Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 25 av 25

Ämne: Setup för diverse elplan

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Servo TG9 är rent skräp. Duger i alla fall inte att styra flygplan med. HXT900 är värd merpriset. Bäst är dyrare servo. Batteriet är nog OK även om jag skulle skaffa ett som har mer strömtålighet, t.ex. 40C eller 45C.
    En warbird är nog inte akrobatikplan så då duger i alla fall Turnigy Plush 30A med linjär BEC, vet ej något om andra fartreglaget. Jag tycker du ska ha 3S batteri och cirka 8x5-9x5 propeller. GWS-propparna håller dåligt och du behöver helt säkert inget kitt med blandat normal- och motroterande. Jag tycker din motor ska väga 60 gram +/- 10 gram och ha kv 1200 +/- 100 rpm. APC-E-kopior av propellrar är mycket effektivare än JM även om de är sämre balanserade.
    tar inte en 9x5 i marken? Det är vell tum vi pratar om?

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu måste jag nog vara väldigt klar så att det inte blir några missförstånd:
    * Den motor du själv länkade till kan nog fungera OM du väljer en variant med ett KV på ca: 1200 och INTE ett KV på 1650.
    * För en kärra med totalvikt på ca: 500 g och med den motor jag nämner i föregående punkt (ca: 60 g och 1200 i KV) så fungerar säkert en bra 3S1000 men skall du ofta flyga på mycket motorpådrag så skulle jag nog välja en ack runt 3S1300.
    Sen skulle det nog inte heller skada om du tog dig tid och läste på lite om elmotordrift för flygmaskiner så att vi förstår varandra lite bättre när vi diskuterar sådana här saker. Du har en länk till min egen "elmotor-skola" i min signatur och även om den inte är 100 % up-to-date så är den nog tillräckligt modern för att vara till nytta för nybörjare.
    Sen är det generellt ingen bra idé att sätta in alldeles för stora och tunga batterier för det kan påverka flygegenskaprna högst avsevärt och inte minst på en kärra av Warbird-typ.
    Slutligen - skall du bygga kärran själv så bygg först och se sen vad du hamnar på för "torrvikt" - sen vet du lite mera för att dimensionera drivlinan riktigt. Är du oerfaren byggare så kan det tyvärr också bli så illa att kärran blir alldeles för tung (det är s a s lätt att bygga tungt) för att ha en chans att flyga bra.
    Är du nybörjare (kommer inte ihåg om du nämnt det) så välj istället en nybörjarvänlig ARF - då har du i alla fall en vettig chans att lyckas. Om du flugit tidigare - vilka kärror har du i så fall flugit framgångsrikt. Det är nämligen skillnad på kärror och kärror...
    Roger

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nu måste jag nog vara väldigt klar så att det inte blir några missförstånd:
    * Den motor du själv länkade till kan nog fungera OM du väljer en variant med ett KV på ca: 1200 och INTE ett KV på 1650.
    * För en kärra med totalvikt på ca: 500 g och med den motor jag nämner i föregående punkt (ca: 60 g och 1200 i KV) så fungerar säkert en bra 3S1000 men skall du ofta flyga på mycket motorpådrag så skulle jag nog välja en ack runt 3S1300.
    Sen skulle det nog inte heller skada om du tog dig tid och läste på lite om elmotordrift för flygmaskiner så att vi förstår varandra lite bättre när vi diskuterar sådana här saker. Du har en länk till min egen "elmotor-skola" i min signatur och även om den inte är 100 % up-to-date så är den nog tillräckligt modern för att vara till nytta för nybörjare.
    Sen är det generellt ingen bra idé att sätta in alldeles för stora och tunga batterier för det kan påverka flygegenskaprna högst avsevärt och inte minst på en kärra av Warbird-typ.
    Slutligen - skall du bygga kärran själv så bygg först och se sen vad du hamnar på för "torrvikt" - sen vet du lite mera för att dimensionera drivlinan riktigt. Är du oerfaren byggare så kan det tyvärr också bli så illa att kärran blir alldeles för tung (det är s a s lätt att bygga tungt) för att ha en chans att flyga bra.
    Är du nybörjare (kommer inte ihåg om du nämnt det) så välj istället en nybörjarvänlig ARF - då har du i alla fall en vettig chans att lyckas. Om du flugit tidigare - vilka kärror har du i så fall flugit framgångsrikt. Det är nämligen skillnad på kärror och kärror...
    Roger
    Tack för svar Okej jag läser din elmotorguide läste lite förra veckan men ska läsa klart nu då bygger den med ritning i en klubblokal

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När du byggt klart får du väga planet. Till ett 500-grams plan har jag en 38grams motor, till ett 700-grams plan har jag 85-grams motor, då är den rätt övermotoriserad. Här skulle 60 gram fungera men jag hade 85 hemma. Batterier i 500-grams planet 1550mAh 3S på grund av avvägning av tyngdpunkt. I det tunga planet 1000mAh på grund av avvägning av tyngdpunkt. Propellerstorlek har ingenting med batteriets energi (mAh) att göra. Batteriets energi avgör i stället flygtid. Flyger jag akrobatik får jag 5 minuter med Tempo, fisflyger jag som idag på grund av blåst blir det 7 minuter. Flyger jag med Tek Sumo kan jag få 10-15 minuters flygtid beroende på gaspådrag.

    Tung motor Keda 2220L, 85 gram, kv 1000, 3S, 11x5.5, motorn är märkt 21A, det går att dra 25A i snitt om det inte är sommar. Plan Techone Tempo 3D. Kv lågt för att kunna hovra enkelt.

    Lätt motor D2822/14, 38gram, kv 1450, 3S, 7x5. Motorn är märkt 14A och det går att dra 14A i snitt. Plan Techone Pop Wing/Hobbyking Tek Sumo. Kv högt då propellern är begränsad storlek på grund av planets utformning.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2013-10-27 klockan 18:21.
    fredrik

  5. #25
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av phixip Visa inlägg
    tar inte en 9x5 i marken? Det är vell tum vi pratar om?
    Det beror endast på planets utformning.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •