Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: 3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?

  1. #1

    Standard 3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?

    Var gasar man med för något?

    Commander T3 Single stick. 3 kanaler.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det är väldigt få som använder 3-kanals sändare. På gasen antar jag, kan du visa en bild på den?
    fredrik

  3. #3

    Standard

    Har du ingen slajd nånstans (inte trimrar utan nåt annat), tex tv. om stickan om den är mode två alt. på baksidan uppe till hörnet som på gamla hitec neon?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Standard

    Här är en bild.
    Tyckte att en enda spak räckte, så blir det som på gamla flygplan man styr.
    Finns både som 2 och 3 kanals, 2 kanalsen förstår jag inte alls hur man ska gasa.
    Tänkte att jag behöver inget 4 kanals och kan skippa sidrodret (det som är längst bak.)
    Och vill ha en fast gas som håller samma fart hela tiden när man väl satt den i läget som man tycker är lagomt, så slipper man pimpla med den så mycket.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	commander t3s.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	190,0 KB 
Id:	32019

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Har du ingen slajd nånstans (inte trimrar utan nåt annat), tex tv. om stickan om den är mode två alt. på baksidan uppe till hörnet som på gamla hitec neon?
    Kan nog inte svara på det.
    Har spelat röde baronen på PC, och nu tänkt prova ett "riktigt" flygplan i samma stil.
    Så måste ha en spak som man styr med och ett separat gasreglage.
    Höjd och skevrodret i samma spak, den man rollar med.

  6. #6

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	COMMANDER_T2S.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	193,6 KB 
Id:	32020Tror jag hittat gasen nu, den där lilla gråa spaken till höger i tummgreppet eller vad det kan vara för något.
    Ser inte allt för stabil ut.
    Den saknas på commander T2S, så det måste ju vara gasen.
    Någon som har testat den och kan säga om den fungerar bra eller inte?
    Bild på commander T2S utan gas. Eller fullgas hela tiden.

    Ser ut som man ska hålla den i höger hand, gasa med tummen och styra med vänster hand.
    Blir inte det lite bak och fram eller är det så man styr rc plan?

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du verkligen börja flyga aktivt så behöver du 4 kanaler - minst.
    Sidoroder behövs och du kommer inte att "ställa in" gasen på ett fast läge utan du kommer att använda alla funktioner - i alla fall när du lämnat det absoluta nybörjarstadiet. Förstår inte riktigt varifrån du fått att man bara behöver en spak för RC-flyg....
    Visst - förr fanns det s k en-spakare men de hade fortfarande 4 funktioner för då hade man normalt sidorodret i spak-knoppen som man kunde vrida och sen gaskanalen ungefär som på din radio. Men idag köper man aldrig mindre än 4 kanaler och en sändare med 2 spakar när man skall flyga med radion.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pionjären Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	COMMANDER_T2S.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	193,6 KB 
Id:	32020Tror jag hittat gasen nu, den där lilla gråa spaken till höger i tummgreppet eller vad det kan vara för något.
    Ser inte allt för stabil ut.
    Den saknas på commander T2S, så det måste ju vara gasen.
    Någon som har testat den och kan säga om den fungerar bra eller inte?
    Bild på commander T2S utan gas. Eller fullgas hela tiden.

    Ser ut som man ska hålla den i höger hand, gasa med tummen och styra med vänster hand.
    Blir inte det lite bak och fram eller är det så man styr rc plan?
    Är det rätt bild? Den finns som 2 o 3kanals, den på din bild saknar pluppen i böjen till höger; annars ska det finnas det en slajd där som kan användas till gas.

    Edit: Kolla på TTs produktsida:
    http://www.tiger.com.tw/product/8304.html
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Är det rätt bild? Den finns som 2 o 3kanals, den på din bild saknar pluppen i böjen till höger; annars ska det finnas det en slajd där som kan användas till gas.

    Edit: Kolla på TTs produktsida:
    http://www.tiger.com.tw/product/8304.html


    Det där var T2, utan gas. Jaha den gråa spaken kallas för slajd, kan ju vara bra att veta.
    Går säkert att klistra på någon plastbit med epoxy så den blir längre och mer finkänslig kanske.

    Hitta en riktig pdf på den där sidan.
    http://mms.tiger.tw/upload/upload_fi...304-manual.pdf
    Senast redigerat av Pionjären den 2012-09-10 klockan 15:00.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Skall du verkligen börja flyga aktivt så behöver du 4 kanaler - minst.
    Sidoroder behövs och du kommer inte att "ställa in" gasen på ett fast läge utan du kommer att använda alla funktioner - i alla fall när du lämnat det absoluta nybörjarstadiet. Förstår inte riktigt varifrån du fått att man bara behöver en spak för RC-flyg....
    Visst - förr fanns det s k en-spakare men de hade fortfarande 4 funktioner för då hade man normalt sidorodret i spak-knoppen som man kunde vrida och sen gaskanalen ungefär som på din radio. Men idag köper man aldrig mindre än 4 kanaler och en sändare med 2 spakar när man skall flyga med radion.
    Hälsningar
    Roger

    Jaha, är det verkligen nödvändigt med sidroder.
    Då måste man ju i med 3 st servon i planet.
    Använde knappt sidrodret när jag körde röde baronen på PC, räcker det inte med att man rollar lite och sen avgör hur skarp svängen ska vara med höjdrodret?

    Om jag förstått det riktigt med 4 kanals måste det finnas även en slajd på dom?
    En kanal + servo för höjdrodret, en + servo för skevrodret (på samma spak?). = 2 kanaler.
    Sen den andra spaken som jag kan förstå är för sidrodret, (pedalerna i ett riktigt flygplan?).
    Har man då även gasen på den spaken eller finns en separat slajd för den?.

    Hur som helst skulle jag vilja ha en gas som inte fjädrar tillbaka om man släpper spaken, utan håller sig där man släppte den.
    Hoppas du förstår vad jag menar.

    Tänkte flyga sådana där plan mellan bröderna wright och första världskriget, tror inte dom har så många roder att hålla reda på.
    Eller när är det man kan ha användning för sidrodret?

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pionjären Visa inlägg
    Eller när är det man kan ha användning för sidrodret?
    På cub och andra plan med clark-y vingprofil* och högvingat så brukar man ha både skev och sida för att överhuvudtaget kunna svänga. Detta gäller även biplan. Jag har skev och sida på de flesta flyg för att kunna flyga akrobatiskt. Som nybörjare kan man låta sidoroder vara ett bra tag. Till inomhusflyg är det nödvändigt med sidoroder då man flyger runt med väldigt låg gas, och behöver propellerströmmen över sidoroder för att kunna svänga.

    * Cub har egentligen USA35B som vingprofil

    I Sverige är standarden mod-2 med sida och gas på vänstra spaken, och skev och höjd på högra. Nästan alla sändare jag har sett i mitt liv har icke fjädrande gas, gasen stannar där man ställer den.
    fredrik

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    En helt vanlig fyrkanalsradio där har du gas och sidoroder på vänstra spaken och höjd skev på den vänstra och gasen fjädrar inte tillbaka utan stannar där du "placerar" den.Har du flugit RC plan tidigare?
    Tobbe

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    En helt vanlig fyrkanalsradio där har du gas och sidoroder på vänstra spaken och höjd skev på den vänstra och gasen fjädrar inte tillbaka utan stannar där du "placerar" den.Har du flugit RC plan tidigare?
    Tobbe
    Det låter ju utmärkt, har aldrig flugit förut så tänkte testa något litet långsamt lättfluget elplan med stora eller många vingar.

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har man en kärra med sporr-hjul (alltså inte nosställ) så lär man behöva sidroder för att kunna hålla kursen på marken - om man markstartar. Många kärror styr ju faktiskt också bättre med sidroder eller behöver i alla fall "hjälpas runt" med sidroder vilket någon också redan nämnt.
    Välj rätt sändarkonfiguration redan från början är mitt tips.
    Hälsningar
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Har du aldrig flugit RC så råder jag dig bestämt att ta hjälp av någon som kan flyga.För det tar timmar att lära sig att klara av en RC modell.Finns det någon modellflygklubb i närheten?
    Tobbe

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    På cub och andra plan med clark-y vingprofil* och högvingat så brukar man ha både skev och sida för att överhuvudtaget kunna svänga. Detta gäller även biplan. Jag har skev och sida på de flesta flyg för att kunna flyga akrobatiskt. Som nybörjare kan man låta sidoroder vara ett bra tag. Till inomhusflyg är det nödvändigt med sidoroder då man flyger runt med väldigt låg gas, och behöver propellerströmmen över sidoroder för att kunna svänga.

    * Cub har egentligen USA35B som vingprofil

    I Sverige är standarden mod-2 med sida och gas på vänstra spaken, och skev och höjd på högra. Nästan alla sändare jag har sett i mitt liv har icke fjädrande gas, gasen stannar där man ställer den.

    Inte alla plan som har 4 kanals styrning, men det kanske går lika bra att flyga ett plan som endast har skev/höjd/gas med en 4 kanalig sändare.
    Om man nu skaffar en 4 kanals, kommer den att fungera även om man sätter i 2 st servo, eller kommer den att kräva 3 st?
    För att slänga i en till servo när man är redo för skevrodret.
    Räcker det att man skaffar en 4 kanals på en gång var tanken i så fall.
    Måste ju fråga, man vet ju aldrig helt säkert.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Har man en kärra med sporr-hjul (alltså inte nosställ) så lär man behöva sidroder för att kunna hålla kursen på marken - om man markstartar. Många kärror styr ju faktiskt också bättre med sidroder eller behöver i alla fall "hjälpas runt" med sidroder vilket någon också redan nämnt.
    Välj rätt sändarkonfiguration redan från början är mitt tips.
    Hälsningar
    Roger

    Ja det lutar helt klart åt 4 kanals nu när jag fått information om hur dom fungerar.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Har du aldrig flugit RC så råder jag dig bestämt att ta hjälp av någon som kan flyga.För det tar timmar att lära sig att klara av en RC modell.Finns det någon modellflygklubb i närheten?
    Tobbe
    Ja, jag såg en klubbnär jag var ute och cykla inte så värst långt här i från, om jag ska vara ärlig så var det nog lite för avancerat som det såg ut.
    Hade tänkt något betydligt långsammare och enklare än så, helst ett plan som inte går sönder om man störtar.
    Letar efter ett plan som ska kunna flyga riktigt långsamt, helst ett triplan av typ som röda baronen eller liknande, verkar inte vara så vanliga.
    Så tar dom mindre plats på brädden.

  19. #19
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pionjären Visa inlägg
    .
    Hade tänkt något betydligt långsammare och enklare än så, helst ett plan som inte går sönder om man störtar..
    Hej!

    Är det någon som har roligt med sina frågor?

    Mvh. Roger

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kontakta klubben, skaffa simulator. När du provat på flygning med dubbelkommando så frågar du i klubben vad de rekommenderar. Om t.ex. alla i klubben har Futaba sändare så kan du välja det märket, men om ingen har det kan du få lite svårt att få hjälp. En simulator kostar ungefär som en krash. Ett triplan kan flyga långsamt men välter (alltid) vid landning, då hjulen sitter långt bak. Det är bättre att skaffa en modell som inte är skalamodell, t.ex. Multiplex Easystar II, den går sönder mindre än en skalamodell.

    Jag har en 7-kanals sändare och 8,7 och 4-kanals mottagare. I den minsta har jag två servo + fartreglage inkopplat. Det går utmärkt att använda färre kanaler än man har både i sändare och mottagare.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. ER9X (modifierad Turnigy 9X) med extra spak för kamera P/T
    Av Boopidoo i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 21:35
  2. FrSky 8 kanals FASST-mottagare
    Av maccan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 18:32
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-10-13, 08:41
  4. 5 kanals E-Starter!
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •