Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Vilket lim?

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Trodde det var en EPO kärra som skulle repareras!
    Jag föredrar också Uhu Por men det är mer för att jag ogillar lukten av kickern!

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är troligen EPO även om det inte riktigt framgår av frågan.
    Vi har flugit inomhus massor av år med först depron-kärror men numera oftast EPP-kärror och tidigare var det av nån anledning populärast att bygga med CA även om jag personligen föredrog UHU Por. Numera är det nästan ingen som limmar kärrorna med CA - delvis beroende på att det är lite "otrevligt" att hantera men främst för att fogarna blir väldigt sköra - och speciellt om man använder kicker verkar det som. Jag våtlimmar det mesta på inomhuskärrorna men trots att jag inte är snål på limmet så blir ändå kärrorna förhållandevis lätta så det tyder väl på att limmet i sig inte väger så mycket - men det kanske beror på att "bensinen" avdunstar...
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Det lär nog stämma! Med tanke på att torrhalten är knappt 30% och resten är lösningsmedel..

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inhandlade en flaska "Pattex 100 %" idag och har gjort provlimningar på EPP med UHU Por och "100 %" så imorrn har vi svaret...
    Roger

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Kan (tyvärr) säga att det var 60 bortslösade kronor när jag köpte Pattex 100 % lim.
    Jag provlimmade med 5 mm EPP-flak och limfogen var under tämligen högt presstryck under ca: 1 dygn. De 2 bitar som jag limmade ihop med 100 % kunde med lätthet delas i fogen medan de bitar som jag limmade med UHU Por inte gick att dela i fogen utan materialet gick sönder utanför fogen.
    Det går säkert att limma fast en lös bit EPP som inte utsätts för belastning men där högre hållfasthet krävs så är det tyvärr inte rätt lim.
    Roger

  6. #26
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Men ta det försiktigt, limmet sväller som tusan under härdningen.
    ....vilket kan vara bra om skadan är stor och det blivit håligheter där foam saknas som behöver fyllas upp.
    Det är hyfsat enkelt att skära bort överskottet efteråt och slipa till det.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #27
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Kan (tyvärr) säga att det var 60 bortslösade kronor när jag köpte Pattex 100 % lim.
    Tack för den utprovningen. Låter som ganska kasst, nånstans mellan oanvändbar kinaklister och uhu-por alltså. Kanske kan fungera för dig som grund till gångjärnstejp, mest för att bli av med det, men inget måste i verktygslådan
    fredrik

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fredrik,
    Har haft lite PM-konversation med karstena och vi har båda konstaterat att limmet inte fungerar om man försöker limma EPP och har bitarna under press - bl a beroende på att det inte härdar ut tillräckligt när bitarna sitter i hård press. Möjligen kan det fungera lite bättre om man bara trycker ihop bitarna och låter dom torka utan press men det är hursomhelst mycket underlägset UHU Por för limning av dessa material. Jag har ytterligare prov på gång (som limmades igår kväll) där jag testar att limma ihop utan press men jag är ändå tveksam... kände lite på bitarna i morse och det verkade inte riktigt lovande men jag avvaktar till ikväll med det riktiga styrkeprovet. Det fungerar säkert bra att limma fast bitar av mera kosmetisk art men även om det fungerat för karstena så skulle jag personligen inte använda detta lim till EPP/EPO. Det känns helt enkelt alltför osäkert och kräver dessutom mycket längre härdningstid än UHU Por - i alla fall har det varit så i mina enkla tester.
    Så UHU Por kvarstår som herre på täppan. Troligen finns det mera konventionella kontaktlim (lösningsmedelbaserade) som skulle kunna fungera bra på EPP/EPO men den typen av lim fungerar ju inte på depron och det vore ju lite synd att behöva ha olika typer när det ändå finns ett lim som fungerar utmärkt på alla dessa material och som ger en mycket stark fog (där inte fogen utan materialet runtomkring brister vid förstörande prov).
    Roger

  9. #29

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Jag har ett förslag till!
    Kort bakgrund: Jag har tidigare byggt pluggar i vanlig cellplast. Då har jag använt PL200!
    Förra året skulle jag bygga ett Isolerat hus av Cellpast och masonit till ungarnas utekaniner. Då använde jag Pattex. Funkade ett tag sedan rasade sliten itu. Pl 200 funkar, men jag har bara testat på vanlig cellpast.

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Känns som att PL200 är liiite besvärligt att hantera eftersom det väl bara levereras i patroner för fogsprutor... Inte alls omöjligt att det kan fungera men jag har testat ett Pattex konstruktionslim och det bet inte alls bra i EPP.
    Visst kan det vara kul att hitta alternativ men när det gäller rena rekommendationer så måste det vara grejor som garanterat fungerar och just nu ser jag inget generellt användbart alternativ till UHU Por när det gäller depron, EPP och EPO-limning. Så skall vi ge rekommendationer anser i alla fall jag att dom skall vara väl underbyggda.
    Roger

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    På tal om PL "flera hundra"...

    PL 400 är ju ett gammalt beprövat konstruktionslim.
    Lösningsmedel - ja troligen, (nästan alla kontaktlim har otäcka kemikalier i innehållet)
    Bra bett - ja garanterat,
    Sväller - nej,
    Torkar snabbt - ja relativt,
    Finns i tub - ja,
    Elastiskt - ja lite.

    Jag hade en kompis som en gång i tiden byggde en svävare i fullskala. Konstruktionen var i aluminiumplåt, och han popnitade och LIMMADE ihop skrovet med just PL 400. Satt stenhårt!

    Hur det fungerar på depron/EPP/EPO/Frigolit, har jag inte en aning om.
    Kanske kan vara värt att prova...

    För övrigt så anser jag (med en dåres envishet) att PU-lim är överlägset när det gäller att limma skumplast av olika material, just för att det skummar och fyller ut alla skrymslen och vrår...
    Retroholic!

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tomas - du får gärna gilla PU-lim och rätt hanterat är det nog det bästa om passformen är dålig just p g a att det skummar och fyller ut. Men försök limma en inomhus-EPP-kärra med PU där du inte kan fixera bitarna så att dom inte rör sig under skumningen...
    F ö gjordes det nyss ett "dragprov" på de 100%-limmade EPP-bitarna som jag inte haft nåt tryck på under härdningen (närapå 1 dygn). Tyvärr så var det alldeles för lätt att dra isär och det vare fogen som gav sig. Kanske fungerar det olika beroende på ytan på EPP-bitarna (för karstena har ju tydligen lyckats limma EPO med detta lim) men jag kommer i alla fall aldrig att limma EPP eller EPO med "Pattex 100 %".
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •