Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Stora Skala kärror i foam

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard Stora Skala kärror i foam

    Har beställt en Elkärra från Hobby KIng , en P 51 Mustang som har ett vingspan av 1600 mm . Infällbara ställ samt flaps. Den är tyvärr får jag kanske säga byggd i Foam . Har aldrig ägt en Foamkärra förut men många säger att dom är "kalas".Jag har flugit mycket förr , flyger lite El Heli idag samt kör ett par timmar varje dag i Phoenix simulatorn. Skall flyga denna med min Spektrum DX8 som jag använder till mina skalahelisar.
    Vore kul att höra vad någon som har erfarenhet av dessa Foamkärror har att säga , elmotor på en kärra som väger 2,8 kilo .................. men det finns ju idag tydligen grymt starka elmotorer.

    Tips mottages tacksamt om erfarenhet av denna modell , flygduglighet mm. Klart bra att veta om den är snäll eller om den måste ha full motor för att den inte skall "klippa" Som många skalakärror jag haft så kan det ju finnas en del egenheter
    Senast redigerat av Phonta den 2011-09-06 klockan 11:08.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Antar att det är denna ?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ghts_PNF_.html

    Den är väl hyfsat ny i HK´s sortiment, så inte så många här hemma som hunnit köpa en ännu...?

    Finns ju en hel del omdömen längre ner på den sidan, bl.a:
    "However my overall rating of 3* is due to the following deficiencies that need attention on future iterations: 1. Propeller & prop mount come unbalanced. Constructing as shipped (in which the prop and blades are already assembled for you), results in a terrible vibration that nearly tears the firewall out of the fuselage at only 50pcnt throttle. Try as I might for 2 days, i could not get the prop & mount to balance, so I've had to replace with my own 2 and 3 blade MAS prop alternatives. 2. Stock wing retracts are horrible. Cycling them the FIRST time after assembly - had the left one CATCHING FIRE, while the right one functioned once before burning out."

    "The only thing i can fault with it is the blasted retracts both have been replaced within 10 lands as it only takes 1 ordinary grass landing & they are gone broken at the plastic bracket!!"

    "Very happy I was when I received the munstang P51, but my disappointment was when he prepared to fly and the propeller did not work, it is heavy and vibrates with exaggeration, not to be able to fly, why spend so much material in a propeller that is no good"

    "The only complaints are the weak retracts whose electronic mecanisme is undersized but you can change for HKD-514 available here."

    Låter som att man ska byta ställen direkt och kolla att proppen är balanserad... annars verkar den ju ok.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Ser exakt ut som Starmax p-51. Exakt samma spec också.. Dock köpt i butik här i sverige.

    Min efter att jag airbrushat lite på den:


    Det första jag gjorde direkt var att slänga ut orginal fartreglage som är nått jedrans felprogramerat från fabrik och förbaskat knepigt att omprogramera.. Har kunnat läsa mig till att det är inställt på 7 celler och med broms.
    Modellen ska inte ha 7 celler.. 4-5 är perfekt. Bromsen ska väck direkt för det pallar inte grejorna med. Motorn är otroligt stark och planet flyger lugnt och skalalikt på 4 celler och vill man ha lite extra fart i grejorna så kör på 5 celler.
    Landställen går fetbort tydligen.. Ingen har lyckats få dessa att fungera perfekt, alltid nått som klöddat. Antingen går dom inte in när man flyger och skulle dom gå in så går dom inte ut t.ex. Allt funkar på marken så luras inte av det.

    En rolig detalj är att även sporrhjulet fälls in

    Det finns en änsålänge 174 sidors tråd om dessa mustanger på RCgroups.com som är mycket nyttig och intressant att läsa. Kan säker hjälpa många från att kvadda sina maskiner det första dom gör. Handlar mest om Starmax men det rör nog även HK's eftersom det förmodligen kommer från samma tillverkare och allt, bara i annat namn.

    RCgroups: http://www.rcgroups.com/forums/showt...77310&page=174


    Måste bara få fråga vad frakten/tullen/momsen och allt vad extra utgifter heter kostar från HK när man beställer sånna här jättepaket ???
    Lådan är stooor.
    Med tanke på att modellen kostar 2000:- i butik här i sverige så tjänar man nog inte nått på att handla dessa från HK.
    Senast redigerat av Smajly den 2011-09-06 klockan 12:39.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Hmm, om den kostar 2000:- här i Sverige , ja då tjänar man inte mycket betalade 1470 svenska inklusive frakt , om man då kanske åker på en femhundring i tull eller moms så blir det ju samma Får väl hoppas på att man slipper detta då . Ok då vet jag att ställen är kass redan från början . Proppen behöver även den bytas tydligen, mitt fartreglage är gjort för 4 celler vilket då bör funka bra . Är det knepigt att stoppa in vanliga servon för ställen ? Tycker att det är själva grejen att kunna köra dom skalariktigt. har även Flaps på denna , nån som vet hur dessa funkar , kan ju vara grymt bra för att slippa "klipp" vid låg fart och landning

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    494
    Jobb
    lokförare/magiker
    Klubb
    SRFK,MMFK

    Standard

    har flugit en sån från hk, den flög mycket lungt och fint, nästan som en trainer..

    Klaff behövs inte då den var mycket snäll och långsam att landa.

    Körde den med en 4cell setup och det var inget fartmonster men den flög fint och harmoniskt.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Phonta Visa inlägg
    Hmm, om den kostar 2000:- här i Sverige , ja då tjänar man inte mycket betalade 1470 svenska inklusive frakt , om man då kanske åker på en femhundring i tull eller moms så blir det ju samma Får väl hoppas på att man slipper detta då . Ok då vet jag att ställen är kass redan från början . Proppen behöver även den bytas tydligen, mitt fartreglage är gjort för 4 celler vilket då bör funka bra . Är det knepigt att stoppa in vanliga servon för ställen ? Tycker att det är själva grejen att kunna köra dom skalariktigt. har även Flaps på denna , nån som vet hur dessa funkar , kan ju vara grymt bra för att slippa "klipp" vid låg fart och landning
    Bara 1470:- inkl. frakt? Då var frakten sketabillig för en så stor låda.. Modellen kostade väl runt 1100:-.
    Alltid hört att frakten för stora paket/lådor är svindyr från dom i förhållande till priset.

    Nja, ställen är väl inte kassa direkt. Jag har själv gett mig tusan på att få dom att fungera i luften. anledningen till att dom bytas är för det mesta att dom inte fälls ut just när man flyger. Dom flesta tror att det har med vinden att göra. Att dom på något sätt trycks upp mot vingen och att servomotorn då inte orkar dra ut dom.
    Läst att några lyckats få dom att fungera fint genom att köra dom på 5 volt. Så vill och man man har tid/lust kan man säkert få dom att gå fint. Dom verkar vara glappa som tusan i utfällt läge men det är inget som stör för dom håller fin fint ändå. Det är inga problem att stoppa i andra hjul med lösa servon men om jag fattar rätt så menar du att man tar bort det inbyggda servot från stället och ersätter med ett vanligt? Det tror jag inte fungerar så bra.

    På iallafall starmax mustangen är det sällan proppen som är i obalans utan det är bakplattan till spinnern som var felborrad. Inte helt hundra i centrum på många modeller. Detta är förvisso enkelt att fixa själv.
    antar att det ör fixat på senaste tillverkningarna.
    Min var det inga problem med och hade inte heller vibrationer.

    Flapsen funkar väldigt bra.
    Man får bara tänka på att ha bra fart när man landar med fulla flaps för den tappar fart snappt.

  7. #7

    Standard

    Var kostar modellen 2000:- i Sverige?
    (inte någon översatt "svensk" importsida som inte har den i lager och som mot påslag "väntar" på paket från HK åt en).
    Senast redigerat av Jode den 2011-09-06 klockan 19:33.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    315
    Jobb
    Mobilkranförare
    Klubb
    Rödåsel RC

    Standard

    Har beställt en del stora lådor från hk och det är ju inte storleken som har betydelse utan vikten av paketet.. en foamkärra på 2kg eller om du köper en liten ask med 15 motorer som väger 5 kg så blir frakten dyr på motorerna men inte på planet. Tycker kärran ser fin ut och vill också ge en eloge till SMAJLY för ett fantastiskt airbrushjobb riktigt snyggt
    Man lär sig nått varje krash...

  9. #9
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Var kostar modellen 2000:- i Sverige?
    (inte någon översatt "svensk" importsida som inte har den i lager och som mot påslag "väntar" på paket från HK åt en).
    http://www.skanehobby.se/starmax-p51...t-1995-/2827-0
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  10. #10

    Standard

    Japps, det var den jag tänkte på. Det var där jag köpte min fast direkt över disk.

  11. #11

    Standard

    Även om själva kärran bara väger 2000g väger paketet 5814g vilket står på samma rad som priset. Om man klickar på köp och sedan klickar vidare utan att genomföra själva betalningen får man uppgift om fraktkostnad. Det står också hur mycket mer vikt man kan fylla på med utan extra frakt. Mest ekonomiskt är ju att fylla på med lite småsaker som man ändå behöver. I det här fallet blev det dock bara 185 g kvar till nästa fraktintervall. Totalpriset för mig blev 1522 kr och då var det ett one time offer erbjudande på modellen. Räknade med en dollarkurs på 6,47 då jag tyckte jag såg den kursen på nyheterna. Kronan har ju fallit lite i dagarna. Själva frakten blev c:a 500 kr.

    /Mats

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av StarvinMarvin Visa inlägg
    Har beställt en del stora lådor från hk och det är ju inte storleken som har betydelse utan vikten av paketet.. en foamkärra på 2kg eller om du köper en liten ask med 15 motorer som väger 5 kg så blir frakten dyr på motorerna men inte på planet.
    De flesta speditionsföretag använder "volymvikt" (vet inte om det är den korrekta termen), vilket innebär att man tar hänsyn till både volym och vikt när man beräknar fraktkostnaden. Detta ser man ganska tydligt på hobbyking. Stora skrymmande saker har en avsevärt högre "fraktvikt" än vad de i själva verket väger. Det kan alltså mycket väl bli billigare att skicka 5kg motorer än 2kg cellplast.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Funderar lite på när detta skall dyka upp , gick från HK den 2 /9 idag den 8 , enligt HK skall det ta max 4 dagar för expresspaket. Annars 7-45 dagar . man betalar ju en hel del extra för att få det snabbare .................

  14. #14

    Standard

    Har du kollat om den dykt upp i postens system ännu? Posten/tullen håller ibland på paketet irriterande länge...

  15. #15

    Standard

    Dyker den upp i trackingen och säger att den är under behandling hos tullen och ligger där mer än ett dygn så maila dom en kopia på ditt "kvitto" du fick när du betalade, då brukar dom släppa iväg paketet inom nån timme.
    Annars ska dom kolla och sen ha kaffe-rast, fika-rast, middags-rast och sen semester och sen har dom annat o göra innan dom skickar iväg det. Och dom är så gammalmodiga så har dom anledning att vilja be dig om ett kvitto så varken ringer eller mailar dom... dom skickar vanliga kuvert!!

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Frågan är hur man trackar denna , skall man köra det trackingnumret man fick hos HK, i så fall så har den inte kommit till sverige ännu

  17. #17
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Om du har ett trackingnummer som slutar med HK så kan du spåra det via Hong Kong Post http://app3.hongkongpost.com/CGI/mt/enquiry.jsp

    Om du har ett trackingnummer som slutar med SG så har du antagligen beställt batterier, Hobby King har problem med att deras lokala post inte vill hantera paket med LiPo batterier, så dessa skickas först till Singapore, och sen därifrån till adressaten, detta kan tyvärr ta 4-5 dagar extra.
    Singapore Post paket spårar du här http://www.speedpost.com.sg/TrackAndTrace.asp

    Bägge varianterna går fint att spåra på Svenska postens website, men inte förrän paketet har nått Sverige.
    /\/\vh // /\/\r J.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Tack Mr J

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    97
    Jobb
    RC flygare
    Klubb
    Ingen idag

    Standard

    Nu ligger det ett par paket på posten , för distribution till adressat , skall komma ut senast i morgon tisdag.
    ganska snabbt ..... En fråga om detta med foammodeller , finns det någon behandling tillex klarlack för att erhålla en bättre yta , framförallt en mer tålig yta

  20. #20

    Standard

    Hur menar du med tåligare yta?

    Den är helt okej som den är nu vad gäller färg.
    Klarlack gör inte den mycket hårdare om det är det du vill.. då tillför du bara mer vikt.
    Airbrushar du nått på den kan det vara fördel att lägga ett tunnt lager lack iallfall.. bara "duschar" på väldigt lite.
    Märken i foamet får du även om du klarlackar. Risken är kanske lacksläpp om du ska lägga så pass mycket att du får en hårdare yta eftersom foamet är flexibelt.
    Den ska ju vara i luften väl inte ståendes och se snygg ut.
    Som med alla foam modeller så får man räkna med ett litet märke här o där..

    Skulle gjort premiären i helgen med min var det tänkt men vi var ute och hangflög istället. Jag vill ha lite lugnare väder på premiär turen.
    Senast redigerat av Smajly den 2011-09-12 klockan 11:46.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-06, 18:35
  2. Hur limma servo i foam-kärror
    Av Olssob i forum Allmänt om flyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 11:56
  3. val av spray färg för EPP kärror?
    Av E-Fire i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 18:54
  4. Combat kärror!
    Av Kamikaze i forum Allmänt om flyg
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 20:49
  5. EPP-kärror för hanget
    Av Thomas i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •