Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Taft Hobby Viperjet EPO, 90mm EDF/Mikroturbin

  1. #21
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Nästa pryl att montera var en MUI30. Dvs en liten strömmätande hallsensor passande till min nya Jeti DS-16. Jag räknar alltså hur mycket ström bränslepumpen använder och skickar ner det till sändaren. Precis som på ett elflyg är det kapaciteten som pumpen förbrukat som styr flygtiden. Första repan flyger jag med timern, landar och noterar den åtgångna strömmen, exempelvis 31mAh. Nu sätter jag ett larm på just 31mAh eller strax innan och när jag når 28mAh så säger sädnaren "Henke, you are low on fuel. Roll out of knife edge and land!" Smutt

    http://www.jetimodel.com/data_downloads/15/mui_en.pdf

    MUI30



    Knife edge!
    Superhero

  2. #22
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Den där radion verkar ju vara väldigt bra. O jag som precis köpt en 12-kanals spektrum modul och massa mottagare till min MX22a. Hade ju tänkt uppgradera mig med en DX18 för att kunna behålla alla mottagare men nu vete fan???
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  3. #23
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Den där radion verkar ju vara väldigt bra. O jag som precis köpt en 12-kanals spektrum modul och massa mottagare till min MX22a. Hade ju tänkt uppgradera mig med en DX18 för att kunna behålla alla mottagare men nu vete fan???
    DX18 efter MX22 är nerköp vad gäller känslan. DX18 kan tillräckligt mycket för att vara ett bra köp, men jag tyckte den var för plastig för min smak efter att haft JR i alla år. Man vänjer sig vid plasten hyfsat fort och tänker inte så mycket på att det knakar lite här och var, men det är tråkigt att köpa någonting för mycket pengar och sen tvinga sig till att gilla det. Jetin är i en kass för sig själv, kostar mer än DX18 dock.

    Jag behåller min DX8 för att kunna köra BNF flygplanen.
    Superhero

  4. #24
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag flög på Hökaklubben igår, den varmaste och förmodligen blåsigaste dag jag någonsin flugit på om man bortser från hangflyg. Viperjeten går dock bra ändå även om man får slå på lite marginaler Mot vinden gick det nästan att stå stilla och landningarna var bokstavligt talat i promenadfart!


    Med extrema väderförhållanden så är det extra bra med den nya Jeti DS-16 sändaren som sköter tidtagningen genom att mäta strömmen till soppapumpen. Blåsig och varmt gör att det går åt mera soppa och då är en vanlig timer till liten hjälp. Med strömmätning så blir det alltid perfekt ändå.

    Jag har ju monterat min T25 motor i Viperjeten, trots den extrema värmen så ger det kraft nog för att flyga rakt upp tills man är nöjd.


    Det var också min första flygning med de nya Tamjet benen. Fungerade jättefint.








    Varmare än såhär blir det inte!
    Superhero

  5. #25
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    He,he henke. det var värst vad häftigt detta var!
    Vi ses Lördag-söndag.
    mogge

  6. #26
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mogge Visa inlägg
    He,he henke. det var värst vad häftigt detta var!
    Vi ses Lördag-söndag.
    mogge
    Mogge är toknära att köpa jetflygplan. Kanske blir träffen i Augusti droppen
    Superhero

  7. #27
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En användare som valt Tamjets Viper ben och de passar även med luckorna på plats.

    Superhero

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg


    Hur stora hjul har du monterat på huvudstället?

    Bör få min Viper Jet i veckan och tänkte börja med större hjul innan jag köper tamjets ben.
    Någon som vet var man hittar MPI lightweight aluminium wheels i Sverige eller EU?

  9. #29
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matjon Visa inlägg
    Hur stora hjul har du monterat på huvudstället?

    Bör få min Viper Jet i veckan och tänkte börja med större hjul innan jag köper tamjets ben.
    Någon som vet var man hittar MPI lightweight aluminium wheels i Sverige eller EU?
    Original sväljer inte större än 45mm. Jag kör 65mm för stunden. Tycker Tamjet-benen med lättviktshjulen på bilden oven blev snyggt. luckorna fungera även med den setupen
    Superhero

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Original sväljer inte större än 45mm. Jag kör 65mm för stunden. Tycker Tamjet-benen med lättviktshjulen på bilden oven blev snyggt. luckorna fungera även med den setupen
    Aha, originalställen tar inte större hjul än som redan sitter på. Då får det väl bli tamjets direkt. Tack för du svarade!

  11. #31
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matjon Visa inlägg
    Aha, originalställen tar inte större hjul än som redan sitter på. Då får det väl bli tamjets direkt. Tack för du svarade!
    Man spar mycket svärande på att uppgradera även om den där tusenlappen de kostar måste fram. I första anblicken såg ställen liknande ut på Venomen som fungerat kanon, men de mindre hjulen var droppen som gjorde att det inte funkade på gräs.
    Superhero

  12. #32
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Här är en bild på en Viper med P20 monterad med hjälp av konverteringskittet

    Superhero

  13. #33

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Fick min viper idag Henke,men står inget i manualen om roderutslag....hur tycker du jag ska börja för att få en lugn kärra!hur mycket expo bör man lägga in?är den känslig på rodren?

    Lennart
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  14. #34
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag skall mäta utslagen i morgon. En Tysk som undrar också. Har så mycket det går och alltid 40% expo utom på dyk och sidroder som har 20% vill jag minnas. Men ska mäta. Den är inte superkvick i någon ledd.
    Superhero

  15. #35

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Tack!!
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  16. #36
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Höjd/skev +-20mm, klaff 90grader, sida så mycket det går. Expo 45% höjd, 20% dyk, 40% skev 10% sida.
    Superhero

  17. #37

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Tack,ungefär dessa utslag flög jag med.vart mäkta ympad över att landa den med 90 tradig klaff,snällare än en trainer banne mej i landningen! Dock så kör jag med 60 i expo på höjd och skev,tycker det känns bra,men det är väl en vanesak
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  18. #38

    Standard Tyngdpunkt Taft Viper

    Hej!

    Var har ni TP? På tyska och amerikanska forum antyds det att i bruksanvisningen angivet TP (100 mm från framkant vid delning mellan kropp och vinge) är för långt fram (problem vid "grässtart" samt svårt att få till flare vid landning). Det är inte heller angivet i bruksanvisningen om det angivna TP:t gäller vid ställ ute eller inne...

    Bästa sensommarhälsningar,
    Robert

  19. #39
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Frågan är om det inte stod 105mm i min manual, kör på det iaf och det funkar utmärkt.
    Superhero

  20. #40

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Står 100 mm i min, jag kör på det.och det känns mycket bra i landning.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Liknande ämnen

  1. Mikroturbin + EDF Event i Ljungby 24-25/8
    Av henke2 i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 20:07
  2. Intressekoll: Mikroturbin + EDF Event
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-12-20, 16:50
  3. FlyFly Hobby F-4 90mm EDF
    Av Micke Å i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •