Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Nybörjare, val problem.

  1. #1

    Standard Nybörjare, val problem.

    Hej alla goda och glada medlemmar och icke medlemmar!

    Mitt namn är Rasmus Olofsson och jag är helt ny på detta forum. Jag bor i Värnamo som ligger sju mil söder om Jönköping.
    Jag tar studenten nu om någon vecka och har bestämt mig för att inte plugga vidare ännu. Så jag kommer behöva en hobby att hålla på med! Det självklara valet för mig var RC EL flygplan eftersom att det varit en dröm för mig länge att lyfta på vingarna.

    Jag har kollat runt lite på olika sidor och på detta forum och lärt mig väldigt mycket nyttigt! Tack för det


    Det jag kommit fram till är:
    1. Skaffa en Radiodummy och köra gratissimulatorn tills jag är säker på att inte krascha de första fem sekunderna när jag väll har ett riktigt plan.
    2. Bäst att öva på ett nybörjarplan istället för att köpa en dyrt, mer svårfluget plan som är dyrt att reparera.
    3. Hitta en klubb som kan hjälpa till med frågor som dessa och öka nöjet med denna hobby
    (Finns det någon RC klubb nära Värnamo i underbara Småland?)
    4. Oborstad motor är mycket bättre än en borstad. Men eftersom att jag är en total nybörjare, fattig student och inte vet om jag kommer fastna för hobbyn så vill jag inte satsa 110%.

    Jag har 3 st plan som jag kollat lite extra på och skulle gärna höra lite kommentarer om vilket som skulle passa mig.


    § Arttech Wingdragon Sportser + simulator - 4ch - RTF
    - http://www.radiostyrda-modeller.se/d...product_id=594

    § Arttech Wingdragon Slowflyer + simulator - 3ch - RTF
    - http://www.radiostyrda-modeller.se/d...product_id=582

    § Arttech Cessna 182 RTF
    - http://www.teknikmagasinet.se/
    (Vad ingår i priset på Teknikmagasinet??)

    Åsikter, kommentarer och förslag är mer än välkommna!

    Tack för att ni tog er tid att läsa.
    MVH
    Rasmus Olofsson

  2. #2
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    hej jag tycker att du ska ta kontakt med en flygklubb och fråga om de har någon skoltrainer du får testa . Dessa plan du nämde får man ingen känsla för flyget tyvärr, man tröttnar snabbt ( vad jag tycker).

  3. #3

    Standard

    Hej Ronas 22!
    Inte riktigt det svaret jag ville ha hehe Men tack!
    Ska se om jag kan hitta någon klubb i närheten av Värnamo :P

    Fler åsikter och förslag är hjärtligt välkomna!

  4. #4

    Standard

    Absolut, ta kontakt med en klubb och kolla om de har skolflyg-kvällar.
    Har du tur finns klubbkärra och du kan provflyga med en instruktör och endast betala lite soppa till klubben... Ett bra sätt att testa.

    Alternativt träffar du nån där eller kanske här genom forumet som kan flyga med dig och råda dig i valet av maskin.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej Rasmus!

    För din del torde Värnamno MFK utgöra det närmsta alternativet. Kolla kartan i länken ovan.
    Ta kontakt med klubben innan du drar igång med världens trevligaste hobby. De kan säkert bjussa på en massa god hjälp och kanske även skolflyg mm.

    Här hittar du flertalet av modellflygfälten i Sverige som hör till klubbar:
    http://www.freewebs.com/propellerhead/index_google.htm

    Eftersom jag ännu inte hunnit göra länkarna på sidan ovan klickbara så finns fortfarande denna sida där du kan se flygfälten i Eniros kartor samt hitta länkar till de klubbar som har hemsida:
    http://www.freewebs.com/propellerhead/index_eniro.htm
    Senast redigerat av Michael den 2009-06-01 klockan 18:43.

  6. #6

    Standard

    Jahaja, så det fanns en klubb i värnamo! :O
    Dom har dock ingen hemsida vad jag kan se. Hur ska man få kontakt med dom? Någon som vet om huset där jämte är deras klubbhus?

    Jag bor precis Norr om flygfältet förresten, det är nästan gång avstånd :P

    Ska se om jag kan få tag på dom! Tack för de fina tipsen!

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Prova med någon av följande personer:
    Mathias Johansson 495 66, Per Oscarsson 131 81, Mats Ryden 130 47
    (lokala telefonnummer)

    Såvitt jag vet har inte klubben någon hemsida.

    P.S. Jag kollade lite på de modeller du hade på förslag och tycker inte att de verkar speciellt prisvärda. De duger för de första flygförsöken men knappast mycket mer. Det tycks som om motorerna är borstmotorer, ackarna är av NimH-typ med liten kapacitet och laddaren säkert därefter. Det betyder att pengarna du lägger ut för en sådan modell i stort sett är sumpade om du får blodad tand och vill gå vidare med nya flygplan eftersom du då sannolikt kan återanvända väldigt lite av utrustningen.

    Jag vet inte vad din budget tillåter men här är ett
    exempel på ett ihopplockat paket som för 2460 kr + frakt enligt mitt tycke ger väldigt mycket för pengarna om det ryms inom din budget. Planet är tillräckligt stort för att vara välflygande och när du är redo att gå vidare med andra modeller kan du återanvända i stort sett all utrustning i det nya planet. Paketet nedan plockade jag ihop på Östersunds Modellhobbys hemsida. Andra handlare kan säkert skaka fram liknande alternativ (hoppas jag).

    Kysoho 1400 EP inkl. borstlös motor 995:-
    En Zebraradio med 3 servon 295:-
    En Graupner Lipoladdare G6437, 230:-
    Fartreglage Pulso 33A, 395:-
    Propeller APC-E 11x5,5, 75:-
    LipoBatteri FLIGHTPOWER EVOLITE-2500 3S 470:-

    Radion är visserligen enkel men fullt användbar för de första modellerna och antagligen bra mycket bättre än vad som följer med i RTF-paketen. D.S.
    Senast redigerat av Michael den 2009-06-01 klockan 19:57.

  8. #8

    Standard

    Uppskattar väldigt mycket att du tog dig tiden att gå igenom mina egna förslag och sedan ge ett, lite dyrare, men bättre! Tack

    Tål Kyosho 1400 EP lite smällar? Är det lätt lagat?

    Någon som har erfarenhet av den modellen som kan berätta lite ?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ett plan av Kyoshons storlek tål en del men är skörare än småplan byggda i frigolit och plast. Du ska INTE flyga EP 1400 på egen hand utan att ha hjälp av en "lärare".

    Vill du ha ett billigare alternativ tipsar jag om att bygga en El-Lajban:
    http://www.gardstad.se/ellajban/ellajban.htm och http://www.gardstad.se/nylajban/nylajban.htm
    Du får visserligen bygga från en ritning men modellen är näst intill oförstörbar och kan repareras hur många gånger som helst. Modellen är extremt lättbyggd och materialkostnaden är inte stor. Klädseln är det dyraste.

    Jag skulle tro att en flygfärdig Ellajban med Hitecs Zebraradio knappast är dyrare än RTF-paketen.

    Eftersom denna modell är lite mindre än Kyoshon så blir motor/fartreglage och batteri lite billigare. Jag flyger inte själv el så någon annan med bättre kunskaper får tipsa dig om den mest prisvärda drivlinan för detta flygplan.

    Är du ändå inställd på att snabbast möjligt komma upp i luften med ett readyset tror jag att Kyoshos Stratus är svårslagen:
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=4057

    Tekniken är inte den modernaste (NimH och borstmotor istället för LiPo och borstlös motor men för en elseglare spelar detta mindre roll). Även detta plan är tillräckligt stort för att flyga bra och priset är inte mycket att säga om.
    Senast redigerat av Michael den 2009-06-01 klockan 21:16.

  10. #10

    Standard

    Jag blev väldigt sugen på att bygga ihop min egna lilla El Lajban faktiskt. Sen när man flyger (förutsatt att man lyckades med bygget) så är det ju en extra härlig känsla om man byggt planet själv!
    Att komma upp i luften vill jag ju såklart snarast. Men jag väntar nog hellre en liten stund till och får rätt saker än att rusa in i något :P

    Elektroniken som uppges enligt hemsidan är:

    Motor E-flite 400 outrunner
    Fartreglage ASSAN25
    Propeller GWS 10x6
    LiPo E-tec 2s 1250 mA/7,4 volt

    Vad är det som fattas då? Radio, mottagare?
    Är det tillräcklig utrustning som håller ett tag eller ska man investera i någon uppgradering av de ovan nämnda delarna?

    Tackar för all hjälp

    Förresten. Hur långt bort kan man flyga innan radion tappar kontakten med planet??
    Senast redigerat av RasmusO den 2009-06-01 klockan 22:19.

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Jag köpte en färdigbyggd ElLajban, tom på utrustning, beggad, men i fint skick. Satte i en borstlös motor som egentligen var ett felköp,
    och ett kinareglage på 30A, vill jag minnas, den flyger finfint och är KUL att flyga, kör den på 3-cellare mellan 1200-2200mah, får flygtider uppåt halvtimmen. [ame="http://www.viddler.com/explore/jocke1963/videos/1/"]Viddler.com - El-Lajban - Uploaded by jocke1963@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/20de9e1c/@@AMEPARAM@@20de9e1c/[/ame]

    Citat Ursprungligen postat av RasmusO Visa inlägg
    Motor E-flite 400 outrunner
    Fartreglage ASSAN25
    Propeller GWS 10x6
    LiPo E-tec 2s 1250 mA/7,4 volt
    Här ett förslag på alternativa grejer, till bra pris dessutom:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...047_Prop_Combo

    Citat Ursprungligen postat av RasmusO Visa inlägg
    Vad är det som fattas då? Radio, mottagare?
    Japp, och som av en händelse säljer ÖMH just nu billiga radio-anläggningar som det redan tipsats om ovan, där Hitec:en är ett dyrare men bättre val, iaf om du ska fortsätta i hobbyn, då den har mycket fler funktioner än den billiga Zebra-radion. Mottagare och servon behöver du oxå, ingår i Hitec:en.

    En propp-adapter, dvs det du sätter på motoraxeln för att kunna fästa proppen på. Jag har en sånhär, där proppen sätts fast med en o-ring och kan vika sig vid landning, jag har inte något landningställ, landar den i gräs.

    En ack, att driva kärran med.

    En laddare att ladda acken med.

    Div småprylar, bl.a kontakter till motor- fartreglage, stötstänger, roderhorn mm, men det mesta framgår av Bosse G:s byggsida, vill jag minnas..

    Citat Ursprungligen postat av RasmusO Visa inlägg
    Förresten. Hur långt bort kan man flyga innan radion tappar kontakten med planet??
    Med de flesta "riktiga" märken, dvs de stora, välkända, kan du i princip flyga flera kilometer bort..

    /Jocke, oxå nybörjare, sen 2 år tillbax...
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-06-02 klockan 02:28.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Fungerar det bra att importera från Hobbycity? Blir det inte en massa extra att betala pga tull osv?



    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Div småprylar, bl.a kontakter till motor- fartreglage, stötstänger, roderhorn mm, men det mesta framgår av Bosse G:s byggsida, vill jag minnas..
    Jag har ingen aning vad man ska köpa till. Kontakter osv.
    Jag hittar ingen "beskrivning" på El lajban sidan som säger vad som behövs till.

    En lista med allt vore jätte hjälpsamt! :P

    Tackar för snabbt och väldigt utförande svar

  13. #13

    Standard

    Ett tips är att du köper en Parkzone Radian RTF (RTF= Ready to fly) för 3000.- kronor i Sverige.
    http://www.hobbex.se/p/productmenu,1...t/product.html



    Det paketet innehåller allt du behöver för att flyga,

    -2meter elseglare, mkt enkel och stabil att flyga för nybörjare. Den är dessutom tillverkad i ett foam material som gör den stark och lättlagad.
    -Installerad motor, servon etc..
    -Radio på 2.4ghz, inkl batterier till radion
    -FlygBatteri + Laddare
    -Etc... Allt är inkluderat.


    Det här är en mkt populär model och om du läser runt lite på nätet, tex: rcgroups.com / rcuniverse.com så ser du att Radian är ett utmärkt val.
    Den här elseglaren är nog det närmaste jag skulle rekommendera till en komplett nybörjare som vill in i hobbyn....

    Här finns en test:
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...ghlight=radian
    Senast redigerat av T5 den 2009-06-02 klockan 11:45.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

    Standard

    www.aircpro.com har många prisvärda RTF-paket. Det verkar vara många som har börjat sin karriär med en cessna. 2,4g radion borde vara bättre men dom kommer med borstad motor. Ett borstlöst kit från hobbycity kostar iochförsig inte många pengar när du tycker att borstmotorn börjar kännas för trött.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Som sagts tidigare är dina tre förslag på plan inte bra! De är bara "leksaker"!

    Då du tydligen bor nere i småland (värnamo) och har tillgång till klubb så besök först klubben så du ser hur deras flygfält ser ut och mer får uppfattning om Vad för slags modellflyg du vill börja med, för det finns minst sagt en hel uppsjö med grejer idag.

    Vanligtvis är det så att i klubbarna landet runt så flygs det mest med förbränningsmotorer, och det finns en stor fördel med en sådan framför elflyget. Du slipper dyra laddare och accar, dessutom är det bara att tanka och flyga och du behöver inte vänta på att ladda accar.
    Som du hör föredrar jag när det "låter " lite!
    Har hållit på med R/C flyg i 34.



    Så köp inget än! Besök klubben först!

    Om du fortfarande insisterar på elflyg så skulle jag rekommendera: Outrunnermotor, LiPo accar och en bra laddare ,t.ex BC-6 hos MFT.
    Vad gäller radio så satsa på ett kvalitesmärke som antingen JR (Spektrum) eller Futaba. 2,4GHz är det nya, men 35mHz som vi använt i över 30 års tid funkar även bra.
    Du får en Futaba "Skyward" 4kanalsradio för ca 1000:- inkl 3 servon.

    Här nedan ser du hur några av vår klubbs (Väsby Modellflygare) skolflygplan ser ut. Dessa är typiska nybörjarkärror för den som vill börjar radiostyrd modellflyg med förbränningsmotor och har tillgång till klubb med flygfält.
    Planen har en spännvidd på ca 160cm,väger ca 1,8kg och har motorer på 4,5-6,5cc. -Ganska små med dagen mått mätt men fullt kapabla att klara varje typ av väder (vind)!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Calmato Uppifrån.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	93,0 KB 
Id:	5626   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Calmator helbild snett från sidan 012.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	5627   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan Calmato motor 011.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	5628   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Uppifrån, bakifrån 2.JPG 
Visningar:	121 
Storlek:	72,4 KB 
Id:	5629   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Servon i kroppen.JPG 
Visningar:	120 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	5630  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Närbild på motor.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	5631  
    Senast redigerat av jaka den 2009-06-02 klockan 12:56.

  16. #16

    Standard

    Jag får ta och ringa någon av kontaktpersonerna i Värnamo MFK idag eller imorgon. Se om man kanske kan få ytterligare lite information och kanske, om möjligt, testflyga ett litet plan

    Det första jag kommer göra är nog att köpa en simulator på Teknikmagasinet. Vill ju inte kvadda deras plan om man får testa hehe

    Sen om jag fastnar och allt blir som tänkt kommer jag nog till att välja en liten EL Lajban ändå och satsa lite extra på Radio och delar till flyget så att man ger planet en rättvis chans att visa vad det går för i känsla osv. Vore ju dumt att testa hobbyn med "dålig" utrustning och inte fatta tycka pga det.

    Vill helst ha ett EL, även om det finns många fördelar med ett förbrännings plan. Vet inte varför, bara känns mer rätt hehe. Det lilla Lajban flyget imponerade verkligen på mig Tack Jocke för filmerna

    Tack Michael och ni andra för de lärorika svaren och kommentarerna!

    MVH
    Rasmus Olofsson
    Senast redigerat av RasmusO den 2009-06-02 klockan 14:44.

  17. #17
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RasmusO Visa inlägg
    Fungerar det bra att importera från Hobbycity? Blir det inte en massa extra att betala pga tull osv?

    Jag har ingen aning vad man ska köpa till. Kontakter osv.
    Jag hittar ingen "beskrivning" på El lajban sidan som säger vad som behövs till. En lista med allt vore jätte hjälpsamt! :P

    Tackar för snabbt och väldigt utförande svar
    1. Har beställt 5-6 ggr från Hobbycity, flera ggr till från andra firmor i HongKong, som säljer via butiker på e-bay, har fått betala tull o moms 1 gång...det beror iofs på om man köper småprylar, som inte är så tunga, dvs inte flera tunga ackar, stora kärror osv. Större risk att större/tyngre paket fastnar, då de ofta är dyrare = ska tullas dyrt...
    Till svenska handlares försvar ska jag säga att jag även köper ofta från dom, så de så... ffa rcflight.se och rztec.se, kanonbra service hos båda.

    2. Om du ska bygga en El-Lajban kan du ju köpa ett kit här, vet dock ej exakt vad som ingår:
    http://www.modellproduktion.se/bygg.htm
    Byggbeskrivningen nedan baserar sig på Original-Lajban, dvs avsedd för metanolmotor, men principen är ju samma:
    http://www.gardstad.se/lajbygg/bygg1.htm
    "Listan" skulle bli så specifik för vad jag använder till mina kärror, det är bara att fråga under byggets gång så kommer du få massor av bra svar, bara välja det som passar dig bäst.

    3. Det är vad såna här forum är till för....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  18. #18
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RasmusO Visa inlägg
    ...Vill helst ha ett EL, även om det finns många fördelar med ett förbrännings plan. Vet inte varför, bara känns mer rätt hehe. Det lilla Lajban flyget imponerade verkligen på mig Tack Jocke för filmerna ...
    Jag flyger bara el...än så länge iaf, även fast jag börjat snegla på/drömma om en riktigt stooor kärra med en fet bensinare.

    Har fler filmer på mina elkärror på min "Tub": http://www.youtube.com/jockegpz750
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  19. #19

    Standard

    Ett tips! Prova på som de flästa har skrivit! Sen kan du köpa begagnat! Du kan få en fin kärra med radio m,m, för 1500-2000kr!

    Det är mitt tipps!

  20. #20

    Standard

    Tack för alla tips!

    För er som undrar så köpte jag en El-lajban byggsats och en E-sky simulator.
    Jag började precis med bygget och tar foton som jag kanske lägger upp senare så ni får se hur det gick under resans gång och hur slutresultatet blev

Liknande ämnen

  1. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  2. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  3. Nybörjare
    Av RR1922 i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 21:33
  4. Nybörjare
    Av blåflyg i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-12, 20:25
  5. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •