Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 83

Ämne: första flygplanet

  1. #41

    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    20
    Jobb
    Wing man
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Svårt att säga hur den fungerar för en nybörjare men är det låga kostnader per flygminut du är ute efter så tror jag inte på att bygga en sån. Som jag och andra redan sagt - köp nåt i EPO som man vet fungerar bra. Tror inte ens att det blir dyrare initialt.
    Sen kan du bygga nåt annat under tiden du lär dig flyga. Personligen förstår jag inte riktigt vad det är som lockar med FT-modellerna - i alla fall inte till de priser som gäller för byggsatserna här i Sverige. Bygger man själv av mer eller mindre överblivet material så kanske det är en annan sak men det finns ju massor av välflygande EPO/EPP-modeller att köpa till högst överkomliga priser.
    Roger
    Flitetest-planen går ju att scratchbygga genom att köpa deras skivor och skära ut egna delar. Då blir de riktigt prisvärda.
    Men för nybörjarplan som ska tåla krascher håller jag med om att det finns många bättre alternativ, i EPP eller liknande skumplast. De har fördelen att ofta kunna lagas på 1 minut i fält med lite snabblim.

    Skickat via Tapatalk

  2. #42

    Standard

    Dessutom kan EPO/EPP/Elapor osv återställas om man tömmer hett vatten på det.
    http://forum.motorportalen.net/viewt...p?f=19&t=13112
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #43

    Standard

    Sant. Jag tänkte väl främst på kostnadsaspekten, att det sannolikt är billigaste sättet att få till något som går att flyga.

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
    Skulle Min Emax Rs2205 CW motor funka till den tror du?
    Det tror jag, jag kör en 2206 coptermotor på min. Men det är lite pilligt att montera den på just den här modellen. Men det ingår en motor i priset på 52$ från EU lagret och jag bytte bara då jag använde den med autopilot och ville ha en helt vibrationsfri motor.

    Det är också viktigt att alltid välja EU lagret när det går, snabbare frakt och ingen risk för extrakostnader.

    Jörgen

  5. #45

    Standard

    Verkar finnas nas två olika arf, en med motor och en utan. Sen så finns pnf version också

  6. #46


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En sak att tänka på... När man limmar så flexibla material som EPP och EPO så välj då ett lim med ungefär samma egenskaper - i praktiken talar vi om UHU Por. CA-lim ger mestadels hårda fogar och det skall man undvika när man limmar flexibla material.
    Roger

  7. #47

    Standard

    Det har du rätt i! När jag köpte så hade de bara versionen med motor i EU lagret och jag kollade inte tillräckligt noga nu. Jag skulle köpt den utan motor då du redan har en mycket bättre motor. Om de redan limmat fast motorfästet på den versionen också så behöver du få loss det för att montera motorn, en coptermotor måste skruvas fast bakifrån innan man limmar in motorfästet på det här planet.

    Om du har väldigt gott om plats och friska ögon så är det otroligt lättfluget.

    RCModelReviews har ett par byggvideos för det här planet, i de så limmas vingröret fast och vingen kan inte demonteras. Det är kanske inte optimalt för dig då jag antar att du får ta dig till fältet med tvåhjuling i ett par år till.

    https://www.youtube.com/watch?v=pU_IEdTDOq0

    Jag använder de här servona i allt som inte kräver hög prestanda: https://hobbyking.com/en_us/hxt900-m...-12sec-9g.html

    Var bor du?

    Jörgen

  8. #48

    Standard

    Jag bor i storvik bredvid sandviken
    Senast redigerat av HickeHiskelig den 2016-12-05 klockan 11:26.

  9. #49

    Standard

    Är det bara servon som jag behöver isåfall? Eller hur är ddt med push rods, control horns och y servo kabel?

  10. #50

    Standard

    Om du har en mottagare med minst fem kanaler så behöver du ingen Y kabel, men du kommer att behöva ett par korta förlängningar. Jag kan inte ge dig en exakt längd, men kanske 30cm. Om du ser på RCModelReviews byggvideo så nämner han kanske rätt längd. Alla stötstänger och annan hårdvara finns med i paketet. Du behöver givetvis ett fartreglage på ca 20A. Om du har ett fartreglage till en racecopter så har det nog ingen BEC eller kanske en som bara är på 0.5A. Det är i minsta laget för fyra servon, 2A skulle jag nog säga att är minimum men 3A är bättre.

    Jörgen

  11. #51

    Standard

    Går flapparna in som aileron??

  12. #52


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Strunta i flaps - det är inget du behöver när du är nybörjare och flyger en nybörjarkärra. Det är bara mera att hålla reda på och trimma in kärran efter. Och skall dessa fungera bra så måste dom också vara bra konstruerade vilket de sällan är - i alla fall på denna typ av kärra.
    Roger

  13. #53

  14. #54

    Standard

    Vad är det för proppar som gäller för en sån?

  15. #55

    Standard

    Jag kör samma som till en racequad. 5-6 tum fungerar. Det var inte mycket fart med 5x3 propeller men det behövs inte heller.

    Jörgen

  16. #56

    Standard

    Okej då kör jag på 6x4,5 då

  17. #57

    Standard

    skulle behöva en power supply till min imax b6 laddare också. tidigare har jag laddat från ett bilbatteri men det finns inte kvar längre. vad rekommenderas??

  18. #58

    Standard

    En nätdel från en gammal dator brukar vara det mest ekonomiska.

  19. #59

    Standard

    Njaa, en sån existerar inte här. Bara en 1000w psu från min nuvarande,

  20. #60

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av HickeHiskelig Visa inlägg
    skulle behöva en power supply till min imax b6 laddare också. tidigare har jag laddat från ett bilbatteri men det finns inte kvar längre. vad rekommenderas??
    Jag kör en från Biltema. 220V in och 12V cigguttag. Inte så mycket effekt men räcker till B6:ans 50W. Hittar den inte på deras hemsida just nu dock.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •