Reklam

 
Sidan 71 av 107 FörstaFörsta ... 2161666768697071727374757681 ... SistaSista
Resultat 1 401 till 1 420 av 2131

Ämne: FrSKY TARANIS

  1. #1401
    tvbcoms avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    Ingen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vagaboga Visa inlägg
    Hej!
    Bortrest över midsommar men glömde laddaren till min taranis. Kan någon kolla vad originalladdaren till taranis plus har för ut effekt, volt och ampere? Så kan jag höra en ersättare och flyga i midsommar
    Jag använder en 12 volts 1,5 ampere laddare som jag hade i bra ha lådan då jag inte fick nån laddare med när jag köpte min Taranis. Har funkat ok i 1 år.
    Hembyggda multikopters med APM2,5 och nu med Pixhawk/Vrbrain/Revo

  2. #1402

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tvbcom Visa inlägg
    Jag använder en 12 volts 1,5 ampere laddare som jag hade i bra ha lådan då jag inte fick nån laddare med när jag köpte min Taranis. Har funkat ok i 1 år.
    Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid?

  3. #1403
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vagaboga Visa inlägg
    Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid?
    Troligen inte du bör köra med samma spänning som original. Väljer du laddare med mindre märkström än original så får du kort laddtid innan säkring eller laddare brinner upp.
    fredrik

  4. #1404

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av vagaboga Visa inlägg
    Hittade en transformator som gav 9V och 600mA, torde väl funka om än ta lång tid?
    Nej, du ska ha 12 V och minst 1 A. Man vet inte hur stor "överspänning" den inbyggda laddkretsen behöver och NiMH kan ha en slutspänning på 1,5 V/cell dvs 9.0 V för 6S. Laddtiden sägs vara 2-3 timmar för 2000 (?) mAh acc och då behövs minst 600-1000 mA.
    /Leif

  5. #1405

    Standard

    Original-transformatorn till min Taranis+ är på 13V och 500mA. Tror inte det är en bra ide att använda lägre spänning, givetvis fungerar det med högre strömstyrka.

  6. #1406

    Standard

    Fick upp den i 8,5V, ska se om jag hittar en lite större transformator men funkar så länge.

  7. #1407


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    12V DC, polaritet oväsentlig. Och 0,5A räcker till.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  8. #1408

  9. #1409

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Som sagt 12 volt. Laddare behövs inte.

  10. #1410

    Standard

    Ett bilbatteri borde fungera? Det ger väl lite drygt 12 v nyladdat. Det spelar ingen roll hur hög strömstyrka det ger. Det är spänningen som styr laddströmmen (A). NiMH brukar väl må bäst av att laddas så långsamt som möjligt. 2-3h tycker jag låter lite häftigt för NiMH.

    /Mats

  11. #1411

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    ...NiMH brukar väl må bäst av att laddas så långsamt som möjligt. 2-3h tycker jag låter lite häftigt för NiMH.

    /Mats
    Tycker jag också men enligt manualen "Open Tx for Taranis" så ger den inbyggda laddkretsen en laddningstid på 2-3 h och då bör man dimensionera sin spänningskälla efter det.
    För övrigt klarar väl ett bilbatteri lätt detta krav
    /Leif

  12. #1412
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Hej alla

    Det är jag som startade denna tråd om Taranis
    Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
    - för många hobbys ?
    Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

    Min sändare har denna version:
    Open TX - X9D - V 1.1.02
    Date 2013-10-18

    Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?

  13. #1413

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Hej alla

    Det är jag som startade denna tråd om Taranis
    Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
    - för många hobbys ?
    Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

    Min sändare har denna version:
    Open TX - X9D - V 1.1.02
    Date 2013-10-18

    Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?
    Du bör uppdatera till 2.0.x eftersom det ger ett betydligt bättre USB stöd utan krav på speciella drivrutiner.
    Att gå från 1.x till 2.x är lite pyssel och görs lättast med en dator med Windows XP, Windows 7 fungerar men är lite omständigare.
    / Jonas

  14. #1414
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Du bör uppdatera till 2.0.x eftersom det ger ett betydligt bättre USB stöd utan krav på speciella drivrutiner.
    Att gå från 1.x till 2.x är lite pyssel och görs lättast med en dator med Windows XP, Windows 7 fungerar men är lite omständigare.
    / Jonas
    Min garagedator kör jag XP på
    Var läser jag på om hur jag gör uppgraderingen ? helst svenska ifall det hela är svårt
    Eller är det någon i Karlstad med omnejd som kan hjälpa mej med detta ?

    Vill spara alla 5-6 flygplan som är inlagda / programmerade eller vad det heter
    Så jag slipper att göra om allt ...
    Det går att flytta över detta till 2.0.X ?

  15. #1415

    Standard

    Om du tittar längre upp i tråden finns det förklaring hur man uppdaterar.
    Och vid uppdatering ska modellerna konverteras, men kopiera in dom till datorn före uppdatering så är du säker på att du kan läsa tillbaka dom.
    / Jonas

  16. #1416


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Hej alla

    Det är jag som startade denna tråd om Taranis
    Men har fortfarande inte börjat använda min Taranis på riktigt ( flyga )
    - för många hobbys ?
    Hoppas på att få lite hjälp att komma igång igen denna sommar, har haft ett långt uppehåll

    Min sändare har denna version:
    Open TX - X9D - V 1.1.02
    Date 2013-10-18

    Behöver / ska jag uppdatera till en nyare version ?

    Jepp, det ska du göra! Här är mina erfarenheter (hämtat från Svenskt Modellflyg) som kan vara till hjälp. För det finns några fallgropar att snubbla i.

    Jaha, eftersom jag hade en ledig söndag tänkte jag att det kanske skulle vara idé att göra slag i saken. Dvs uppgradera till 2.0.13 Trots att allt fungerar felfritt ska jag alltså genomföra kardinalfelet nr 1, -Peta i något som fungerar helt OK... Man är väl en riktig jöns som aldrig lär sig, men dvogonen (Kjelle Kernen) som har varit med och knackat ihop koden har lovat att den fungerar(!)

    Först ordnade jag en komplett backup på hela radion inklusive de modeller jag konfigurerat. Sedan laddade jag hem och installerade OpenTX 2.0.13. Den installerade utan knot och startade felfritt när jag klickade på "Finish". Jag försäkrade mig om att "Taranis" var vald och ändrade språk till Svenska. För att ändra språket behöver man starta om programmet varför jag stängde ned det och startade upp det igen.

    Men vad nu??? Gamla versionen kommer upp?!? Provar flera gånger med samma resultat. Va faen? Har Win7 något slags cachesystem som inte blev uppdaterat? Startar om datorn. Fortfarande gamla Companion! Dyker ned i djupet och kollar programfilerna. Men va faen, det är ju gamla datum på alltsammans! Det tar en stund innan jag hittar felet! Nya versionen installeras SOM ETT NYTT PROGRAM! På ny plats med ny ikon och hela hejsan svejsan. Det gamla ligger kvar orört och det är ju naturligtvis dess ikon jag klickat på hela tiden! Jag hittar den nya ikonen och nya versionen poppar upp, nu på svenska. Jag törs dock inte avinstallera den gamla ännu utan nöjer mig med att ta bort startikonen.

    Startar sändaren och kopplar in USB-kabeln. Bläddrar runt i menyerna i Companion och hittar var man skriver ned ny firmware till sändaren. Klickar på det alternativet och en liten ruta dyker upp där man ska välja firmware. Klickar på "Browse" (jepp, svenska på de flesta ställen men inte överallt). Mina gamla filer dyker upp. En svensk och en engelsk. Men var är den nya firmwaren?

    Till slut kommer jag på hur man ska göra. Under menyn "Hjälp" finns alternativet "Sök efter uppdateringar". Och nu frågas om man vill hämta hem 2.0.13. Svarar "Yes" och får välja var jag vill parkera filen. När jag angivit platsen kraschar Companion! Vill minnas att det var likadant med förra versionen så jag ändrar kompatibilitetsinställningen så att programmet körs i WinXP SP3. Och då fungerar det (kör Win7 64-bit).

    Filen sparas snyggt ned på datorn och direkt därpå frågas om jag vill skriva ned firmwaren till sändaren. Jag svarar "Yes" och får upp en ruta där jag kan ange om jag vill ha en annan splash-screen. Naturligtvis ska Gasman-nunan in så den filen markeras. Och så klickar jag på OK. inget händer, inget händer, inget händer... Plopp så dyker ett fönster upp som säger att ingen ansluten sändare kan hittas.

    Hmmmm, den sitter ju där med sladd och allt. Och Explorer har hittat den som en enhet. Då drar jag mig till minnes från förra gången. Jag blir tvungen att gå igenom hela denna jättetråd tills jag finner att för att skriva ned firmware ska sändaren vara avslagen. Häpp! Och då går det bättre. När nedskrivningen är klar kopplar jag bort sändaren genom att verkligen stänga ned USB-anslutningen INNAN jag sliter ut sladden.

    Slår på sändaren och den vackre Gasmannen dyker upp på skärmen samtidigt som en galant kvinnoröst frågar, -Tjenare Gasmannen. Ska vi flyga? Sekunden senare dyker ett nytt fönster upp; -EEPROM error någonting... Men det var väl själva jävulen. Är man dum eller är man dum? Vad skulle jag på och pilla i det här för? Det funkade ju som det var. När jag bemödar mig att läsa HELA texten ser jag att den uppmanar mig att trycka på en knapp. Jag gör så och nu kommer en text upp som förkunnar att EEPROM:et konverteras. Efter några sekunder startar sändaren om och nu funkar alltsammans.

    Provar för säkerhets skull med en mottagare och lite servon. Jodå, funktionen är OK och alla mina gamla inställningar finns kvar. Bläddrar ned till versionsfönstret som tydligt förkunnar att det nu är ver 2.0.13.


    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #1417
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    268
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Jepp, det ska du göra! Här är mina erfarenheter (hämtat från Svenskt Modellflyg) som kan vara till hjälp. För det finns några fallgropar att snubbla i.

    Jaha, eftersom jag hade en ledig söndag tänkte jag att det kanske skulle vara idé att göra slag i saken. Dvs uppgradera till 2.0.13 Trots att allt fungerar felfritt ska jag alltså genomföra kardinalfelet nr 1, -Peta i något som fungerar helt OK... Man är väl en riktig jöns som aldrig lär sig, men dvogonen (Kjelle Kernen) som har varit med och knackat ihop koden har lovat att den fungerar(!)

    Först ordnade jag en komplett backup på hela radion inklusive de modeller jag konfigurerat. Sedan laddade jag hem och installerade OpenTX 2.0.13. Den installerade utan knot och startade felfritt när jag klickade på "Finish". Jag försäkrade mig om att "Taranis" var vald och ändrade språk till Svenska. För att ändra språket behöver man starta om programmet varför jag stängde ned det och startade upp det igen.

    Men vad nu??? Gamla versionen kommer upp?!? Provar flera gånger med samma resultat. Va faen? Har Win7 något slags cachesystem som inte blev uppdaterat? Startar om datorn. Fortfarande gamla Companion! Dyker ned i djupet och kollar programfilerna. Men va faen, det är ju gamla datum på alltsammans! Det tar en stund innan jag hittar felet! Nya versionen installeras SOM ETT NYTT PROGRAM! På ny plats med ny ikon och hela hejsan svejsan. Det gamla ligger kvar orört och det är ju naturligtvis dess ikon jag klickat på hela tiden! Jag hittar den nya ikonen och nya versionen poppar upp, nu på svenska. Jag törs dock inte avinstallera den gamla ännu utan nöjer mig med att ta bort startikonen.

    Startar sändaren och kopplar in USB-kabeln. Bläddrar runt i menyerna i Companion och hittar var man skriver ned ny firmware till sändaren. Klickar på det alternativet och en liten ruta dyker upp där man ska välja firmware. Klickar på "Browse" (jepp, svenska på de flesta ställen men inte överallt). Mina gamla filer dyker upp. En svensk och en engelsk. Men var är den nya firmwaren?

    Till slut kommer jag på hur man ska göra. Under menyn "Hjälp" finns alternativet "Sök efter uppdateringar". Och nu frågas om man vill hämta hem 2.0.13. Svarar "Yes" och får välja var jag vill parkera filen. När jag angivit platsen kraschar Companion! Vill minnas att det var likadant med förra versionen så jag ändrar kompatibilitetsinställningen så att programmet körs i WinXP SP3. Och då fungerar det (kör Win7 64-bit).

    Filen sparas snyggt ned på datorn och direkt därpå frågas om jag vill skriva ned firmwaren till sändaren. Jag svarar "Yes" och får upp en ruta där jag kan ange om jag vill ha en annan splash-screen. Naturligtvis ska Gasman-nunan in så den filen markeras. Och så klickar jag på OK. inget händer, inget händer, inget händer... Plopp så dyker ett fönster upp som säger att ingen ansluten sändare kan hittas.

    Hmmmm, den sitter ju där med sladd och allt. Och Explorer har hittat den som en enhet. Då drar jag mig till minnes från förra gången. Jag blir tvungen att gå igenom hela denna jättetråd tills jag finner att för att skriva ned firmware ska sändaren vara avslagen. Häpp! Och då går det bättre. När nedskrivningen är klar kopplar jag bort sändaren genom att verkligen stänga ned USB-anslutningen INNAN jag sliter ut sladden.

    Slår på sändaren och den vackre Gasmannen dyker upp på skärmen samtidigt som en galant kvinnoröst frågar, -Tjenare Gasmannen. Ska vi flyga? Sekunden senare dyker ett nytt fönster upp; -EEPROM error någonting... Men det var väl själva jävulen. Är man dum eller är man dum? Vad skulle jag på och pilla i det här för? Det funkade ju som det var. När jag bemödar mig att läsa HELA texten ser jag att den uppmanar mig att trycka på en knapp. Jag gör så och nu kommer en text upp som förkunnar att EEPROM:et konverteras. Efter några sekunder startar sändaren om och nu funkar alltsammans.

    Provar för säkerhets skull med en mottagare och lite servon. Jodå, funktionen är OK och alla mina gamla inställningar finns kvar. Bläddrar ned till versionsfönstret som tydligt förkunnar att det nu är ver 2.0.13.


    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se
    Tack Mange
    Ska läsa din text en gång till innan jag uppdaterar
    och även läsa på lite mera allmänt om Taranis

    Companion uppdaterade jag till senaste firmware redan igår

  18. #1418

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Deep Purple Visa inlägg
    Tack Mange
    Ska läsa din text en gång till innan jag uppdaterar
    och även läsa på lite mera allmänt om Taranis
    http://open-txu.org/ Har mycket matnyttigt!

  19. #1419

    Standard

    Efter att jag ställt in dual rate eller egentilgen tre olika utslaglägen upptäcke jag att även mittläget ändrades i de olika lägena. Om jag trimmar t. ex. vänster skev så ändrades mittläget så det blev mer trim när jag ändrade dual rate läget. Jag har använt GV eftersom jag har skevrodren på fyra olika kanaler på en dubbeldäckare. Detta för att rodren på övre och nedre vingen går åt olika håll pga en klantig montering av servona.

    Jag antar att jag har gjort någon miss i inställningen. Hur brukar ni lägga in dual rate? Jag har lagt in olika "vikt" på de olika lägena. Genom addera efter på t. ex skevroderkanelen och bundet det till läge på en trevägsbrytare. Finns det någon annat mera rätt sätt. Det blir ju lite knepigt om mittläget plötsligt ändrar sig.

    Den här förklaring skulle jag inte förstått själv men ändå

    /Mats

  20. #1420

    Standard

    Jag tror jag kom på vad jag gjort för fel. Jag hade programmerat in Dual Rate och Expo i "mixar". Efter att ha flyttat inställningarna till "input" verkar det fungera som det ska.

    /Mats

Sidan 71 av 107 FörstaFörsta ... 2161666768697071727374757681 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. FrSky skumt
    Av numnutchris i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:09
  2. frsky kompabillitet?
    Av Ilfrazr i forum Elektronik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-13, 14:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •