Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Spån flög för högt nära flyg

  1. #1

    Standard Spån flög för högt nära flyg

    Nu har det hänt här på Åland, en person flög sin lilla quad (antagligen nåt liknande en DJI Phantom) så pass högt att när han filmade fick med ett UL-flyg som flög förbi på samma höjd. Det var i ena lokaltidningen, bild o allt. Finns film på YouTube också, men ej hittat. "ville se vad som skulle hända" eller va det stod. "Vem som helst kan köpa en sån här" m.m. Ja va säger man...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Du har ingen bild på artikeln eller kanske en länk om den finns på nätet?

    Jävla stolpskott. Vet inte vad mer man kan säga.

  3. #3

    Standard

    Nix, ingen bild, kan försöka fixa i morrn. Länk, nix, finns ej utlagt på nätet, var i en papperstidning.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Så det var från youtubevideon tidningen fick reda på det ? Kanske inte stog.

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Herre gud vilken idiot. En sund människa hade nog störtdykt sin leksak så fort man bara hör ett fullskalaplan i luften.
    En riktig hobbydräpare den där tjomen..

  6. #6

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Nja jag skulle väl säga att en sund människa hade över huvud taget inte befunnit sig på den höjden med en leksak.
    Bara att hitta klippet och kommentera vad man tycker om det hela.
    //Lasse

  7. #7
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Höjden vet vi inget om... själv tycker jag inte höjden är så farlig så länge man ser till så det är fritt så att säga.
    Självklart beroende på var man befinner sig oxå..

  8. #8

    Standard

    Den som flög quaden uppskattade höjden till 350 meter (enligt vad som nämndes i tidningen). Vet ej om DJI Phantom eller Walkera liknande har OSD med sådan info? Antar att det var en sådan som användes (känner han som flög quaden, tror inte han pysslat med RC alls så jag anar bara att det kan vara färdigt kit). Det var långt från flygfältet och ovanför glesbebyggelse, dvs 500 ft minimum för privatflyget. Ingen UL-flygare som vet vad den håller på med ska inte känna sig trygg på så låg höjd, så de flesta jag känner håller sig högre upp än det. Så med tanke på det så snackar vi att privatflyget var på minst 500 ft och quaden var helt enkelt för högt. Tyckte till och med det var samma UL-flyg som jag vart med och byggt som råkade hamna på bild... så jag kan tänka mig att de som flyger den idag fick sig lite tankeställare när en liten knodd är på samma höjd som dem när de flyger. Ett av punkterna på vårmötet ikväll skulle jag tro... Nytt försök att fixa artikeln hit i morrn. Förstod att den andre lokaltidningen ringt en RC-klubbmedlem och kollat läget lite hur vi gör. Tror det framgick att vi som RC-flyger har mer koll än den vanlige nyfikne fotografen som fått tag på och provat dorvat upp lillquaden på hög höjd för att få coola GoPro-filmer. Det är nog YouTube + sociala medier osv som sprider info fort här, så jag är inte förvånad över att lokaltidningar eller deras journalister hittar ett och annat.

    I slutänden var det väl så att quad-flygaren ville få upp ögonen hos folk så att de skulle inse att vem som helst kan köpa samma grejer och flyga hur de vill. Dumt sätt att göra det på, det slipper man inte undan att tycka. Men visst, tanken va ju rätt tänkt. Dumma personer köper quads och flyger för högt... och att dom sedan hamnar för nära flyg är ju ännu mer galet.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Grafisk formgivare
    Klubb
    Östersunds modellflygklubb

    Standard

    Halloj. Jag kanske missat att det finns info i något av inläggen, men, är det ngn som har en länk till det som hände? Tidningsnotis eller själva filmklippet kanske.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av markusb Visa inlägg
    Höjden vet vi inget om... själv tycker jag inte höjden är så farlig så länge man ser till så det är fritt så att säga..
    Om man sitter och spanar framåt/neråt i sina goggles är det nog inte så lätt att ha koll på resten av himlavalvet så nog har höjden man flyger på stor betydelse säkerhetsmässigt om man ser det i relationen till andra flygande farkoster.
    Roger

  11. #11
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Mcregor, absolut har du rätt.
    Men som jag skrev, beroende på var man befinner sig, tillsammans med det faktum att man faktiskt hör ett flygplan.

    Dom gånger jag flugit högt (specter och vingen) har jag gjort det på landsbygden, 7 mil från närmsta flygplats, och i det närmsta rätt ovanför mig själv (ex mina cloudbusting-filmer).
    Så länge jag håller mig inom en radie som låter mig höra mitt egna lilla flygetyg så är jag säker på att jag hör ett fullskala i god tid för att hinna lokalisera det och dyka till en höjd vi inte har någon kollitionsrisk på.

    Jag skulle aldrig göra det om jag inte var säker på att det var utan risk för fullskala.

    Nu har jag flyttat, och med det även min hobby till någorlunda tätbebyggt område och väljer därför att satsa mer på närflygning med multirotor än höjdflygning med plan.

    Sunt förnuft..

  12. #12

    Standard

    Sunt förnuft slår de flesta regler på fingrarna
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Helt klart, regler är till för att brytas och iom det uppfanns sunt förnuft

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet med "sunt förnuft" är ju som vi vet att det är en väldigt flytande och personlig definition så det var nog snarare av den anledningen som regler tillkom...
    Roger

  15. #15

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	minihelifotatflyg.jpg 
Visningar:	382 
Storlek:	72,3 KB 
Id:	44948
    Telefonfotat från ena lokaltidningen Nyan ( www.nyan.ax ).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Nja jag skulle väl säga att en sund människa hade över huvud taget inte befunnit sig på den höjden med en leksak.
    Bara att hitta klippet och kommentera vad man tycker om det hela.
    Hittade det;
    Nära flygkrock i haga!
    Svårt att säga avståndet men för nära var det och för högt, undrar om UL piloten såg den ?!

  17. #17

    Standard

    UL-kärran flyger egentligen inte så lågt...många tuffar runt på 1500fot vilket oftast är under TMA(kontrollerad luft).
    Om nu quadföraren uppskattar till 350m(1050fot) ground så motsvarar det 1500fot eller till och mer mer än det på många platser eftersom fullskala flyget har sin referenshöjd från havsytans höjd. Vi ligger ofta på 1500-2000fot över havsytan. Ofta blir det då ett hundratal meter lägre över marken på platsen. Värt att tänka på när man flyger rc.

    Nu nu tror jag dock att alla som är seriösa tänker på detta, dock oroar jag mig för de som är (oftast)yngre och vill vara häftiga på youtube...känns inte alltid som om konsekvenstänkandet är riktigt utvecklat. Oftast har de inte heller någons kontakt med klubb eller hobbyn i sig, vilket också är ett problem.

  18. #18

    Standard

    Förr eller senare så kommer fpv regleras rätt ordentligt.
    Själv så ser jag till att ha en spotter, samt flyger jag lite högre så har jag koll på flightradar/ads-b. Och ser till att jag aldrig ligger på samma höjd som något annat plan.

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Förr eller senare så kommer fpv regleras rätt ordentligt.
    Själv så ser jag till att ha en spotter, samt flyger jag lite högre så har jag koll på flightradar/ads-b. Och ser till att jag aldrig ligger på samma höjd som något annat plan.
    Korkat och mindre genomtänkt att flyga så högt där det kan komma plan. Jag tycker iallafall att det är coolare att flyga så lågt som möjligt
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Simon - håller med dig helt men det är svårare att flyga lågt och kräver ju därmed mera av piloten och i många fall är det ju tyvärr oerfarna piloter som flyger dessa farkoster - i alla fall de som utmärker sig mest negativt med vårt sätt att se det hela.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •