Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Strömbrytare

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2016
    Inlägg
    5
    Jobb
    Militär
    Klubb
    Fk Gamen

    Standard Strömbrytare

    Hej

    Håller på att snickra ihop ett gäng P-51 or för att börja flyga aircombat. Är inte van byggare eller flygare, så läser en del och frågar mycket, och det är inte tänkt att jag ska lära mig flyga med dessa plan, utan de är lite mera för framtiden.
    Dock jag nu fastnat på denna punkt .
    Bygger planen för att flyga med el, och vad jag läst mig till så ska man ha en strömbrytare för att kunna stänga av modellen helt.
    Det jag har hittat är denna och liknande: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... -kontakter
    Är det en sådan jag behöver och i så fall, hur ska den sitta i förhållande till mottagare, fartregulator och batteri.
    Om det inte är någon sådan jag behöver, vad ska jag då ha och vart kan jag få tag på en sådan?

    Mvh SergeantBer

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Jag använder inga strömbrytare på mina elkärror alla. Bara att koppla ut och in batteriet istället. Skall man ställa in radion, eller inte vill ha en snurrande propeller när du gör någon service,så tar man bara bort propellern. Oftast finns det en säkerhets funktion i mottagaren eller i fartreglaget som hindrar att motorn går ingång om radion skulle vara avstängd och batteriet inkopplat. Så här gör jag åtminstone, finns nog andra som gör annorlunda ��

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    SergeantBer,
    Först, det är ganska ovanligt med strömbrytare på ett fartreglage (ESC, Electronic Speed Control), men det finns, t ex Jeti Master Mezon fartreglage har det (ganska dyra fartreglage för lite större modeller) och en del Hacker Master Basic fartreglage. Jag har själv Master Mezon och andra Hacker fartreglage med sådan brytare. Dessa brytare bryter bara strömmen från BEC dvs strömmen till mottagaren/servon och bryter inte strömmen från flygbatteriet (om det är inkopplat).
    Exempel:

    https://www.hacker-motor-shop.com/Sp...=11107008&p=44


    Sen, för att bryta strömkretsen från flygbatteriet (LiPo batteriet) som driver motorn (och ev. BEC, Battery Eliminator Curcuit) kan man antingen bara dra ur kontakten till batteriet så strömkretsen bryts, eller så kan man montera på pluskabeln t ex en "Armsafe arming plug" som bryter strömkretsen till flygbatteriet när arming plug tas ur, så här ser den ut (finns med olika grovlek på kabeln för olika strömstyrka(10, 12, 14 AWG):
    http://www.f3aunlimited.com/powerpla...lug-assemblies
    https://www.horizonhobby.com/pdf/ArmSafe-Manual.pdf

    Jag tycker det är enklast att bara bryta strömmen till (ta ur kontakten) flygbatteriet, det är säkrast tycker jag och blir enklast.
    KISS, Keep It Simple Stupid är ett bra engelskt uttryck som passar synnerligen bra för el-flyg, små som stora farkoster. Ju mindre som kan gå sönder och ju mindre man behöver komma ihåg att göra desto större större chans att allt kommer att fungera som avsett.

    I början använde jag Deans kontakter på de lite mindre flygplanen, sen gick jag över till EC5 kontakter i de större planen men numera använder jag vanliga "bullet" kontakter rak över. Enklast att löda och lite enklare att visuellt inspektera att de är OK. Dock kanske något större risk att vid handhavande kortsluta om man har bråttom.

    Summa summarum: för mig tycker jag att det fungerar bra utan såna där arming plug. Och jag kör med bullet kontakter överallt numera för enkelhetens skull. Har flugit el i 10 år nu i år. Har aldrig råkat ut för nåt problem med kortslutning och liknande (än i alla fall) men jag har fått ett fartreglage pajat (förra året, ett Master Mezon 90 som sluta funka i luften och osa bränt när jag kom ner på marken med modellen).

    LiPo i flygplanen kräver sitt tänk men laddning och förvaring av LiPo är också ett nog så viktigt område där det finns många risker att eliminera så det inte händer en brand. Har aldrig råkat ut för nån incident vid laddning eller urladdning av LiPo men det innebär väl egentligen bara att jag kommer allt närmare när det kommer att ske något.
    Om du är ny på LiPo så tänk på att aldrig ladda LiPo i modellen utan ta alltid ur batteriet och ladda utanför, helst i laddpåse eller liknande.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-04-10 klockan 16:46.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag använder XT60 för flyg som drar mellan 10-60A. Och kontakter bara mellan batteri och ESC. Det finns väldigt få strömbrytare som är både billiga, tål hög ström och är tillräckligt lätta. Om man måste ha en strömbrytare kan en hemmagjord av XT60 hane sitta på planet och du kortsluter den med en lös XT60 hona, där du lött ihop de bägge benen.

    Här exempel med Deans på vad jag menar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6992clr.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	62412
    fredrik

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SergeantBer Visa inlägg
    Hej Bygger planen för att flyga med el, och vad jag läst mig till så ska man ha en strömbrytare för att kunna stänga av modellen helt. Mvh SergeantBer
    Var kan man läsa den regeln eller rådet?
    Jag har sett att vissa har en batterikontakt som är byglad i serie med ena batterikabeln.
    Jag har även sett vissa som använder bilsäkringar - platta typen.
    Ska du bryta batteriet helt så är det definitivt inte en sådan kontakt som du hänvisar till i länken.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Var kan man läsa den regeln eller rådet?
    Jag har sett att vissa har en batterikontakt som är byglad i serie med ena batterikabeln.
    Jag har även sett vissa som använder bilsäkringar - platta typen.
    Ska du bryta batteriet helt så är det definitivt inte en sådan kontakt som du hänvisar till i länken.
    Kan det möjligen vara en säkerhetsbrytare på sändaren som avses? Jag håller med PGRTS att rådet låter lite udda, för att inte säga direkt felaktigt.
    fredrik

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Tänkte på om man har en extern BEC,så sitter ju ofta en brytare på den. Så kan man ju lattja med mottagaren utan att ansluta acken till fartreglaget.

  8. #8

    Standard

    Förr hade man en strömbrytare på flygen när man körde NiMH/NiCd-ackar på metanol- och bensinflygen, men då var ackarna bara 600-2000mAh och dåliga så man ville kunna stänga av.

    Idag till elflygen så byter man LiPo efter en flygning och då behöver man ingen strömbrytare.

    Med dagens metanolflyg har jag LiPo till en UBEC och de flesta UBECarna har strömbrytare, men acken är fortfarande ansluten och drar ur om man glömmer den där, men för en kväll funkar det bra.

    Med bensinflygen kan man ha en DPSI (magnetswitch) för att frikoppla LiPo/LiPo's.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Så här står det i reglerna (2014):
    "Vid ett eventuellt nödläge måste en modell med el-motorsetup lätt kunna koppla bort batteriet från fartreglaget utan att verktyg eller annat omfattande arbete krävs för att plocka isär modellen." Strömbrytare är alltså inget krav.
    Att öppna en lucka och dra isär batterikontakten borde alltså räcka. Bäst funkar väl "arming plug" som Bo "bem" föreslår.
    Ref. http://www.aircombat.se/Documents/Re...egler_2014.pdf Avsnitt 3.4
    /Leif

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Aircombat är ju väldigt underhållande och skaderisken är ju inte helt eliminerad i denna klassen så det är nog rimligt med en sådan regel. Förr när man klädde med papper så var det nog inga större problem att "hitta batteriet", men nu är det nog flera som klär med glasfiber och då håller kroppen betydligt bättre.

    Combatflygarna har en massa knep så man kan väl hoppas att det kommer en skiss på en praktisk brytare från deras håll.

    Glödström direkt "i fingrarna" genom en sladd i serie med ett annat löst stift så att man ser att det glöder är en riktigt kul grej. Det gäller ju att starta planet snabbt som möjligt för att få sekundpoäng.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Väl så viktigt är ju att man elektroniskt skall kunna "av-armera" fartreglaget ifrån sändaren - endera via nån inbyggd funktion i sändaren men finns ingen sån så kan man troligen göra detta via en mixer där man när mixern är aktiv ger "-100" på trottelkanalen vid fullt "gaspådrag". Att använda strömbrytaren som tidigare fanns på vissa fartreglage är ett stort "no-no" för mig eftersom det finns en risk att man glömmer bort att ta ur batteriet och då kan det få förödande konsekvenser på batteriet efter ett par dygn.
    Roger

  12. #12

    Standard

    En sådan "motorsäkring" ska helst automatiskt vara "säkrad" då sändaren slås på. Alternativt bör man ha någon tydlig indikation (ljud eller ljus) av säkringens status. För att "osäkra" ska det kävas att trottelspaken står i minimum.
    /Leif

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Allt är bättre än inget, pernstig. Har sen många år tillbaka alltid motorsäkringen på en viss switch och med nyare sändare (Horus och Taranis t ex) så kan man ju koppla ljudfiler till detta så att sändaren talar om huruvida "trotteln" är säkrad eller ej. Men åter - att ha nån form av säkring är alltid att föredra framför ingen säkring alls.
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ...att ha nån form av säkring är alltid att föredra framför ingen säkring alls.
    Roger
    Njae, säkerheten blir bättre när man ska meka med modellen men blir sämre av att av motorn kan startas från två olika ställen.
    Jag hade en sådan "säkring" på min gamla radio och råkade komma åt switchen varvid motorn snurrade igång eftersom throtteln inte var i minimum.
    /Leif

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bara för att du misslyckats en gång pernstig så innebär det ju inte att en sån lösning är sämre än ingen alls...
    Är övertygad om att det finns mer eller mindre dagliga exempel på motsatsen. Och alla sändare går ju inte att säkra på nåt idiotsäkert sätt trots allt.
    Som alltid när det gäller säkerhetsfrågor så gäller det ju att arbeta upp sina egna rutiner.
    Jag aktiverar alltid den mixern innan jag lyfter upp kärran efter flygningen och då är det bara den switchen som står åt "fel" håll. Sen "armerar" jag inte motorn (avaktiverar mixern) förrän kärran står på fältet och är klar att starta. Gör likadant när jag flyger quad även om jag också använder styrkortets armerings-funktion.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •