Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Nätagg driva laddare

  1. #1

    Standard Nätagg driva laddare

    Hej

    Kan vara så att någon funderat på att använda ett gammalt nätagg från datorn för att driva sin laddare, ett problem som uppstår direkt är hur få igång agget när det inte är ett moderkort kopplat mot detta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0434.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	83,3 KB 
Id:	28642

    Steg 1; ta fram 20-24 pins kontakten och lokalisera grön kabel

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0433.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	61,8 KB 
Id:	28641

    Steg 2; Bygla mellan grön kabel och valfri svart

    Steg 3; klart nu är det klart att använda och ger 12V ut i en av gula kablarna.

    Lite räkna el osså ; P=U*I detta ger 430W=12V*I ger I= 35A i teorin men enligt tillverkaren får jag en last av 28 A vid 12 V så i vilket fall som helst så är det ett tillräckligt agg för att ladda med för mig.

    återstår endast att testköra det hela ..

    återkoppla gärna då jag kan ha tänkt galet ...

    /Thomas

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om du skall kräma ur 35A så bör du lägga ihop några gula , belastningen på en tråd blir lite väl kraftig.
    Har själv ett dator agg som jag modifierat lite , jag har 4 gula och 4 svarta ut ur agget som jag ansluter till laddaren.

  3. #3

    Standard

    tjo

    tackar det missade jag att skriva att göra som du föreslår, blir lite galet annars. Själv kommer jag inte belasta detta så hårt men viktigt att göra som ni föreslår så ingen olycka sker vid laddning.

    /Thomas

  4. #4

    Standard

    Har kört med sådana i flera år, funkar bra bara man inte lastar dem helt i botten; dvs kolla utstpänningen med tänkt last. Gjorde nån tråd på
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...1&replypage=99
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  5. #5

    Standard

    tack för era svar, tittade på din tråd och det var kanon tack för all info ..

    /Thomas

  6. #6
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Hur kommer du undan motstånden som Chris behövde använda?
    /\/\vh // /\/\r J.

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Hur kommer du undan motstånden som Chris behövde använda?
    Vet inte riktigt varför han behövde motstånd. jag har inte behövt det på något av mina aggregat som jag byggt om.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Vet inte riktigt varför han behövde motstånd. jag har inte behövt det på något av mina aggregat som jag byggt om.
    Troligen så att nyare agg klarar sej bättre än när jag läste spec för gamla AT och sedan ATX (tror de fanns på Intels supportsidor).
    Funkar det utan så är det väl bara köra på - i takt med att RC aggregaten blivit billigare o laddbehovet större har jag gett bort hembyggena utom en som laddar mindre ackar (sändare, kamera, mobil etc.) och ibland får driva RC-utrustning på byggbordet mha 5V-delen.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Troligen så att nyare agg klarar sej bättre än när jag läste spec för gamla AT och sedan ATX (tror de fanns på Intels supportsidor).
    Funkar det utan så är det väl bara köra på - i takt med att RC aggregaten blivit billigare o laddbehovet större har jag gett bort hembyggena utom en som laddar mindre ackar (sändare, kamera, mobil etc.) och ibland får driva RC-utrustning på byggbordet mha 5V-delen.
    Jag har ett Agg stående hemma, men är jag ute på klubbar och flyger så använder jag ett Voltz agg, smidigare att släpa med sig helt enkelt.
    Har ett dator agg monterat i en väska , men den är så jobbig att släpa med sig.

  10. #10

    Standard

    Hej

    har nu kört mitt nätagg o laddat med och det funkar ypperligt, jag har inga extra motstånd som visats på. Rekommenderar tråd som länkas till i denna tråd av numnutchris. /Thomas

Liknande ämnen

  1. Lämpligt nätagg till laddare.
    Av Stefan Budda Hemberg i forum Batterier och Laddare
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 13:05
  2. Bil vill inte driva
    Av DavidFlygare i forum Bilar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 19:26
  3. Vilket nätagg passar bäst till laddare, 15V el. 24V?
    Av MarcusG i forum Batterier och Laddare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-01, 20:51
  4. Nätagg. switchat eller inte ??
    Av Heda i forum Allmänt och Tips
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 16:42
  5. Byggde mig ett 12V nätagg
    Av Krille i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •