Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Problem med liftoff!

  1. #1

    Exclamation Problem med liftoff!

    Hej hej, jag skrev tidigare om ett problem med mitt f117 plan från starmax som löste sig. Nu har jag försökt köra planet, men har än så länge bara kraschat. Problemet är att jag inte kan lyfta, planet går i stall hela tiden. Tidigare har jag tänkt att det är min talang som fallerar.

    Men nu har jag kommit på att det första jag gjorde med detta plan var att bränna en komponent på kretskortet som följer med fartreglaget. Tror det heter UBEC eller något och en kollega sa att det var en strömregulator, jag fattar noll av sånt där. Men jag beställde iallafall en ny sån där som såg likadan ut och var på 3A och 5V, hade för mig att mitt var på det också. Och nu funkade planet som det skulle, men så kommer min fråga, kan det vars fel amperetal och medförs mindre effekt på motorn så att planet inte vill lyfta riktigt? Eller skulle det inte funka då helt enkelt? Skulle det kunna vara 5A istället? Hör av er med funderingar och svar, tack på förhand / Wictor

  2. #2
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Ta en bild på pryttlarna, så man ser vad du har för setup ESC Fläkt Accar etc etc.
    Vad är det för storlek på kärran och har du fått CG rätt?
    Tog en snabbtitt på youtube och hittade ett inlägg där man tycker att planet är baktungt.
    Kan ju betyda att CG ska fram en liten bit.

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Ta en bild på pryttlarna, så man ser vad du har för setup ESC Fläkt Accar etc etc.
    Vad är det för storlek på kärran och har du fått CG rätt?
    Tog en snabbtitt på youtube och hittade ett inlägg där man tycker att planet är baktungt.
    Kan ju betyda att CG ska fram en liten bit.

    Hils
    Magnus
    Har ju limmat igen ESC osv, lite svåråtkomligt, men det var ju ett RTF-paket, så grejorna är väl rätt. Förutom att den grejen jag bytte kan vara fel då. Det jag undrar är om det är möjligt att den är fel? Eller spelar det ingen roll på effekten? Även jag har sett den videon när han säger att den är baktung, men vad är CG? Något med centrumvikt?


    • SpännvidWingspan: 734mm
    • Längd: 1100mm
    • Vikt (Flygfärdig): 980g
    • 70mm Ducted fläkt
    • Motor: 2836 outer runner borstlös motor
    • ESC: 45A ESC 5A UBEC
    • 7x 9g servos, 1x 17g servo
    • Automatiskt landningsställ System
    • Styrbar främre landningsstället


    http://www.radiostyrda-modeller.se/d...roduct_id=1909 den är det jag köpte

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det framgår ju inte riktigt av din beskrivning vad "felet" är men jag skulle tro att det helt enkelt är för svårfluget för dig.
    Utan erfarenhet är det inte så lätt att flyga en sån kärra (=närmast omöjligt för en nybörjare skulle jag säga).
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Det framgår ju inte riktigt av din beskrivning vad "felet" är men jag skulle tro att det helt enkelt är för svårfluget för dig.
    Utan erfarenhet är det inte så lätt att flyga en sån kärra (=närmast omöjligt för en nybörjare skulle jag säga).
    Hälsningar
    Roger
    Felet är att jag inte får upp fart nog att lyfta eller att jag gör fel, kommer upp någon meter och sen går planet i stall och kraschar. Kan mycket väl vara mig det är fel på, men ville reda ut om det finns andra saker det kan vara fel på. Och jag beställde ett nybörjarplan i natt som jag ska träna med. En J3 Piper!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Erfarenhet ger också att man kan bedöma bl a när man uppnått rätt lättnings-fart. Problemet kan ju i grunden vara att du inte har tillräckligt slät startbana för att kärran överhuvudtaget skall kunna uppnå lättnings-farten. Gissar att hjulen är rätt små - ibland kan det räcka att byta till lite större hjul men ofta måste man ha väldigt slätt underlag för att en typen av kärra skall få upp tillräckligt hög fart för att utan problem lätta.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Erfarenhet ger också att man kan bedöma bl a när man uppnått rätt lättnings-fart. Problemet kan ju i grunden vara att du inte har tillräckligt slät startbana för att kärran överhuvudtaget skall kunna uppnå lättnings-farten. Gissar att hjulen är rätt små - ibland kan det räcka att byta till lite större hjul men ofta måste man ha väldigt slätt underlag för att en typen av kärra skall få upp tillräckligt hög fart för att utan problem lätta.
    Hälsningar
    Roger
    Aa, asfalten där jag kör är ganska grov faktiskt. Guppar rejält kan man säga.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du asfalt låter det ju som att det borde rulla tillräckligt lätt. De flesta har ju bara tillgång till gräsfält och då kan det gå rätt tungt om gräset är lite för långt och hjulen alltför små.
    Det är inte så att du helt enkelt har lite för bråttom med att ge höjdroder... Du måste låta kärran få upp ganska bra fart innan du försöker dig på att lätta. Sen som nån annan nämnde - kolla så att TP ligger rätt. Ha inte heller för stora roderutslag för det ger en nervösare kärra vilket inte brukar vara optimalt för en nybörjare.
    Nu vet jag inte vilken Cub du beställt men normalt är ju dessa lite enklare att flyga än din nuvarande kärra. Många Cubbar kräver dock att du flyger dom aktivt med "alla" roder - alltså t ex både sida, höjd och skev när du skall svänga. Mera utpräglade nybörjarkärror kräver inte detta men det beror som sagt på vilken Cub det är du beställt. Det finns ju sådana som är lättflugna också...
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Vad kör du med för Acc (Batteri)?
    CG = Center of gravityoch betyder att det är där du ska jämnviktpunkten vi flygning.
    Googla runt lite på Starmax F117, så kommer du säkert till någon tråd som kan hjälpa dig.
    Om du inte har samma acceleration i kärran som på youtubeklippet kan det bli svårt att få upp den.
    Se också till att ställa in fartreglaget innan du kör kärran.
    Gör så här.
    1. Slå på sändaren
    2. Dra på till full gas
    3. Koppla in mottagaren, då kommer förmodligen fartreglaget (ESC) pipa utan att sluta med pipandet.
    4. Dra ner gasspaken till 0 då kommer fartreglaget (ESC) förmodligen ge ifrån sig ett pip, för att sedan bli tyst.
    5. Nu är fartreglaget (ESC) programerad

    Kolla nu om du har bättre drag i grejerna.


    Lycka till
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Vad kör du med för Acc (Batteri)?
    CG = Center of gravityoch betyder att det är där du ska jämnviktpunkten vi flygning.
    Googla runt lite på Starmax F117, så kommer du säkert till någon tråd som kan hjälpa dig.
    Om du inte har samma acceleration i kärran som på youtubeklippet kan det bli svårt att få upp den.
    Se också till att ställa in fartreglaget innan du kör kärran.
    Gör så här.
    1. Slå på sändaren
    2. Dra på till full gas
    3. Koppla in mottagaren, då kommer förmodligen fartreglaget (ESC) pipa utan att sluta med pipandet.
    4. Dra ner gasspaken till 0 då kommer fartreglaget (ESC) förmodligen ge ifrån sig ett pip, för att sedan bli tyst.
    5. Nu är fartreglaget (ESC) programerad

    Kolla nu om du har bättre drag i grejerna.


    Lycka till
    Magnus
    Jag har det här batteriet, http://www.nitrotek.se/14-8v-2200mah-battery.html

    Jag kan ju säga att jag åkte längre än killen på videon med full gas utan att kunna lyfta riktigt.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har du asfalt låter det ju som att det borde rulla tillräckligt lätt. De flesta har ju bara tillgång till gräsfält och då kan det gå rätt tungt om gräset är lite för långt och hjulen alltför små.
    Det är inte så att du helt enkelt har lite för bråttom med att ge höjdroder... Du måste låta kärran få upp ganska bra fart innan du försöker dig på att lätta. Sen som nån annan nämnde - kolla så att TP ligger rätt. Ha inte heller för stora roderutslag för det ger en nervösare kärra vilket inte brukar vara optimalt för en nybörjare.
    Nu vet jag inte vilken Cub du beställt men normalt är ju dessa lite enklare att flyga än din nuvarande kärra. Många Cubbar kräver dock att du flyger dom aktivt med "alla" roder - alltså t ex både sida, höjd och skev när du skall svänga. Mera utpräglade nybörjarkärror kräver inte detta men det beror som sagt på vilken Cub det är du beställt. Det finns ju sådana som är lättflugna också...
    Hälsningar
    Roger
    Ja det kan mycket väl vara att jag lyfter lite för hastigt. Hur styr jag roderutslag?
    http://www.conrad.se/EP-MODELLFLYGPL..._19772_1208052 den där modellen har jag beställt, har kört en hel del simulator så jag tror jag har lite bättre känsla än innan iaf.

  12. #12

    Standard

    Jaja, åter till frågan då. Spelar amperetalet på ubecen någon roll för effekten på motorn? Finns det något sätt jag kan få reda på om jag får ut full effekt?

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Din UBEC strömförsörjer radion (mottagare + servon) och normalt sett så skall du inte ha några problem med den du har. Den har absolut inget att göra med hur stor effekt motorn kommer att lämna. Möjligen kan fartreglagets inställning påverka detta men idag brukar de flesta reglage vara självkonfigurerande (inom rimliga gränser). Har du ett reglage med inbyggd BEC så skall denna kopplas ur om du kör en separat BEC.
    Enda sättet att få reda på hur mycket effekt du matar in i din motor är att mäta strömförbrukning och samtidigt spänningen på acken under "full gas".
    //Roger

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kollade just den Cub du beställt. Jag vet inte hur just denna flyger men det verkar vara en "gammal" konstruktion eftersom den bl a drivs med NiMh-ackar och har en radio utan flervägs-spakar så tyvärr tror jag du kommer att bli besviken på den kärran. Du måste ju redan ha en radio - köp då istället en kärra som garanterat fungerar för nybörjare och använd den radio du redan har.
    Idag är vi många som rekommenderar Multiplex Easy Star som nybörjarkärra eftersom den är lättflugen, tålig och lättreparerad när den väl går sönder. Det är en mycket bättre början än diverse kompletta "kit". Visst finns det också sådana som fungerar men tror man att man kommer att fastna för denna roliga hobby så är rådet att satsa sina surt förvärvade pengar på bättre grejor redan från början - då ökar sannolikheten drastiskt för att man skall uppleva detta positivt och verkligen "fastna" i detta beroende...
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej! Har en liten Cub den är grinig om man drar på för hårt,har satt på 55 mm hjul och GVS propp 9-6 och gasar försiktigt, han har tendenser att dras runt med propellern om man drar för hårt, Cubbarna är lite svåra specielt om dom är små o lätta. Mvh.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Din UBEC strömförsörjer radion (mottagare + servon) och normalt sett så skall du inte ha några problem med den du har. Den har absolut inget att göra med hur stor effekt motorn kommer att lämna. Möjligen kan fartreglagets inställning påverka detta men idag brukar de flesta reglage vara självkonfigurerande (inom rimliga gränser). Har du ett reglage med inbyggd BEC så skall denna kopplas ur om du kör en separat BEC.
    Enda sättet att få reda på hur mycket effekt du matar in i din motor är att mäta strömförbrukning och samtidigt spänningen på acken under "full gas".
    //Roger
    Tack så mycket, där kom mitt svar!

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kollade just den Cub du beställt. Jag vet inte hur just denna flyger men det verkar vara en "gammal" konstruktion eftersom den bl a drivs med NiMh-ackar och har en radio utan flervägs-spakar så tyvärr tror jag du kommer att bli besviken på den kärran. Du måste ju redan ha en radio - köp då istället en kärra som garanterat fungerar för nybörjare och använd den radio du redan har.
    Idag är vi många som rekommenderar Multiplex Easy Star som nybörjarkärra eftersom den är lättflugen, tålig och lättreparerad när den väl går sönder. Det är en mycket bättre början än diverse kompletta "kit". Visst finns det också sådana som fungerar men tror man att man kommer att fastna för denna roliga hobby så är rådet att satsa sina surt förvärvade pengar på bättre grejor redan från början - då ökar sannolikheten drastiskt för att man skall uppleva detta positivt och verkligen "fastna" i detta beroende...
    Hälsningar
    Roger
    Jag köpte den bara för priset, tyckte alla andra var så dyr för att "krascha" med. Så detta var det billigaste, det ska nog gå ta att träna med ändå.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om det sitter en borstad motor i Cubben så rekommenderar jag att du byter ut NiMh-batteriet mot ett 2S LiPo - då får du säkert bättre kraft. Sitter det en borstlös motor i (tveksamt) så kan du antagligen gå upp till en 3S LiPo. Behövs vikten av NiMh-batteriet för att få rätt TP så får du välja ett 2S LiPo med motsvarande vikt - annars kan du ta ett lättare. Men då måste du ju ha en LiPo-laddare som klarar batteriet. Sen är sändaren som följer med Cubben tyvärr inte lika den du redan har utan du kommer att få sköta sidroder med höger spak, höjdroder med vänster och trottelkontrollen ligger på ytterligare någon spak (syns inte på bilden). Rätt struligt och det kommer inte att stämma när du sen skall flyga din andra kärra - då får du träna in spakrörelserna/reflexerna på nytt tyvärr.
    Hälsningar
    Roger

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Om det sitter en borstad motor i Cubben så rekommenderar jag att du byter ut NiMh-batteriet mot ett 2S LiPo - då får du säkert bättre kraft. Sitter det en borstlös motor i (tveksamt) så kan du antagligen gå upp till en 3S LiPo. Behövs vikten av NiMh-batteriet för att få rätt TP så får du välja ett 2S LiPo med motsvarande vikt - annars kan du ta ett lättare. Men då måste du ju ha en LiPo-laddare som klarar batteriet. Sen är sändaren som följer med Cubben tyvärr inte lika den du redan har utan du kommer att få sköta sidroder med höger spak, höjdroder med vänster och trottelkontrollen ligger på ytterligare någon spak (syns inte på bilden). Rätt struligt och det kommer inte att stämma när du sen skall flyga din andra kärra - då får du träna in spakrörelserna/reflexerna på nytt tyvärr.
    Hälsningar
    Roger
    Hur vet man om detta?

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Man får kolla vilken typ av motor det är. Två ledningar mellan motor och reglage innebär borstad motor, tre ledningar så har du en borstlös.
    //Roger

Liknande ämnen

  1. Kds problem
    Av Alanthor i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 22:12
  2. SMF-problem?
    Av sundqvistjohan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2012-01-05, 18:38
  3. Problem med YS 63
    Av Krille i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-12, 00:38
  4. Problem med ARF:er ??
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 00:35
  5. t-rex problem
    Av Claes i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •