vad du kör för elsetup i din 1,8m GB Yak med 6S? alltid kul och veta vad andra kör för setup

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fyhren Visa inlägg
    Hej

    Varför inte dra in Hackers växlade inrunners i bilden. De är väl speciellt lämpade för 3D flygning och är lättare än deras outrunners......

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk
    Hej,

    Jag tror också att växlade inrunners borde vara ett effektivt och lätt alternativ till "outrunners" men har sett väldigt lite av de för oftast sitter de i F3A tävlingsmodeller eller vassa elseglare. Kanske priset och monteringen med växel har gjort de mindre vanliga?

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hej igen

    Jag tror det är såhär att de som redan kan flyga 3D duktigt och har fått alla rörelser i ryggmärgen kan flyga 3D med en tyngre modell också och kan utnyttja den extrema prestandan som en A80 ger för en 50cc modell. Däremot om man är på g att lära sig 3D flyg så tycker jag att en tung modell försvårar det hela och flygningen kan inte ske lika avslappnad för alla manövrer måste ske snabbare med en tyngre modell plus att det ställer högre krav på servon, linkage och att kärran är i bra skick.
    Förstår dig helt och hållet som vill utnyattja dina 6s 5200mah ackar även till "50cc" modellen. Har själv kört med ca 5000mah 12s i "50cc" kärror under flera år med gott resultat men ganska nyligen provat 3700-4000mah 12 ackar (sparat ca 300gr) och blev glad överraskad över att den kändes så mycket lättare och trevligare att flyga och ville meddela det. Du får självklart mera flygtid med 5200mah jämfört med 4000mah sålänge det är samma motor och propeller.
    Om modellen väger 5,4kg tom så verkar det som du kan klara dig under 8,5kg flygfärdigt med en elmotor på ca 1kg

    Har nyligen konverterat 2st modeller en Yak54 på 1,9m och en extra på 2m att köra på 6s istället för 12s och sparade över 500gr vilket gjorde enorm skillnad. Nu blev jag nyfiken på vad du kör för elsetup i din 1,8m GB Yak med 6S? alltid kul och veta vad andra kör för setup
    Japp. Finns ju en del att välja på och svårt att veta vad man ska ha. Många sömnlösa nätter ang. motor till Katanan.
    Närå, så illa är det inte.

    I GB yak:en sitter en Axi 5320/18 med 20x8 elträpropp. Desire Power 6s 5200 mAh. Fartreglage: Castle Creation ICE HV160.
    Jorå. Lite överdrivet kanske så fartreglaget får jobba för en annan motor i katanan. Räcker med ett 100A i Yak:en.

    Ska tilläggas att jag körde Katanan med en MVVS 58 Pro Sport innan den gick i backen (motorstopp på lågan och i taskigt läge) Tror vikten med motor, dämpare, tändsystem o tank är ca 2800 g.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mattias S Visa inlägg
    Japp. Finns ju en del att välja på och svårt att veta vad man ska ha. Många sömnlösa nätter ang. motor till Katanan.
    Närå, så illa är det inte.

    I GB yak:en sitter en Axi 5320/18 med 20x8 elträpropp. Desire Power 6s 5200 mAh. Fartreglage: Castle Creation ICE HV160.
    Jorå. Lite överdrivet kanske så fartreglaget får jobba för en annan motor i katanan. Räcker med ett 100A i Yak:en.

    Ska tilläggas att jag körde Katanan med en MVVS 58 Pro Sport innan den gick i backen (motorstopp på lågan och i taskigt läge) Tror vikten med motor, dämpare, tändsystem o tank är ca 2800 g.
    Aha, jo förstår att det kan vara svårt att bestämma vad man skall välja för motor.
    Jag tycker också om Aximotorer och CC reglage som ger super mjukt gång på motorerna.
    Tråkigt och höra att bensinaren strulade för dig. Det blir lättare med elsetupen speciellt om man kan föra fram ackarna längst fram i nosen mot brandväggen så man slipper blya.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    33
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Inredningssnickare
    Klubb
    Katrineholms Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Hej.
    Jag har en Emax 5345/9 köpt på Rc flight. Jag har bara provkört den i bänk och det verkar lovande. Den har låg vikt iförhållande till effekt. Jag får köpa något plan att stoppa den i och återkomma med recensioner. Turnigy rotomax 50cc var jag intreserad av men det står att man bara kan köra den på 10s.Det stod på hemsidan att den gick på 12s men efter en del inlägg att den inte fungerade på 12s ändrade de sig till 10s så något fel är det. Det kan man se på sidan då det säger max ström 120A och max effekt 5300watt. Den effekten blir det vid 12s nu är det 4440watt.


    /Ulf
    Har kikat lite på Emax GT 5345/9. Enligt Spec så uppfyller den mina önskningar. Kv = 170. 3776 W på 12s. Man brukar väl räkna med 350-400 W/kg för 3D och om nu kärran blir så tung som 9 kg så räcker det gott o väl. Som du skriver så är vikten kontra effekt väldigt imponerande. Endast 850g. och priset var ju överkomligt. Sen är det ju det där "man får vad man betalar för" som kanske "skrämmer" lite. Inge problem med det priset om man inte blir nöjd med kvalitén men det man inte vill vara med om är att motorn orsakar ett haveri. Man kan ju göra som du, provköra i bänk ordentligt. Se till att man har tillräckligt med höjd under de första hårda flygningarna. Japp. Återkom gärna med recension! Hittar inte mycket på webben om den motorn.

    MVH Mattias

Liknande ämnen

  1. Pilot RC Extra 260 87" med elmotor
    Av C206 i forum Elmodeller
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 15:38
  2. Elmotor som "fastnar"
    Av MarcusG i forum Elektronik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 17:45
  3. Above All Pitts "Bulldog" Model 12S Python 50cc
    Av Ålänning i forum Byggdagboken
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 20:51
  4. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  5. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •