Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Nya tokerier gällande drönare

  1. #1
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #2

    Standard

    Vad är det för tomtar som sitter och hittar på allt trams...

  3. #3

    Standard

    Snart är selfie-sticks olagliga också. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Man kan ju undra varför advokatsamfundet skall lägga sig i...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Förslaget var väll att kameror på drönare skulle undantas från kamerövervakningslagen, vilket jag tycker är uppåt väggarna konstigt sätt att lösa det på. Så jag är inte förvånad över kritik emot det. Dom borde styra upp kamera- och integritetslagar istället och skydda folks integritet på riktigt.
    Om någon tar bilder på mig när jag går med hunden i skogen, lägger upp dom på Facebook och skriver mitt och hundens namn samt att vi gick igenom skogen istället för i parken idag. Det är helt tillåtet(enligt Datainspektionen).
    Men flyga FPV på ett fält där man inte ens sparar det filmade materialet. Det är inte tillåtet av integritetsskäl.

  6. #6
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Hoppas på en Swexit snart, man blir ju bara trött på alla stollerier

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast nu har ju inte kameraövervakningslagen nåt med EU att göra - den får vi nog ta på oss själva som vårt eget påhitt.
    Den är betydligt äldre än vårt medlemskap i EU.
    Roger

  8. #8
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    De kommer att ha med den att göra 25 Maj nästa år.
    Edit... fram till, enligt överstående länk.

    Matsa...

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fast nu har ju inte kameraövervakningslagen nåt med EU att göra - den får vi nog ta på oss själva som vårt eget påhitt.
    Den är betydligt äldre än vårt medlemskap i EU.
    Roger
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    De kommer att ha med den att göra 25 Maj nästa år.
    Edit... fram till, enligt överstående länk.

    Matsa...
    Och ? Inget säger att EU-förslaget skulle bli mera hämmande än vår nuvarande lagstiftning inkl tolkningen av denna. F n är det väl just vårt land som har bland de hårdaste reglerna när det gäller drönare.
    Vi skall nog vara lite försiktig med att skylla alla problem och begränsningar på EU...
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
    De kommer att ha med den att göra 25 Maj nästa år.
    Edit... fram till, enligt överstående länk.

    Matsa...

    Det är bara Sverige som har förbud i Europa enligt denna bloggare: http://drone-traveller.com/drone-laws-europe/

  11. #11
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Lugn ni bara, snart får vi nöjjesskatt på att lägga av en rökare med

    Matsa...
    I hangaren:
    TopFlite Giant Zero Saito R3-60cc * TopFlite Giant P51 Mustang DLE-55cc
    * TopRC F4U Corsair Moki-S 180 "pågående bygge" *

  12. #12

  13. #13

    Standard

    Bara som ett förtydligande några funderingar.
    Drönare = allt modellflyg, dvs så kallade "drönar-regler" gäller alla radiostyrda eller autonoma farkoster som flyger.
    Kameraövervakningslagen har inget med drönare att göra, dock finns det ett förslag på att drönare ska undantas från kameraövervakningslagen och DÅ blir det en koppling mellan kameraövervakningslagen och drönare/modellflyg.

    Om det förslaget går igenom så behöver man inte söka tillstånd för övervakning så länge kameran sitter på en drönare. Dom kan ju rimligen inte påstå att drönaren måste flyga för att undantaget ska gälla så då kan man ställa en drönare vart som helst för att övervaka utan tillstånd.

    Jag undrar varför det i integritets-skyddande åtgärder så sällan är integriteten som är i fokus. Man borde fokusera lagarna på vad folk gör med tekniken och materialet sett ur integritetssynpunkt istället för att fokusera på själva tekniken.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Bara som ett förtydligande några funderingar.
    Drönare = allt modellflyg, dvs så kallade "drönar-regler" gäller alla radiostyrda eller autonoma farkoster som flyger.
    Kameraövervakningslagen har inget med drönare att göra, dock finns det ett förslag på att drönare ska undantas från kameraövervakningslagen och DÅ blir det en koppling mellan kameraövervakningslagen och drönare/modellflyg.

    Om det förslaget går igenom så behöver man inte söka tillstånd för övervakning så länge kameran sitter på en drönare. Dom kan ju rimligen inte påstå att drönaren måste flyga för att undantaget ska gälla så då kan man ställa en drönare vart som helst för att övervaka utan tillstånd.

    Jag undrar varför det i integritets-skyddande åtgärder så sällan är integriteten som är i fokus. Man borde fokusera lagarna på vad folk gör med tekniken och materialet sett ur integritetssynpunkt istället för att fokusera på själva tekniken.
    Det är ju också bara Sverige som har en lag om övervakningsutrustning och där en domstol och några myndigheter tycker drönare med kamera alltid hör till denna definition:
    TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att manövreras på platsen, kan användas för personövervakning samt separata tekniska anordningar för avlyssning eller upptagning av ljud vilka i samband med användning av sådan utrustning används för personövervakning.
    Senast redigerat av IngemarTh den 2017-02-19 klockan 07:43.

  15. #15

    Standard

    Om dom bara kunde lägga till i den texten något i stil med: "och kan operera längre tid än 2 timmar utan handhavande på plats" så skulle de flesta normala kameror falla utanför ramen och de flesta faktiska övervakningskameror skulle falla innanför ramen.

    Jag inser att den formuleringen inte täcker alla aspekter, men något liknande. Jag skulle vilja ha en lag som hindrar att man tillsammans med film/foto från allmän plats inte får publicera ytterligare information om personerna på bilderna utan deras medgivande. Funkar inte heller i alla lägen men ändå

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Om dom bara kunde lägga till i den texten något i stil med: "och kan operera längre tid än 2 timmar utan handhavande på plats" så skulle de flesta normala kameror falla utanför ramen och de flesta faktiska övervakningskameror skulle falla innanför ramen.

    Jag inser att den formuleringen inte täcker alla aspekter, men något liknande. Jag skulle vilja ha en lag som hindrar att man tillsammans med film/foto från allmän plats inte får publicera ytterligare information om personerna på bilderna utan deras medgivande. Funkar inte heller i alla lägen men ändå
    Hade ju räckt med 20 minuter så hade de flesta drönare sluppit undan. Ingen kommer kunna övervaka ett område om man ska springa dit och byta batteri var 20.e minut :P

  17. #17

    Standard

    Jag tänkte att lagen skulle anpassas, inte bara till drönare Om man vill filma sig själv med kameran på stativ så bryter man mot lagen idag om man är på en allmän plats, jag tror att tillåtna tiden måste överskrida batteritiden på de flesta kamerorna, altenativt får man aldrig ha kameran full-laddad :P

  18. #18

    Standard

    Finns ju drönare som flyger flera timmar idag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Spelar ingen roll hur länge drönaren flyger så länge kameran klassificeras rätt Jag tycker inte att man ska låta drönare ha någonting med kamera-lagarna att göra, det ska vara fokus på kameran(pun intended) ^^

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •