Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ducted fan förslag!

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard Ducted fan förslag!

    Hej!
    Jag har länge velat ha ett ducted fan plan men har alltid tyckt att dessa är för dyra, har funderat lite på ett stryker från parkzone. Men så kollade jag på aircpro.com och såg att dom hade rea på en massa elplan. Där finns tre stycken med ducted fan som jag tkr verkar vara intressanta. Jag har aldrig testat fläkt-drivna plan förut men jag kan ju flyga, har flugit en massa el plan och två metanol, är det stor skillnad mellan fläkt och vanligt?
    Nu är frågan vilken av dessa skulle man isf satsat på? som sagt har jag ingen erfarenhet utav fläkt så det ska ju helst inte vara för svårt, men jag vill också ha ngt som det är lite spänning i.

    1. JETIGER EP RTF Art-Tech.

    2. EUROFIGHTER 2000 EP RTF Art-Tech.

    3. FA 18C HORNET EP RTF Art-Tech.

    Andra förslag är naturligt vis också välkomna!

    Tacksam för svar!
    MVH Charlie

  2. #2
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Alfa Models F-86 och Mig-15. De flyger mycket bra och har inga konstigheter för sig. Kolla in MFT, de säljer båda. Men skaffar du en sån, så skaffa motor i klass med mfts värsting-paket, för annars är de inge roliga!
    Jag har en F-86a med det större motoralternativet o den är hur kul som helst o flyga.
    Våga vägra Powerbox!

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Alfa Models F-86 och Mig-15. De flyger mycket bra och har inga konstigheter för sig. Kolla in MFT, de säljer båda. Men skaffar du en sån, så skaffa motor i klass med mfts värsting-paket, för annars är de inge roliga!
    Jag har en F-86a med det större motoralternativet o den är hur kul som helst o flyga.
    Tack för svaret!
    Har redan kollat runt på tusentals sidor, men som sagt tkr jag att det är för mkt pengar att lägga på ett första fläktflyg, med tanke på att det kanske går åt pipan första gången^^.
    MVH Charlie

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    ....med tanke på att det kanske går åt pipan första gången...
    Så får man inte tänka, det är en pessimists tankar...du ska istället tänka: jag kommer nog bli besviken på farten i denna kärran när jag väl landat...
    Å sen köper du en värre fläkt å större ack....

    Det jag hört i övrigt om edf:er (inte flugit några själv, bara läst...) är att man måste vara "mer förutseende", dvs fläkten är inte lika snabb som en propeller-kärra, du måste gasa mer, o ffa mkt tidigare än vad du brukar göra med en propellerkärra... annars hinner du inte få tillräckligt med dragkraft..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Så får man inte tänka, det är en pessimists tankar...du ska istället tänka: jag kommer nog bli besviken på farten i denna kärran när jag väl landat...
    Å sen köper du en värre fläkt å större ack....

    Det jag hört i övrigt om edf:er (inte flugit några själv, bara läst...) är att man måste vara "mer förutseende", dvs fläkten är inte lika snabb som en propeller-kärra, du måste gasa mer, o ffa mkt tidigare än vad du brukar göra med en propellerkärra... annars hinner du inte få tillräckligt med dragkraft..
    Ah är nog lite av en pessimist i denna hobby^^, med tanke på att när jag började så totalcrashade jag en calmato sport som jag hade försökt och försökt bygga ihop i veckor och äntligen lyckasxD
    MVh

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Charlie............det kostar inget extra att fråga om hjälp. Det är bara att ringa eller hojta till så finns här folk som kan hjälpa dig. Både med kärran OCH med dubbelkommando ifall du känner för det.

    Hade själv en TigerShark från Graupner och den vart förhållandevis snäll och flyga just med tanke på det som jocke1963 skriver. Du har inte propeller draget över roderna som hjälper till utan det hänger på fartvinden. En kraftig fläkt/motor är ett stort +.

    Som sagt vill du ha hjälp så tveka inte att antingen ringa eller maila.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Charlie............det kostar inget extra att fråga om hjälp. Det är bara att ringa eller hojta till så finns här folk som kan hjälpa dig. Både med kärran OCH med dubbelkommando ifall du känner för det.

    Hade själv en TigerShark från Graupner och den vart förhållandevis snäll och flyga just med tanke på det som jocke1963 skriver. Du har inte propeller draget över roderna som hjälper till utan det hänger på fartvinden. En kraftig fläkt/motor är ett stort +.

    Som sagt vill du ha hjälp så tveka inte att antingen ringa eller maila.
    Aa!, om jag nu köper en sån kärra så kan jag ju kontakta någon på klubben om lite hjälp i början. Vad tror du om ett sånt plan som den jetiger, tänkte mest kolla om fläkt var min grej, ser ju jäkligt fräckt ut när de flyger! Kolla t.ex. här

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=0u9dZT_U-7o"]YouTube - Super Fast JET TIGER Electric Ducted Fan RC Jet[/ame]

    Såg även denna!
    http://hobbtek.se/visa_produkt.asp?id=729&t=F-86+Sabre
    Bättre eller sämre?
    Kan även nämna att jag hade tänkt mig ett plan för under 2k.
    MVH Charlie!
    Senast redigerat av chulie den 2008-12-01 klockan 22:21.

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    De kärror du länkar till är ju paket med (antagligen) sunkig, billig kinesradio.... har du ingen radio..?
    Isf skulle jag nog börja med att köpa en bra radio, gärna 2.4 Ghz....men då kommer du nog inte under 2k....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av chulie Visa inlägg
    Aa!, om jag nu köper en sån kärra så kan jag ju kontakta någon på klubben om lite hjälp i början. Vad tror du om ett sånt plan som den jetiger, tänkte mest kolla om fläkt var min grej, ser ju jäkligt fräckt ut när de flyger!

    Såg även denna!
    http://hobbtek.se/visa_produkt.asp?id=729&t=F-86+Sabre
    Bättre eller sämre?
    Kan även nämna att jag hade tänkt mig ett plan för under 2k.
    MVH Charlie!

    Jag "tror" att Sabren du länkar till samt vet att tigersharken som jag hade inte ligger i närheten av prestanda som den i filmen. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa "kompletta" paket av ducted fan men kan med gott samvete påstå att du behöver bättre grejor än dom som följer med dessa paket för att få ut nån glädje i EDF kärrorna.

    Du har ju redan en egen radio , mottagare mm , varför inte satsa på en "icke komplett" DF för 500-1000kr mer och få ut lite mer av flygplanet? Jag tror du kommer få bättre nytta av flygplanet om du lägger lite krut på hårdvaran som tex det paket som MFT rekomenderar till sin Sabre med "god prestanda". Kan ju mycket väl tänka mig att man inte bör ha mindre kraft än i det förslaget.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    De kärror du länkar till är ju paket med (antagligen) sunkig, billig kinesradio.... har du ingen radio..?
    Isf skulle jag nog börja med att köpa en bra radio, gärna 2.4 Ghz....men då kommer du nog inte under 2k....
    Jo, visst har jag en radio, har en futaba o en hitec eclipse så jag skulle ju isf använda eclipsen och en bra mottagare. Tycker att det skulle va skönt med ett RTF-kit eftersom att allting är monterat och klart, behöver bara ladda och byta mottagare. Mamma o pappa håller på att renovera huset, så jag har knappt någon plats att sitta och skruva på...


    Tacksam för svar!
    MVH Charlie
    Senast redigerat av chulie den 2008-12-02 klockan 16:13.

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    174
    Klubb
    mk tre aviatörer

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Jag "tror" att Sabren du länkar till samt vet att tigersharken som jag hade inte ligger i närheten av prestanda som den i filmen. Jag har ingen egen erfarenhet av dessa "kompletta" paket av ducted fan men kan med gott samvete påstå att du behöver bättre grejor än dom som följer med dessa paket för att få ut nån glädje i EDF kärrorna.

    Du har ju redan en egen radio , mottagare mm , varför inte satsa på en "icke komplett" DF för 500-1000kr mer och få ut lite mer av flygplanet? Jag tror du kommer få bättre nytta av flygplanet om du lägger lite krut på hårdvaran som tex det paket som MFT rekomenderar till sin Sabre med "god prestanda". Kan ju mycket väl tänka mig att man inte bör ha mindre kraft än i det förslaget.
    Jag har som sagt inte så mycket plats att bygga ihop allt på:/. Skulle underlätta att få hem ett färdigt plan!

    Menar du alltså att det är för klen motor?

    Kanske borde satsa på ett vanligt prop plan ist. De säljer även ut arttech edge och Yak, man får kanske ut mer glädje utav en sån kärra än jetigern?

    Du kan inte rekomendera en bra lipo laddare/balanserare? har tidigare använt laddare (med balanserare i) som man fick med RTF paket men dessa verkar Skada batterierna, där blir liksom ingen kraft i cellerna efter bara ett 15-20tal laddningar...

    Tacksam för svar!
    MVH Charlie

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Dom motorer som följer med dom flesta färdiga paket är på tok för dålig kvalle på,, Håller bara effekten i ca 10 flygningar sedan far lager sönder och magneter tappar kraft. Därimot brukar dom ge samma pullver som dyrare mega och dom senaste braiga outrunnerna. Ex på stenbra motor är megas sortiment dom klarar dubbla ugivena wattantale i fläkt och lagren är stenbra o magneterna håller för vilken värme som hellst. Men kostar då ca 700kr + för minsta motorn till 60mm fläkt. Ska man ha värsta motorn som lev mest effekt för instoppat watt + stenbra kvalle ska man köpa Lenher inrunner men då drar det iväg till över 1500kr för minsta motor ! Bästa motor för pengen är en outrunner som heter Jetscremer ,,finns en liten rackare på endast 39g som är lika bra som megas motorer som väger 50g! Håller stenbra och tål 550watt på endast dom 39g!! Passar utmärkt i alfas 60mm fläkt, effektivaste 60mm fläktpaket du kan köpa. Alfas 60mm 5 bladiga fläkt är stenlätt 18g och ger med jetscreemermotorn ca 800g vid 500watt i bänk!! ca 650g i plan med bra insugskanaler. rekomenderas starkt. Jetscreemer finns på Hobbylobby i usa även alfafläkten finns där. jetscreemer har även en motor för 70mm fläkt ,,tål 1400Watt! 70mm fläkt rekomenderar jag i första hand Het fläkt 70mm klar den bästa ,trott endast 300kr pris! Bättre än dyra kolfiberfläktar som kostar skortan. wemotec är ju nästan lika bra och samma pris , men dom har alla storlekar.


    Laddare.. Inte så viktigt vilken bara det är för lipo. Men därimot ska man ha balancerare.. endrea lös sådan eller köpa dyrare laddare med bal.

  13. #13

    Standard

    Wemotec fläktarna är prisvärda och bra, som tidigare talare, grymma EDF motorer kostar endel så som Lehner, Plettenberg, Hacker osv men ger i sin tur tillbaka trevlig prestanda och lång livsläng. Multiplex har en Wemotec 480 fläkt med installerad HiMax motor som ett paket för runt tusingen. Ger ca 800-850g vid 350watt och passar många fläktkärror.

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    83
    Jobb
    Rc flyg och Portning av toppar i första hand 4takt mc men även 2-takt. När jag är vaken.

    Standard

    Himax i wemotec = multiplex ..Du det lät bra ! Bästa jag hört faktist i färdiga prylar. Just Himax motorn är helt ok

Liknande ämnen

  1. Förslag
    Av PeteriÅseda i forum Nybörjare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 22:18
  2. Monterings förslag
    Av sm3xrq i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 22:50
  3. JAS 39 Gripen Ducted Fan Jet
    Av Örjan i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 23:22
  4. Förslag på ny kärra.
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •