Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Uppgradera och modda fms easytrainer 1280mm

  1. #1
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard Uppgradera och modda fms easytrainer 1280mm

    Hej!
    Min äldsta trotjänare har blivit tjock och kan ej segla spec bra längre om inte termiken leviterar trädgårdsmöblerna, jag hade en idé att FPV-termiksoaring/crosscountry skulle vara kul FPV, det är det Inte kan jag konstatera, i varje fall i min konfiguration är det ej spec kul, kör utan osd på denna också och inget som mäter höjd/stigning, skulle det finnas kanske det skulle vara roligare men som det är nu är det inte speciellt kul, när jag träffar termik eller uppvindar så pitchar den nedåt som vanligt men det är (för mig, hittills iaf) svårt att uppskatta om man ökar höjd eller fart och reglera det på ett bra sätt när man träffar termiken FPV med denna kärra, så jag gav upp segelegenskaperna i princip och ökade vikten ännu mer.

    Setupen just nu:
    FMS EASYTRAINER 1280
    Kraftigt modifierad och har förstärka vingar, kontrollytor och flygkropp
    20a FMS Esc
    2300kv motor, kommer ej ihåg exakta siffror men typ 2406-motor eller 2204, svingar en hård pushpropp på 5x3.
    Kör 2s för tillfället, en lätt 2s400 för fpvgrejerna och en 2s1300 20c för drivlina och all övrig elektronik.
    6kanaler med lemonRx dsm2 för tillfället, ch5 är servo med mix som kameran sitter på så den kan vrida sig (pan) ch6 ger flaperons/spoilerons.
    200mw foctech 5.8 VTX
    SONY superhad ccd-kamera

    Långsam kärra, med 1300mah-accarna på 2s har den ca 8-12min flygtid beroende på vind och flygning, dsm2-protokollet sviker ofta och jag skulle önska mer fart och mer vridmoment.

    Förslag på ny setup: Målet här är att ha lite mer flygtid, räckvidd och bredare fartregister, radiobyte bör göra stor skillnad, vtxen ger 100%ig video fortfarande när dsm2 inte längre når och den går i failsafe, futabas s-fhss med diveristy dessutom kommer råda bot på detta, finns rapporter på 4.1km med futaba s-fhss med en T10J (alishanmao)


    -Äntligen orka sätta på 6ch fullrange futabaRX som jag har liggande här och få en pålitlig 2.4-signal, samt kunna vrida kameraservot med ett vred istället för med roderinput.

    -Det är en motor till salu: 3548 890kv med 45A ESC som jag ämnar köpa, om jag gör om motorfästet så jag får upp det och kan svinga en propp stor nog för lågKV-motorn utan att kapa flygkroppen, tror ni att det är för mycket kraft i en 3548?

    -Sätta på immersionRc 600mw VTX.

    Antar att jag behöver förstärka motorfästet ordentligt om jag ens bör köra en så stor motor, 3mm plywood bör räcka för ett bra fäste?
    Hur gör jag med offset-vinkeln på proppen i det laterala planet? Skall jag försöka montera motorn så baksidan av motorn (pusher) pekar åt H bakifrån sett?
    Bör jag även öka nedåtpekandevinkeln på motoraxeln mer när en kraftigare motor med så mycket med vrid sitter på?

    Med nya motorn beroende på cg, propp och amperekonsumption blir det 3s1500 35C eller ev 4s1300mah25-50C jag kommer köra den på, kommer dock fortfarande köra en löst 2s400 för video, att ha den på isolerad krets ger jättebra länk i denna setup, det gör det lättare med CG också.

    -Så frågan är om jag summerar; Är det görbart att sätta på en 3548 890kv på en så lätt epo-kärra?

    Är det knepigt att ändra detta, jag tänker att vridmomentet ställer krav på vinkeln på motoraxeln? Eller är det lättare att montera den så rakt som möjligt och köra nån mix för att avhjälpa torque-roll eller dykningar vid pådrag?

    Tacksam för hjälp, gud vad mycket nöje jag fått ut från denna kärra hittills, FMS har gjort en bra "easystar" i denna easytrainer.
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Rovan du hänvisar till väger 160gram.. vad väger din originalrova? Allting går ju om man vill, men kanske ibland blir lite löjligt mycket för en såpass liten kärra som du har? Såg en siffra på ca 2600Watt som den kan leverera. Så det känns mer som att den sitter mer lämpligt i nån sportkärra eller mindre warbird?
    http://www.autopartner.se/motorer/bo...-05-890kv-160g

    Det är din kärra, så du får ju avgöra själv. Men din väger ca 600gram ny.. motorn är tänkt för kärror i dubbla vikten.
    Testa och se vettja! )

  3. #3
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    3548 890kv vill ha en propp på ca 13" och 4s 2200-3300

    den motorn + acce väger ungefär lika mycket som easytrainern gör orginal... dessutom så flyger easytrainern med ca 2-300W... motorn du "hänvisar" till levererar över 2000W.

    Du skulle behöva höja motorn en hel del för att få plats med den stora proppen som den motorn kräver vilket troligtvis skulle göra att när du drar på så dyker bara planet rätt ner i backen... och frågan är hur bra det planet kommer flyga (om det flyger alls) när det väger 2kg istället för 600g...
    fartregister lär nog inte bli bredare... den lär gå fortare om nått, men att flyga långsamt kan du nog glömma...

  4. #4
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NickeL Visa inlägg
    3548 890kv vill ha en propp på ca 13" och 4s 2200-3300

    den motorn + acce väger ungefär lika mycket som easytrainern gör orginal... dessutom så flyger easytrainern med ca 2-300W... motorn du "hänvisar" till levererar över 2000W.

    Du skulle behöva höja motorn en hel del för att få plats med den stora proppen som den motorn kräver vilket troligtvis skulle göra att när du drar på så dyker bara planet rätt ner i backen... och frågan är hur bra det planet kommer flyga (om det flyger alls) när det väger 2kg istället för 600g...
    fartregister lär nog inte bli bredare... den lär gå fortare om nått, men att flyga långsamt kan du nog glömma...
    aha, för kraftig alltså? Jo tänkte att siffrorna var lite höga men volle fråga ändå, , men vad skulle rekommenderas då? Den väger i nuläget lite mer än 800g.

    Jag vill alltså få extra tryck, motor och esc måste bytas, finns det nån bra kombo där jag kan köra både 3 och 4s, jag tänkte använda trebladsproppar för att få extra proppyta utan att öka diametern för mycket.

    Tacksam för hjälpen
    Mvh Gustaf

    Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •