Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: W10 uppgradering fastnar på 99%?

  1. #1

    Standard W10 uppgradering fastnar på 99%?

    Jag försöker uppgradera hustruns stationära Asus från W7 till W10. Men installationsprocessen fastnar när den kommit till 99% klart (fortfarande efter 8 timmar). Hittade detta svar efter googling:
    https://support.microsoft.com/sv-se/...is-stuck-at-99
    Problemet med det svaret är att jag inte kan hitta någon "app" som heter Media så jag kommer inte vidare.
    Vad göra?
    /Leif

  2. #2

    Standard

    Har du valt att visa dolda filer/mappar?

  3. #3

    Standard

    Öhh vet inte, kollar det. Var ska jag därefter hitta "appen Media"?
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Av 5 burkar som jag "uppgraderade" till W10 fick jag reninstallera 4 eftersom uppgraderingen inte funkade.

    Här finns en annan lösning:
    https://answers.microsoft.com/en-us/...a-d2553f2fd645

    Mitt tips är dock att inte uppgradera till W10. Ingen av maskinerna jag uppgraderade funkar klockrent med W10, vilket dom gjorde med W7. Några av dom funkar faktiskt riktigt dåligt och så fort jag blir tillräckligt irriterad kommer jag att blåsa dom och installera om Win7 eller nåt annat OS.

    Är förresten inte deadlinen för gratis uppgradering passerad sedan länge?

  5. #5

    Standard

    Nytt läge: Installationen blev klar av sig själv efter ca 11 timmar! Men plötsligt blev skärmen svart men pekaren syntes och fungerade. Efter ett tag ersattes pointern av den vanliga ljusblå "vänta-ringen" och så står den nu.
    Jo, gratisuppgraderingen har upphört men det går att komma runt:
    https://techworld.idg.se/2.2524/1.66...dows-10-gratis

    Edit: När "väntaringen" stått och snurrat hela dagen på den i övrigt svarta skärmen gav jag upp och tvingade fram en avstängning och startade sedan om. Nu funkar datorn med W10
    Senast redigerat av pernstig den 2017-05-23 klockan 22:43.
    /Leif

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Av 5 burkar som jag "uppgraderade" till W10 fick jag reninstallera 4 eftersom uppgraderingen inte funkade.

    Här finns en annan lösning:
    https://answers.microsoft.com/en-us/...a-d2553f2fd645

    Mitt tips är dock att inte uppgradera till W10. Ingen av maskinerna jag uppgraderade funkar klockrent med W10, vilket dom gjorde med W7. Några av dom funkar faktiskt riktigt dåligt och så fort jag blir tillräckligt irriterad kommer jag att blåsa dom och installera om Win7 eller nåt annat OS.

    Är förresten inte deadlinen för gratis uppgradering passerad sedan länge?
    Tiden är slut för länge länge sen.
    Windows 10 clean install fungerar jättebra, updatering fungerar inte. Clean install blir gratis om man först uppdaterar till windows 10 för att få nyckel giltig (ifall man gjorde det före Juli 2016)
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Jo, tiden för gratis uppgradering är slut för länge sedan men det går som sagt att komma runt.
    https://techworld.idg.se/2.2524/1.66...dows-10-gratis
    Jag uppgraderade min gamla W7 laptop gratis för en månad sedan utan problem. Och hustruns blev ju äntligen klar igår, dock med problem enligt ovan
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Windows 10 clean install fungerar jättebra, updatering fungerar inte.
    Det funkar att installera rent ja, men sen funkar ju inte Windows 10 speciellt bra. Har man en bra fungerande Windows 7 eller 8.1 installation så är det iaf i min mening bättre att stanna kvar än att uppdatera till Windows 10. Det är inte alls säkert att Windows 10 funkar speciellt bra på äldre hårdvara alldeles oavsett vad Microsoft påstår.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Det funkar att installera rent ja, men sen funkar ju inte Windows 10 speciellt bra. Har man en bra fungerande Windows 7 eller 8.1 installation så är det iaf i min mening bättre att stanna kvar än att uppdatera till Windows 10. Det är inte alls säkert att Windows 10 funkar speciellt bra på äldre hårdvara alldeles oavsett vad Microsoft påstår.
    kring 70% av de som drabbades av wannacry/wannacrypt var såna som körde windows 7 med avstängd uppdatering. Jag tycker det är en riktigt dålig idé. Kör hellre nån linuxvariant på din gamla burk, förslagsvis xubuntu så har du automatiska uppdatreringar på allt. Eller släng din gamla windowsburk och köp en billig chromebook i stället. Att köra en gammal windows utan uppdateringar är som att be om problem.

    Och förresten ska man alltid ändra Microsofts filvisning till att ta bort "dölj filändelse för kända typer". Det var rätt många som dubbelklickade på "suspekt-fil.pdf" men det är rätt många färre som dubbelklickar på "suspekt-fil.pdf.exe" som den egentligen hette i fallet wannacry/wannacrypt.
    fredrik

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen kör jag allt vardagligt surfande på min Chromebook och det är ett val jag aldrig ångrat. Jag har i o f s även Win 10-PCs för de sällsynta tillfällen jag absolut måste köra en Win-app men det är inte många gånger per år för mitt vidkommande. Det jag främst uppskattar är det totala tystnaden ifrån apparaten (=fläktlös), väldigt snabb uppstart och väldigt lång drifttid på batteriet. Jag köpte den inte främst av ekonomiska skäl eftersom jag valde en av de då bättre Chromebook-datorerna på marknaden med en väldigt bra bildskärm. De största nackdelarna är att man behöver en s k Google Cloud-kompatibel skrivare (nya skrivare är ofta det) för att göra utskrifter samt för mig personligen att jag inte hittat nån app där man inte bara kan läsa utan även uppdatera Keepass-filer eftersom jag använt den lösenordshanteraren under lång tid. Men när/om Chrome OS blir kompatibelt med Android så löser sig det problemet - annars får jag t v nöja mig med att göra dessa ändringar via telefonen.
    Ja, det blev en liten utläggning runt Fredriks rekommendation...
    Roger

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    kring 70% av de som drabbades av wannacry/wannacrypt var såna som körde windows 7 med avstängd uppdatering. Jag tycker det är en riktigt dålig idé.
    Nu blandar du ihop saker. Att folk kör med avstängda uppdateringar, utan antivirus, eller med andra dumma konfigurationer är en sak. Att låta bli att uppgradera till Windows 10 för att det funkar kasst på gammal hårdvara är en annan.

    Sen kan man ju alltid spekulera i varför folk stängt av automatiska uppdateringar. Till viss del beror det nog på att Microsoft var extremt aggressiva med att försöka pusha på folk Windows 10 och dessutom missbrukade folks förtroende genom att flera gånger pusha in uppgraderings-tjat-appen som "viktig säkerhetsuppdatering" för att kringgå att folk avinstallerade just den.

    F.ö. går det att stänga av uppgraderingar på Windows 10 också, även om det inte är lika uppenbart. Dock är ju Windows 10 rätt aggresiv i hur den uppdaterar och har man några gånger råkat ut för att Windows 10 uppdaterat och startat om vid olämpliga tillfällen så är chansen stor att man letar upp hur man gör och stänger av dom.

    Om automatiska uppdateringar ska vara ett bra vapen mot malware så måste uppdateringarna fungera smidigt & bra och de som sköter uppdateringarna måste se till att vinna och upprätthålla folks förtroende. Microsofts agerande i samband med Windows 10 uppdateringen och hur automatiska uppdateringar fungerar på Windows 10 är inte direkt nån förebild i detta sammanhang.

    F.ö är wannacry/wannacrypt ett icke-argument, det är i princip överspelat nu. De som uppgraderar nu har liksom överlevt den attacken. Ska man dra nån slutsats av det så är det att folk som slagit av automatiska uppdateringar borde slå på dom igen (eller se till att manuellt kolla uppdateringar varje vecka) och de som kör utan antivirus borde installera ett sånt.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Kör hellre nån linuxvariant på din gamla burk, förslagsvis xubuntu så har du automatiska uppdatreringar på allt.
    Håller med där, Linux brukar funka fint så länge som man inte har speciella appar som ska köras, t.ex. BankId eller Photoshop. Linux Mint gillar jag personligen, men jag kör dock mest Ubuntu (på jobbet).

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Eller släng din gamla windowsburk och köp en billig chromebook i stället. Att köra en gammal windows utan uppdateringar är som att be om problem.
    Poängen jag gjorde var att uppgradera inte i onödan sånt som funkar, det är inte säkert att det man byter till funkar bättre, avsett om det är mjukvara eller ny hårdvara.

    Personligen köpte jag nyss en ny laptop modell dyrare eftersom Windows 10 uppgraderingen puttade min gamla laptop över kanten. Man skulle ju kunna tro att den nya laptoppen funkar bättre, men den har problem med touchpadden som ibland blir helt sjövild och dessutom får för sig att klicka lite här å var, vilket i princip gör laptoppen obrukbar. Får se om det löser sig eller om jag måste försöka häva köpet. Att touchpadden skulle kunna vara ett problem hade jag ingen tanke på och inget jag kollade upp innan köp.

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Nu blandar du ihop saker. Att folk kör med avstängda uppdateringar, utan antivirus, eller med andra dumma konfigurationer är en sak. Att låta bli att uppgradera till Windows 10 för att det funkar kasst på gammal hårdvara är en annan.
    Rätt många använde felaktiga tips om hur man stänger av bytet till W10 så de stängde av alla uppdateringar. Det är inte alls bra. Det är inte jag som blandar ihop det var mera normalanvändarna som läste idiottips i tidningar som pchemma och annat mög.


    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Poängen jag gjorde var att uppgradera inte i onödan sånt som funkar, det är inte säkert att det man byter till funkar bättre, avsett om det är mjukvara eller ny hårdvara.
    Att "inte uppgradera i onödan sånt som fungerar" är som att be om problem. Uppgradera alltid säkerhetsfixar, du får tyvärr leva med minskad produktivitet i windowsvärlden med alla ständiga nya releaser av W10.

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Personligen köpte jag nyss en ny laptop modell dyrare eftersom Windows 10 uppgraderingen puttade min gamla laptop över kanten. Man skulle ju kunna tro att den nya laptoppen funkar bättre, men den har problem med touchpadden som ibland blir helt sjövild och dessutom får för sig att klicka lite här å var, vilket i princip gör laptoppen obrukbar. Får se om det löser sig eller om jag måste försöka häva köpet. Att touchpadden skulle kunna vara ett problem hade jag ingen tanke på och inget jag kollade upp innan köp.
    Kolla om tillverkaren av hårdvaran har nyare drivrutin. Microsoft har förkärlek att stoppa in gamla felaktiga drivrutiner. Man ska alltid ligga på senaste drivrutinerna framför allt för ljud och grafik för windows. Annars kommer det garanterat att krasha.
    fredrik

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Att "inte uppgradera i onödan sånt som fungerar" är som att be om problem. Uppgradera alltid säkerhetsfixar, du får tyvärr leva med minskad produktivitet i windowsvärlden med alla ständiga nya releaser av W10.
    Att uppgradera säkerhetsfixar håller jag med om.

    Att uppgradera OS, programvaror, drivrutiner, etc bara för att det kommit nyare version är inget man bör göra bara för att. Uppgradera gör man för att lösa problem eller för att få ny funktionalitet (eller för att man tycker det är skoj). Att göra det på slentrian, det är att be om problem.

    I princip varenda IS/IT avdelning jag känner till (förutom en) är försiktiga med vad dom trycker ut och uppgraderar inte från Windows 7/8 till Windows 10 bara för att, utan man verifierar att de program man kör och att den miljö man har lirar ihop med nya OS versioner. Den organisation vars IS/IT avdelning som jag vet var snabba på Windows 10 uppgraderingen fick också äta upp det i form av massor med strul och kostnader.

    Sen finns det visst dom som är så snåla/saknar budget att dom inte uppgraderat sen hedenhös, men det är en annan sak.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Kolla om tillverkaren av hårdvaran har nyare drivrutin. Microsoft har förkärlek att stoppa in gamla felaktiga drivrutiner. Man ska alltid ligga på senaste drivrutinerna framför allt för ljud och grafik för windows. Annars kommer det garanterat att krasha.
    Har provat specifika versioner av drivisar som ASUS support gett mig instruktioner om samt även nyare versioner. Dock utan framgång. Får se om Asus löser problemet.


    Hur som haver så är detta lite OT och vi har uppenbart inte samma uppfattning så jag tycker vi släpper detta.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nu får jag nästan backa. En applikation jag jobbar med slutade fungera med "windows 10 creators update" (winver = 1703), felet är speciellt tydligt på lite äldre grafikkort, t.ex. Nvidia 780ti. Vi använder directx9 2D-interface. Software rendering är snabbare än accelererad rendering på creators update.
    fredrik

  15. #15

    Standard

    "ASUS Smart Gesture" (driver för ASUS pekplatta) slutade fungera vid senaste W10 uppdateringen. Plattan fungerarde men gick inte att "avaktivera när mus är ansluten" så när jag skriver så flyttar sig pekaren slumpmässigt när jag råkar komma emot plattan. Det tog mig flera dagar att googla fungerande åtgärder, bland annat gick det inte att avinstallera den gamla "Smart Gesture" från kontrollpanelen (något program saknades) vilket var nödvändigt för att kunna installera den senaste. Det var flera problem men dom ska jag inte trötta er med idag.
    /Leif

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    För er som liksom jag till nästan 100 % använder er PC för att surfa och lite ordbehandling och "kalkylering" så får jag återigen tipsa om ett alternativ nämligen Chromebook. Visst finns det tillfällen när man absolut måste ha en Win-PC och det har också jag men den används ytterst sporadiskt. Är mycket nöjd med att jag till slut tog språnget över till Chrome OS-världen där jag hittills, efter ca: 2 år, aldrig råkat ut för några uppdateringsproblem och där uppdateringen sker i bakgrunden och så småningom resulterar i en uppmaning att starta om burken för att slutföra uppdateringen - nåt som tar några få sekunder. På köpet har jag en helt tyst PC som har ca: 8--10 timmars drifttid på batteriet. Och som startar mer eller mindre omgående trots relativt klena processorprestanda. Passar som sagt inte alla men säkert ganska många. Ordbehandling, kalkylering m m är inga problem utan körs i Webb-läsaren. Det största problemet för en del är att man inte kan köra med en USB-skrivare utan måste ha en nätverksansluten skrivare som är kompatibel med Google Cloud Print men det är de flesta skrivare av senare årsmodeller.
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Att stänga av uppdateringar i Windows 10 för att de kommer olägligt i tiden är ingen bra idé. Bättre är då att i uppdateringsmenyn (Win+I, alternativet "uppdatering och säkerhet") klicka på "aktiva timmar" och där ange mellan vilka klockslag datorn inte ska uppdateras eller starta om.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •