Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: ASW okänt fabrikat i komposit, ~3m, bygg med mig!

  1. #21
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    Det här är garanterat ingen modell man flyger soft 3D med, eller jo möjligtvis två gånger... första och sista...
    Skevroder tycker jag definitivt att du ska fixa på den då jag sett just den modellen du köpt flyga irl samt har jag även provflugit den själv... och den behöver helt klart skevroder. kanske även sänka V-form etc så du får lite bättre effekt på skeven. har en liknande modell hemma som jag börjat bygga skev på, en Graupner Cirrus, blir kul att följa denna tråd och se hur du får till det

    // Nicke
    Haha, första och sista

    Åhå vad roligt ,du har flugit denna? Och du instämmer med Lelle angående skevrodren!
    När han beskrev kärran som "knixig" att flyga som (RE) och jag såg vad Lelle brukar flyga till vardags så tänkte jag att denna kärra flyger ej förrän skev är på den, jag vill verkligen inte vara den person som pajar denna vackra segelkärra!
    Om du bortser från skeven, hur flög den? Hade den du testade motor i också?

    Angående inköp till styrsystemet;
    jag tänkte på servoplacering- först och främst, räcker 9g-standardservon? Jag har ju sådana hemma så det räcker, jag tänker också på vikten, skulle helst vilja ha digitala servon och om jag ska ha det kan jag lika gärna köra digitala servon överallt, dock kostar det, jag har 9g-servon så det räcker dock, åsikter kring det?

    De har väl en dragkraft på ca 800g? Bör jag kanske använda 2st per vinge? (4st i skevrodren, tänker att det är lite overkill med klaffar då jag köper spoilers)
    Jag är orolig att om skeven är smala och går längs med hela vingen med servohornet i mitten på skevet att det ej skall räcka till för full rörelselängd längs hela skevrodren?

    Kanske man kan göra två fästpunkter-servohorn på skevrodren och dra dessa två till ETT servo per vinge, tankar kring det?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #22
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Hej Gustaf, som Lelle förklarade för dig så är den knixig att flyga.. sidrodret biter inte så värst bra och i starten så är motorn en aning overkill och sidrodret har svårt att hålla emot.

    Ang servon så skulle jag nog kört på t.ex. Emax 12g metalldrev servon finns som analoga och digitala, ett servo per skev räcker gott och väl

  3. #23
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Lite positivt också såklart, När modellen väl är uppe i luften, rätt intrimmad med tp väl balanserad då flyger den mysigt, och jag är säker på att den blir mysigare med skevroder!

  4. #24

    Standard

    Kan ni inte bara förstora sidorodert?

  5. #25

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Det är absolut inget fel med bara sidoroder, bara det är tillräckligt stort.
    Se bara på alla oldtimermaskiner!
    Vingen MÅSTE ha rejäl v-form, eller ´dubbelknäck´, s.k. polyhedral. Och svängarna kan bli lite slängiga.
    Jag har en liten oldtimer med världens minsta sidoroder, och den kan man t.o.m. rolla med!
    Ta lite fart > lite dyk > upptagning och fullt sidoroder > i ryggläge-fullt dykroder > fortsätt runt till normalt flygläge.
    Det blir absolut ingen REN roll, men kärran tar sig runt i alla fall.
    Retroholic!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det finns ingen anledning att komplicera saker och ting. En elseglare upp till ca 3 m spännvidd kan enkelt handstartas om man inte har något medicinskt problem. Startvagga behövs knappast. Att motorn skulle vara så kraftig att den vrider flygplanet i starten är inte heller något problem. Användi så fall mindre gaspådrag i startögonblicket. Så snart flygplanet fått upp farten lite blir de aerodynamiska krafterna snabbt större än motorns vridmoment såvida motorn inte är på kilowttnivå, men då räcker det knappast med ett 3s, 2,2 Ah batteri och ett 45 A ESC.
    Om det är en ASW har den rak, ej dubbelknäckt vinge och då är frågan hur mycket V-form du har som avgör om skevroder behövs eller ej. Hur ligger det till med den saken?
    Har du digitala servon, fine, om inte finns det ingen anledning att köpa detta till en termikseglarel. Viktigare är att de servon du använder är glappfria och framför allt att linkaget, speciellt höjdrodret, är så glappfritt som möjligt. Det finns alltför många exempel på usla lösningar därvidlag med "snakes" som ger centreringsfel.

  7. #27
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    hahaha, medicinskt problem...skulle förklara en del,

    nej när någon betyligt mer erfaren än jag tycker nåt är "knixigt" så lyssnar jag, givetvis är det lockande men ett misstag skulle kosta mig för mycket.
    ja, jag har dihedral på kärran men inte så mycket direkt, nån skrev "gör sidorodret större" och det är lite svårt då den faktiskt har enormt sidoroder.

    ok emax 12g blir det då, nylon och digitala om priset är ok, sätter iaf emax servon som höjd och skev.
    ute efter digitala servon för precisionen, tror det är ännu viktigare här då hela t-stabben rör sig som höjdroder.

    nu blir det säkert en lång utläggning om torque-roll, men vi skippar det, det är ju redan konstaterat att den torquerollar vid för mycket gas men går att kasta givetvis, jag vill dock ej riskera det, jag är ej så desperat och jag ser faktiskt fram mot ett rätt långt projekt till jag fått den till dit jag vill ha den!

    tack Ni alla!
    mvh G

  8. #28

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Gustaf.
    Det går att handkasta den med mindre gaspådrag, men du måste kasta den rakt fram, ej snett uppåt för då klipper den över vänster vinge. Precis som Nicke skriver så "biter" inte sidorodret så bra i starten innan du fått upp lite fart, vilket jag berättade för dej när du hämtade den.
    Prova att flyga innan du sätter kniven i den.
    /Lelle

  9. #29
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Hej Lelle, ja jag vet, nej jag vågar inte, det är inte egentligen starten jag är orolig för utan motsatsen; landningen, inga bromsar och högt glidtal gör att en landning och inflygning måste vara perfekt nästan, visst går det att vända runt också men då är jag nära marken och ska slå på motorn igen...det är egentligen inte det heller, snarare:

    -Landning i 3mklassen...utan spoilers elller klaffar med högt glidtal, dessutom är jag ej supervan vid materialet eller kärran, skulle säkert gå bra men känns obekvämt.
    -Vill ej KRASCHA!
    -Segelskepp behöver i min ringa erfarenhet CG-testas ordentligt och i olika väder och vind, dyktester, inverterade dyktester etc och i dessa tester har jag aldrig saknat skev förut


    hmmm..prova att flyga innan tjuringen..vi får se, När jag stoppat i 2servon så får vi se, det är mkt möjligt, har aldrig haft nåt som klipper i start men easytrainern dyker vid fullgasstart så är van att vara snabb på spakarna, är dubbehänt också så jag har en viss fördel där i starten då jag kan kasta/flyga med vilken hand jag vill, men här antar jag att det gäller att springa till lite fart och skicka den med rejält med muskler rakt framåt med en 20% sida(höger) med liite trottel, kasta och vrid upp trottel samtidigt som jag parerar med högerroder till jag fått upp fart?

    Tycker ni det är dumt att köra nylonservon i denna kärra för att spara vikt, hur många gram kan man spara på 2-6servon? vill använda digitala nylonservon!


    tack alla för er input!! Detta är min första spryglade kärra!

  10. #30

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hur långt fält har ni i din klubb?
    /Lelle

  11. #31

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Har du inga bilder på planet??
    Retroholic!

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Gör det nu inte mera dramatiskt är det är, Gustaf. Såpass mycket som du tycks flyga så har jag svårt att tro att du inte skulle lyckas få ner en vanlig 3 m-seglare på ert flygfält. Och alla dina CG-tester - tror du att dessa är nödvändiga ? Sätt CG enligt tillverkarens (eller Lelles) rekommendation så fungerar det säkert helt OK. Har aldrig själv CG-testat nån seglare som du skriver men det kanske snarare beskriver hur lättsinnigt jag tar flygandet...
    Roger

  13. #33
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hur långt fält har ni i din klubb?
    Oj, det vet jag faktiskt inte, rätt dålig att gissa avstånd den längre banan är väl runt 80-100m kanske? Om det blåser rätt dvs, den kortare är nog > 60m , landar min mpx Heron (nu glömde jag men den är väl 2.6m?) På en tiondel av mindre banan men den har crowbroms..
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  14. #34
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  15. #35
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard



    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  16. #36
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Ursäkta bildkvaliteten och orientationen på bilderna... här är hon iaf, visst är hon vacker? Älskar T-stabbe på segelplan, motor och esc samt spinner finns men är ej ännu monterade!

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  17. #37

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Oj, det vet jag faktiskt inte, rätt dålig att gissa avstånd den längre banan är väl runt 80-100m kanske? Om det blåser rätt dvs, den kortare är nog > 60m , landar min mpx Heron (nu glömde jag men den är väl 2.6m?) På en tiondel av mindre banan men den har crowbroms..
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Har du 80-100 meter bana kan du med god säkerhet landa denna utan bromsar.
    /Lelle

  18. #38
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Har du 80-100 meter bana kan du med god säkerhet landa denna utan bromsar.
    Jaså, det tror du? Jag är iofs bara två servon ifrån en flygande kärra (vilket jag har, 9g-standardservon men de bör räcka för ett testflyg)



    Ok, jag är övertalad, överskjuter jag är det ändå väldigt snäll terräng att överskjuta i, dessutom är RFK FYRIS fält som gjort för termikseglare, stora öppna ytor med grusvägar och andra områden som naturlogt värms upp fortare, det finns en 3-4platser i luften man närapå alltid hittar termik.
    Det är ibland sådär kraftig termik, ni vet när seglaren är en liten men urskiljbar prick som helt plötsligt blir myyycket mindre upp mot moln(har vid nåt tillfälle slagit till motorn på full fräs för att reda ut vad som var upp vad som var ner, så länge man behåller lugnet klarar man i regel smärre snedsteg och olyckor, panik är mkt opraktiskt, numera dyker jag bara och bär med mitt momentum vidare eller tillbaka in i blåsan.)

    Skulle vara kul att se ASWn(15?) flyga iofs och få en bättre överblick över hur mycket auktoritet jag behöver från de framtida skeven, för allas underhållning sätter jag väl gopro på kepsen när jag gör detta för att skapa skuldkänslor hos Er galningar som vill att jag ska flyga utan skev eller beundran för min omåttliga talang att flyga (el svära beroende på resultatet)dock lär det ta en vecka minst innan jag hinner ut till klubben med den för detta!

    CG bör vara ca 33% från "leading edge" , förlåt all min svengelska, vissa facktermer kan jag ej på svenska.

    Är detta ett plan man enkelt prov-handkastar för tidigt markCG-test eller är detta för riskabelt med avsaknaden av skev eller är jag helt ute och cyklar?


    MCRegor, Jag tror att i o m att allra första kärran jag köpte helt rtf (fms let13) visste jag ingenting, spec inte om CG, kraschade omedelbart, lagade den 6mån senare, har bara ägt motorseglare (vilket jag anser bixlerkopia/easytrainern tex att vara, spec m 600g flygklar) och fått väldigt olika egenskaper med att flytta Cg och öka vikt vid mer vind osv, det är en hel vetenskap och skumvåfflor känns det ej som marginalerna vid termiksegling är så stora alltid så jag försöker alltid att få den mest optimala CG placeringen då det är gratis och har för mig som sagt gjort enorma skillnader med några mm bara!

    För övrigt rekommenderar jag fms let13 1500mm - det är en mycket kapabel, snabb och termikvänlig seglare, bra vrid i motorn och råläcker skaladesign, OBS, FMS Let13 , HK säljer nån större let13blanik2300mm~ och den skall bara vara skit, ful är den också, samt vingarna skall flexa galet mycket och motorn brukar gå sönder (generationer för ett år sen, kanske fixat nu eller ej?)

    Tack alla för intresset, motiverande!!

    Mvh Gustaf,

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  19. #39

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Killenheladagen Visa inlägg
    Oj, det vet jag faktiskt inte, rätt dålig att gissa avstånd den längre banan är väl runt 80-100m kanske? Om det blåser rätt dvs, den kortare är nog > 60m , landar min mpx Heron (nu glömde jag men den är väl 2.6m?) På en tiondel av mindre banan men den har crowbroms..
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
    Det är bättre än så, långa banan är ca 130 m och den korta ca 120 m.
    Jag klippte fältet idag så nu är det bara att flyga :-)

  20. #40
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Det är bättre än så, långa banan är ca 130 m och den korta ca 120 m.
    Jag klippte fältet idag så nu är det bara att flyga :-)
    Haha, då gissade jag ju i närheten iaf!! Klubbkamrat!! Kul, älskar våra gräsklippare, jag tyckte faktiskt det var riktigt kul att blåsa runt med dem...

    Då blir det i veckan då om gräset är nyklippt dessutom!

    Har vi nån form av highstart-rep för segelkärror i klubbhuset?

    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •