Reklam

 
Sidan 3 av 16 FörstaFörsta 1234567813 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 313

Ämne: Ombyggnad PT17 till Super-Stearman

  1. #41

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hjalleo Visa inlägg
    Gösses vilket bygge, jag är imponerad!

    Ja, jag är hemskt nyfiken på hur du har gjort.

    Mvh Olov
    Tack Olov.

    Jo, lite spännande är det att se om det blir som jag tänkt. Jag tror att det kommer att bli en kul modell med lite mera pulver i maskinen.

    Jag har börjat med den sista överfalsslisten så jag hoppas att kunna lägga ut lite bilder ikväll om hur jag gör det.
    /Lelle

  2. #42

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlägg
    Hej Jag ser att det är väldigt korta skev på Din kärra. ( ? )
    Ingemar Ng,
    Hej.

    Det är ju en SuperStearman jag försöker mej på och den har dubbla skevroder, och dom är inte så små, nästan halva vingbredden. 60 cm. Helt enligt den ritning jag har.
    /Lelle

  3. #43

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Lägga in en plywoodförstärkning.

    Här kommer jag, enl önskemål att visa hur jag lägger in en plywoodförstärking i en balsalist. Jag har provat lite olika tekniker men har fastnat för den här.



    Det går att göra det här när listen redan är inlimmad i en vinge, eller som i det här fallet att göra det innan limmningen ärgjord.
    Först en balsalist 3x 620mm.



    Sedan spänner jag fast en linjal så att jag får ett bra anhåll för slipklossen. Linjalen är 2mm och i det här fallet ska infällningen bli en plywoodlist på 0,8x15 mm. Jag tar ej bort anhållet förrän det är klart.



    Anväder en helt vanlig slipkoss i kork som jag limmar (dh-tape) fast en smärgelduk, kornstorlek 80. Det är jätteviktigt att slipduken går ut till kanterna på slipklossen. Brukar ta till lite för mycket när jag fäster den, sedan skär jag bort överflödet med en vass kniv.





    Om jag nu har en balsalist som är 3mm och ska fälla in en 0,8 ply så använder jag en liten bit balsa 2mm som jag lägger i ytterkanten av slipklossen för att det inte ska bli snett. Den följer med klossen både fram och tillbaka vid slipning och håller sig ofta i sitt läge. Som ni ser på bilden så är det snett nu innan jag börjar att slipa, men när jag kommer ner en bit så blir det plant.

    Använder ett digitalmått för att komma ner till rätt nivå utan att behöva ta bort anhållet. Brukar slipa ner någon 10-del extra. Lättare att finjustera ner lite balsa än att slipa på plywooden.



    Här är det nerslipat. Raka och snygga kanter klara för limming.



    Skär rent kanten på plywoodlisten med en vass kniv så att du får en helt rak kant. Viktigt sedan att säkra plywoodlisten med tape innan limmning, annars är risken stor att det glider när du sätter det i press och då är allt jobb förgäves. Jag använder "gul-lim" till sammanfogningen.



    Klart. En snygg och näst intill osynlig skarv. Förstora gärna bilden så ser du hur tight skarven är.


    Vi höres.
    /Lelle

  4. #44
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Snyggt Lelle
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  5. #45

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa Visa inlägg
    Snyggt Lelle
    Tack Ompa.
    Bara roligt att dela med sej. Jag har ju själv fått så många bra tips på det här forumet, så nu vill jag ge lite tillbaka. Kanske någon får användning för mitt tips.

    Ses
    /Lelle

  6. #46
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Man tackar för tippset, den metoden kommer jag garanterat att använda!
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #47


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Denne Lelle....

    Helt enkelt genialt!!

    Mvh Kent

  8. #48

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tack, Christer och Kent.

    Som jag skrev till Ompa så finns vi ju till för att hjälpa varann med div lösningar, och det finns så många duktiga byggare här på forumet där ni båda bidrar med mycket trevlig läsning.

    Vi lär så länge vi lever.

    /L
    /Lelle

  9. #49

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Uppdatering.

    Här kommer en ny uppdatering. Det har egentligen inte blivit så stora förändringar utan det har mest varit justeringar och monteringar lite varstans.



    Jag står ju inför sammanfogningen av vinghalvorna nu och här har jag gjort urtag för dom nya plywoodförstäkningarna. Ingen idé att försöka att ta bort dom gamla utan dom får sitta kvar. Väger ju i princip väldigt lite.



    Här är dom nya förstärkningarna inpassade, så det var egentligen bara att limma in dom, men jag hade lite mera att göra så det får vänta lite. Är mycket lättare att hantera en halv vinge än hela vingen hopsatt. Några spryglar fick lite stryk när jag bände isär plankningen men det är bara att göra nya.



    Medan jag väntade på att lite lim skulle torka så kortade jag av undervingens skevroder så att all roder nu är lika. Måste sedan justera undervingen i förhållande till dom avkortade skevrodren.



    Bara att såga av och ta till lite slipmån.



    Bestämde mej för att montera in skevroderservo i övervingen också då jag tror att det blir en stadigare överföring. Monterar sedan ett dummystag mellen roderhalvorna.



    Av gammal vana så plastade jag egna luckor över servot, då den på så vis bättre följer vingens form eftersom jag gjuter dom över spryglarna.



    Under tiden har jag också jobbat med att tillverka en form till mina hjulkåpor som jag sedan ska gjuta i glasfiber, men det kommer jag att berätta mera om i ett senare inlägg.


    De var allt för idag. Nästa gång limmar jag ihop vingen.
    /Lelle

  10. #50

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Uppdatering.



    Nu börjar vingen att bli klar efter modifieringen. Jag har nu limmat ihop den och ändrat v-formen från +2° till 0°. 2 nya skevroder är utskurna och monterade och nya servobryggor med tillhörande luckor i glasfiberarmerad plast är också tillverkade.
    Nya ving- och staginfästningar är också tillverkade och inlimmade.






    Här är slutfasen med det sista stora momentet med att limma in plankningen på översidan. Det som återstår är att förstärka mittdelen med glasfiber, annars är nu vingen klar, så nu kan jag lägga undan den i väntan på att göra infästningen mot kroppen, men det får vänta en tid.

    Det som återstår är en hel del kosmetiskt såsom att spackla igen det som blev uppfläkt när jag bröt loss den gamla plankningen. Använder bara Z-poxy och 2 sorters mickroballoger i en mix om 50/50. Blandningen blir oerhört lättslipat (försök ej med Biltemas epoxy för den är hopplös att torrslipa).

    Nästa inlägg blir några bilder på modifieringen av undervingen.
    /Lelle

  11. #51
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    För en som inte begriper sig på hur man orkar knåpa ihop en kärra så här på frihand så ser det underbart snyggt ut redan nu. Längtar efter att få se den i luften igen.

    /Martin

  12. #52

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jo, lite galen måste man nog vara för att ge sig på en sådan här modifikation, men skoj är det.
    Det kommer inte att bli någon raket, och ska inte vara heller, däremot så ska den få ordentligt med vertikalprestanda och det var det jag ville åt. Den Seidel (ST 770) som satt i den tidigare var alldeles för svag samt att den hade en tendens som alla stjärnor att vilja släcka en eller två cylindrar.

    Med lite tur så får du se den i Tranås igen på deras MFD den kommande hösten.
    /Lelle

  13. #53
    Lada008s avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    84
    Jobb
    Jag vill göra så mycket som möjligt av livet ma

    Standard

    Kan du inte bygga en ny Corsair igen då det var ju jätte snygg ju
    Var det byggsats eller ritningsbygge
    att flyga är att leva

  14. #54

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lada008 Visa inlägg
    Kan du inte bygga en ny Corsair igen då det var ju jätte snygg ju
    Var det byggsats eller ritningsbygge
    Hej Lada och tack för det.

    Jo, tanken finns att det ska bli en igen, kanske blir det till nästa höst, men då får det bli ARF. Även om det är inspirerande att bygga från ritning så tar det alldeles för lång tid. Bättre då att köpa "halvfärdigt".
    Corasiren som havererade var en Marutaka byggsats som egentligen inte var värd namnet eftersom den var så undermålig men jag lyckades trots allt att få till den rätt så hyggligt.
    Tyvärr så fick den inte leva och Corsair är min absoluta favorit bland warbirds och platsen i hangaren gapar nu tom och den måste fyllas med något.
    /Lelle

  15. #55

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag beundrar Ditt bygge med vingen. Ser mycket bra ut. En fråga: efter notgrann studie av bilden ser det ut som om
    vingen är ihopmonterad i ett stycke utan delningar. Är dett så ? Min Stearman kärra har 3 vingdelar där mittensektionen
    permanent skall vara monterad i kroppen. Sedan ser jag till min glädje att Du byggt mittensektionen så som jag förstått
    att den skall se ut och inte med platt stående bakkantsavslut. Jag har studerat Stearman i original och vad jag kan se skall
    mittensektionen vara strömlinjeformad avslut.
    Vad för motor skall Du använda till kärran? Jag har köpt en 50 cc bensin med magnettändning och detta som en liten eftergift till årsmodelltekniken. Det finns att köpa motorfästen som är runda och anpassade till ett snyggt inmontage.
    Jag kollar varje dag och får mycket bra inspiration av Ditt bygge. Innan Du börjar att klä modellen önskar jag att Du stannar
    upp ett ögonblick. Med de erfarenheter jag har ifrån ARF modeller finns det en metod att säkerställa så att klädseln stannar
    kvar på modellen i 10 - 20 år utan att den lossnar. Metoden heter "balsarite". Sök lite information på nätet så ser Du vad
    jag menar. Titta gärna på några ARF modeller. Lägg märke till hur klädseln typ monokote eller annan plastklädsel lossnar
    och släpper ifrån balsan. Det spelar ingen roll hur någa Du putsat eller dammat av modellen - klädseln släpper i allafall.
    Ingemar Ng.

  16. #56

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det ser annat ut än dom där Great Planes "Stearmännen" Skoj att följa din byggtråd. Förresten Lelle, Corsairen som du så olyckligt landade lite hårt med, just den maskinen var mitt första ritningsbygge som jag berättade om i min byggtråd. Om jag inte är helt ute och reser så flögs förebilden av FLT Ira Kepford. Gänget hette visst "Skulls and Crossbones" och lär ha gjort bra ifrån sig över Stilla Havet.

    Kay krut

  17. #57

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av INGEMAR NABBING Visa inlägg
    Hej Jag beundrar Ditt bygge med vingen. Ser mycket bra ut. En fråga: efter notgrann studie av bilden ser det ut som om
    vingen är ihopmonterad i ett stycke utan delningar. Är dett så ? Min Stearman kärra har 3 vingdelar där mittensektionen
    permanent skall vara monterad i kroppen. Sedan ser jag till min glädje att Du byggt mittensektionen så som jag förstått
    att den skall se ut och inte med platt stående bakkantsavslut. Jag har studerat Stearman i original och vad jag kan se skall
    mittensektionen vara strömlinjeformad avslut.
    Vad för motor skall Du använda till kärran? Jag har köpt en 50 cc bensin med magnettändning och detta som en liten eftergift till årsmodelltekniken. Det finns att köpa motorfästen som är runda och anpassade till ett snyggt inmontage.
    Jag kollar varje dag och får mycket bra inspiration av Ditt bygge. Innan Du börjar att klä modellen önskar jag att Du stannar
    upp ett ögonblick. Med de erfarenheter jag har ifrån ARF modeller finns det en metod att säkerställa så att klädseln stannar
    kvar på modellen i 10 - 20 år utan att den lossnar. Metoden heter "balsarite". Sök lite information på nätet så ser Du vad
    jag menar. Titta gärna på några ARF modeller. Lägg märke till hur klädseln typ monokote eller annan plastklädsel lossnar
    och släpper ifrån balsan. Det spelar ingen roll hur någa Du putsat eller dammat av modellen - klädseln släpper i allafall.
    Ingemar Ng.
    Hej Ingemar, kul att du gillar tråden.

    Här kommer lite svar på dina frågor.
    Ja, vingen är i ett stycke, och det var enligt den ritning från Amerikanska RCM som jag byggt/förstorat den efter, fast då var skalan en helt annan. Den har också mycket riktigt som du skriver en avsmalnade avslutning på mittsektionen som orginalet har, och det helt enligt ritningen.
    Bra eller dåligt, tja det finns både för- och nackdelar, och det största problemet var transporten men det har jag löst med att bygga en egen takbox till den och det funkar perfekt.

    Den tidigare motorn en 7-cylindrig Seidel 7-70 (70cc) var i klenaste laget så därför gör jag den här ombyggnaden, och nu kommer jag att sätta in en Moki 150-stjärna som har lite mera pulver innanför cylindrarna.

    När det gäller klädsel så har jag inte fastnat för någon ännu mer än att den inte ska vara en "blank och slät" utan med struktur som te.x Solartex.
    /Lelle

  18. #58
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Du ligger ju i som en tandlös hund i en benhög Lelle! Den blir mums!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #59

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Det ser annat ut än dom där Great Planes "Stearmännen" Skoj att följa din byggtråd. Förresten Lelle, Corsairen som du så olyckligt landade lite hårt med, just den maskinen var mitt första ritningsbygge som jag berättade om i min byggtråd. Om jag inte är helt ute och reser så flögs förebilden av FLT Ira Kepford. Gänget hette visst "Skulls and Crossbones" och lär ha gjort bra ifrån sig över Stilla Havet.

    Kay krut
    Hej Kay.

    Trevlig att du gillar tråden. Corsairen ja, det blev en sorglig historia som gjorde jäkligt ont när den gick ibacken, och fortfarande vet jag inte vad som hände och får väl aldrig reda på det heller, så det blir nog en till för den flög helt underbart dom 5 varv den levde.

    Jodå, Ira Kepford nr 29 gjorde bra ifrån sig under kriget, pepprade ner 16 st bekräftade fi-plan och en obekräftad. Så här efteråt kan vi nog tycka att det var lite häftigt för en 20-åringatt sitta med 2900 hk i knät, men det var nog inte så roligt att ge sig i kast med likvärdiga motståndare och veta om man skulle komma hem eller inte. Men Corsairen är häftig med en riktigt uppkäftig attityd.
    Hörde en intressant inlägg om B17-kärrorna häromkvällen när jag satt och kikade på history channel. För varje nedskjuten B-17 så tillverkades 2 st nya på samma tid. Otroligt!.

    Lite kuriosa:
    Jag kan f.ö nämna om att jag flugit med Mikael Karlssons PT17 med skinnpaj, skinnluva, motorglasögon och kraghandkskar i framsits på den kärran, och det var en upplevelse som var värd varenda krona. Ingen film i världen kan göra en rättvis återgivning av den flygturen, det måste upplevas live med vibrationer, ljud och avgaser.
    /Lelle

  20. #60

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Du ligger ju i som en tandlös hund i en benhög Lelle! Den blir mums!

    HaHa, Jodu det kan du tro. Kommer att flyga tunnelrollar runt din FW190, om jag hinner med, men du landar väl någon gång oxå!

    Ha de´
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:48
  2. Super stearman.
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:38
  3. Super stearman
    Av Heda i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 12:44
  4. Motor till kyosho p-17 super stearman ?
    Av hunkyduude i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 08:26
  5. Locklyft Boeing Super Stearman (Obs ej ARF)
    Av genland i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •