Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: ER9X (modifierad Turnigy 9X) med extra spak för kamera P/T

  1. #21

    Standard

    Nu så läser du på hobbykings sida om Turnigy 9X eller? Med originalmjukvara så är begränsningen 8 kanaler samt att den är mycket sämre att programmera etc. Men detta är en begränsning som endast sitter i radions mjukvara, hårdvaran klarar mer.

    PPM fungerar med mer än 8 kanaler, se bara TSLRS, som med en exempelvis Multiplexradio utan problem kan köra 12 kanaler. Och som sagt så kan en Turnigy 9X med ER9X så kan man ha en PPM-signal på upp till 16 kanaler, sedan tror jag att tekniken sätter stopp.

    En anledning till att det oftast är 8 kanaler som används är att de stora radiotillverkarna har en hyfsat stabil PPM-signal om endast 8-kanaler används. När man har mer så använder de lite olika sätt att lösa hur de sänder signalen. Exampelvis Futaba/Robbe/Graupner använder sig av en varierande pulslängd beroende på hur stor signalen för varje kanal är. Detta innebär att vid stora servoutslag blir pulslängden längre än vid små utslag. Det finns lite olika knep att fixa detta men inget som är helt perfekt.

    En stor fördel med ER9X är att man kan själv bestämma hur lång pulslängd (vet inte om detta är rätt begrepp) man ska ha, detta gör att sändare som förväntar sig en stabil PPM-signal (som exempelvis TSLRS etc) kommer att fungera bra även vid mer än 8 kanaler.

  2. #22

    Standard

    Om just begränsningen så läste jag nånstans på RCGroups om 2.4ghz konverteringar och där stod det att ppm blir begränsat till 8 kanaler, men de kanske menade att china systemen som finns blir begränsade till 8 kanaler, Som FD,FrSky,Assan mfl.

  3. #23

    Standard

    Ja, det måste det ju vara. Om det fungerar med mer än 8 kanaler till UHF systemen (~430-450MHz) så måste det ju även fungera till 2.4GHz. Jag ska ta och fråga Thomas om han kan göra en specialmottagare till mig som har 16 kanaler, det vore ju lite ballt.

  4. #24

    Standard

    ok. alltså går det inte att köra flr än 8 kanaler med frsky?
    Hur kontrollerar man fler än 9 kanaler i sändaren?
    finns det lediga pins där man kan löda in extra brytare och potar?

  5. #25

    Standard

    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar?

    Alla brytare och potar på radion kan konfigureras och programmeras med ER9X. Hur man sedan programmerar sina kanaler är ju egentligen något annat. Exempelvis så kan man ju styra flera kanaler med en och samma brytare, alternativt kan flera brytare och potar reglera en enda kanal. Så egentligen är ju inte antalet brytare och potar något som har med antalet kanaler att göra.

    Ja, i dagsläget verkar det som om FrSky är begränsat till 8 kanaler.

  6. #26

    Standard

    Tankevurpa från min sida.
    Självklart kan man styra fler kanaler med samma switch/spak/pot, exempelvis har man två klaffar och två skevroder med separata servon så går det ju åt 4kanaler om man inte vill ha y-kablar.
    Tänkte inte längre än att två spakar blir 4 kanaler.

  7. #27

    Standard

    Sedan så har ju den här radion en mängd brytare och pottar. Som jag räknar det blir det 7st brytare (varav en har tre positioner) och 7 potar exklusive trimpotarna och on/off-brytaren. Dessa kan man, som sagt, konfigurera som man vill och göra en hejdundrande variation av mixar och allt annat.

  8. #28

    Standard

    Jäkligt bra jobbat Boopidoo!! ser riktigt skysst ut. Funderar oxå på att modda min sändare. Har en som jag har som simulator sändare som jag gjort den här modden på http://www.youtube.com/watch?v=xD6Gia4G7Go
    Funkar de iallfall att sätta in frysky dyi och http://www.smartieparts.com/shop/ind...roducts_id=331 fast man gjort den första modden jag länkar till?
    Mvh Fredde

  9. #29

    Standard

    Ja, jag tror att det inte borde spela någon roll. DIY-modulen behöver ju ström, PPM och jord och allt det kan du ju fortfarande få tag på i radion. Jag tror inte att smartiepartsdelen heller borde vara några problem. Men du verkar ju inte ha några problem med att greja inuti radion och kan hantera en lödkolv så jag skulle rekommendera att köpa de delarna jag har använt mig av. Det blir bra mycket billigare att köpa hobbykings LCD-belysning och en separat programmerare på eBay än smartiepartsdelarna. Om du liksom jag inte heller bygger in programmeraren så kan du ju använda den till annat som exempelvis programmera kk-kort (som jag tror programmeras kan programmeras med en AVR-programmerare).

  10. #30

    Standard

    Fast jag är slö och gillar när saker är lätt. Har lödit så mkt mikrokopter grejjer så löda är jag är jag så fruktansvärt less på. Fredde

  11. #31

    Standard

    Nu har jag beställt lite grejjer från hk till min sändare. Vad är det för booster du har boopidoo? Köpte en 2.4 patch antenn oxå till den måste man ha en booster då?

  12. #32

    Standard

    Jag har en ArgTek, samma som Rangevideo säljer. Jag har dock aödrig använt den och jag har hört att den inte är att lita på till 100% men å andra sidan är det många som tycker att den är tokbra.
    http://www.rangevideo.com/index.php?...roducts_id=245

  13. #33

    Standard

    Tackar för svaret Boopidoo. Städade lite i hobbyrummet igårkväll och hittade en 10ledad data kabel och tänkte att jag gör ett försök till att löda ist..sagt o gjort följde anvisningarna som den här killen gör http://www.youtube.com/watch?v=2Yv2rCxfjSk
    Tyckte den gula kabelns lödning såg lite lustig ut så jag petade lite försiktigt med en lite skruvmejsel,då lossnar hela ledningsbanan ifrån den lilla komponenten nedanför. Försökte lägga en ledare men de gick inte. När jag sätter på radion så skriker den "switch error" Bara kasta skiten.. Så nu har jag ett dyi kit på väg hem till ingen nytta. Får se om jag orkar beställa en ny från HK. Tr ju sån tid därifrån jämt!! grr. Fredde

  14. #34

    Standard

    Switch error beror nog på att alla brytare inte står åt rätt håll. Har du testat att ställa alla brytare antingen mot dig eller från dig?

    T9X ordinarie fimware kräver ju att alla brytare står i ett läge vid start-up annars så blir det switch error. Heltokigt men så är det. Troligtvis är det så på din också och inte något fel av dig.

    Och om det nu är så oturligt att din t)x är paj så kasta den för guds skull inte. Det finns ju massor av brytare och pottar på den som du kan använda. Exempelvis extra spak för PT.

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Tokaz, fota med makroinställning/objektiv på kameran och lägg upp en bild eller två så får vi se om vi inte kan tänkas lista ut om och hur det kan gå att fixa. Det finns ju trots allt en och annan hyfsat finurlig person här.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  16. #36

    Standard

    Jodå jag har testat ställa alla brytare både mot mig o från mig och inget funkar. Nä ska inte kast den har lite svårt att kasta hobby grejjer..blir till att lägga på högen ist
    Fixar kort på den ikväll. Nu ere jobb hela dagen

  17. #37

    Standard

    Kan det vara så att en kabel har lossnar från någon av brytarna när du har mixtrat med radion?

  18. #38

    Standard

    Så nu har jag tagit bild på grejjerna. Ledningsbanan från den lilla koponenten som jag inte har den blekaste om vad den heter har gått av upp till lödpunkten. Försökte löda dit en bit imellan men jag tror inte jag lyckades riktigt. Se på bilderna. Boopidoo..eru sugen på se om du kan laga den? Fredde

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8502.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	26086Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	turnigy9X.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	26087

  19. #39
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Så nu har jag tagit bild på grejjerna. Ledningsbanan från den lilla koponenten som jag inte har den blekaste om vad den heter har gått av upp till lödpunkten. Försökte löda dit en bit imellan men jag tror inte jag lyckades riktigt. Se på bilderna. Boopidoo..eru sugen på se om du kan laga den? Fredde

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_8502.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	100,5 KB 
Id:	26086Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	turnigy9X.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	67,6 KB 
Id:	26087
    Se om du kan hitta nån 30AWG kabel att skarva med, det är snudd på för grova kablar du har även om allt går. Mät också så att du har kontakt och kolla så att motståndet är 200 Ohm och inte har bränts sönder.

    Mina 2 cent,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  20. #40

    Standard

    Mitt tips är att försöka laga ledningsbanan med en enkel koppartråd från en kabel (skala en bit och pilla isär)

    En lödning direkt på processorns ben och ev ett nytt motstånd i andra änden om det är skadat.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Turnigy 9X
    Av deriksson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 152
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 21:56
  2. 3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?
    Av Pionjären i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 18:40
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 08:40
  4. Turnigy VS Scanner
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 20:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •