Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Quadcopter CC3D faller "omotiverat". Varför? (video i inlägg)

  1. #21

    Standard

    Brownout är ganska osannolikt när du inte har servon på maskinen. Det händer när tex servon drar så mycket ström att spänningen faller under ungefär 3.5v. Med andra ord så stängs mottagaren av en kort stund.

    Brownout är extremt ovanligt om man inte flyger med dåliga mottagarbatterier i ett metanolplan. De första 2.4GHz systemen fick dåligt rykte då de äldre analoga system klarade sig till mycket lägre spänningar. 2.4GHz systemen krävde från början också högre spänning och startade om långsammare efter en Brownout om man jämför med en modern 2.4GHz mottagare.

  2. #22

    Standard

    Brownouts kan ganska lätt hända på vanlig modellhelikopter om man har för dålig ström till alla hungriga servon.

  3. #23

    Standard

    Jag misstänker nått slags problem med motorerna med hög kv och ESC med gammal SimonK firmware. Det är där jag kommer att börja iaf. Brownout tror inte jag heller är så sannolikt. Det är om ESC:n är så pass kass på att leverera 5V (Afro 12A jag har levererar 6V vad jag förstått) att kontrollerkortet (som sändaren tar ström från) failar. Nja, jag vet inte. Signalförlust eller syncproblem låter troligare för mig. Men jag ska vara uppmärksam på mottagaren nästa gång det händer (den kan indikera ifall brownout inträffat).

    Jag hoppas få hem usb-stickan för programmering från UK imorgon iallafall så det blir lite flyga i helgen, men det är nog att hoppas lite för mycket.

    Sen läste jag mig till idag att Spektrum DX6i faktiskt har en inställning för sändarstyrkan. Tre lägen: EU, US och Frankrike. Oklart vad Frankrike har för effekt, men EU har 100mW, och US har 200mW. Standardinställningen verkar vara EU, iaf om man köpt via UK. Vad man får via Kina vet jag inte, men jag har nu ändrat till 200mW iaf. Det kanske ger några meter extra räckvidd

  4. #24

    Standard

    Så vad händer med quaden om du gasar fullt med den och stänger av sändaren?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Så vad händer med quaden om du gasar fullt med den och stänger av sändaren?
    Jag provade det nu. Motorerna stängs av efter en kort kort stund. Motorerna kommer igång igen när kontakten återfås. Stänger jag av och på snabbt så slås motorerna av också.

  6. #26

    Standard

    Jag har ställt in en failsafe via mottagaren nu till halv throttle ungefär, men motorerna stängs ändå av när jag stänger av sändaren. Det är dock lite annorlunda, jag anar en tendens till att throttle går mot det jag valde som failsafe, men det stannar inte där, utan stängs av helt kort därefter. Med andra ord, den kommer störta som en sten oavsett.

    Har en Spektrum AR610 (original) och ett CC3D styrkort.

  7. #27

    Standard

    Hur har du antennen/antennerna placerade på quaden?
    Vad har CC3Dn för failsafe vid signal loss?
    Om du kopplar endast ett servo till mottagaren och då till throttle-kanalen, vad händer när du stänger av sändaren?
    Om servot inte rör sig eller hoppar till det failsafe-läge du valt, då är det säkert inte någontint med RC-sändare, RC-mottagare.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Standard

    Jag tror att jag börjar förstå hur failsafe fungerar nu. Sändare och mottagare fungerar precis som de ska i mitt fall. Däremot reagerar CC3D på att jag stänger av sändaren, och applicerar sin egen failsafe, vilket i sin tur innebär att throttle klipps helt (som default).

    Med andra ord, när jag stänger av sändaren så ser jag att mottagaren ger den throttle jag ställt in som failsafe vid bindning, kort därefter får CC3D reda på att anslutningen mellan sändaren och mottagaren är borta, och applicerar sitt eget failsafe, och throttle klipps...

    Frågan är dock om det blir så här när anslutningen bryts ofrivilligt eller inte. Återstår att se
    Senast redigerat av krisen den 2015-03-05 klockan 23:08.

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Problemet är att du tappar kontakten antagligen ju så det är väl det som ska lösas. bättre mottagare/antenner eller nåt? :S för det händer ju bara när du flyger längre bort?

    (OBS! ha alltid failsafe att stänga av motorerna helt å bara släppa den, det kanske låter smart att ha halv gas men tro mig det är det inte.)
    ________________________________________
    Mina maskiner

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Problemet är att du tappar kontakten antagligen ju så det är väl det som ska lösas. bättre mottagare/antenner eller nåt? :S för det händer ju bara när du flyger längre bort?

    (OBS! ha alltid failsafe att stänga av motorerna helt å bara släppa den, det kanske låter smart att ha halv gas men tro mig det är det inte.)
    Japp, jag ska ändra direkt. Jag höll på att klippa fingrarna tidigare idag då jag höll i quaden och slog av sändaren innan jag desarmerat (batteriet var fortfarande inkopplat). Det fick motorerna att spinna upp till halvgas under en sekund innan failsafe (throttle cut) för CC3D slog in. Kunde blivit aj aj

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Jag kör alltid med satellitmottagare om jag skall flyga med diverse skymd sikt. Särskilt om du använder DSM2, och inte DSMX. LemonRX har billiga DSM2/DSMX mottagare med satellit, prova dom då det ser ut som om du kör orangerx. 90 grader mellan antennerna ger en förvånandsvärt bra ökning på signalstyrkan

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Jag kör alltid med satellitmottagare om jag skall flyga med diverse skymd sikt. Särskilt om du använder DSM2, och inte DSMX. LemonRX har billiga DSM2/DSMX mottagare med satellit, prova dom då det ser ut som om du kör orangerx. 90 grader mellan antennerna ger en förvånandsvärt bra ökning på signalstyrkan
    Satellitmottagare? Vad är det för skillnad?

    Jag har en Spektrum AR610 just nu.

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Satellitmottagare är en extra "mottagare" som sitter på en kabel, och ger ytterligare antenner. Man monterar dom gärna i andra änden av quaden typ. Ibland när quadcopters vrider sig etc, med tanke på all kolfiber, kan radion snabbt tappa kontakt, då den i effekt hamnar i radioskugga och blockeras av allt annat. Med satellitmottagare, har man 2 extra antenner i en annan orientation, så man tappar sällan kontakt.

    Allt det har ju givetvis att göra med hur dina antenner etc sitter monterade också.

    AR610 kan inte ha satelliter, det är 6210 som har det.

    Jag kör LemonRX rakt igenom, typ LM0028 för 6 kanal. Inklusive satellit ligger dom på runt 250:-

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Satellitmottagare är en extra "mottagare" som sitter på en kabel, och ger ytterligare antenner. Man monterar dom gärna i andra änden av quaden typ. Ibland när quadcopters vrider sig etc, med tanke på all kolfiber, kan radion snabbt tappa kontakt, då den i effekt hamnar i radioskugga och blockeras av allt annat. Med satellitmottagare, har man 2 extra antenner i en annan orientation, så man tappar sällan kontakt.

    Allt det har ju givetvis att göra med hur dina antenner etc sitter monterade också.

    AR610 kan inte ha satelliter, det är 6210 som har det.

    Jag kör LemonRX rakt igenom, typ LM0028 för 6 kanal. Inklusive satellit ligger dom på runt 250:-
    så det har alltså inget med satelliter att göra?

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Inte med satelliter i omloppsbana nej. Satellit är ju något som roterar runt nåt annat, så det används nog som ord för att beskriva nåt mindre som är anslutet till något större.

    I det här fallet är det en liten slavmottagare ansluten till en större.

    Typ såhär:

  16. #36

    Standard

    AR610 har ju två st antenner, en kort och en lång. Hur ska man placera dessa på bästa sätt? Den långa har jag dragit rätt upp över quadden på ett buntband, men den korta sitter ju där den sitter i kroppen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1654.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	94,4 KB 
Id:	51125

  17. #37
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Antennerna ska placeras i 90 graders vinkel från varandra. Om ena antennen pekar rakt upp bör den andra peka framåt, bakåt, höger eller vänster.

  18. #38

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Kolfiber är ledande (om det inte är en glasfibercopter), så strappa inte fast antennerna i kolfibern, det kan få lite oanade effekter. Samt se till att dom pekar 90 grader från varanda (en ut åt sidan, en uppåt tex)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •