Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: UMX Beast med AS3X förbättringar?!

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard UMX Beast med AS3X förbättringar?!

    Jag provade min Beast igår och den flyger, men jag tycker inte riktigt gyrot är med på noterna. Man hör att AS3X är igång, men den vaggar väldigt med vingarna vid en harrier.

    GeeBeen var en riktig "Aha", hoppas kunna få till Beasten att bli det också.

    Någon mer som upplever detta och har någon lösning?
    Superhero

  2. #2


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Tjena

    Börja med att plocka av och balansera propp och spinner så blir det mycket bättre. Var noga med TP.
    Och var även noga med att modellen står blixtstilla 10sec efter du satt i accen (brukar låta min stå någon sec
    efter pipen för att vara säker.

    /Kalle

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rc9 Visa inlägg
    Tjena

    Börja med att plocka av och balansera propp och spinner så blir det mycket bättre. Var noga med TP.
    Och var även noga med att modellen står blixtstilla 10sec efter du satt i accen (brukar låta min stå någon sec
    efter pipen för att vara säker.

    /Kalle
    Ballansera måste jag göra märkte jag, skall läsa på TP med.
    Superhero

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hur har det gått Henrik? Någon mer som märkt något liknande problem med Beasten?

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hur har det gått Henrik? Någon mer som märkt något liknande problem med Beasten?
    Jodå, börjar bli vän med den.

    Jag har balanserat spinner och propeller hyffsat, flyttat in stötstången på skevridren för att få högre gain på gyrot och flyttat bak acken för att få TP på rekomenderad plats. Nu flyger den absolut bättre.




    Superhero

  6. #6
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jag fick accar till min AS3X Beast i går och tog ledigt från jobbet i dag för nu skulle det flygas...
    Vindstilla ute och en vacker Oktobersol :-D
    Första flygningen:
    Startade på asfalt för att få en rullande start, flyger ju otroligt stabilt!! Men efter två minuter då jag börjat bli lite kaxigare lade jag på en kvickroll och .......vad hände.....lossnade accen och ramla bakåt i kroppen eller?? Harrierflygning ner i mjuka gräset....... flyger ju sååå sakta.... Elevator servot hade fastnat i fullt up... :-/
    Kanske för stora utslag?? Satte ned servo endpoints till 85% testade i handen med inkopplad stabilisering fulla utslag verkade ju funka..
    Andra flygningen: Ut i höga gräset (för säkerhets skull). Kastade iväg med 3/4 trottel snett uppåt och den flög iväg helt rakt och fint (mycket enkel att handstarta) accen lite längre bak denna gången för att få till perfekt CG. flög 5 minuter RIKTIGT ROLIG MASKIN!! men det tar nog en stund innan man vänjer sig med stabilliseringen...nästan FÖR stabil... jaha samma sak höjdservot stuck igen...nödlandning i det höga gräset.
    Kanske dåligt med kräm i accen?? I med en nyladdad ack och nu ...
    Flygning 3: Flög fint i en minut passerade på 2 meters höjd inverterat elevatorn stuck fullt uppåt igen och nu blev det en hårdare landning...ena vingstöttan sprack och spinnern lossnade... :-(

    Ringde till HAB och dom sade att jag skulle skicka in hela kärran för deras leverantör ville ha in dom som hade problem...
    Glad att jag inte köpte den på Ebay!!!

    Så nu får man väl gå ut med hunden i stället....alltid nån som blir glad...

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Samma sak hände med min kompis Beast fast på sidrodret.
    Han fick en ny kärra.
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är jag som är kompisen s.k.

    Jag har inte ens brytt om mig att testa tyngd punkten, var skall den vara ni som vet?

    Jag tycker den är liten och snabb, men lite trög i svängarna vilket kan bero på tyngdpunkten.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    CG på AS3X ligger längre bak än på den ostabiliserade beasten, ska vara 19 mm bakom undre vingens framkant enligt manualen. (18mm på den utan as3x). Jag tyckte att min "sweet spot" låg på ca 20 mm. Men jag hann som sagt inte testa så mycket...
    Har snackat med HAB och ska skicka in kärran i dag...
    Längtar tills den kommer tillbaka!

  10. #10
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Tur att det finns ansvarsfulla importörer/leverantörer när kvalitetskontrollen hos E-flite är som den är...
    Dom har nu skickat en ny Beast.
    Hoppas att den funkar bättre...

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    19mm bak från framkanten på den undre vingen.

    Nu flyger den snällare men ändå inte tillräckligt bra, den vill ha fart mycket fart. Kommentarerna haglade från kompisarna "hur rolig är den på en skala?".

    Jag flög min på inomhus flyget i helgen det gick bra i stora åttor, men annars så ville den vika sig i svängarna. Jag kom inte längre än så innan höjdroderna ställde sig i endläge antingen fullt upp eller ner, tur den var på marken. Detta var nummer två det var sidorodert tidigare och nu meddelade jag handlaren att återköp eller annan modell från Horizon är alternativet.

    Balsa regn
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    "hur rolig är den på en skala?"
    Skitkul efter lite trixande med tyngdpunkt och utslag! Men... man måste vara medveten om vad man köpt(!). Det är ingen slowflyer likt de vanliga profilmodellerna utan ett riktigt flygplan som flyger som ett sådant.

    Kliv utanför gympahallen och be kompisarna göra en rak roll med sina profilmodeller, för dem flyger verkligen som skit även om dem är enklare att köra i en gympahall... skrattar bäst som skrattar sist :-)


    Alla är överens om att Ferrari är en bättre bil än en Jeep... ända tills man fått veta var man skall köra någon stans. Eller hur?

    Superhero

  13. #13
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Fick min Beast i går efter reklamation till HAB (smallsize). Tack för det!
    Har flugit ca 10 accar nu. Inte några problem alls med denna Beasten!
    Börjar så smått bli vän med den nu men det tar tid att vänja sig med att man MÅSTE flyga den med alla roder! Den "viker sig" inte i svängarna men gyrot behåller sin "heading" om man inte använder sidrodret. Sidrodret använder jag på rutin vid rättvänd flygning men insåg nu att jag tidigare fuskat inverterat... med stabiliseringen så vill Beasten inte gärna svänga utan sidrodret. Vaggningarna vid harrierflygning är vid så låg fart att den hade vikit sig utan stabilisering. Jag tycker att den lilla Beasten flygs bäst i STORA manövrer (utomhus) då den går som på räls. Rolling circles går bra men torque hover går inte alls bra... när gyrot väl "släpper" så spinner den plötsligt runt helt okontrollerat man har ingen chans att malla in en lämplig ailerion position för att motverka vridmomentet. Men i det stora hela så gillar jag den lilla Beasten som trivs bäst utomhus och flugen som en stor maskin...

Liknande ämnen

  1. Mig 15 as3x E-FLITE
    Av tedeman1998 i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-08, 09:42
  2. UMX Gee Bee med AS3X
    Av henke2 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-05-30, 08:28
  3. The beast
    Av Dick i forum Bensinmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 20:08
  4. H9 Beast Maidenvideo
    Av affas i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •